Suomalainen! Onko ruotsalaisuus sinulle vaikea asia?
Meitä ruotsalaisten jälkeläisiä on jonkin verran Suomessa. Pitääkö meidän muuttaa täältä pois? Miksi?
Kommentit (21)
Voisin alkaa ruotsalaiseksi koska tahansa, mutta en tee sitä. Ei vaikeaa. Ei vain kiinnosta.
Ei mitään ongelmaa. Ruotsin kielen opetusjärjestelyt ovat sen sijaan iso ongelma.
Öö ruotsalaisuus ei ole minulle ongelma, koska en ole ruotsalainen.
Minä olen sekä novgorodilaisten että ruotsalaisten jälkeläinen. Pitäisikö jonkun vaivata sillä päätään?
Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia. Miksi pitäisi muuttaa pois?
Ei o vaikea asia, vaan naurettava.
Haluatko että palvelen sinua ruotsiksi? Vai riittäisikö englanti?
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo olevansa ruotsalaisten jälkeläinen, joten hän ei ole suomenruotsalainen.
Suomalaisuus on helpompaa suomalaiselle. Sanoisin että äidinkielestä riippumatta.
Ruotsalaisuus taas on helpompaa ruotsalaiselle. Tulee ikään kuin luonnostaan.
Mikähän v i t u n kysymys AP:lla oikein oli? Jotain täyttä hevonvitunpaskaa. Suihkuun jaa nukkumaan, huomenna töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Suomen tulee nyt auttaa kantaruotsalaisia, kuten Ruotsi auttoi kotimaatamme talvisodan aikana. Ehkä 20 vuotta sitten nokiteltiin keskenämme, mutta ruotsalaista tulee auttaa tässä kohtaa kun maanne on täytetty vieraalla kulttuurilla (autopommit, väkivalta, murhat).
Ristinsä kullakin. Meillä on sinun kaltaisesi persut ja pietaritrollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo olevansa ruotsalaisten jälkeläinen, joten hän ei ole suomenruotsalainen.
En ole kokomaan. mutta osittain olen ihan oikeasti. Olen tullut yllättyneeksi miten paljon ruotsalaisia voidaan vihata Suomessa. Mietin sitä pitäisikö kokonaan muuttaa pois. Olen aina tuntenut ettei ole kotimaata missään. Ei tule ikinä olemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei o vaikea asia, vaan naurettava.
Mikä ruotsalaisissa on naurettavaa? Mitkä kaikki asiat? Ap
Ei oo lainkaan vaikeaa. Miksi olisi? Ja ei tarvitse muuttaa. Toki ihan jees olisi, jos edes hieman auttavasti viitsisi suomen kieltäkin opetella, täällä kuitenkin sitä paljon puhutaan. Itse ainakin opettelisin hieman itseäni ympäröiviä kieliä, jos asuisin paikassa missä on useita kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei oikein hyväksytä.
Ei voisi vähempää kiinnostaa. Asun heidän ympärillään, ihan tavallisia suomi juntteja
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei oikein hyväksytä.
Älä pakota muita opiskelemaan marginaalikieltäsi. Älä äänestä puoluetta, jonka ainoa missio on pakottaa ihmiset opiskelemaan marginaalikieltään.
Ja katso, sen jälkeen juuri ketään ei enää harmita sinun ruotsinpuhumisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokomaan. mutta osittain olen ihan oikeasti. Olen tullut yllättyneeksi miten paljon ruotsalaisia voidaan vihata Suomessa. Mietin sitä pitäisikö kokonaan muuttaa pois. Olen aina tuntenut ettei ole kotimaata missään. Ei tule ikinä olemaan. Ap
Miten tuo viha ilmenee? Sama tunne se on ruotsinsuomalaisilla tuon kotimaan suhteen. Ruotsissa olet suomalainen ja Suomessa ruotsalainen. Mutta ei sitä tarvitse ottaa negatiivisesti. Ihmiset on niin nurkkakuntaisia, en itse edes haluaisi olla niin sisällä suomalaisuudessa tai ruotsalaisuudessa. Perspektiivi muuttuu kun on vähän irti tuosta, pystyy tarkastelemaan asioita vähän ulkopuolisena. Minusta se on mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Palestiinaan. Niilläkään ei ole kotimaata.
Ei ruotsalaisuus ei ole ongelma, vaan joittenkin ruotsia äidinkielenä puhuvien ihmisten asenne. Ovatko sitten ruotsalaisia vai suomenruotsalaisia, en tiedä, enkä kysele.
Itse olen asiakaspalvelu ammatissa, ja EN valitettavasti puhu ruotsia, pahoitteluni siitä. Kuinka monta kertaa olenkin saanut sangollisen paskaa niskaan just tästä syystä. Hitto, jos osaa puhua sujuvaa suomea myös, niin ei ole mikään syy loukkaantua kielitaidottomuusestani. Ja jos suomea ei osaisikaan, niin tähän mennessä jokainen ruotsia puhuva on osannut englantia puhua.
En minäkään vaadi ahvenanmaalle pakollista suomenkieltä, ihan vaan mainitsen, että siellä on PALJON ihmisiä, jotka eivät osaa edes yksinkertaista lausetta suomeksi muodostaa.
Yhdentekevä asia, omassa elämässä on muutakin mietittävää.