Maksusitomus esimieheltä työterveyteen, pitääkö kertoa syy?
Kuulemma pitäisi pyytää tälläinen esimieheltä jos haluaa käyttää työterveyden palveluita. Onko kellään kokemusta, joutuuko esimiehelle kertomaan syyn lääkärikäyntiin?
Kommentit (16)
Tottakai, ei hän maksa kullin pidennys leikkausta.
Nyt olet tainnut ymmärtää jotenkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet tainnut ymmärtää jotenkin väärin.
Kuinka niin?
Meillä on aika niukka työterveyshuolto, joten pitää sopia esimiehen kanssa etukäteen siitä, maksaako työnantaja käynnin työterveydessä vai ei. Työkaveri ei ymmärtänyt tätä ja joutui itse maksamaan erikoislääkärin maksun, koska vaivansa ei ollut seurausta työstä.
Eli kyllä, meillä pitää kertoa syy ja jos ei syytä halua kertoa, ei vaiva todennäköisesti kuulu työterveydelle.
Auttaako tämä? https://ttk.fi/files/3892/11_kysymysta_sairauspoissaoloista_20022018.pdf
Googletin sanoilla 'pitääkö esimiehelle kertoa sairauden syy', paljon muitakin sivuja löytyi eri aloilta. Kannattaa tutkia.
En ole ikinä kuullutkaan että maksusitoumus pitää ensin saada. Mutta ei missään nimessä tarvitse syytä kertoa. Palkanlaskija näkee mahdollisesta sairaslomatodistuksesta syyn, sille ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aika niukka työterveyshuolto, joten pitää sopia esimiehen kanssa etukäteen siitä, maksaako työnantaja käynnin työterveydessä vai ei. Työkaveri ei ymmärtänyt tätä ja joutui itse maksamaan erikoislääkärin maksun, koska vaivansa ei ollut seurausta työstä.
Eli kyllä, meillä pitää kertoa syy ja jos ei syytä halua kertoa, ei vaiva todennäköisesti kuulu työterveydelle.
Ei esimieheltä tarvitse kysyä tuollaista! Se selviää kun soittaa työterveyteen ja kysyy sieltä kattaako sopimus käyntiä. Elkää nyt salaisia terveystietoja menkö muulle taholle kertomaan. Aivan turhaa ja saattaa johtaa terveydestä johtuvaan syrjintään.
Aa. Meillä kaikki kuuluu työterveyteen. Siis oli mikä vain tauti, paitsi hammaslääkäri, niin voi mennä työterveyteen. Sieltä tulee sitten lähete Peijakseen jos on jotain erikoisjuttua. Olin juuri fysioterapeutilla. Neuvoi miten jumpata kättä ja hartioita.
Kannattaa varautua itse maksamaan hyvinkin 200 e käynnistä työterveydessä, jos kyseinen sairaus ei ole työterveydensopimuksen piirissä.
On ok. jos työpaikalla on lakisääteinen suppea työterv.hoito, eikä lääkärissä käynti liity ammattitautiin tai työtapaturmaan. Se on myös sinulle ylimääräinen etu, josta päättää työnantaja.
Tilanne on toinen, jos työnantaja on ostanut työntekijälle laajan työterv.hoidon, joka on vapaaehtoinen ja se voi sisältää sairauksien hoidon, leikkaukset, hammaslääkärin palvelut, silmälasit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kyllä, meillä pitää kertoa syy ja jos ei syytä halua kertoa, ei vaiva todennäköisesti kuulu työterveydelle.Ei esimieheltä tarvitse kysyä tuollaista! Se selviää kun soittaa työterveyteen ja kysyy sieltä kattaako sopimus käyntiä. Elkää nyt salaisia terveystietoja menkö muulle taholle kertomaan. Aivan turhaa ja saattaa johtaa terveydestä johtuvaan syrjintään.
Työterveydestä eivät välttämättä osaa vastata oikein eli vaikka siellä sanotaan, että kattaa, niin työnantaja voi olla toista mieltä, jos vamma esim. ei johdu työstä vaan harrastuksesta.
Meillä työterveyteen pääsee vain pomon maksumääräyksellä eli jos hoitoa työnantajan laskuun haluaa, niin maksumääräys on pyydettävä. Muussa tapauksessa tarjolla on vain minimipalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kyllä, meillä pitää kertoa syy ja jos ei syytä halua kertoa, ei vaiva todennäköisesti kuulu työterveydelle.Ei esimieheltä tarvitse kysyä tuollaista! Se selviää kun soittaa työterveyteen ja kysyy sieltä kattaako sopimus käyntiä. Elkää nyt salaisia terveystietoja menkö muulle taholle kertomaan. Aivan turhaa ja saattaa johtaa terveydestä johtuvaan syrjintään.
Meillä pitää kertoa, miksi vaiva liittyy työhön. Eli ei tarvitse kertoa sappivaivoista, mutta pitää perustella, mikä työolosuhde on vaivan aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa syytä.
Ei maksusitoumusta kysytä, jos kuuluu lakisääteisiin tai on työpaikan terveydenhuoltosopimukseen kuuluva työ. Kaikki lakisääteisen terveydenhoidon ulkopuolinen on sopimusvaraista ja silloin tietenkin maksaja päättää hoidetaanko vai kuuluuko itse maksettavaksi.
Jos työnantajalta haluaa maksusitoumuksen johonkin, jota hän ei ole velvoitettu, on työnantajalla oikeus kieltäytyä vaikka sen vuoksi, kun ei tiedä mihin raha menee, eikä voi sen vuoksi hyväksyä.
Kyllä pitää, hän tietysti haluaa tietää syyn.
Hänhän sen maksaakin.