Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nukutte nelikymppiset naiset?

Vierailija
14.09.2020 |

Itselläni on mennyt yöunet tosi huonoiksi vähän ennen 40, nyt olen 41. Etenkin ennen ovulaatiota ja kuukautisia herään aamusta klo. 4-5 välillä enkä saa useinkaan enää unta. Onko tämä joku esivaihdevuosioire?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun hyvin, eiiei oteta huomioon, että tarvii käydä yöllä 1-2 kertaa pissalla. Se joskus häiritsee.

Miksi ravaat koko ajan pissalla? Ei minun ainakaan tarvitse käydä yöllä pissalla kertaakaan, vaan vetelen sikeitä helposti 9-10 h. N45

Vierailija
22/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 v ja noin puolen vuoden ajan uni on ollut katkonaista. Nukahdan helposti heti kun pääni lasken tyynylle ja nukun kuin tukki kunnes... alan heräillä parin tunnin päästä ja uni on sen jälkeen kevyttä. Havahdun monta kertaa yön aikana. Vaihdan asentoa ja jatkan nukkumista. En käy yöllä vessassa. Toisinaan herään hikisenä.

Olen nykyisin aiempaa väsyneempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia siitä, että nukutte hyvin. Mulle ei ole riittänyt yöpaidan poisheittäminen. On pitänyt vaihtaa useasti myös märät lakanat sen yöpaidan lisäksi.

Tämä on ikuisuusaihe, koska kaikilla vaihdevuodet eivät aiheuta mitään erityistä ongelmaa. Itse olen hikoilllut ja punastellut kohta 15 vuotta. Estrogeenia ei voi käyttää, kun on ollut rintasyöpä.

Juu - lenkkeilen, jumppaan, joogailen, ei ole ylipainoa.

Vierailija
24/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaoireita lääkityksestä huolimatta. Thyroxin ei auta.

Voisin nukkua päivät yöt.

Mikään määrä unta ei vie väsymystä pois.

Kun esivaihdevuosioireet alkoivat heräsin kesken unen enkä nukahtanut uudestaan.

Uni jäi 4-5 tuntiseksi ja meinasin kuolla ahdistukseen. Tämä ei onneksi kestänyt kuin kaksi vuotta.

En ole täysin työkykyinen väsymyksen vuoksi.

Miksi Suomessa ei osata hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa??!!

Vierailija
25/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kuin tukki, 7-8h/yössä arkisin ja vkonloppuisin 8-9h/yö+1h päiväunet. Joskus harvoin näen jotain unia, herään pissalle tms.

Täytän pian 45v.

Samoin, paitsi ei päiväunia. En syö illalla myöhään ja urheilen/ulkoilen lähes päivittäin. Kahvi vain aamulla. Paljon kaikkea terveellistä.

45v.

Vierailija
26/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun sikeästi, leveästi röhnöttäen vatsallani about 1.00-12.00 välisen ajan 😌

N39

Vierailija
27/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää ilmeisesti kokea negaa siitäkin, että toiset nukkuu huonommin kuin toiset. Ihan niin kuin voisi valita. En syö klo 18 jälkeen ja ulkoilen päivittäin. Mitään merkitystä.

Vierailija
28/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Nukahdan herkästi, mutta herään usean kerran yössä, ekan kerran n. 3.30. Pyörin välillä tunteja ennen kuin nukahdan uudelleen. Toisinaan en vaan nukahda uudelleen. Hieman auttaa se, että rehellisesti otan ja luen jonkun aikaa keskellä yötä ja uni tulee uudelleen hetken kuluttua.

Olen kokeillut kaikkea liikunnasta sohvaperunointiin ja kamomilla-teestä ruuan välttämiseen iltaisin. Ei auta. Lääkkeet vielä kokeilematta.

Vierailija
29/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä saatoin herätä pari kertaa yössä, mutta nyt voi mennä viikkoja etten herää yöllä ollenkaan. Muutama muutos on kesään nähden, mutta en tiedä onko niillä mitään todellista merkitystä. Yksi on tietenkin huoneilman viilentyminen. Meillä on nyt makuuhuoneessa +20 lämmintä, kun kesällä oli monta astetta lämpimämpi. Toinen on se, että ostimme uuden sängyn ja tosi hyvät patjat ja jonkinlaisen viilentävän petarinsuojuksen, enkä ole herännyt enää jonkun kohdan puutumiseen tai hikisyyteen.

N47

Vierailija
30/36 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä silimät kiinni nukun.

Vierailija
31/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan vielä tähän aloitukseen. Kuinka usein käytte pissalla yön aikana 40+ ikäiset?

Vierailija
32/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissojeni kanssa. On muuten lämmintä!

Vierailija
33/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nukkunut koko elämäni suht huonosti. Noin 40-vuotiaana unet huononi entisestään. Saatoin nukkua 3-4 tuntia yössä ja välillä valvoin läpi koko yön. Töissä olen käynyt huonosta nukkumisesta ja koko yön valvomisesta huolimatta. "Alennuin" lopulta ottamaan lääkkeellistä apua vastaan. 1/4 mirtazapin tunti ennen nukkumaanmenoaikaa pelasti elämäni. Jaksan nyt harrastaa ja touhuta eri tavalla. Avioerokin olisi varmasta tullut, jos en olisi saanut nukkumista kuntoon. Aiemmin selviydyin päivistä, nyt elän ja nautin olemassa olostani. Psyykelle on eduksi välillä päästä täältä pois/tauolle unen ajaksi. Myös valvominen sängyssä ja liiallinen vatvominen213 uuvuttaa.

Vierailija
34/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä 1/4 Mirtazapiinin avulla olen kaksi vuotta nukkunut niin kuin ymmärtääkseni ihmiset yleensä nukkuu n. 7 tuntia välillä havahtuen hereille, mutta uudelleen nukahtaen.

Vierailija
35/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

44-v ja nukun hyvin. En ole koskaan kärsinyt uniongelmista, eikä niitä ole neljänkympin jälkeenkään ilmaantunut.

Vierailija
36/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44-vuotias ja nukkuminen on tällä hetkellä työstressin takia tosi vaikeaa. Luultavasti ikä ja orastavat vaihdevuodet vaikuttaa myös. Nukahdan kyllä helposti, mutta herään noin 2 tunnin päästä ja valvon yöllä tunnin tai kaksikin. Nousen ylös, katson digiboksia jne. Menen makuulle tylsän ohjelman ääreen olkkarissa, peitto päällä, pimeässä huoneessa. Siihen sitten sippaan joskus myöhemmin ja herään puhelimen piipitykseen puoli seiskalta väsyneenä. ÄRSYTTÄÄ. Haluaisin nukkua koko yön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi