Mitä tarkoittaa "höttö" ruuan yheydessä?
Kommentit (11)
Ruokaa, joka ei täytä ja jolla ei juurikaan ole ravintoarvoa. Tai näin minä sen siis käsitän.
Jotain kauhean ilmavaa ruokaa, kuten hattaraa tai nuudeleita tai vaahtokarkkeja. Tai joku vaahdotettu jälkiruokavanukas.
Siinä on paljon ilmaa. Esimerkiksi sämpylöitä on niin ultrakevyitä, että siinä syö suuren määrän pelkkää ilmaa. Sähkövatkaimella tehty perunamuusi on myös varsin ilmavaa. Ja ilmahan tulee mahasta ulos jompaa kumpaa kautta...
esim. makaronihöttöön tulee kaikkea, mitä kaapeista sattuu löytyymään siis sen makaronin lisäksi , sellainen "pataruoka".
Ranskanleipä on höttöistä leipää
Tyhjiä hiilareita. Roskaruokaaj osta ei saa riittävästi ravintoa, mutta joka lihottaa ja pierettää.
Ekana tulee mieleen teollinen jättisämpylä. Kun puristaa sen tiiviiksi, jäljellä on peukalonpään kokoinen pallero.
Ruokaa jossa on kalorita muttei juurikaan viramiineja tai hivenainEita ja joka ei yleensä pidä nälkäkään. Valkoinen leipä, riisi esim.
Viitannet minun käyttämääni ilmaisuun näkkileivän yhteydessä. Tarkoitan sillä sitä, mitä kolmonenkin: ei lähde nälkä eikä ole juurikaan ravinto-arvoa.
Tyhjiä kaloreita, eli ravintoköyhää, mutta runsaasti energiaa sisältävää eli kaloripitoista. Vaalea, kuiduton leipä, pastat ja riisit, etenkin vaaleat, toki kaikki sokerijutut jne.
Höttö on minunkin mielestäni (=tällä murrealueella) tyhjiä hiilareita, ravinneköyhää valkoista jauhoa ja / tai sokeria, joka ei pidä nälkää ja pahimmillaan vain lihottaa ja turvottaa.
Esim. nuudelit, valkoinen ranskanleipä, kakut, pullat yms.
Minä ymmärrän sen ravinneköyhänä ruokana, kuten vaikkapa joku pehmeä ja valkoinen paahtoleipäviipale.