Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatella tällaisesta käytöksestä?

Vierailija
05.11.2013 |

Aina, jos pyydän ystäväni jonnekin vaikka synttäreille, lasten synnttäreille, tupareihin yms. niin alkaa voivotus "Voi ei, enhän mä osaa käyttäytyä siellä, tuleeko paljon porukkaa ja siis pitääkö mun ostaa joku lahja?"

Turhautuneena olen aina sanonut, että ei tarvitse lahjaa, vaan minusta olisi kiva saada sinut paikalle kun pidän sinua ystävänäni ja uskon että varmasti osaat käyttäytyä.

Yleensä ei sitten tietysti tuo lahjaa, seisoo nurkassa hiljaa ja jäykkänä katsellen muita ja käyn hänelle erikseen aina välissä juttelemassa. Kun juttelen, niin suhtautuu minuun kuin olisin pakottanut hänet tulemaan, vähän kuin vihainen teini. Joskus hänellä on tämä sama suhtautuminen kun käymme vaikka yhdessä leffassa tms.

Hänellä on sosiaalisten tilanteiden pelko. Ymmärrän hyvin ihmispelon, koska olen itsekin sitä sairastanut ja minulle diagnosoitiin myös 18-vuotiaana sosiaalisten tilanteiden pelot. Silti itse pyrin juhlissa aina hymyilemään, juttelemaan ja ottamaan kontaktia muihin. Jotain pientä vien aina. Yleensä olen kiitollinen jos joku ystävistäni pyytää minut mukaan jonnekkin. Olen kyllä hiljaisempi ja varautuneempi vaikkapa elokuvateatterin vilinässä, mutta en ikinä unohtaisi olla kohtelias sen vuoksi.

Niin ja lahjaa ei tietysti tarvitse viedä, jos joku sanoo ettei tarvitse. Mutta ei kai nyt hyvänen aika lahjan antamista tarvitse pelätä niin paljon, että jättää sen siksi ostamatta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mariset, kun tiedät etukäteen kuinka ystäväsi käyttäytyy? Ehkä hän ei voi sille mitään.

Vierailija
2/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä nää tälläiset aloitukset. Yrität nyt vain nostaa omaa häntääsi kun kerrot miten sinäkin olet sosiaalikammoinen mutta kuitenkin niin paljon parempi ihminen kuin kaverisi. Kaverisi saattaa nähdä asian niin, että hän on lähtenyt sinulle tukihenkilöksi juhliin joista ei itse välitä pätkääkään. Hän on sis uhraunnut iltansa jollekin mistä ei yhtään pidä ja sinä sätit häntä.

Ottaa päähän nämä muka-hyvää-tarkoittavat ihmiset jotka panostavat lähtemään jonnekin "Kyllä sunkin täytyy joskus jossain käydä" ja ainoa syy siihen on, että säästivät taksimatkan hinnan kun saivat ilmaisen juoppukuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:40"]

Ikäviä nää tälläiset aloitukset. Yrität nyt vain nostaa omaa häntääsi kun kerrot miten sinäkin olet sosiaalikammoinen mutta kuitenkin niin paljon parempi ihminen kuin kaverisi. Kaverisi saattaa nähdä asian niin, että hän on lähtenyt sinulle tukihenkilöksi juhliin joista ei itse välitä pätkääkään. Hän on sis uhraunnut iltansa jollekin mistä ei yhtään pidä ja sinä sätit häntä.

Ottaa päähän nämä muka-hyvää-tarkoittavat ihmiset jotka panostavat lähtemään jonnekin "Kyllä sunkin täytyy joskus jossain käydä" ja ainoa syy siihen on, että säästivät taksimatkan hinnan kun saivat ilmaisen juoppukuskin.

[/quote]

panostavat=painostavat

Vierailija
4/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä suorastaan kiusaat häntä kutsumalla hänet ison porukan kanssa, vaikka tiedät, miten jauhuissaan hän on tilanteesta. Älä yritä kasvattaa ystävääsi. Jos sinulta nykyään sosiaaliset tilanteet onnistuvatkin, niin häneltä nähtävästi ei. Kutsu hänet erikseen, kun ei ole muita vieraita, jolloin sinullakin on aikaa keskittyä häneen ja jutella hänen kanssaan.

Vierailija
5/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5: siis kauhuissaan, ei jauhuissaan!

Vierailija
6/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:41"]

Minusta sinä suorastaan kiusaat häntä kutsumalla hänet ison porukan kanssa, vaikka tiedät, miten jauhuissaan hän on tilanteesta. Älä yritä kasvattaa ystävääsi. Jos sinulta nykyään sosiaaliset tilanteet onnistuvatkin, niin häneltä nähtävästi ei. Kutsu hänet erikseen, kun ei ole muita vieraita, jolloin sinullakin on aikaa keskittyä häneen ja jutella hänen kanssaan.

[/quote]

Yleensä ne tilaisuudet joihin kutsun on ehkä korkeintaan 3-5 hengen juhlia. Niin ja olen kutsunut hänet käymään myös yksin, niin että vain minä olen paikalla. Vaikuttaa yhtä ahdistuneelle silloinkin, käyttäytyy hermostuneesti, pyörittelee silmiään yms. ja lopuksi lähtee kuin livahtaen.

Lisäksi hän valittelee viesteissä joita laittaa, että haluaisi itselleen esim. juhlatilanteita jossa rohkaista itseään ja kyselee olisiko minulla jotain. Sitten kuitenkin jurottaa ja menee paniikkiin, kun kutsun hänet.

Vierailija
7/7 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:40"]

[/quote]

Ilmaisen juoppokuskin?? En kyllä ikinä ole häntä juoppokuskiksi pyytänyt minnekään. Enkä sano "Kyllä sunkin nyt jossain täytyy käydä" vaan ystävänä haluaisin hänet käymään vaikka omilla synttäreilläni ja kutsun hänet. Kun menemme vaikka elokuviin, menemme sinne ihan kahdestaan ja molemmat jaksamme oman lippumme. Mitään rahallista hyötyä tai juoppokuskia en tavoittele, en ymmärrä mistä tuollainen ajatus. Vai onko sinusta synttärit aina juopottelua varten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan