Mitä käytännössä tarkoittaa sisar puoli?
Tämänpäiväinen uusperhekeskustelu sai mut mietteliääksi.
Meillä on uusperhe, eli minun lapsi edellisestä liitosta ja meidän yhteinen lapsi. He ovat siskoksia, tuskin tuntevat sanaa "siskopuoli".
Tiedän useita uusperheitä, yhdessäkään ei ole tuo termi käytössä, vaan lapset ovat sisaruksia ihan yhtä paljon ja ihan yhtä tavallisesti kuin ydinperheessäkin.
Kuinka sekaisin pitää vanhemman olla jos ottaa kyseisen sanan käyttöön perheessään ja opettaa lasten olevan "vain" puolikkaita sisaruksia. Ymmärrän sen jos yhdistyvissä perheissä on molemmissa esim. Teini-ikäisiä lapsia, siinä voi olla totuttelemista ja opettelemista uusiin perheenjäseniin eikä kenties heti tunnu luontevalta kutsua heitä siskoiksi tai veljiksi.
Mutta jos kyseessä on perhe johon syntyy yhteisiä lapsia ja nämä opetetaan heti alusta käyttämään tuota "puoli"- sanaa. Onko sellaisia perheitä edes?
En ymmärrä.
Kommentit (14)
Epäonnistumista yhdyssanan kirjoittamisessa.
Eikös se mene virallisesti niin että saman lapsin äidit ovat sisaruksia, vaikka on eri isät ja saman isän lapset sisarpuolia, jos on eri äidit.
Itse puhuin lapsena velipuolesta, vaikka meillä on samat vanhemmat ja edelleen keskenään naimisissa, aiheutti joskus hämmennystä.
"Eikös se mene virallisesti niin että saman lapsin äidit ovat sisaruksia, vaikka on eri isät ja saman isän lapset sisarpuolia, jos on eri äidit."
Mites tossa noin lukee...
Siis saman äidin lapset ovat sisaruksia ja saman isän lapset sisarpuolia, jos siis eri liitoista.
-4-
Minusta sisarpuolia on ne, joilla on jompikumpi vanhempi yhteinen. Eli jos vaikka lapsellinen mies ja lapsellinen nainen muuttavat yhteen, ei heidän lapsistaa minusta tule sisarpuolia. Ehkä voi sillä termillä kutsua, mutta eivät he sitä kuitenkaan ole. Varsinkaan pelkkiä siskoja tai veliä heistä ei tule millään ilveelläkään, koska kyllä siihen biologiaa vaaditaan.
Meillä on uusperhe, miehellä on kaksi lasta edellisestä liitosta ja meillä on yksi yhteinne lapsi. Nämä miehen lapset eivät asu meillä, ja miellän heidät tosiaan sisarpuoliksi enkä niinkään täyssisariksi. Lapsille kyllä puhutaan siskoista ja velistä, mutta perheen ulkopuolisille puhun sisarpuolista. Selkeämpää niin, koska tuttavat kuitenkin tietävät, että minulla itselläni on vain yksi lapsi eikä suinkaan kolmea lasta.
En minäkään ole miehen lapsille äiti, joten he eivät ole minulle lapsia. Toisin sanoen en puhuisi heistä "omina" lapsinani, jolloin he eivät myöskään ole omalle lapselleni täyssisaruksia. Ja koska joku av-hirmu vetää kuitenkin herneen nokkaan niin korostan vielä, että lapsille puhutaan ihan vain sisaruksista.
Sisarpuoli jos vain toinen vanhemmista on yhteinen eikä asuta samassa perheessä. Jos asutaan niin silloin on helpoin puhua sisaresta tai nimellä.
Ohis, mutta harvoin kai lapsille puhutaan muutenkaan kotona "siskoista/veljistä/-puolista"? Yleensä kai lapset ovat "Matti ja Maija" toisilleen. Eli jos äiti pyytää Mattia hakemaan Maijan ei hän sano "hae siskosi" vaan "hae Maija". Jos pikkusiskon tutti on kateissa, harva sanoaa etsi siskosi tutti, vaan etsi Maijan tutti jne.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:09"]
Ohis, mutta harvoin kai lapsille puhutaan muutenkaan kotona "siskoista/veljistä/-puolista"? Yleensä kai lapset ovat "Matti ja Maija" toisilleen. Eli jos äiti pyytää Mattia hakemaan Maijan ei hän sano "hae siskosi" vaan "hae Maija". Jos pikkusiskon tutti on kateissa, harva sanoaa etsi siskosi tutti, vaan etsi Maijan tutti jne.
[/quote]
Näin juuri. Meillä ainakin puhutellaan ihmisiä ihan nimellä. Silloin kun vauva oli tulossa niin puhuttiin siskosta (selkeyden vuoksi ja eipä ollut nimeäkään tuolloin) mutta muuten nimillä. Minuakin puhutellaan nimellä eikä suinkaan äitipuoleksi :D
- 6
Sisar- tai velipuolilla on joko sama isä tai sama äiti. Sillä ei ole mitään merkitystä, missä asuu.
Tämä "puolikkuus" tulee esiin esim. perinnönjaossa. Minulla oli velipuoli. Meillä oli sama äiti, mutta eri isä. Minä en perinyt - tietenkään - isäpuoltani, enhän ollut hänen rintaperillisensä. Äitimme oli kuollut jo aikaisemmin.
Kyllä mullekin ensimmäisenä tulee mielee sisarpuolesta, että toinen vanhemmista on yhteinen, mutta ei molemmat. Erän ystäväni käyttää tätä nimitystä veljestä, jolla on sama äiti kuin hänellä, mutta eri isä.
Entäpä uusperhe, jossa saman katon alla asuu lapsi äidin edellisestä liitosta ja toinen lapsi isän edellisestä liitosta? Nämä lapsethan eivät biologisesti ole mitään sukua keskenään.
Minulle niitä puolikkaita ovat puheissa olleet ne, joiden kanssa ei ole yhteisiä vanhempia esim. äitini miehen poika oli velipuoleni sen sijaan heidän yhteinen lapsensa on veljeni.
Meillä oli perheessä sekä äidilläni että isäpuolella yksi lapsi edellisestä avioliitosta, minä asuin heidän kanssaa, ja isäpuolen lapsi äitinsä kanssa (myös uusperheessä) Äidillä ja isäpuolella on myös kolme yhteistä lasta, ja meillä ei ole koskaan sanottu ketään puolikkaiksi, vaikka käytännössä minulla ja isäpuolen lapsella ei ole täyssisaruksia ollenkaan, biologisessa ja juridisessa mielessä. Minä pidän jopa isäpuolen lasta sisaruksenani, vaikka emme ole biologisesti tai juridisesti mitään sukua, emmekä ole koskaan asuneet saman katon alla. Isäpuolen lapsella oli siellä kotonaan puolisisaruksia ja sitten kun tuli lomilla meille, niin myös siellä oli monta puolisisarusta, uskon että se on hänelle ollut lähinnä rikkaus, ei ole tarvinnut yksin olla missään.
Laki tuntee aina sisar- tai velipuolet, jos biologiset vanhemmat eivät ole samat. Jos on eri isät, lapset ovat aina virallisesti sisar-ja velipuolia (olkoon isän tai äidin puolelta). Vain samaa verta (samat vanhemmat) ovat sisaria ja veljiä. Laissa tämä tarkoittaa, että kaikki äidin lapset (olkoon lapsilla vaikka monta eri isää), perivät aina äitinsä. Mutta jos perheessä on uusi isä ja lapsia on monesta avioliitosta, jokainen lapsi perii isänsä erikseen ja saman äidin laspet perivät aina vähintään äitinsä). Jos ei sitten ole isä testamentilla määrännyt, että kaikki ovat hänen lapsiansa perintöasioissa, välittämättä onko hän heidän biologinen isänsä. Jos ei ole testamenttia, isän perii vain hänen bilologiset omat lapsensa, sama myös äidin lapsissa. Minusta ihan oikein, harvoin kuulee,e ttä joku jättää perintöä kuin omille biologisille lapsilleen.
Mieheni isä kuoli pari vuotta sitten, hänen äidillänsä on 3 avioliittoa, jokaisesta uusia lapsia. Tämän ekan avioliiton isän peri ainoastaan hänen poikansa, muille ÄIDIN lapsille kuolema ei kuulunut yhtään mitään. He perivät sitten omat isänsa ja kaikki lapset perivät yhteisesti äitinsä aikoinaan. Selvää, eikö?
Uusioperheissä ym lapsia voidaan kutsua siskoiksi tai veljiksi, mutta lakiasioissa heitä kohdellaan erilailla.
Kehotan lämpimästi tekemään paperit valmiiksi uusioperheissä, ja tarkkaa harkintaa käyttäen, ja aina lakimies apuun, on hintansa väärtti! Jokainen saa itse päättää kenelle perintö menee, ja pliisss ...tehkää perintöjä lapsienne hyväksi, ei uusio isien ja äitien hyväksi, lapset tarvitsevat aina rahaa. Jokaisen avioliiton lapset ovat tärkeämpiä kuin uudet vaimot ja miehet, uudet perheet...älkää unohtako niitä ekojen liittojen lapsia!!!!
Kehotan lämpimästi tekemään paperit valmiiksi uusioperheissä, ja tarkkaa harkintaa käyttäen, ja aina lakimies apuun, on hintansa väärtti! Jokainen saa itse päättää kenelle perintö menee, ja pliisss ...tehkää perintöjä lapsienne hyväksi, ei uusio isien ja äitien hyväksi, lapset tarvitsevat aina rahaa. Jokaisen avioliiton lapset ovat tärkeämpiä kuin uudet vaimot ja miehet, uudet perheet...älkää unohtako niitä ekojen liittojen lapsia!!!!
totta puhtu, fiksua kirjoittaa tästäkin! Kiitos
no meillä miehen tytär ja yhteinen tytär ovat siskoja keskenään, mutta minä saatan joskus miehen tytöstä puhuessani sanoa tytärpuoli tai Annan siskopuoli, en siksi että hän olisi esim. vähemmän sisko Annalle vaan ihan siksi, että yhdellä sanalla saa helposti sanottua sen, että miehen tyttö on jonkun toisen äidin lapsi kuin minun ja esim. ei asu meillä ihan aina. Ei siinä sen kummempaa merkitystä tai vähettelyä ole, kunhan vaan saa helposti kerrottua yhdellä sanalla asian. Toki on tilanteita, joissa en katso tarpeelliseksi tuoda esiin, että kyseessä on tytärpuoli/- siskopuoli, esim. tällä palstalla saatan puhua "meidän tytöistä", mutta aika usein kuitenkin tuntuu tarpeelliselta tarkentaa asiaa. Eihän se miehen tytön äitikään ehkä tykkäisi, jos esiintyisin tytön äitinä, kun hän on kuitenkin ainoa oikea äiti.