Kertokaa työttömälle luuserille miten työhakemus tehdään.
Pitäisi lähettää työhakemus sähköpostilla. Kirjoitetaanko se siihen sähköpostiin vai onko tapana tehdä joku virallinen hakemus?
Kommentit (16)
Hakemus sähköpostiin ja ansioluettelo liitteeksi TAI molemmat liitteeksi ja sähköpostiin vain lyhyt viesti, jossa kerrot olevasi kiinnostunut avoimesta tehtävästä ja että liitteestä löytyy em. dokumentit. Molemmat tavat ovat oikein. Jos hakisit jotain korken tason tehtävää niin suosittelisin laittamaan molemmat liitteeksi, mutta otsikosta päätellen haet jotain ihan suorittavan tason työtä jolloin hakemus voi olla kirjoitettuna sähköpostiviestiin.
Kirjoita silti hyvä hakemus. Ensimmäisessä kappaleessa esittäydyt lyhyesti ("olen xx-vuotias y-koulutuksen käynyt mies/nainen x-paikkakunnalta) ja ilmaiset olevasi kiinnostunut haettavasta tehtävästä. Muista mainita tehtävä, koska jos se on iso organisaatio niin siellä voi olla auki useita eri tehtäviä.
Seuraavassa kappaleessa kerrot, mikä sinusta tekee pätevän ja hyvän juuri siihen tehtävään eli työkokemus ja koulutus lyhyesti. Nostat ansioluettelostasi esiin nimenomaan ne kokemukset, jotka tekevät sinusta hyvän tähän nimenomaiseen tehtävään eli vaikka samat kokemukset ovat siellä ansioluettelossa yleisellä tasolla niin nyt heijastat työpaikkailmoitusta ansioluetteloosi ja kerrot minkä kokemuksen perusteella juuri sinä olet se, jota etsitään.
Kolmannessa luvussa kerrot millainen olet työntekijänä. Jälleen luet ilmoituksesta, millaista ihmistä haetaan ja sitten ilmaiset olevasi sellainen mutta käyttäen hieman erilaisia lauseita.
Neljännessä luvussa ilmaiset toivovasi kutsua haastatteluun. Jos palkkatoivetta kysytään, se pitää myös kertoa. Loppuun riittää sähköpostissa "Ystävällisin terveisin" ja koko nimi + sen alle vielä puhelinnumero (vaikka se on ansioluettelossakin)
En ole koskaan tehnyt ansioluetteloa.
Opettakaa mielummin ihmisille miten pääsee helpoiten työttömäksi. Suomen keskuspankki on ikiliikkuja. Se elättää mielellään kaikki.
Muista väittää että haluat töihin juuri tähän yritykseen kaikista maailman yrityksistä. Kerro se jokaisessa hakemuksessa minkä teet. Siitä huolimatta, vaikka oikeasti haluaisit vain johonkin töihin.
MITEN voi olla noin avuton? Jos et tuon vertaa viitsi etsiä tietoa netistä niin tuskin osaat sellaista hakemusta tehdä, että haastatteluun pääsisit.
Vierailija kirjoitti:
Hakemus sähköpostiin ja ansioluettelo liitteeksi TAI molemmat liitteeksi ja sähköpostiin vain lyhyt viesti, jossa kerrot olevasi kiinnostunut avoimesta tehtävästä ja että liitteestä löytyy em. dokumentit. Molemmat tavat ovat oikein. Jos hakisit jotain korken tason tehtävää niin suosittelisin laittamaan molemmat liitteeksi, mutta otsikosta päätellen haet jotain ihan suorittavan tason työtä jolloin hakemus voi olla kirjoitettuna sähköpostiviestiin.
Kirjoita silti hyvä hakemus. Ensimmäisessä kappaleessa esittäydyt lyhyesti ("olen xx-vuotias y-koulutuksen käynyt mies/nainen x-paikkakunnalta) ja ilmaiset olevasi kiinnostunut haettavasta tehtävästä. Muista mainita tehtävä, koska jos se on iso organisaatio niin siellä voi olla auki useita eri tehtäviä.
Seuraavassa kappaleessa kerrot, mikä sinusta tekee pätevän ja hyvän juuri siihen tehtävään eli työkokemus ja koulutus lyhyesti. Nostat ansioluettelostasi esiin nimenomaan ne kokemukset, jotka tekevät sinusta hyvän tähän nimenomaiseen tehtävään eli vaikka samat kokemukset ovat siellä ansioluettelossa yleisellä tasolla niin nyt heijastat työpaikkailmoitusta ansioluetteloosi ja kerrot minkä kokemuksen perusteella juuri sinä olet se, jota etsitään.
Kolmannessa luvussa kerrot millainen olet työntekijänä. Jälleen luet ilmoituksesta, millaista ihmistä haetaan ja sitten ilmaiset olevasi sellainen mutta käyttäen hieman erilaisia lauseita.
Neljännessä luvussa ilmaiset toivovasi kutsua haastatteluun. Jos palkkatoivetta kysytään, se pitää myös kertoa. Loppuun riittää sähköpostissa "Ystävällisin terveisin" ja koko nimi + sen alle vielä puhelinnumero (vaikka se on ansioluettelossakin)
Tämä on aika tyhjentävä vastaus. Muista kertoa, että olet erityisen kiinnostunut juuri kyseisestä tehtävästä, kannattaa myös käydä stalkkaamassa yrityksen sivuilta sen arvot, että voit kertoa kuinka yrityksen arvomaailma vastaa omaasi jne.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt ansioluetteloa.
Minä olen mutta siinä on vain kolme palkkatyöpaikkaa ja jotain 80% aukkoja. Helppo sinänsä tehdä ne kolme riviä.
Eikö työkkärillä ole mallipohjaa CV:n?
Katso avoimet työpaikat ilmoitukset ja lähetä sellaiseen yritykseen joka hakee työntekijää postikortti, johon kirjoitat: Olen kiinnostunut.
Tietysti myös joku yhteystieto. Toimii kyllä.
Vierailija kirjoitti:
MITEN voi olla noin avuton? Jos et tuon vertaa viitsi etsiä tietoa netistä niin tuskin osaat sellaista hakemusta tehdä, että haastatteluun pääsisit.
Vasta 6. viestissä haukutaan, av-palsta alkaa menettää otteensa..
Vierailija kirjoitti:
Älä laita ikää! :D
Mitä järkeä sitä on salata se tulee ilmi kyllä viimeistään työhaastattelussa. Itse en kyllä haluaisi mennä edes haastatteluun jos ikä on jo heti ongelma kohta. Tuhlaa kaikkien aikaa.
CV:n kannattaa laittaa tieto rintojen tai peeniksen koosta riippuen sukupuolesta.
Kuva on hyvä myös liittää.
Älä stressaa. Tee hakemus kuten itse haluat. Sillä tavoin se on persoonallisempi ja jää paremmin mieleen.
Kirjoitat siihen sähköpostiin seuraavasti:
Terve mieheen (tai miksei naiseenkin),
Mää tulisin ny. Jaa että mihinkö? No töihin tietty. Kai teiltä jotaki mulle sopivaa löytyy? Eikä se oo niin noko nuukaa kuha palkka ois kohillaan. Niin ja luontaisedut kans. Niiku työsuhdeauto ja ilmaset bensat.
Mä oon tehny vähän kaikenmoista hommaa aiemmin, eikä niitä kaikkia ees kehtoo kertoakaan. Mut just tähän hommaan mä oisin melekosen pätevä, ku en luultavasti oo mitään semmosta ennen tehny. Ei oo niitä ennakoasenteita nääs ;)
Parahin terveisin,
(oma nimi)
Ei töihin kannata mennä. Hallitus kyllä antaa rahaa.