Jos saa kerran elämässään haimatulehduksen ryyppyputken seurauksena, niin saako sen jälkeen enää koskaan käyttää yhtään annosta alkoholia?
Kommentit (13)
Usein haimatulehdus uusii hyvin pienienkin alkoholimäärien jälkeen.. ja on tappava tauti. Itse en uskaltaisi ottaa.
Minulla oli 11 haimatulehdusta.
En lopettanut.
Seuraus.
1-typin diabetes ja krooninen pankreatiitti.
Kaverilla oli ensimmäinen haimatulehdus ja eli tehohoidossa 4 päivää ennen kuolemaansa.
M. 55
Raittiina 16 vuotta
Millanen ryyppyputki oli että tuli haimatulehdus? Eikös se yleensä vaadi ainakin pari viikkoa ympäri päissään.
Nykäs Matilla oli monta haimatulehdusta. Lopuksi puhkesi sen seurauksena diabetes. Kyllä voi ottaa, muttei rankasti. Mieluummin ei ota yhtään, se on paras ratkaisu.
Niin, useat ko. asian "kokemusasiantuntijat" eivät ole enää keskuudessamme.
Vierailija kirjoitti:
Nykäs Matilla oli monta haimatulehdusta. Lopuksi puhkesi sen seurauksena diabetes. Kyllä voi ottaa, muttei rankasti. Mieluummin ei ota yhtään, se on paras ratkaisu.
Ei kai se haimatulehdus diabetesta aiheuta vaan samat elintavat jotka aiheuttavat haimatulehdusta aiheuttavat myös diabetesta. Jos nyt tarkkoja ollaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se haimatulehdus diabetesta aiheuta vaan samat elintavat jotka aiheuttavat haimatulehdusta aiheuttavat myös diabetesta. Jos nyt tarkkoja ollaan
Aiheuttaa se, kun haima tulehtuu myös haimassa olevat solut jotka tuottavat insuliinia tuhoutuvat —-> diabetes
Joskus se voi tulla lääkkeistäkin. Vähän paha mennä yleistämään voiku juoda vai ei. Kyllä ainakin yks tuttu on juonut, eikä ole uusiutunut haimatulehdus. Tosin aika riskaabelia hommaa.
Ihan itse voi päättää, että minkä arvon terveydelleen antaa.
Turvallisinta olisi, että et ota enää tippaakaan. Ottamisella on riskinsä ja päätä itse, oletko ne valmis ottamaan. Yhden yksilön kokemus ei ole yleistettävissä, mutta keskiarvollisesti on riskialtista ottaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa.
Haimatulehdus nimenomaan tuhoaa haimakudosta ja on onnesta kiinni kenellä tuhoutuu myös insuliinia tuottavat solut.
Itselläni ne meni kolmannelle tulehduksella.
Se oli kerrasta 1-tyypin diabetes nyt Insuliinipiikillä 18 vuotta.
M. 51
Eihän sitä käyttöä kukaan kiellä, vaan ihan itse saa valinnan tehdä.