Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Äiti, miksi kukaan ei tykkää musta koulussa?" :(

Vierailija
04.11.2013 |

Tätä kysyi tänään itku silmässä minulta alakoulua käyvä tyttöni, jota on enemmän ja vähemmän kiusattu eskarista lähtien. Varsinainen näkyvämpi kiusaaminen on saatu loppumaan, mutta silti supatellaan, matkitaan opettajan kuulematta ja sanotaan suoraankin, että on ei toivottu- luokkakaveri kaikkien (tyttöjen ja poikien) mielestä. 

Tuntuu niin raastavalta, kun tyttö miettii, että mikä hänessä on vikana ja miksi on erilainen kuin muut. On puhelias ja vilkas, mikä selvästi aina ärsyttää muita. Neuvottu on ja keskusteltu kotona asioista juurta jaksain, mutta lapsen persoonaa ei oikein voi muuksi muuttaa. 

Samat ongelmat aina isommassa ryhmässä ( myös harrastuksissa), kahdestaan joidenkin kanssa leikit sujuvat ihan hienosti. 

Harmittaa..

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katse kääntyy lapsen opettajaan, miksi hän ei kykene takaamaan koulurauhaa noin pienille. Koulussa ei kenenkään tarvi olla yksin, kyllä leikkeihin on mahduttava. Kotona sitten voidaan tehdä vapaa-ajan kavereiden suhteen enemmän työtä. Jos opettaja ei nyt laita tuulemman, kun tulee sairaslomalla ja jotain tapahdu tytön hyväksi, niin vaihtakaa koulua.

Vierailija
42/57 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta koulun vaihdosta vielä, miettikää tarkkaan se uusi koulu, mikä olisi paras. Onko mahdollisuus steiner-tyyppiseen kouluun, kristilliseen kouluun, ym ym. Tuntuu että lapsenne hyötyisi pienestä ja rauhallisesta ympäristöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen asia vielä, että jos tämä luokka on noinkin haastava, niin eikö esim kolmannella olisi muutenkin hyvä hajoittaa luokat ja aloittaa uusin kuvioin. Kysy tätä vaihtoehtoa myös koululta.

Vierailija
44/57 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:19"]

Sellainen asia vielä, että jos tämä luokka on noinkin haastava, niin eikö esim kolmannella olisi muutenkin hyvä hajoittaa luokat ja aloittaa uusin kuvioin. Kysy tätä vaihtoehtoa myös koululta.

[/quote]

Tosiaan asumme suht pienellä paikkakunnalla, jossa ei montaa koulua ole ja yhtä ikäryhmää kohti on vain yksi luokka. Sitten kun tällaiselle luokalle sattuu monta erityislasta, niin nämä kiusaamisasiat jäävät vähemmälle huomiolle. Ap

Vierailija
45/57 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rassukkaa :( Anteeksi kun sanon suoraan, mutta hänellä tulee olemaan melko varmasti vaikeuksia teini-iässä ja aikuisenakin, tuollanen ulkopuolelle jättäminen ja syrjiminen jättää kovan jäljen ihmiseen. Saman olen itse kokenut ja ne menneisyyden haamut seuraavat aina enemmän ja vähemmän perässä. Voimia teille ja koittakaa parhaanne mukaan kannustaa tyttöä, että hän on hyvä juuri sellaisena kuin on, eikä se ole hänen vikansa

Vierailija
46/57 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( onpa harmillista.

No ainakin lapselle täytyisi sanoa, että vika ei todellakaan ole hänessä. Olettaen, että hän ei itse kiusaa tms muita.

Minä ottaisin yhteyttä kouluun sekä kiusaavien lasten vanhempiin.

Vierailija
47/57 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on puheilias ja vilkas, sen takiako kiusataan? Uskoisiko?

Vierailija
48/57 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sano että näin olisi ja älä pahastu, mutta puhelias ja vilkas saattaa myös olla sellainen päällepäsmäri, haluaa päättää mitä leikitään, puhuu toisten päälle jne.

Mutta todella surullista:(

Vierailija
49/57 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, mä en usko, että muut kokevat päällepäsmäriksi, mutta liian puheliaista vaan ei aina tykätä. Mun kummityttöni on samanlainen, ja on silläkin ollut alakoulun puolella vaikeuksia sen vuoksi, yläkoulun puolella opetteli tietoisesti vähän käyttäytymään, joten se meni si´llä.

Vierailija
50/57 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:12"]

[/quote]

Kiusaajat eivät tarvitse välttämättä mitään varsinaista syytä ottaakseen jonkun silmätikukseen. Luulisi aikuisen ihmisen sen tietävän.

Vierailija
51/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä

Halusin nostaa tämän viimesyksynä aloittamani ketjun ja kertoa, että niitä paljon puhuttuja ihmeitäkin tapahtuu :).

Iltapäivähoidon tiukka linja alkoi pikkuhiljaa auttaa ja kouluun saatiin kuraattori vierailemaan asian johdosta. Samalla selvisi, että muilla luokilla on ollut myös tällaista ongelmaa, johon puututtiin. Näiden toimien ansiosta tyttömme alettiin pikkuhiljaa oikeasti hyväksyä joukkoon ja nyt keväällä hän on ihan tykätty kaveriporukassaan. Lapset soittelevat ja tekstailevat toisilleen vapaa-ajalla, myös kahdesta uudesta harrastuksesta on ollut apua. Tyttömme on uskaltautunut jopa koulussa järjestettäviin yhteisiin urheiluturnauksiin jne. 

Parasta on nähdä lapsessa tapahtunut muutos, hän suorastaan säteilee iloa ja lähtee aamuisin mielellään kouluun. Huonoja päiviä tietenkin on välilllä, mutta pääasiassa sujuu oikein hienosti.

Tämä tuokoon toivoa kaikille niille, jotka painivat kiusaamis/kaverittomuusasioiden kanssa. Älkää antako periksi, vaan taistelkaa! Meillä se johti näin hyvään lopputulokseen, olen kiitollinen.

Vierailija
52/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, hyvää kevättä:))

Vierailija
53/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vissiin se aika kuusta kun luen itkien näitä teidän kannustavia ehdotuksia   :) ootte ihania! Tsemppiä ap:n tilanteeseen!

Vierailija
54/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 10:56"]Jaa-a. Valitettavasti osa meistä vaan on lapsesta asti persoonaltaan jotenkin erilaisia kuin muut, usein niin hienovaraisesti, ettei sitä oikein osaa sanoa miten (ei esim. ole selvästi vaikka päällepäsmäri tai liian ujo tms), mutta kuitenkin jonka varsinkin toiset lapset vaistoaa ja iskevät kiinni kiusaamaan. 

Olin itsekin tuollainen. Olin myös reipas, rohkea, suorapuheinen, hyvin älykäs, mutta vakavamielinen - esim. pohdin mieluummin syntyjä syviä kuin osallistuin leikkeihin tai peleihin. Olin jo päiväkodista asti kiusattu ja sitä jatkui lukioon asti. Kyllä siihen monella tapaa puuttua yritettiin mutta ei mikään auttanut. Kiusamista tapahtui aina silloin kun ei ollut aikuisia valvomassa, esim. koulumatkoilla. Ja lievempää kiusaamista myös opettajan silmän välttäessä esim. matkimista, supattelua ja tirskumista jne. 

Mutta minä selvisiin siitä ja oikeastaan kiusaamisen takia minusta tuli hyvin vahva. Minä opin seisomaan omilla jaloillani henkisesti, ilman ryhmän tukea. Aikuisena tästä taidosta on minulle ollut valtavasti hyötyä. Nyt kun olen esimiesasemassa, kyky selvitä siitä että muut eivät aina pidä minusta, on erittäin oleellista. Minä tunnen olevani kotonani ryhmien ulkopuolella, kun taas monelle sellainen asema olisi surullinen ja yksinäinen.

[/quote]

Nimenomaan! Olen (ollut?) samassa tilanteessa myos itse.

Tama ei nyt helpolta kuulosta, mutta yrittakaa nahda asiassa myos "positiiviset puolet"; on hyva olla erilainen tai etta parjaa yksin. Tama on vaan vaihe. Turha alkaa mielistelemaan muille :)

Vierailija
55/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, ihana lukea, että tytöllä sujuu nyt hyvin, mutta pieni varoituksen sanasen tässä silti kirjoitan, takapakkia voi tulla myöhemin, ja ihme, jos ei tule, muista sitten ap olla valppaana auttamassa.

Vierailija
56/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:13"]Katse kääntyy lapsen opettajaan, miksi hän ei kykene takaamaan koulurauhaa noin pienille. Koulussa ei kenenkään tarvi olla yksin, kyllä leikkeihin on mahduttava. Kotona sitten voidaan tehdä vapaa-ajan kavereiden suhteen enemmän työtä. Jos opettaja ei nyt laita tuulemman, kun tulee sairaslomalla ja jotain tapahdu tytön hyväksi, niin vaihtakaa koulua.

[/quote]

Kyllä kyllä, leikkeihin pitää mahtua ja kuten AP sanoi, aikuisten valvonnan alla hänen lapsensa pääsee leikkeihin esim. Välitunneilla. Mutta; siitä että 'armosta' pääsee leikkiin, on vielä pitkä matka todelliseen hyväksyntään ja ryhmään kuulumiseen. Kyllä lapsi sen tajuaa että hän saa hyppiä narua tasan sen takia että ope käskee, ei sen takia että toiset haluavat juuri hänetkin mukaan. Ja ikävä kyllä opettajanakin kyvyt ovat rajalliset, eli hän voi toki vahtia että kirkonrottaa pelaa kaikki, mutta hän ei pysty menemään toisen pään sisälle muokkaamaan ajatuksia, että nyt Sanna tykkää Tiinasta.... Sannaa ei millään pysty pakottamaan tykkäämään Tiinasta. Tietysti open kuuluu ryhmäyttää positiivisesti luokkaa, mutta ystävyyttä on vaikea pakottaa.

Vierailija
57/57 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:12"]

[/quote]

Kiusaamiseen riittää mikä tahansa ominaisuus, kun on päätetty kiusata. Itseäni kiusattiin koulussa mm. harrastuksesta, joka oli kuitenkin sallittu muille koulun tytöille.