Mikä mulla on?? (emätinasiaa)
Olin viikonloppuna kylpylässä lasten kanssa, kuukautiset loppuvaiheessa. Laitoin tamponin, ja toisenakin päivänä. Normaalisti käytän siteitä. Tamponeita vain jossain tämän tapaisissa tilanteissa. Ne sattui ihan hitosti. Ihan kuin emätin olisi vereslihalla. Tuntui myös kuivalta.
Olen 44 v, eronnut, eikä ole ollut kuin omin käsin seksiä pariin vuoteen. (en ole jaksanut hakea mitään rakastajaa, mutta on ollut mielessä että kohta haen). Ei mitään ehkäisyä. 2 lasta sektiolla.
Miksi mua sattuu tamponit? Alkoiko mulla jo vaihdevuodet, emätin kuivunut? emätin tuntuu myös pienentyneen entisestään, voiko se käyttämättä pienentynä? Olen aina ollut tiukka.
Kommentit (5)
Papassa olen käynyt säännöllisesti, gynellä en useampaan vuoteen kun ei ole ehkäisyasiaa.
ap
Tosiaan varmaan limakalvot kuivuneet ja ohentuneet. Sitä tapahtuu jo ennen varsinaisia vaihdevuosia, esivaihdevuosioireena. Toki on mahdollista myös tulehdukset tai bakteeritasapainon epätasapainotilat tuollaiseen syynä. Jos kuitenkaan mitään varsinaisia tulehdusoireita ei ole, kokeilisin itsehoitoa Ovestin-emäntinpuikoilla, jotka auttavat kuivuusongelmiin.
Saattaa hyvinkin johtua kuivuudesta. Vaikka siellä on kuukautisverta se ei ole sama kuin kostunut normaalista eritteestä. Koita laittaa tampooniin päähän hieman Cleridal öljyä. Pitäisi auttaa asiaan. =)
Kiitos, ja jos ei mee ohi, menen gynelle.
ap
Käytkö säännöllisesti gynellä? Siellä asia selviää. Mä olen yli 50v, mutta silti on ihan "normi" alapää liukkauden suhteen. Tiukkuudesta en sitten tiedä, heh ;D
Aika yksilöllisiä juttuja ovat, joten oma mielipiteeni olis mennä asiantuntijalekurille, siis ihan vaan jo yleistarkastuksiin ja papaan, jos et ole jo käynyt.