Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan joutunut nöyrtymään ja menemään sossuun?

Vierailija
03.11.2013 |

Miten kestit sen?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla tuntui juuri tuolta mitä otsikossa sanotaan. Opiskeluaikana kävin ensimmäisen kerran. 

Kaikkeen tottuu.

Olen tehnyt pitkään työtä ja pärjännyt ilman sossun avustuksia.

Nyt tilanteemme on sellainen että käyn sossussa koska olen työtön ja minulla on kaksi huollettavaa. Emme pärjäisi ilman sossua. Sähkölaskun maksoivat, lääkkeisiin maksusitoumus ja lääkärikäynnit maksavat ja saimme vuokraan rahaa.

En häpeile enää, toki ei se miellyttävääkään ole. Ensi vuonna on luvassa töitä.

Vierailija
22/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, 5 vuotta sitten. Mies jäi työttömäksi ja korvauksien saaminen kesti, minä olin hoitovapaalla enkä voinut palata työhöni. Saimme avustusta eikä sitä jouduttu maksamaan takaisin kun tuli ekat korvaukset. Kiitollinen olen yhteiskunnalle ja nyt painan töitä jotta maksan veroja ja joku muu saa apua. Ei hävettänyt yhtään. Eikä pakotettu myymään taloa ja autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut hakemaan monta vuotta, koska palkkani ei yksin riittänyt vuokraan ja elämiseen.

Vierailija
24/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin kerran pyytämään apua yhden kuukauden vuokraan. Pitkään taistelin kun ei itsetunto meinannut antaa periksi. Olin jäänyt yllättäen työttömäksi ja päivärahojen saaminen kesti useamman kuukauden. 

Lopulta menin kun alkoi laskut kaatumaan niskaan, kun ei pelkästään miehen palkka riittänyt. Turhaan nöyrryin, edes lainaksi ei kuukauden vuokraa saatu, koska lapsilla oli isovanhempien avaamat tilit joihin laittoivat syntymäpäivinä ja jouluna rahaa. 

Olisi kuulemma pitänyt käyttää ne, koska alaikäisillä lapsilla ei voi olla varallisuutta, vaan ne on vanhempien rahoja. Eipä käytetty, kitkuteltiin sitten pari kuukautta, pulloja keräämällä sain ruokaa kotiin sen verran että pärjättiin... 

Vierailija
25/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 14:15"]

Itse jouduin kerran pyytämään apua yhden kuukauden vuokraan. Pitkään taistelin kun ei itsetunto meinannut antaa periksi. Olin jäänyt yllättäen työttömäksi ja päivärahojen saaminen kesti useamman kuukauden. 

Lopulta menin kun alkoi laskut kaatumaan niskaan, kun ei pelkästään miehen palkka riittänyt. Turhaan nöyrryin, edes lainaksi ei kuukauden vuokraa saatu, koska lapsilla oli isovanhempien avaamat tilit joihin laittoivat syntymäpäivinä ja jouluna rahaa. 

Olisi kuulemma pitänyt käyttää ne, koska alaikäisillä lapsilla ei voi olla varallisuutta, vaan ne on vanhempien rahoja. Eipä käytetty, kitkuteltiin sitten pari kuukautta, pulloja keräämällä sain ruokaa kotiin sen verran että pärjättiin... 

[/quote]

Samassa veneessä.... Aina jaksan ihmetellä miten toiset vaan menee ja saa rahaa...

nro 2

Vierailija
26/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta en kyllä pidä sitä nöyrtymisenä.

Jos on tarvetta, niin miksi en menisi :O

40 vuotias olen, eikä vielä ole ollut tarvetta, mitään asumistukiakaan ei saada.

Vierailija
27/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus 20 v sitten, kun en saanut hetkeen töitä eikä peruspäiväraha riittänyt elämiseen. Ei siinä ollut mitään kestämistä tai häpeämistä.

Sen jälkeen olen tehnyt töitä ja maksanut veroja moninkertaisesti. Siksihän minä juuri maksan mielelläni veroja, että jos käy kalpaten (työttömyys, sairaus ym), en perheineni joudu katuojaan kerjäämään niin kuin jossain jenkkilässä. Ihan itsekkäistä syistä pitäisi veronmaksun maistua kaikille joilla ei ole miljoonia sukanvarressa.

Vierailija
28/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 14:29"]

Kyllä joskus 20 v sitten, kun en saanut hetkeen töitä eikä peruspäiväraha riittänyt elämiseen. Ei siinä ollut mitään kestämistä tai häpeämistä.

Sen jälkeen olen tehnyt töitä ja maksanut veroja moninkertaisesti. Siksihän minä juuri maksan mielelläni veroja, että jos käy kalpaten (työttömyys, sairaus ym), en perheineni joudu katuojaan kerjäämään niin kuin jossain jenkkilässä. Ihan itsekkäistä syistä pitäisi veronmaksun maistua kaikille joilla ei ole miljoonia sukanvarressa.

[/quote]

Meille sossussa sanottiin ihan suoraan että jos on joskus erehtynyt menemään rehellisesti töihin ja ostanut esim asunnon ei ole mitään mahdollisuuksia saada sosiaalitukea vaikka olisi mikä hätä. Enpä sitten muutama vuosi myöhemmin 3 lapsen varattomaksi yh:ksi jäädessäni edes viitsinyt hakea muuta kuin asumistuen jota sitäkin sain odotella kuukausia.

Näkeehän sen kaikesta miten huono sosiaaliturva meillä on: terveyskeskukseen pitää varata aika parin viikon päähän - kiiretapauksessa vähän outoa - siispä käytän yksityistä. Hammaslääkäripalveluihin on vuoden jono, sitten tarkastus, peruspaikkaus ja loput pitää mennä hoidattamaan yksityiselle!!?? Nyt olen sairastunut kroonisesti enkä pääse edes sairaslomalle. Olen yhteiskunnalle hyödyksi vain niin kauan kun maksan veroja ja elätän niitä joilla on ollut ilo päästä sossun asiakkaksi. Sitten joudan saappaat jalassa hautaan....

2

Vierailija
29/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen tilin saa tuloiksi laskea, mutta vain lapsen perusosuuden verran.Lapsella kun ei ole velvollisuutta elättää vanhempiaan.

Vierailija
30/30 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyrtyä ei ole tarvinnut, vaan sossussa asiointi on ollut aivan luonnollista asioidenhoitoa.