Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joille ei ole myönnetty lainaa. Miten jatko?

Vierailija
03.11.2013 |

Onko vuokralla asuminen sitten "kohtalona"? Vai tiedättekö että tilanteenne muuttuu vuosien saatossa (säästöt, luottotiedot, vaiktuinen työ) ja jaksatte odottaa sitä?

Kielteisiä lainapäätöksiä ap:lla ja hänen miehellä. Mitästä tässä tekis. Ärsyttää kaikkien utelut, milloin ostamme oman asunnon, sehän on paljon järkevämpää maksaa omaa kuin vuokraa. Kiva keksiä jotain vastausta näihin kysymyksiin. Pitäiskö alkaa vastaamaan että ei pankit myönnä lainaa niin ei makseta omaa. :(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme suunnitelman siitä, millä keinoin tilanteemme muutttuu ja missä ajassa. Kolmen vuoden päästä tilanne olikin ihan toinen.

"Kaikkien" uteluista ja muista mielipiteistä ei kannata välittää. Ne loppuvat kyllä varsin nopeasti kun sanoo suoraan, että "meillä ei ole niin paljoa rahaa, että saatais lainaa".

Vierailija
2/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teillä leikkaa se lainan saanti? Omarahoitusosuudesta vai tuloista? Ensimmäiseen on helppo vaikuttaa, jälkimmäiseen ei kaikilla aloilla niinkään.

Itsellä ei ole nyt tilanne, etteikö saataisi lainaa, mutta joskus 15 v sitten oli, kun silloin piti olla 15% omarahoitusosuus. Käytännössä elettiin sitten vuosi toisen palkalla ja toisen palkka pistettiin säästöön ja elettiin tuo aika ilman autoa, niin saatiin se puuttuva omarahoitusosuus kasaan.

Niin ja mainittakoon se, että elän oikein ylpeänä vuokralla tällä hetkellä. Jos joku on sitä mieltä, että se on tyhmää, niin olkoot ihan rauhassa. Osaan itse laskea, että isossa perheasunnossa pääkaupunkiseudulla on kannattavampaa asua vuokralla ja taas pienessä asunnossa omassa. Minulla on kollegakin joka asuu samalla tavalla ja osaa laskea tämän, mutta harvassapa kaltaisemme ihmiset ovat, varsinkin kun niin monelle on hoettu vuosikaudet "on vaan tyhmää maksaa toiselle" jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teidän tilanteenne sitten on? Tulot, säästöt, kohteen hinta? Ja millaisen asunnon tarvitsisitte? Jos nyt olette muuttamassa suoraan vuokralta isoon perheasuntoon, on tilanne toki haastava. 

Vierailija
4/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ottaa huomioon, että pari vuotta sitten lainaa sai paljon heppoisemmin perustein kuin nyt. Kyselijöille voitte tämän kertoa.

Tienaan hyvin, melkein 4000 kuussa, mutta sinkkunaisena en saa lainaa ennen kuin olen säästänyt 15 % asunnon hinnasta. En asu Suomessa, summa on niin tähtitieteellinen, että olen alistunut osaani vuokra-asujana kunnes ehkä joskus tapaan jonkun jonka kanssa ottaa lainaa.

Vierailija
5/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saisin kyllä lainaa, mutta kulut nousisi niin isoiksi ettei jäisi enää rahaa mihinkään muuhun, siksi asun vuokralla tässä niin kauan kuin saan asua tai voitan lotossa.

Vierailija
6/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä vuokran hinnalla lyhentää jo kummasti omaakin. Tämä siis vain vinkkinä kaikille niille, joiden mielestä vuokralla asuminen on halvempaa...

Esim. tämän talon vuokrahinta olisi n. 1500€, mutta lyhennän lainaa vain tonnin kuukaudessa. Jotta laskekaapa siitä...

Vierailija
7/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omarahoitus on ongelma. Lapset tehty nuorena, luettu ammatit sen jälkeen, asuttu ahtaasti kaksiossa kahden lapsen kanssa että voitu valmistua, ei tosiaan siis mitään säästöjä ole ehtinyt karttua. Toiveissa kumminkin vähintään se 3h+k, mieluiten 4h+k. 100t pitäisi saada että edes kerrostalosta saisi osakkeen. Nyt asutaan kolmiossa, kaksi autoa että voimme käydä töissä (minulla ei täydet tunnit) ja lasten harrastuksiin menee myös rahaa. Ei vieläkään jää säästöön mitään oikein. Siinäpä se. Syyllistän itseä että lapsetkin kärsii kun niin tiukkaa, eikä hankittu varallisuutta ennenku saimme heidät. 10 000 euron säästäminen veisi pitkään meiltä. Pitää yrittää sopeutua ja keksiä jotain. En tiedä vain mitä.. :)  :( ap.

Vierailija
8/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mahdollista saada lainaa n. 60-80t. jos on perhe, jolla on yksi pieni lapsi ja tulot yhteensä vain n. 2300e/kk?

Vierailija
9/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa niin ei ole.

Kyllä se on syytä säästää etukäteen kunnollinen omarahoitus ensin. Siinä näkee myös sen miten selviää veloistaan. Minusta on ollutkin ihan outoa kun lainaa on jaettu täysin tyhjätaskuille, eivät ole oppineet säästämään ja sitten ilmeneekin ongelmia lyhennysten kassa. Se on kaikille osapuolille hyvä että pankit tiukentavart otettaan, muutenhan niitä syytettäisi liian helposta lainanannosta kaikenlaisille jotka eiv'ät asioitaan välttämättä hoitaa, kaikkien etu.

Vierailija
10/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 22:33"]

Sillä vuokran hinnalla lyhentää jo kummasti omaakin. Tämä siis vain vinkkinä kaikille niille, joiden mielestä vuokralla asuminen on halvempaa...

Esim. tämän talon vuokrahinta olisi n. 1500€, mutta lyhennän lainaa vain tonnin kuukaudessa. Jotta laskekaapa siitä...

[/quote]

Maksan vuokraa 800 euroa, lainanlyhennys vastaavasta asunnosta olisi kuussa 1300. Kuukaudessa 500 euroa vähemmän elämiseen rokottaa elintasoa aika kovasti. Puhumattakaan siitä että saisin mitään asuntoa varten säästöön, jos maksan tämän kokoista vuokraa. Haluan omistusasumiselta vähintään samanlaista elintasoa kuin nykyinen, miksi vaihtaisin huonompaan? (t. viestin 5 kirjoittaja, joka ei asu Suomessa)

Vierailija
11/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 22:39"]

Jos ei ole varaa niin ei ole.

Kyllä se on syytä säästää etukäteen kunnollinen omarahoitus ensin. Siinä näkee myös sen miten selviää veloistaan. Minusta on ollutkin ihan outoa kun lainaa on jaettu täysin tyhjätaskuille, eivät ole oppineet säästämään ja sitten ilmeneekin ongelmia lyhennysten kassa. Se on kaikille osapuolille hyvä että pankit tiukentavart otettaan, muutenhan niitä syytettäisi liian helposta lainanannosta kaikenlaisille jotka eiv'ät asioitaan välttämättä hoitaa, kaikkien etu.

[/quote]

Niin. Vuokralla varmaan siis asutaan ja vielä pitkään. No, ollaan hengissä ja elämiseen on kaikkea tarpeeksi, perhe. Alan vastaamaan kyselijöille että ei ole niin paljon varallisuutta että pankit myöntäisivät lainaa. Varmaan aihe vaihtuu jo seuraavassa lauseessa, toivon ma. :) ap.

Vierailija
12/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Asun asumisoikeusasunnossa. Maksan vuokraa 400€ kuussa. Jos omistaisin tämän kokoisen asunnon olisi vastike todennäköisesti 200€, joka myytävissä asunnoissa tuntuu olevan. Vastaavat asunnot lähellä maksavat 120 000€ vähintään. Vuokran summalla pystyisin lyhentämään lainaa 200€ kuussa eli 2400€ vuodessa. Saisin maksettua asunnon 50 vuodessa. Ja tietty korot päälle. Eli todennäköisesti en elinaikani saisi asuntoa maksettua. Joten laskeppa tästä....

Vierailija
13/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso voisi olla teille hyvä ratkaisu. Saisitte siinä vähin erin säästettyä sitä omavastuuosuuttakin, jos kerran omistusasuminen on tavoite jossain vaiheessa.

Vierailija
14/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa anoppilaan vuodeksi.

Tai jompi kumpi ottaa toisen työn.

Vierailija
15/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä, josko nämä kyselijät lainaisi teille sen omarahoitusosuuden.

Vierailija
16/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jos muuttaisimme saman kokoiseen asuntoon (neliöön 85 m2) niin asumisen kulut tuplaantuisivat! Ja meillä ei olisi siihen varaa, vaikka saisimmekin sen lainan. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Asumme Helsingissä. Maksamme vuokraa nyt 800 euroa mutta lainaa maksaisimme keskiverto yhtiövastikkeen kera n. 1400-1600 euroa. Meille ei myönnetä pitkää laina-aikaa, koska mieheni on minua yli kymmenen vuotta vanhempi, ja jää siis eläkkeelle kahden kymmenen vuoden kuluttua. Saisimme lainaa maks. 20-v. ja sitä kun lyhentelemme 300.000 euron asunnosta, niin ei ole varaa.

Olen itse asunut omakotialueella hevonkuusessa ja siihen en enää ryhdy! Kaksi autoa on pakollista ja niiden ylläpitäminen vasta maksaakin bensoineen, vakuutuksineen ja veroineen, huoltoineen yms. Kaikki kun eivät aloita kaksiosta vaan meillä ikä teki sen, että kaksi vuokralla asuvaa sinkkua kun löysi rakkauden, niin lapsia oli tehtävä aika nopeaan tahtiin, kun minulla ikä alkoi tulla vastaan! Kaksi lasta olen saanut yli kolmikymppisenä, mies yli viisikymppinen. Ja sinkkuna en saanut lainaa kun oli niin pienet tulot verrattuna siihen mitä pienikin asunto pk-seudulla maksoi... Elämä ei kaikille nyt vain mene sen "hyvän" kaavan mukaan.

Vierailija
17/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloja pitäisi siis lisätä. Voisiko toinen löytää paremman työpaikan? Ottaa toisen työn, niin että saisitte rahaa säästöön? Kannattaa tietysti myös yrittää pienentää menoja, mutta tehokaampaa olisi käyttää aika ja energia tulojen parantamiseen. 

Vierailija
18/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Riippuu ihan vuokrasta. Mulla se on kolmiosta 500€/kk. Jos ostaisin tämän tai vastaavan asunnon, joutuisin maksamaan lainaa jo 600€ + vastike yli 200€. Siihen päälle vielä tulevat putkirempat, taloyhtiön muut korjaukset tai vaikkapa vain rikki menny astianpesukone tai jääkaappi. Nyt selviän niin halvalla ettei oman ostaminen todellakaan kannata. Enkä pidä asuntoa mitenkään kannattavana sijoituskohteena, kun ei tosiaan varaa ole sitä ihan tuliterää asuntoa ostaa.

Vierailija
19/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:01"]

Tuloja pitäisi siis lisätä. Voisiko toinen löytää paremman työpaikan? Ottaa toisen työn, niin että saisitte rahaa säästöön? Kannattaa tietysti myös yrittää pienentää menoja, mutta tehokaampaa olisi käyttää aika ja energia tulojen parantamiseen. 

[/quote]

Pikkulapsiaikana pitäisi tehdä kahta työtä? Molemmat lapset vielä tarhassa. En oikein usko, että jaksaisimme... Nytkin työ on raskasta, ja kiireistä, että iltaisin ollaan ihan poikki. Käytännössä miehen pitäisi muuttaa kokonaan alaa, jotta saa parempaa palkkaa. Nyt saa "parasta" palkkaa kaikkine ikälisineen mitä tuolla alalla voi saada. Ja en oikein usko, että kovin moni työnantaja yli viisikymppistä ukkoa enää palkkaa.. Vaikka alaa vaihtaisikin. Kuten arvanet, olemme perusduunareita molemmat. Itselläni pitäisi hankkia kanssa nyt päälle nelikymppisenä kokonaan uusi ammatti että saataisiin kovempi palkkainen duuni. Minulla on paha lukihäiriö, ja opiskelu ollut siksi aina kovin vaikeaa. Tiedän omat rajoitukseni ja esim. ammattikorkeakoulu olisi minulle aivan liian haastava, koska en osaa sanaakaan englantia tai ruotsia, ja nippanappa selvitin toisen asteen tutkinnonkin kovalla työllä. Ahkera kyllä olen, mutta lukupäätä ei valitettavasti ole siunaantunut. Töitä olen kyllä kova paiskimaan, ja teenkin ylitöitä aina kun mahdollista, että saadaan tuloja kasvatettua.

Vierailija
20/32 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoot ne asuntoja ketkä haluavat ja asukoot vuokralla ne ketkä haluavat. Kumpikin on ihan ok ja se, onko kumpi asumismuoto kannattavampi, riippuu niin monesta asiasta, että näistä on iiiihan turha tapella.