Onko huolestuttavaa, jos 4v ei osaa seuraavia asioita?
- Piirtää kuvia, edes yksinkertaisia (tuli tuosta piirtämisketjusta mieleen)
- Pitää kynää oikein eli pitää sitä vauvamaisesti nyrkissä
- Pukea itse kunnolla, pukeminen on tosi vaivalloista ja haluaa aina apua ihan sukkienkin laittamiseen
- Käyttää veistä ja haarukkaa, käyttää mieluiten lusikkaa mutta yleensä "pakotetaan" käyttämään haarukkaa
- Kiivetä tikapuita ylös
- Leikata saksilla
Osaako teidän 4-vuotiaat näitä asioita?
Kommentit (30)
Täällä 4v osaa muut paitsi saksien käytön (on harjoitellut todella vähän) ja kynäotteen (ei tykkää ylipäätään piirtää, vaikka osaakin ihan hyvin).
Pukea osaa, mutta napit ja takin vetoketju vielä liian haasteellisia yksin laitettaviksi.
En osannu käyttää veistä kunnolla vielä 10-vuotiaanakaan. Joudunko nyt helvettiin?
No onhan se huolestuttavaa.
Eivät monekaan 4-vuotiaat käy kahdessa terapiassa.
Luultavasti lapsellesi on hyötyä kuntouksesta, koska se on varhain aloitettu. Näin lapsi voi aikanaan pärjätä ilman apua ihan normaalikoulussa.
Minä en ole pahemmin edes pukemista opettanutkaan, kyllä ne sen sitten opettelee kun haluavat oppia, paljon nopeammin käy kahden pukeminen kun itse pukee, siinähän menisi tuntikausia jos odottelelisi kahden nelivuotiaan itse pukemista kun ollaan johonkin lähdössä. Toinen kaksosista osaa laittaa housut jalkaan. Toisen kun laittaisi pukemaan niin luultavasti kengillä ja pipolla oltaisiin sitten lähdössä perse paljaana. Mikä taika siinä on että kaikki asiat pitää oppia hirveän aikaisin? Eikö se riitä että osaa sitten kun kouluun menee? Ja ekaluokallakin vielä ehtii kenkien sitomista ja muuta hankalampaa opettelemaan.
En käsitä kauheaa kohkaamista että osaako sitä ja tätä kuinka nuorena, lukeakin pitäisi osata jo ennen koulua, miksi ihmeessä edes menee kouluun jos osaa jo kaiken, lukea, laskea ja kirjoittaa.
En edes muista koska esikoinen oppi pukemaan, mutta hyvin on elämässä pärjännyt.
Erilaisten asioiden oppimisessa on siksi kiire, että seuraavien asioiden oppimiseen tarvitaan niiden ensimmäisten opittujen asioiden harjaannuttamia aivoja. Eskarista tulee tuskaa, jos kaiken oppimisen jättää sinne!
Lisäksi kaikenlaisten pulmien helpottaminen on sitä tehokkaampaa, mitä aikaisemmin aloitetaan. Pienen lapsen aivot ovat vielä mukautuvat.
Kyllä olisin huolissani. Meidän 3v4kk osaa noista kaikki, paitsi haarukan ja veitsen käytön. Harjoittelee kyllä käyttämään molempia aterimia, osaa pitää niitä oikeaoppisesti kädessä ja osaa leikata veitsellä.
Piirtää pääjalkaisia ja hahmoja ja jäljentää muotoja ja yrittää jäljitellä myös kirjoitusta (osaa vain J&M kirjaimen).
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 21:19"]
- Pukea itse kunnolla, pukeminen on tosi vaivalloista ja haluaa aina apua ihan sukkienkin laittamiseen
- Käyttää veistä ja haarukkaa, käyttää mieluiten lusikkaa mutta yleensä "pakotetaan" käyttämään haarukkaa
- Kiivetä tikapuita ylös
- Leikata saksilla
[/quote]
- Piirtää pääjalkaisia ja omia suttujaan, harvemmin niistä mitään selvää saa, mutta piirtää kuitenkin.
- Joskus pitää oikein, joskus ei.
- Pukee itse kaikki vaatteet. Vetoketjuhupparin kanssa tarvitsee apua, mutta osaa laittaa vetoketjun siitä itse kiinni,.
- Harjoittelee veitsen käyttämistä aktiivisesti. Ei se nyt ihan "oikeaoppista" ole, mutta saa kuitenkin paloiteltua itse ruokansa.
- Osaa, on osannut jo pitkään.
- Osaa. Leikkaa myös suht hyvin viivaa pitkin.
Lapsella on vähän tuossa hienomotoriikassa hiomista, pikkunäpertely ei ole kiinnostanut. Nykyään kuitenkin on alkanut osoittamaan kiinnostusta näpertelyyn, ja onkin kehittynyt huimaa vauhtia.
Osaa kaikkea kysyttyä.
Minustakin oikea paikka kysyä lapsen kiipeilyTAIDOSTA on neuvola. Ja sitä olisi pitänyt kysyä jo taaperoikäisen lapsen vanhempana. Sillä jo 1- vuotiaat koittaa päästä kiipeämään rappusia ja koittaa tarrata puistossa kiipeilytelineestä ja nostaa jalkaa sinne ylös!
Oikea ote lusikkaan/kynään tulee vain opetettuna. Ei lapsi sitä yksin keksi. Eli jos et ole näyttänyt koskaan lapsellesi kädestäpitäen miten se asetellaan niin syy on sinun ja jos taas olet koittanut sitä opettaa niin hienomotoriikassa syy enties ja siihen voi auttaa ammattilainen.
Se että lapsi ei osaa kiivetä on eri juttu kuin lapsi ei uskalla. Miten sitten äiti ei tunnista lapsestaan sitä eroa? Onko teillä joku yhteyskatko sinulla ja lapsellasi? Joku herkkyys puuttuu ettet osaa lukea lapsen eleitä?
Entä jos 4- vuotiaasi pelkää kiivetä niin miksi hän sitten ei huuda/itke sitä sinulle selvästi? Meillä ainakin käy ympäristöllekin selväksi jos meidän lapsi 4- vuotiaana ei jotain tahdo tai pelkää.
Sinuna soittaisin neuvolaan ja pikasesti jotain terapiaa. Jonot keväälle on jaossa nyt, koita hyvä ihminen saada lapsesi jonoon ajoissa. Ei sinun lapsesi sormennäpäytyksestä tai kahdesta tokene. Mitä kauemmin annat tilanteen jatkua niin sitä hankalammaksi ja monitasoisemmaksi lapsen hätäapukasvaa, esikoulussa toteavat lapsen vielä koulukypsymättömäksi. Siihenkö saakka odotat? Lapsesi ei pääse aloittamaan koulua ajallaan ja sitten kun pääsee niin toivottavasti kunta ja teidän kaupunki pystyy osoittamaan pienen erityisluokan lapsellesi.
Ja jos se hätkähdyttää, niin mieti omaa asennetta. Mikä on lapsesi etu?
Kyllä se menee siinä että sinä et osaa kertoa miksi lapsesi ei kiipeile: ei osaa/kiinnosta/uskalla. Jos lapsellasi on avuntarvetta jota et tiedä eikä sinua ole ennen kiinnostanutkaan. Luultavasti olette neuvolassa jopa asian tietosesti jättäneet käsittelemättä tai painaneet villasella niin syytä mennä itseensä.
On hienoa että myönnät vähitellen ongelmakohtia. Nyt sitä apua hakemaan. Se kertoo sinusta vanhempana ettet tee tätä ja annat asioiden pahentua versus tekisit niin.
Esikoulussa jo annetaan lapsille tehtäviä ja läksyjä. Lapsen pitää osata toimia ohjeiden mukaan. Ei sinun lapsi ole valmiudessa menemään esikouluun jos ei edes kiipeile vielä. Narujen sitominen on asia jota moni ei osaa ja vaikka osaa niin isommankin lapsen naruja esim. kouluikäisen harkoissa yhä solmitaan koska se on nopeampaa niin ja vanhempi ehkä ei ymmärrä jättää niin tekemättä vaan tuputtaa apua eikä lapsi solmi omia narujaan vaikka osaisi.. Mutta minusta sinun tehtävä vanhempana on nimenomaan olla kiinnostunut mikä on lapsesi parasta?
Tuollaisia vanhempia on ihan riittävästi joille itselle riittää että lapsi "osaa kun menee kouluun" mutta kun se koulueläminen ekalta lähtien on jo melko vaativaa: laita siihen sitten vielä päälle kaikki turhatkin oppimiset perusasioihin! Tuo on säälittävää minusta ja väitän että nro 26.n lapsi olisi varmasti pärjännyt paremminkin jos osaisi ennen koulua asioita, ei niin että hän kääntyy täysin paapotusta sitten koululaiseksi joka selviää kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 21:19"]
- Kiivetä tikapuita ylös
- Leikata saksilla
[/quote]
Osaa, mutta piirtäminen ei kiinnostanut yhtään pienenä, joten useimmat piirrokset ei aukea muille kuin piirtäjälle itselleen, kun tyyli on hieman hm... modernia taidetta muistuttava.
4v neuvolassa piirretään ja katsotaan samalla, että lapsella on kunnollinen ote kynästä, se pitäisi siis ehkä osata tai opetella ainakin mahdollisimman pian.
Vertailuksi meidän 3,5v
-Osaa piirtää yksinkertaisia muotoja. Piirtää ihmishahmon (epäselvä tikku-ukko) ohjeista (siis aikuinen sanoo: piirrä pää, piirrä silmät...)
- On osannut kynäotteen jo pitkään. Tosin nappaa kyn'n nyrkkiin, jos liian kova kynä (siis tulee väriä huonosti).
-Osaa pukea normaalit sisävaatteet ja ulkovaatteet, paitsi hanskoissa ja kengissä pitää auttaa. Nappeja ei saa kiinni itse. Välillä tarvitsee pukemiseen sanallista ohjausta eli keskittyminen ei virikkeellisessä ympäristössä riitä vaan ajatus harhautuu leikkimiseen tms.
- Syö useimmiten lusikalla, välillä myös haarukalla. Veistä ei ole edes vielä kokeiltu. Syö itse kohtuullisen siististi.
-Osaa kiivetä tikapuita. Osaa kiivetä leikkipuistossa kaikkia muita telineitä paitsi kiipeilyseinää pitkin.
-Osaa leikata saksilla paperia silpuksi. Ei osaa leikata viivaa pitkin tms.
Päiväkodin ja neuvolan mukaan (käy neuvolassa painokontrolleissa, joten tuoreita kommentteja on sieltäkin). Kehitys normaalia kaikilla osa-alueilla. Pukemisessa ja kiipeilystä erityisiä kehuja. Piirtämisestä olin itse huolissaan, mutta lastentarhanopettaja vain nauroi ja sanoi, että moni 4 vuotiaskin piirtää vielä pääjalkaisia ja meidän pojan kuvissa on jo vartalokin.