Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitko, että myös sun 6-7 -vuotias tarvitsee pihalla valvontaa?

Vierailija
13.09.2020 |

Olen niin kyllästynyt toimimaan koko naapuruston lasten kasvattajana pihalla. Asumme ihan kivalla, keskiluokkaisella pientaloalueella, missä lapset vierailevat ristiin toistensa pihoilla. Ulkoilen omien 2 ja 6 -vuotiaideni kanssa päivittäin ja tuon vanhemman ikätovereita pyörii tässä pihapiirissä myös paljon. Sikälihän tuon ikäiset hyvin voivat ulkoilla ilman aikuisia, että pysyvät pihalla, ymmärtävät jo vähän oman turvallisuutensa puolesta että eivät hyppää jokeen jne. Mutta sosiaalisissa taidoissa tarvitsisivat vielä tukea. On tönimistä, porukasta sulkemista, nimittelyä ja solvaamista, pihapeleissä huijaamista jne. Ja on tosi raskasta toimia ns. vieraidenkin lasten erotuomarina, kun heidän omia vanhempia ei näy, ei kuulu. Enkä voi jakaa vieraille lapsille sanktioita huonosta käytöksestä, niin kuin omilleni voin. Joten lähinnä viidakon lait pätee näin pienten keskuudessa pihalla ja lapset ovat oppineet, että mitä vaan voi tehdä, kunhan aikuiset ei näe. Toivoisin vähän enemmän lastenne peräänkatsomista, aikuiset!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valvoin kouluikäiseksi asti. Tuli lastensuojelulta sanomista yhdessä vaiheessa kun en antanut silloin 3 ja 4 vuotiaiden ulkoilla yksin. Olin kuulemma ylihuolehtivainen vanhempi. Eli et ole nyt ihan kartalla. Sinne vaan lapset heitteille, lastensuojelukin on sitä mieltä. Anna niiden toimia viidakonlakien mukaan. Ei tarvitse valvoa mitenkään.

Vierailija
2/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Olen vahtinut aika monta vuotta elämästäni myös toisten lapsia.

Toisaalta omien lasteni ongelmana on pikemminkin ollut, että he eivät ole uskaltaneet liikkua itsekseen. 9-vuotiasta yritän vähän jo tyrkkiä avartamaan reviiriään, mutta helppoa se ei ole aran lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin, lapsi myös tarvitsee aikaa vanhemmiltaan, mä en ymmärrä miksi lapset potkaistaan vaan ulos keskenään, eikä voida leikkiä heidän kanssaan....

Vierailija
4/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valvoin kouluikäiseksi asti. Tuli lastensuojelulta sanomista yhdessä vaiheessa kun en antanut silloin 3 ja 4 vuotiaiden ulkoilla yksin. Olin kuulemma ylihuolehtivainen vanhempi. Eli et ole nyt ihan kartalla. Sinne vaan lapset heitteille, lastensuojelukin on sitä mieltä. Anna niiden toimia viidakonlakien mukaan. Ei tarvitse valvoa mitenkään.

Tässä on kyllä klassinen esimerkki lastensuojelutarinasta, johon on ehkä pikkuisen pistetty omiaan.

Vierailija
5/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset leikkivät sinun pihallasi, sinä voit sanoa, että joka ei osaa käyttäytyä, eikä noudata teidän kotinne/pihanne sääntöjä, on hyvä ja poistuu paikalta.

Vierailija
6/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, uskon kyllä hyvin että kaikenlaista siellä tapahtuu. Mun 6-vuotias on kuitenkin jo koulussa ja kulkee matkat yksin, kuten moni muukin ekaluokkalainen. Joskus olen pihassa samaan aikaan pienempien kanssa mutta kyllä koululaisten pitää jo päästä ulos ilman äitiä. En odota että muut aikuiset vahtivat lastani tai selvittävät riitoja. Yleensä lapsi tulee kyllä ihan itse kertomaan jos jokin on vialla.

Vierailija
7/7 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, uskon kyllä hyvin että kaikenlaista siellä tapahtuu. Mun 6-vuotias on kuitenkin jo koulussa ja kulkee matkat yksin, kuten moni muukin ekaluokkalainen. Joskus olen pihassa samaan aikaan pienempien kanssa mutta kyllä koululaisten pitää jo päästä ulos ilman äitiä. En odota että muut aikuiset vahtivat lastani tai selvittävät riitoja. Yleensä lapsi tulee kyllä ihan itse kertomaan jos jokin on vialla.

Niin ja asumme siis kerrostaloalueella, pientaloalueella on tietenkin eri asia. Kyllä naapurin lapset voi käskeä kotiinsa jos ei osata käyttäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi