Mitä aikuisten kirjoja olette lukeneet lapsena?
Tässä kyselyssä lapseksi lasketaan 0-10-vuotiaat. Ei siksi, ettei 11-vuotias olisi enää lapsi, vaan koska siinä iässä aikuisten kirjojen lukeminen alkaa olla jo tavallista.
Kirjan lukemiseksi lasketaan myös äänikirjan tai ääneen lukemisen kuunteleminen.
Jäävään itseni osallistumasta tähän kyselyyn, eli en itse vastaa.
Kommentit (6)
Olin ekaluokkalainen ja osasin jo kouluun mennessä lukea todella hyvin, ihan kirjoja. Sitten kevätlukukaudella kun muut lukivat jotain todella helppoja tavutettuja kirjoja, minulle piti etsiä jotain muuta luettavaa. Opettaja vei minut koulun kirjastoon, josta sain itse valita sopivan kirjan. Jäin hetkeksi yksin isoon ja pimeähköön kirjastoon katselemaan kirjoja, etsin jotain sopivaa. Opettaja tuli kumminkin takaisin todella nopeasti enkä ehtinyt vielä valita, mutta opettajan kysyessä vastasin, että ehdin jo valita ja otin mukaan sen kirjan, jota olin sillä hetkellä ottamassa tutkittavaksi. Sitten kun luokassa katsoin kirjaa tarkemmin, huomasin sen kertovan sodasta, ampumisesta ja hiihtämisestä. Minä 7-vuotiaana pikkutyttönä luin sitten seuraavat pari kuukautta jokaisella lukutunnilla nuorten poikien ampumis- ja hiihtotarinaa, joka oli tarkoitettu ehkä kutosluokkalaisille pojille. Se ei todellakaan ollut itseäni kiinnostava aihe ja paljon oli myös sanastoa, jota en ymmärtänyt, etenkin aseisiin liittyen. Mutta sinnittelin sen loppuun, ja lukuinto jopa säilyi vaikka ne olivatkin 7-vuotiaan elämässä todella rankat kuukaudet. :D
V.A. Koskenniemi: Kootut runot
Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
Aarno Karimo: Kumpujen yöstä I-IV
Victor Hugo: Kurjat.
F. M. Dostojevski: Rikos ja rangaistus.
Dostojevskistä vanhemmat sanoivat, että sitä en vielä saa lukea, vasta vähän myöhemmin sitten, mutta jättivät sen paikalleen kirjahyllyyn. Luin tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin muistaa, olinko 10 vai 12, kun luin jotain kirjaa?
Ei sitä välttämättä muista, mutta on se tietysti mahdollista. Kaksi vuotta on lapsen elämässä pitkä aika.
Kaikki jääkiekkoaiheiset kirjat mitä kirjastosta löytyi.
Luin ihan kaikkea, mitä käsiini sain. Ollin pakinat muistan ainakin (Hyvää, sanoi mustapartainen mies, päivää tjsp). Ja jotain matkakertomusta Jäämeren rannalta, sen nimeä tai kirjoittajaa en millään muista.
Miten voin muistaa, olinko 10 vai 12, kun luin jotain kirjaa?