Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatteko poikia ottamaan hatun/pipon/ lippiksen pois päästä sisätiloissa?

Vierailija
03.11.2013 |

Missä saa pitää lippiksen päässä? Tunnun olevan ainoa muinaisjäänne, joka vaatii poikaansa ottamaan hatun kuin hatun pois päästä esim. kaupassa ja kauppakeskuksessa ( ja puhumattakaan sisätiloista)

Tuli mieleen tuosta hautausmaakeskustelusta, jossa suurin osa oli hyvinkin vanhojen tapojen kannattaja.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ekaluokkalainen ottaa hatun päästä AINA sisällä. Joskus olen ravintolassa puuttunut naapuripöydönkin menoon, jossa isikin ruokailee pipo päässä. JUNTTIA!

Vierailija
2/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa käydessä ei tarvi ottaa pikkulapsilta lakkia tai pipoa päästä, ravintolassa tms. ei tietenkään olla pipo päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan opeta, vaikka täällä muuta väittäisikin. Olen 900:n oppilaan koulussa töissä, ja se ainainen tappelu päähineistä! Jopa ruokalassa.. Olen vähän ihmetellyt, mikä vanhempia vaivaa, kun ei viitsitä alkeellisimpiakaan käytöstapoja lapsilleen opettaa. Aika turhaa niitä on alkaa koulussa opettamaan, vaikka suurin osa vanhemmista onkin sitä mieltä, että se on pelkästään koulun tehtävä.

Vierailija
4/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä olen opettanut pojalle, ettei sisällä olla hattu päässä. Aina tuo ekaluokkalainen ei vielä muista sitä, mutta joka kerta muistutan. Johan tulee kuumakin olla sisällä hattu päässä.

Vierailija
5/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään kauppakeskuksissa enkä kotonakaan. Kylässä on eriasia ja jos mennään johonkin ravintolaan, juhliin, kirkkoon tms.

Vierailija
6/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä kyllä, kaupassa ei.

Vierailija
7/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan, opetan myös tyttöä.

Kaupassa tai kauppakeskuksessa ei mielestäni tarvitse, eikä sellaisissa paikoissa missä kuljetaan takki päällä. Mutta ravintolassa, koulussa, kotona ym. otetaan ehdottomasti hattu pois päästä. Sama koskee tyttöjäkin, jos heillä ei ole hattuneulalla tmv kampaukseen kiinnitettyä päähinettä tai jotain juhlahattua.

Vierailija
8/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:16"]

Kaupassa käydessä ei tarvi ottaa pikkulapsilta lakkia tai pipoa päästä, ravintolassa tms. ei tietenkään olla pipo päässä.

[/quote]

Voi luoja, ihanko totta menet sanomaan naapuripöydän junteille että pipot pois?

Se ei ole sun asiasi, mikäli ravintolan säännöt eivät tätä kiellä.

Vierailija
9/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:19"]

Ei kukaan opeta, vaikka täällä muuta väittäisikin. Olen 900:n oppilaan koulussa töissä, ja se ainainen tappelu päähineistä! Jopa ruokalassa.. Olen vähän ihmetellyt, mikä vanhempia vaivaa, kun ei viitsitä alkeellisimpiakaan käytöstapoja lapsilleen opettaa. Aika turhaa niitä on alkaa koulussa opettamaan, vaikka suurin osa vanhemmista onkin sitä mieltä, että se on pelkästään koulun tehtävä.

[/quote]

Ja jatkanpa vielä, minkä huomion olen tehnyt: niistä harvoista lapsista, jotka kiittävät ruuasta, selvästi suurin osa on poikia. Kiittäviä tyttöjä on noista 900:sta korkeintaan 10, poikia ehkä 25. Ja tilanne on siis se, että ruokalahenkilökunnan edustaja seisoo vieressä, kun lapsi palauttaa astioitaan. Ei tuollaistakaan kukaan opeta kotona. Eikö teitä hävetä olla lapsen kanssa vaikka kylässä ruokailemassa, ja lapsi lähtee menemään pöydästä kiittämättä? Vai ettekö kiitä itsekään?

Vierailija
10/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa tai kauppakeskuksessa ei miesten tarvitse etiketin mukaa ottaa hattua pois päästä, miksi siis pojilta lippis tai pipo pois?

Vierailija
11/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:23"]

[/quote]

Hups, tulikin väärälle!

[/quote]

Vierailija
12/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:14"]

Oma ekaluokkalainen ottaa hatun päästä AINA sisällä. Joskus olen ravintolassa puuttunut naapuripöydönkin menoon, jossa isikin ruokailee pipo päässä. JUNTTIA!

[/quote]

Sinulta piti kysyä, että jos ravintolan omat säännöt tämän sallivat, niin millä oikeuksilla häiritset ravintolan asiakkaita vaikka he olisivatkin juntteja?

Vierailija
13/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tytöt sitten pitää pipoa päässä ravintolassa?

Vierailija
14/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:35"]

Saako tytöt sitten pitää pipoa päässä ravintolassa?

[/quote]

Mielestäni ei.

8

Vierailija
15/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En minä muille huomauttele, kasvatan vain oman lapseni.

[/quote]

Vierailija
16/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies riisuu lakin päästään kaupassa tai kauppakeskuksessa, sanokoot etiketti mitä tahansa.

Koulussa varsinkin pojat istuvat jopa tuplapäähineessä eli ensin on pipo tai lippis ja sitten hupparin huppu sen päällä. Ja musiikkinapit korvissa. 

Ulkovaatteita ei tahdo millään saada pois päältä. Saavatko teidän lapsenne todellakin olla kotona lippikset ja huput päässä ja ulkovaatteet päällä? Kenties jopa ruokapötdässä? Onko kintaatkin kädessä, niin kuin joillakin luokassa? 

Luokat ovat usein ahtaita ja syksyllä, mutta muinakin vuodenaikoina, päällysvaatteet ovat usein kosteita ja odöörit on monta kertaa melkoiset. Joillakin ei ilmeisesti pestä ulkovaatteita koskaan, niin tunkkainen haju niistä lähtee. Tekisi teille mammoille hyvää olla sellaisena päivänä koulussa tutustumassa koulutyöhön.

Tunnin alussa menee aikaa hukkaan, kun ensin heitätät lakit ja päällystäkit pois, ja kun selkäsi käännät, niin jo on monella sankarilla ainakin pipo päässä uudelleen. Siis taas alusta. Ja vielä kolmannen kerran, ehkä neljännenkin. Niin hyvin kasvatettuja ja kauniisti käyttäytyviä lapsukaisenne ovat. Jos sallitte kotona sisällä ulkovaatteet ja päähineet, niin turhaan me taistelemme koulussa tuulimyllyjä vastaan.

Vierailija
17/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Sullako isi istuu lasten kanssa eri pöydässä kuin sinä itse?

Vierailija
18/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut opettaa, poika on aina itsekin ymmärtänyt että pipo päässä ei syödä, olla kylässä, elokuvissa, ravintolassa tms. ESIMERKKI opettaa, ei sanat. En kyllä tykkää että naisetkaan syö pipo päässä tai joku huntu tai burkha, kaikki yhtä sopimattomia. Sensijaan kaupassa saa pitää pipoa koska siellä ollaan vain hetki.

Vierailija
19/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä etiketissä on sanottu että kaupassa SAISI olla hattu miehillä päässä? Miksi kauppa olisi jotenkin erilainen tila kuin vaikka museo tai kirjasto tai kirkko?

Vierailija
20/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehei, fiksu mies ei riisu hattua mennessään kauppakeskukseen! Hattu pidetään pääsä ulkona ja julkisissa tiloissa, myös kaupassa. Tervenhdittäessä se otetaan päästä näissäkin tiloissa. On äärettömän epäkäytännöllistä kulkea kauppakeskuksessa hattu kädessä. Ylipäätään hattu kädessä ei kuljeta ympäriinsä vaan hattu riisutaan siellä, missä sille löytyy sopiva tila eli esim. kotona ja ravintolassa on naulakko, jonne hatun voi jättää. Kauppakeskuksessa yleensä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän