Voi luoja, mies alkoi valittaa kun otin leikkelesiivun ilman leipää!
Mies teki voileipä ja meniin nappaamaan yhden siivun leikkelettä siitä välistä. Ja kauhea valitus! Pitää kuulemma ottaa leipää myös että ei voi syödä päällisiä pelkiltään kun ne kuluu!!! (niin, jos ottaa lisäksi leipää, juustoa, kurkkua jne niin sittenhän kulutus suorastaan vähenee...) Että nyt hänkin alkaa napsia päällisiä _jatkuvasti_ niin katsotaan tykkäänkö minä ja blaa blaa.
Minä en edes napsi yleensä mitään noin "erikseen". Ehkä kerran kuussa siis oikeasti. Mikä helvetti tuota miestä vaivaa? Kuka alkaa valittaa jostain perkeleen leikkeleestä?
Kommentit (121)
Mielikuvani av-mammasta, joka jääkaapin kelmeässä valossa tunkee maanisesti muovikääreestä palvikinkkusiivuja suuhunsa, samalla ehkä myös päivälliseltä jääneet kananuggetit, vahvistuu pelottavasti tämän keskustelun myötä ;D
Av-mammahan karppaa ja syö muutenkin hirmu terveellisesti, ja koko perhe syö tervellisesti ja salaattipainotteisesti. Siis aterioilla. Siinä on vaan se ongelma, että sit kun ei syö, niin on niin hiton kova nälkä. Pitää kaikkea pientä vetää jääkaapista.
Kaupasta kannetaan selkä vääränä kotiin "metukkaa" ja muuta leikkelettä (hei, ei se meillä ole pikkurahasta kiinni, kyllä nyt jokainen saa syödä yllinkyllin marketin vakuumisiivuja, notta), limppaa ja sidukkaa, sipsiä, naksua, popparia ja mässyä. Massun massun, kyllä se leipä on vaan turhaa ja epäterveellistä, sellaista junttien ruokaa. Av-mamman perhe vetää kaapin täydeltä pelkkää kinkkua napaan ja silleen hienosti vaan napostelee. Köyhät ne vaan lapsiaan neuvoo leikkeleiden käytössä. Meillä syödään dominoistakin vain sisukset ja se on ihan okei.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:06"]
Ne on tarkoitettu leivän päälle ja niiden ostamismäärät kaupasta mitoitettu myös vähän sen mukaan.
[/quote]
Ostakaa niitä lisää. Ongelma ratkaistu. #vaikeaelämä
miten on oikeutetumpaa syödä leikkele leivän kanssa kuin ilman? Rauhoittuuko nämä leikkelenatsit jos ottaa leivän ja leikkeleen ja heittää sen leivän sitten roskiin? Säilyy se kappalemäärien tasapaino.
Apn perheen rahatilanteesta ei ole mitään tietoa eli emme voi tietää onko mies pihi vai realisti. Silti yhdestä viipaleesta yhden kerran on ihan älytöntä kommentoida mitään.
miksi mies saa ottaa leikkelettä jos sattuisikin olemaan niin että rahaa ei ole? Ja leipääkin vielä!
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:03"]
miten on oikeutetumpaa syödä leikkele leivän kanssa kuin ilman? Rauhoittuuko nämä leikkelenatsit jos ottaa leivän ja leikkeleen ja heittää sen leivän sitten roskiin? Säilyy se kappalemäärien tasapaino.
[/quote]
Leikkelenatsit ... :D
Miten tästäkin voi saada oikein väittelyn aikaan? Eikö se ole ihan järjellä pääteltävissä, miten ok on mitäkin syödä. Jos rahaa on riittävästi eikä ruokaa tarvitse säännöstellä, on ihan sama montako leikkelettä aikuinen ihminen omasta jääkaapistaan syö. Toki hyvät käytöstavat pätee tähänkin, eli niitä leikkeleitä ei napsita loppuun jos leivän päälle ei sitten ole muilla laitettavaa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:14"]
Miten tästäkin voi saada oikein väittelyn aikaan? Eikö se ole ihan järjellä pääteltävissä, miten ok on mitäkin syödä. Jos rahaa on riittävästi eikä ruokaa tarvitse säännöstellä, on ihan sama montako leikkelettä aikuinen ihminen omasta jääkaapistaan syö. Toki hyvät käytöstavat pätee tähänkin, eli niitä leikkeleitä ei napsita loppuun jos leivän päälle ei sitten ole muilla laitettavaa.
[/quote]
Siis viimeisen leikkeleviipaleen saa ottaa vain leivänpäällysteeksi?
Kyllä minä ymmärrän ap:n miestä siltä kannalta, että eihän se pelkkien leikkeleiden syöminen mitään terveellistä ole ja kallistakin on. Mutta ounastella voi myös, että ei tuo leikkeleasia ole ihan ainoa juttu, mikä miestä korpeaa. Taitaa olla isompi vyyhti kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:53"]
Mielikuvani av-mammasta, joka jääkaapin kelmeässä valossa tunkee maanisesti muovikääreestä palvikinkkusiivuja suuhunsa, samalla ehkä myös päivälliseltä jääneet kananuggetit, vahvistuu pelottavasti tämän keskustelun myötä ;D
Av-mammahan karppaa ja syö muutenkin hirmu terveellisesti, ja koko perhe syö tervellisesti ja salaattipainotteisesti. Siis aterioilla. Siinä on vaan se ongelma, että sit kun ei syö, niin on niin hiton kova nälkä. Pitää kaikkea pientä vetää jääkaapista.
Kaupasta kannetaan selkä vääränä kotiin "metukkaa" ja muuta leikkelettä (hei, ei se meillä ole pikkurahasta kiinni, kyllä nyt jokainen saa syödä yllinkyllin marketin vakuumisiivuja, notta), limppaa ja sidukkaa, sipsiä, naksua, popparia ja mässyä. Massun massun, kyllä se leipä on vaan turhaa ja epäterveellistä, sellaista junttien ruokaa. Av-mamman perhe vetää kaapin täydeltä pelkkää kinkkua napaan ja silleen hienosti vaan napostelee. Köyhät ne vaan lapsiaan neuvoo leikkeleiden käytössä. Meillä syödään dominoistakin vain sisukset ja se on ihan okei.
[/quote]
Unehtui sulta tuosta että kinkku on sikaa, eihän sellasta voi syödä. Eläin, ja vielä likainen. Ne ohuen ohuet kinkkuleikkeleet menee, jotenkin se likaisuus ei niissä silleen tunnu. Ja shampanja tietty vie sitä eläimen makua pois. Niin ja kyllä leipää voi syödä (jos leikkaa kuoret pois ja syö silleen sivistyneesti nipistämällä leivästä vain peukulla ja etusormella.) t av mammis
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:48"]
Mies teki voileipä ja meniin nappaamaan yhden siivun leikkelettä siitä välistä. Ja kauhea valitus! Pitää kuulemma ottaa leipää myös että ei voi syödä päällisiä pelkiltään kun ne kuluu!!! (niin, jos ottaa lisäksi leipää, juustoa, kurkkua jne niin sittenhän kulutus suorastaan vähenee...) Että nyt hänkin alkaa napsia päällisiä _jatkuvasti_ niin katsotaan tykkäänkö minä ja blaa blaa.
Minä en edes napsi yleensä mitään noin "erikseen". Ehkä kerran kuussa siis oikeasti. Mikä helvetti tuota miestä vaivaa? Kuka alkaa valittaa jostain perkeleen leikkeleestä?
[/quote]
Olik ohuen ohut vai tavallinen. Närkästymisen viimeksi mainitusta ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:45"]
Erikoiselta kuulostaa tuo leipäsääntö :-) Ihan uus juttu. Meillä saa syödä päällisen leivällä tai ilman. Meillä koirakin syö joskus leikkeleitä. Tosin se mielellään ottais leivänkin siihen alle.
[/quote]
Itse asiassa koirille ei saisi syöttää leikkeleitä. Eikä kyllä (pikku)lapsillekaan. Siitä voikin päätellä, miten terveellisiä ne ovat.
Muistakaa myös, että kaupan leikkeleet harvemmin karppaajillekaan sopivat. En itse ole karppaaja eikä leikkeleiden hiilarit/sokerit/whatever pahemmin kiinnosta, mutta katsokaa joskus mitä ne sisältävät, voi nimittäin yllättää se suola- ja lisäainemäärä sekä se että monet useimmat leikkeleet sisältävät esim. lisättyä glukoosia, tai sokeria tai siirappia.
Ja ne eläimen osat mitä makkaroihin laitetaan... noh. Sanotaanko, että leikkeleitä syödessäsi et ainakaan sisäfilettä pistele poskeesi.
Mies kokee sen leikkeleen olevan erityinen herkku ja sitä ei sitten yksi saa noin vaan mennä ja ahmia... :(
Varmaan oppinut tuon kotonaan ja nyt "opettaa" sinua.
Lihahan nyt on ihan oikeaa ruokaa ja niin on leipäkin.
Itse saatan kääriä juustoa ja kinkkua rullaksi ja syödä ihan ilman leipää. Samanlaisia rullia laitan joskus lapsillekkin, onneksi meillä mies ei valvo mun tekemisiä.
mä oon leikkelenatsi. mies söi yhteenmuutettuamme pikkunälkäänsä tyyliin paketin 300 g kinkunsiivuja. kotoaan oli oppinut myös sen, että syötyään ruuan ( usein 2 lautasellista perunaa ja lihakastiketta esim) ohikulkiessaan otti ns. jälkkäriksi 1 kg metvurstista valehtelematta 1/4 osan !!
Ja söi 9 fileestä 5- 6 filettä jos olin paistanut meille kahdelle illaksi 700 g kanafileepihvit kera riisin ja salaatin, tarkoituksena jakaa ruoka esim seur päivän illalliseksi.
Siis mun talous , tai meidän EI todellakaan kestänyt tuota meininkiä 7 pnä viikossa. Työssäkäyviä oltiin, normipalkoilla.
Riideltin asiasta, sillä minusta käytös oli itsekästä. Mies ainoana lapsena oli tottunut paapomisen ja sai edelleen kotonansa vieraillessaan syödä lisukkeet kaapista. Ja huuhdela alas litralla kallista appelsiinimehua.
Lasten synnyttyä tulot pieneni ja piti ajatella myös lasten suita. Vaikka töihin palasin vanhempainvapaalta, alkoi niin keittämään miehen rohmuaminen. Ruokaostoista vastaavana annoin miehelle valtuudet ja kk ruokarahat käyttöön, katsokoon, miten riittää leikkeleisiin, mehuun, lihaan.
Äkkiä oppi.
Ja, kymlä joskus otan minäkin siivun tai pari, amuta perhepakkaus mevurstia yhdeltä istumalta nostaa kyllä jo verenpaineet pilviin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:32"]
Erikoiselta kuulostaa tuo leipäsääntö :-) Ihan uus juttu. Meillä saa syödä päällisen leivällä tai ilman. Meillä koirakin syö joskus leikkeleitä. Tosin se mielellään ottais leivänkin siihen alle.
[/quote]
Itse asiassa koirille ei saisi syöttää leikkeleitä. Eikä kyllä (pikku)lapsillekaan. Siitä voikin päätellä, miten terveellisiä ne ovat.
Muistakaa myös, että kaupan leikkeleet harvemmin karppaajillekaan sopivat. En itse ole karppaaja eikä leikkeleiden hiilarit/sokerit/whatever pahemmin kiinnosta, mutta katsokaa joskus mitä ne sisältävät, voi nimittäin yllättää se suola- ja lisäainemäärä sekä se että monet useimmat leikkeleet sisältävät esim. lisättyä glukoosia, tai sokeria tai siirappia.
Ja ne eläimen osat mitä makkaroihin laitetaan... noh. Sanotaanko, että leikkeleitä syödessäsi et ainakaan sisäfilettä pistele poskeesi.
[/quote]
Valkkaan kaupasta filee leikkeleen, siinä lukee että sataprosenttisesti filettä. En tiedä onko huijausta.
Uskon monen muun tavoin, että miehelle on opetettu kotona, ettei päällisiä ahmita ilman leipää. Meillä kotona taisi olla sääntö, että yhdelle leivälle ei saa laittaa sekä juustoa että leikkelettä, vaan jompaakumpaa. Rahasta oli mielestäni kyse. Kummatkin oli kalliita, ja ovat vieläkin. Mies sitten opetti mulle, että leivälle laitetaan molempia, ja mielelläni opin sitten senkin.
Yllättävän monet ihmeelliset säännöt on peräisin omasta lapsuudenkodista. Ei niitä välttämättä mieti, ellei toinen mene sitä kyseenalaistamaan. Perheessä, jossa on ollut monta lasta ja kenties rahasta tiukkaa tai ruokakauppa kaukana, on voinut hyvinkin olla sääntöjä, joilla säännösteltiin esim. leivän, leikkeleiden tai maidon kulutusta.
Itse ajattelen, että se, mitä jääkaapissa on, saa syödä. Jos joku on tosi vähissä, jutellaan toisten perheenjäsenten kanssa ennen syömistä, ellei kauppareissu ole juuri tulossa.
Välillä ostan itselleni viilin ja mainitsen, että haluan sen töihin evääksi, jolloin mies ei syö sitä. Tai pyydän säästämään maitotilkan, koska en voi juoda kahvia ilman maitoa. Mies sitten säästää sen tilkan mun kahviin, vaikka itse ei juo kahvia. Minä taas säästän hänelle kurkkua aamupalalle - ja kas, kaikki ovat tyytyväisiä. Ruokakaupassa käydään vuorotellen.
Oli varmasti jostain muusta asiasta ärtynyt. Ei kai pieni siivu noin voi mieltä pahoittaa?
Meillä mies syö AINA tonnaripurkillisen, ennen kuin se ehtii salaattiin, josta itse tykkään. Varaan hänelle makkaraa, joka hänen herkkua, mutta silti syö kaiken muunkin, homejuustot ym. ihan vaan sellaisena herkutteluna. Ärsyttävää.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
Valkkaan kaupasta filee leikkeleen, siinä lukee että sataprosenttisesti filettä. En tiedä onko huijausta.
[/quote]
En tiedä minäkään, en tunne näitä fileleikkeleitä. Mutta en usko, että kaikki tähän ketjuun kirjoittavat pelkkää filettä syövät. Puhehan on ollut mm. meetvurstista, kalkkunaleikkeistä ja palvikinkusta. (Lauantaimakkaroista, jahtimakkaroista, yms. nyt puhumattakaan: joku nekin kaupoista syö, ja terveellistä ruokaa niistä ei saa tekemälläkään.)
Minullekin tuli mieleen että onpa ihanaa olla taas sinkku. ;)
Otin juuri jääkaapista ap:n miehen kiusaksi kaksi siivua kinkkua ja yhden siivun juustoa. Teen usein niin kun tulen väsyneenä ja nälkäisenä kotiin. Varsinkin kesähelteellä pari lasia vettä ja muutama siivu meetvurstia auttaa sen verran että jaksaa valmistaa päivällisen. Leivästähän tulisi jo täyteen eikä tekisikään enää mieli lämmintä ruokaa.
Nappaan monesti pari siivua juustoa, muutaman palan suklaata tai vaikka kylmän lihapullan jääkaapista esimerkiksi mainostauolla. Joskus nälkään ja joskus ihan omaksi huviksi. Olen hoikka ja talouteni on tasapainossa, uskokaa tai älkää. Olen myös erittäin tyytyväinen elämääni. Mukavaa kun voi ottaa jääkaapista kinkkua jos tekee mieli. :D