Ostolakko vuoden loppuun
Päätin olla ostamatta vuoden loppuun saakka mitään muuta kuin ruokaa, bensaa ja lääkkeitä eli ihan pakollisia ostoksia vain. Mitään kulutuskamaa en osta. Ne vähät joululahjat, joita hankimme, on jo ostettu.
Ja jos kokeilu miellyttää, jatkan tammikuukin. Ja vaikka siitäkin eteenpäin.
Kommentit (27)
Olen elänyt noin jo 20 vuotta. En ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka vaihtavat pyyhket vuoden välein ja uusivat sohvan joka kolmas vuosi.Tai niitä, jotka ostavat kynttilälyhtyjä, lasikippoja, pipoja jne. miettimättä, josko kotona jo olisi ennestäänkin muutama.
Minulla on 2 sijoitusasuntoa, jotka olen hankkinut sillä, että en haali krääsää.
Hienoa 17 ja 18. Olette onnistuneet jo kauan siinä missä itse vasta aloitan.
Tein äsken vaateinventaarion, laitoin vaatekaapin uuteen järjestykseen ja alan nyt käyttää myös kauan unohduksissa olevia vaateitani. Talvitakki on toissavuodelta ja menee aivan hyvin tämänkin talven. Talvisaappaat on viime talvelta ja vielä täysin käyttökelpoiset. Ja muitakin vaatteita yllin kyllin. Oikein konkreettisesti sain huomata, miten hyvin pärjään ostamatta ainoatakaan vaatetta.
Keittiön kaapit kävin läpi, samoin ulkovarastoa. Yhtään esinettä en kotiini enää ota, ehkä en vuosiin osta yhtään mitään. On pyyhkeitä, vuode- ja liinavaatteita, pesuaineitakin puolillaaln olevia pulloja varmaan kuukausiksi, samoin hiustenhoitotuotteita jne. Saa nähdä, milloin minun täytyy ostaa mitään muuta kuin ruokaa ja bensaa! Luulen, että pärjään pitkälle ensi vuoteen. ap
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:20"]
Tein äsken vaateinventaarion, laitoin vaatekaapin uuteen järjestykseen ja alan nyt käyttää myös kauan unohduksissa olevia vaateitani. Talvitakki on toissavuodelta ja menee aivan hyvin tämänkin talven. Talvisaappaat on viime talvelta ja vielä täysin käyttökelpoiset. Ja muitakin vaatteita yllin kyllin. Oikein konkreettisesti sain huomata, miten hyvin pärjään ostamatta ainoatakaan vaatetta.
Keittiön kaapit kävin läpi, samoin ulkovarastoa. Yhtään esinettä en kotiini enää ota, ehkä en vuosiin osta yhtään mitään. On pyyhkeitä, vuode- ja liinavaatteita, pesuaineitakin puolillaaln olevia pulloja varmaan kuukausiksi, samoin hiustenhoitotuotteita jne. Saa nähdä, milloin minun täytyy ostaa mitään muuta kuin ruokaa ja bensaa! Luulen, että pärjään pitkälle ensi vuoteen. ap
[/quote]
Nro 13 jatkaa vielä. Kävin jo heinäkuussa läpi kylppärin kaapit ja keräsin kaikki purkit ja purnukat yhteen laatikkoon. Puolillaan olevia shampoita, rasvoja, suihkusaippuoita jne. löytyi vaikka kuinka paljon! Nyt tuo laatikko on koko ajan esillä ja uutta ei saa ostaa niin kauan kuin varastoista löytyy joku vastaava. Tuo dödö oli ensimmäinen kosmetiikkaostos heinäkuun jälkeen! Ensi viikolla pitää ostaa hoitoaine, mutta sen jälkeen pärjään vanhoilla varastoilla lähemmäs pari kuukautta ennen kuin seuraava tuoteryhmä loppuu.
Ulkovaatteet ovat myös järjestyksessä, 3 ja 5 vuotta vanhat talvitakit kelpaavat vielä oikein hyvin. Miten ne aikuisella kuluisivat, etenkin kun ovat ajatonta mallia. Kenkiäkin on vaikka muille jakaa. Taidan nyt innostua käymään vaatekaapit sisävaatteiden osalta läpi! Kiitos inspiraatiosta!
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:20"]
[/quote]
Nro 13 jatkaa vielä. Kävin jo heinäkuussa läpi kylppärin kaapit ja keräsin kaikki purkit ja purnukat yhteen laatikkoon. Puolillaan olevia shampoita, rasvoja, suihkusaippuoita jne. löytyi vaikka kuinka paljon! Nyt tuo laatikko on koko ajan esillä ja uutta ei saa ostaa niin kauan kuin varastoista löytyy joku vastaava. Tuo dödö oli ensimmäinen kosmetiikkaostos heinäkuun jälkeen! Ensi viikolla pitää ostaa hoitoaine, mutta sen jälkeen pärjään vanhoilla varastoilla lähemmäs pari kuukautta ennen kuin seuraava tuoteryhmä loppuu.
Ulkovaatteet ovat myös järjestyksessä, 3 ja 5 vuotta vanhat talvitakit kelpaavat vielä oikein hyvin. Miten ne aikuisella kuluisivat, etenkin kun ovat ajatonta mallia. Kenkiäkin on vaikka muille jakaa. Taidan nyt innostua käymään vaatekaapit sisävaatteiden osalta läpi! Kiitos inspiraatiosta!
[/quote]
Kiitos sinulle, inspiroit minua myös :) ap
Hienosti menee, ostaminen alkaa tuntua jo kaukaiselta ;) Pukeutuminen ei ole enää niin tärkeää. Olen innostunut lenkkeilystä. Aloin tehdä isoa seinävaatetta tilkuista. ap
Hyvä juttu ap! Itse aloitin jo viime vuoden alussa. Takana 30 vuotta hamsterin elämää. Luulin olevani fiksu kun ostan "vain" alennuksesta. Mutta kun alennusmyynnit on 4 kertaa vuodessa, lisäksi monissa paikoissa on jatkuvasti joku alennuskori/tanko/nurkkaus. Lopulta tavaravuoret alkoivat ahdistaa niin paljon, että halusin muutosta elämääni.
Totuuden nimissä sanottakoon että käyn vieläkin alennnusmyynneillä. Ostan sukkia/saippuoita/deodorantteja/hammastahnaa yms. Tosin tämän hetkisillä varastoillani pötkin varmasti ensi kesään saakka.