Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostolakko vuoden loppuun

Vierailija
03.11.2013 |

Päätin olla ostamatta vuoden loppuun saakka mitään muuta kuin ruokaa, bensaa ja lääkkeitä eli ihan pakollisia ostoksia vain. Mitään kulutuskamaa en osta. Ne vähät joululahjat, joita hankimme, on jo ostettu.

Ja jos kokeilu miellyttää, jatkan tammikuukin. Ja vaikka siitäkin eteenpäin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 13:53"]

Olen elänyt noin jo 20 vuotta. En ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka vaihtavat pyyhket vuoden välein ja uusivat sohvan joka kolmas vuosi.Tai niitä, jotka ostavat kynttilälyhtyjä, lasikippoja, pipoja jne. miettimättä, josko kotona jo olisi ennestäänkin muutama.

Minulla on 2 sijoitusasuntoa, jotka olen hankkinut sillä, että en haali krääsää.

[/quote]

No, mitä hankit niillä sijoitusasuntojen tuotolla? :)

Vierailija
2/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt juuri muuten oli meidän paikallislehdessämme, että seurakuntatalolle voi viedä kunnollista tavaraa joulumyyjäisiä varten. Ei siis tarvitse olla mitään uskonnollista vaan voi olla juuri niitä ylimääräisiä pyyhepakkauksia, kynttilöitä, itselle turhaa krääsää jne. ja rahat käytetään paikalliseen diakoniatyöhön, siis yh-äitien kotiapuun, lapsiin ja nuoriin. Nuorille muistaakseni tällä rahoitetaan jäähallilta ilmainen jäävuoro kaikille halukkaille (myös kirkkoon kuulumattomille) kerran viikossa. Varmaan teidän suunnalla on jotain vastaavaa. Itse vein viime jouluna seurakunnalle ison pahvilaatikollisen tavaraa nurkista pois.

Jos siellä on jotain lapsille tai nuorille sopivaa ylimääräistä tavaraa, katso, jos sopisi vaikka joulupuukeräykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen herännyt samoihin asioihin ja oon löytänyt hengenheimolaisia minimalismista kertovista blogeista. Kannattaa googlaa, saa paljon inspiraatiota!

Vierailija
4/27 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan innostua yhä enemmän tästä. Löysin vaatekaappi-inventaariossa komeron perukoilta vanhoja huiveja ja pari varmaan 10 vuotta vanhaa otin käyttöön. Tuntuvat ihan uusilta. Alan oikein tajuta, miten paljon tavaraa minulla on. Monet hankittu vain ostamisen ilossa. Ihan järkyttävä huomata se, miten paljon sitä onkaan lähtenyt mukaan kaikenlaista. Ostaminen on ollut tapa, jota ei ole oikein edes tiedostanut, sitä on vain ostanut ja ostanut. ap

Vierailija
5/27 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi ostolakossa, olisin varmaan ostanut tänään uudet tyynyt ja peitot. Sen verran kulahtaneet ne ovat ja peittojen saumoissa repsottavia kohtia. Mutta minä tyhjensin tyynyt, pesin ne, kuivasin rummussa ja täytin uudestaan. Pesin peitot, korjasin muutaman rispaantuneen kohdan ja kuivasin rummussa. Ihan hyvä tuli, ja pärjäämme näillä vuodevaatteilla taas tästä eteenpäin. Tuli hieno fiilis, ettei lakko mennyt ja että opettelen uusia toimintamalleja, esim. tekstiilien korjausta. ap

Vierailija
6/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään :) Maailma on täynnä turhuutta..

Vierailija
7/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te pelkää leimaantuvanne white trashiksi? Nykyihminen on ennen kaikkea kuluttaja. Huono kuluttaja on huono ihminen ja juntti.

Vierailija
8/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mua alkoi ahdistaa se tottumus aina ostaa jotain pientä. Vaatetta, vaikka entisiä on kaappi pullollaan, joku kynttiläjuttu, joku lyhty partsille (vaikka siellä on jo kaksi), uudet sukat, vaikka niitä on vaikka muille jakaa, uusi kaulaliina, vaikka niitäkin on varmaan jo 6, uusi pipo, vaikka niitä on varmaan jo 8, uudet kengät, uusi takki vaikka entinen on vielä täysin hyvä, joku KORISTE-esine, turhaakin turhempaa hölynpölyä sellaiset. Tai naistenlehti,  jonka selaan läpi ja heitän paperinkeräykseen. Jne.jne.jne.jne.jne.......

Ei, haluan kertakaikkiaan lopettaa tällä tavalla ostelun pelkästään ostamisen vuoksi. ap

Vierailija
9/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:18"]

Ettekö te pelkää leimaantuvanne white trashiksi? Nykyihminen on ennen kaikkea kuluttaja. Huono kuluttaja on huono ihminen ja juntti.

[/quote]

Onneksi en pelkää muita ihmisiä.

Vierailija
10/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kuvailla, millainen käyttäytyminen tällaista lakkoa yleensä edeltää? Tuntuu nimittäin aika radikaalilta lopettaa kaikki ei-välttämätön kulutus. Jotakin shoppailuhimoa ilmeisesti taustalla?

Vierailija
11/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Tosin vain niin, etten (juuri) osta mitään ei-pakollista ainakaan ennen alennusmyyntejä. Ja nekin ehkä skippaan. Hyvin toiminut tähän saakka ja tilille kertymässä kivasti asuntoa varten rahaa.

Vierailija
12/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä shoppailuhimoakaan, mutta ehkä kova tarve muuttaa elämää vaatimattomampaan suuntaan. Löytää muuta sisältöä kuin kuluttaminen, sisustaminen jne. vaikken ole ollut mikään himoshoppaaja, silti vuosikausien kulutusrumba on alkanut ahdistaa jostain syystä. ap

Vierailija
13/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana 10 vuotta holtitonta eli länsimaista normaalin rajoissa olevaa kulutusta: vaatetta, kenkää, asustetta ja pikkutavaraa. Enimmäkseen ostettu ei-laatua, vaan massaa. Tavaraa, tavaraa, tavaraa. Nyt on tavaraa koti pullollaan. Nyt hukun tavaroihin, joista en halua kuitenkaan pikapikaa luopua, mutta joiden järjestämiseen aika menee. t.ohis

Vierailija
14/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet blogit ovat nykyään vain ostosten esittelypaikkoja. Mihin ne tavaravuoret oikein joutuvat. Vai viedäänkö toisesta ovesta tavaraa roskikseen kun toisesta kannetaan uutta tilalle. Muuten ihmisten vaatekomerot halkeaisivat liitoksistaan.

Vierailija
15/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:28"]

En tiedä shoppailuhimoakaan, mutta ehkä kova tarve muuttaa elämää vaatimattomampaan suuntaan.

[/quote]

Joo, ymmärrän tämän kaipuun yksinkertaisempaan ja vähemmän kulutuskeskeiseen elämään. Itsekin pidän itseäni aika maltillisena ostostelijana. Tuosta lakko-sanasta tuli vain heti mieleen ylipainoisen karkkilakot ja muut yritykset hallita omaa käyttäytymistään totaalisen kieltäytymisen avulla. Itse ajattelen, että jos en oikeasti halua tehdä jotakin, se jää kyllä pois ilman eri päätöstä. Mutta tsemppiä joka tapauksessa! -8

Vierailija
16/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaa lähinnä järkevältä... että kynttilälyhtyjä ja kalulaliinoja on vain sen verran mitä tarvitsee: eli ei osta aina kun vastaan tulee aika kiva, vaan vasta sitten kun tarvitsee ja vastaan tulee tismalleen oman maun mukainen.

Vierailija
17/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana tavallaan. Päätin kirjata marraskuun aikana kaikki ostokset ylös ja yrittää välttää turhuuksia. Kirjaan siis ne ostokset, jotka maksan käteisellä/kortilla, tililtä suoraan menevät veloitukset ovat pakollisia. Toki noissa maksettavissakin jutuissa on pakollisia, kuten ruoka ja bensa, mutta se ruokakaupan lasku sisältää usein myös paljon turhaa, esim. karkkia. Nuo "turhat" aion merkitä erikseen, muuten ruokakauppa kulkee vain merkinnän 'Prisma', 'CM' tms. alla. 

Tässä kuussa on toistaiseksi mennyt perjantaina 20,25e: ruoka-annos, suklaata, huulirasva ja dödö. Noista ainoastaan dödö oli pakollinen, eli kiristämisen varaa on...

Vierailija
18/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lakko, ostan joululahjat aina marraskuussa. Muuta ylimääräistä tuskin tarvitsee ostaa.

Vierailija
19/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:32"]

Aika monet blogit ovat nykyään vain ostosten esittelypaikkoja. Mihin ne tavaravuoret oikein joutuvat. Vai viedäänkö toisesta ovesta tavaraa roskikseen kun toisesta kannetaan uutta tilalle. Muuten ihmisten vaatekomerot halkeaisivat liitoksistaan.

[/quote]

Katsoin vähän aikaa sitten Sinkkuelämää ekan elokuvan. Ei ole yhtään ihme, että Carrie tarvitsee iiiison vaatehuoneen , kun on säästänyt vaatteita 80-luvulta saakka :D

Vierailija
20/27 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat on jo ostettu, veronpalautukset laitetaan säästötilille. Meillä ei muutenkaan ole tapana ostella mitään turhia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä