Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä koulumenestys, mutta surka yleistietous

Vierailija
03.11.2013 |

Olen menestynyt hyvin koulussa ja opiskeluissa (=hyvät arvosanat). Työelämässäkin olen pärjännyt ihan kivasti. Yleistietoutta minulla on kuitenkin hävettävän vähän. Tämä on alkanut nolottaa minua aina vaan enemmän. Miten ihmeessä olen onnistunut saamaan lukion historiankursseista kiitettäviä, mutta nyt en muista opetetuista asioista juuri mitään?

Onneksi mieheni pystyy keskustelemaan lastemme kanssa vaikkapa toisen maailmansodan asioista, jotta heidän yleistietämyksensä kehittyy. Ehkä minäkin opin jotain kun kuulustelen lasten koealueita.

Näin aikuisena olen tajunnut että olen opetellut ihan vääriä asioita. Muistan ULKOA monenlaista. Tiedän mikä on essiivi, monien Suomen jokien järjestyksen ja monien alkuaineiden kemialliset merkit. En kuitenkaan osaisi laittaa kartalle Vaasaa saati monia tuttujakaan valtioita, joudun oikeasti miettimään milloinka se talvisota suunnilleen oli.

Nyt näkyy se että olen opetellut koulua, en elämää varten. Mitenhän saisi omat lapsensa tajuamaan että ei riitä, että osaa asiat kokeessa?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit opettaa lapsillesi ja itsellesi ihan helpon tavan sivistää itseään: tv-uutiset, sanomalehdet ja molemmat ovat saatavissa myös netistä.

Meille on pienestä asti tyrkätty sanomalehti käten. Alussa siitä luettiin vain sarjakuvat ja tv-ohjelmat, mutta siitä se lukeminen sitten laajeni. Vaikka edelleen hesarissa on aihepiirejä, jotka eivät vaan kiinnosta, mutta suurin osa tulee kuitenkin luettua.

Ja tämä ei vaadi kalliita lehtitilauksia, niin paljon uutisia on netissä ilmaiseksi. Jo keltaisten lehtuen päivittäinen lukeminen sivistää ja pitää ajan tasalla, kunhan lukee muutakin kuin viihdeuutiset :)

Toisinaan kavereiden kanssa keskustellessa huomaa, miten osa ei lue mitään uutisia, ei tiedä mitään nykytapahtumista. Se on mielestäni säälittävää, koska yleistieto auttaa paljon kaikessa.

Aloita ap siis ihan perusuutisista ja kun tulee eteen asia, jota et ymmärrä, tarkista se netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla