Miten säästää ruokakuluissa?
Olemme lapseton pariskunta, joka on herännyt siihen tosiasiaan, että ruokaan menee aivan törkeästi liikaa rahaa kuukaudessa.
Olisiko jakaa vinkkejä, millä ruokakuluja saisi pienennettyä radikaalisti? Tykkäämme laittaa itse ruokaa, mutta esim.johonkin leivän leipomiseen itse ei ole hirveästi inspiraatiota.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokaa ruokavalioon. Ei tarvitse ryhtyä kokonaan kasvissyöjäksi eikä kannata mitään teollisia lihankorvikkeita syödä (ovat kalliita), mutta esimerkiksi linsseistä tai pavuista tehty ruoka on edullista, terveellistä ja etenkin lähestyvään talveen sopivaa ruokaa, kun hauduttelee oikein mausteiseksi ja meheväksi.
Pakkauskoot ja hävikit hallintaan. Me tajuttiin, että on huomattavasti pienempi paha kipaista silloin tällöin lähikaupasta (samassa korttelissa, joten ollaan onnekkaita) leipäpaketti iltapalalle, kuin ostaa aina se perhepakkaus, josta heitetään säännönmukaisesti vähintään neljännes roskiin.
Mä ostan 2 hlö perheeseen aina leivästä sen perhepakkauksen ja pakastan. Sieltä on kätevä ottaa paahtimen kautta aina "tuoretta". Toinen vinkkini on S-ketjun klo 21 jälkeinen -60% ale punalappuisista. Ostan käytännössä kaiken lihan vain tuolla alennuksella, taaskin pakastimeen ja sieltä esim. pataruoaksi.
vaikea kertoa kun ei tiedä mitä tällä hetkellä käytätte ja paljonko sitä rahaa teillä menee. Meillä menee ruokaan 150 €/kk/henkilö, ei säästetä ja tuossa on myös ulkoruokinnat mukana. Helposti päästäisiin alle 100 €/kk/henkilö jos haluaisimme. Tämä summa on koko vuoden keskiarvo.
Kirjaa pari viikkoa ylös vaikka kuiteista, mitä ruokatarvikkeita ostat ja mitä ne maksavat. Sieltä näet selvästi mitkä tuotteet ovat niitä kalliita. Esim. juusto on aika kallista. Sitten teet strategian eli ostatko esim. nämä tietyt tuotteet vain alennuksesta / vain tietyistä halvemmista kaupoista / halvempia tuotteita / tarvitsetteko näitä ruokavalioonne.
Jos olette ylipainoisia niin helppo tapa säästää on laihduttaa esim. ADF-menetelmällä (googleta).
Jos haluatte syödä terveellisesti niin jättäkää einekset ja herkut pois ja vähentäkää lihansyöntiä.
Etsikää sellainen ruokavalio joka sopii teille ja pitää mielialan kunnossa - esim. suolistobakteerien tilanne vaikuttaa suoraan mielialaan. Ja muista että se mikä toimii sinulla ei välttämättä toimi miehellä ja päinvastoin.
Jos ainoa tavoite on säästää niin etsi halvimmat ruokatarvikkeet ja suosi niitä. Keitä kauravelliä ja -puuroa. Kaurahiutaleet ovat halpoja. Makaroni on todella halpaa ja täyttää vatsan. Osta kausivihanneksia ja juureksia. Poimi marjoja. Kalasta ja pilki.
Itse kitkisin ruokavaliosta pois turhia ja epäterveellisiä asioita, esim.
- alkoholi, tupakat yms
- karkit sipsit suklaat
- keksit pullat
- einekset ja rasvapommit kuten pitsat
- ulkona syöminen, erikoiskahvit ym
Miettisin mikä on JUURI SE paras herkku ja sitten pohtisin voinko tehdä sen itse ja kuinka usein sitä söisin. Esim. itse leivottuna vain pellillinen pullaa kerran viikossa kahdelle henkilölle on todella halpa ja toimiva ratkaisu. Tai kerran kuussa ulkona syöminen. Tai vain perjantaisin herkuttelu.
Paljonko teillä sitten menee rahaa?
Minulla menee yleensä n. 300 e kk, tässä mukana myös omat työpaikkaeväät ja 12- ja 9-vuotiaiden ruoat sekä satunnaiset noutoruuat. Haen tosi usein Resq ruokakasseja ja hyödynnän s-marketin 60 % alet. Meillä syödään hyvin, ollaan hoikkia ja terveitä.
Jos teillä nyt menee 'törkeästi', niin mitäpä jos vaikka jatkossa söisitte normaalimmin, eli jätätte kalliit ruuat ostamatta? Tällä keinolla pääsette tavanomaisiin ruokakuluihin, eikä mitään leivän leipomista edes tarvitse ajatella, jos ei halua.
Osta kerralla isompi satsi, tulet huomaamaan että ruokaa riittää ja riittää eikä loppua näy. Näin kävi viimekeväisen koronahamstrauksen kanssa, edelleen vaan kaapit ja pakastin täynnä vaikka koko kesänä ei ole tullut käytyä kuin kerran pari kuussa hakemassa täydennystä.
Ensin pitäisi tietää mihin tarkalleen se raha teidän ruoissanne menee.
Kerro lähtökohdat niin annan vinkit.
Meillä syödään kasvis- ja kalaruokia, aikaa halpaa mutta hyvää.
Perustakaa ruokarunko, yksi teema joka kuukaudelle, vaikka kaalilaatikko jota syödään kaksi kertaa viikossa.
Tämä auttaa kohtuullistamisessa.
Usein riittää että syö vähemmän. Sillä on paljon muitakin etuja kuin rahansäästö. Tosin jos on jo hoikka, tämä ei onnistu. Minä en ole joten auttoi minua.
Kasvisruokaa ruokavalioon. Ei tarvitse ryhtyä kokonaan kasvissyöjäksi eikä kannata mitään teollisia lihankorvikkeita syödä (ovat kalliita), mutta esimerkiksi linsseistä tai pavuista tehty ruoka on edullista, terveellistä ja etenkin lähestyvään talveen sopivaa ruokaa, kun hauduttelee oikein mausteiseksi ja meheväksi.
Pakkauskoot ja hävikit hallintaan. Me tajuttiin, että on huomattavasti pienempi paha kipaista silloin tällöin lähikaupasta (samassa korttelissa, joten ollaan onnekkaita) leipäpaketti iltapalalle, kuin ostaa aina se perhepakkaus, josta heitetään säännönmukaisesti vähintään neljännes roskiin.