Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona on opettanut mulle että ilmeisesti tosi monelle asioiden ajattelu jo edustaa PELKOA

Vierailija
13.09.2020 |

Mä en ole ennen koronaa ymmärtänyt, että ihmiset ylipäänsä pelkäävät asioita ja niiden asioiden puntarointi edustaa ENITEN sitä pelkoa? Siis että se, että välttelee ihmisjoukkoja, kuuntelee mitä tiedeyhteisö sanoo kuolleiden määrästä ja pitkäaikaisvaikutuksista, pesee käsiä jne olisi *pelkoa*. Ja että se pelko on joku jota tosi, tosi moni ihminen kavahtaa. Että älä nyt PELKÄÄ, ja kamalaa HYSTERIAA.

Tässä on avautunut jotain sellaista psykologiaa, jota en ole ennen tajunnut kanssaihmisissäni.

Kun mulle tämä kaikki on samanlaista, että en kävele moottoritien yli. Esim. Ei pelkoa, vaan järkevä toimintatapa. Kuulen, että moottoritien ylitys tappaa 3/10 sitä yrittävästä. Kerron sen muillekin, ei hysteriaa vaan tiedon levitystä.

Musta on jotenkin tosi mielenkiintoista, että ilmeisesti muut ihmiset ei isommin ajattele tätä asiaa lähinnä strategisesti ja järjellä, vaan kaikki ajattelu on todiste pelosta ja hysteriasta. Mun mielestä järkipäätöksiä ei voi tehdä ilman tietoa ja sen punnintaa ja pään tunkeminen pensaaseen ei ole todiste muusta kuin ehkä just siitä pelosta.

Kaikki on heti hyssyttelemässä ja hässyttelemässä että ei tässä nyt syytä pelätä ole... Teettekö noin kun päätätte ettette kävele moottoritielle? ”Ei tässä nyt tarvitse mitään PELKOA lietsoa”

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että suurella osalla ihmisiä kyky loogiseen ajatteluun romahtaa täydellisesti, jos sitä pitäisi soveltaa johonkin mikä on vastoin omia uskomuksia. Näkyy monessa asiassa ympäri maailman.

Vierailija
2/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on massiivinen psykologinen operaatio ja suurin osa tännekin kirjoittavista on sen operaation myötä aivopestyjä ja uhreja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Ei pelota korona, eikä sen pelkääjät.

Vierailija
4/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/10? Aika suuri määrä

Vierailija
5/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin olen kävelemättä moottiritien yli siksi, että järki sanoo että voin jäädä auton alle ja tunteet sanoo, että se kuulostaa pelottavalta skenaariolta.

Pelko on olemassakin ihan vain siksi, että suojelee ihmistä (tai eläintä). Täysin peloton ihminen (tai eläin) olisi nopeasti kuollut, koska ei olisi mitään syytä olla hyppäämättä esim. kalliolta alas. No järki sitten, joo kyllä, järkikin voi estää hyppäämästä kalliolta alas, mutta on monia asioita missä järkeily ei auta, vaan ainoastaan alkukantainan tunnetila pelko voi pelastaa, koska järkeilyyn tarvitaan aikaa, jos ei ole aikaa järkeillä, on hyvä olla kyky pelätä.

Itse taas en tykkää siitä koronatilanteessa, että ihmisten mielestä on tärkeää pitää nimenomaan PELKOA yllä, että ihmiset toimisi JÄRKEVÄSTI. Siis ei riitä, että pesen käsiä ja pidän turvavälit, vaan mun pitäisi jostain syystä sen lisäksi myös PELÄTÄ. Ja tämähän tässä eniten ainakin minua ärsyttää, ei se että kerrotaan miten on järkevää tehdä, vaan se, että halutaan lietsoa pelkoa ja sillä pelolla sitten perustella miksi pitää toimia jotenkin tietyllä tavalla. Eli hieman eri kokemus kuin ap:lla, en ole koskaan törmännyt siihen, että käsienpesu olisi jonkun mielestä merkki pelosta.

Vierailija
6/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin olen kävelemättä moottiritien yli siksi, että järki sanoo että voin jäädä auton alle ja tunteet sanoo, että se kuulostaa pelottavalta skenaariolta.

Pelko on olemassakin ihan vain siksi, että suojelee ihmistä (tai eläintä). Täysin peloton ihminen (tai eläin) olisi nopeasti kuollut, koska ei olisi mitään syytä olla hyppäämättä esim. kalliolta alas. No järki sitten, joo kyllä, järkikin voi estää hyppäämästä kalliolta alas, mutta on monia asioita missä järkeily ei auta, vaan ainoastaan alkukantainan tunnetila pelko voi pelastaa, koska järkeilyyn tarvitaan aikaa, jos ei ole aikaa järkeillä, on hyvä olla kyky pelätä.

Itse taas en tykkää siitä koronatilanteessa, että ihmisten mielestä on tärkeää pitää nimenomaan PELKOA yllä, että ihmiset toimisi JÄRKEVÄSTI. Siis ei riitä, että pesen käsiä ja pidän turvavälit, vaan mun pitäisi jostain syystä sen lisäksi myös PELÄTÄ. Ja tämähän tässä eniten ainakin minua ärsyttää, ei se että kerrotaan miten on järkevää tehdä, vaan se, että halutaan lietsoa pelkoa ja sillä pelolla sitten perustella miksi pitää toimia jotenkin tietyllä tavalla. Eli hieman eri kokemus kuin ap:lla, en ole koskaan törmännyt siihen, että käsienpesu olisi jonkun mielestä merkki pelosta.

Sanotaan vielä, että pelko estää mua menemästä jyrkänteen reunalle, järki ei välttämättä estäisi, tiedän monta järkevää ihmistä, jotka eivät pidä todennäköisenä että tippuisivat jyrkänteen reunalta, joten sinne vaan, ei anneta pelon estää. Tässä tapauksessa taas oma järki ei sano, että olisi mikään pakko mennä sinne jyrkänteen reunalle jos kerran pelottaa.

Koronan kohdalla ymmärrän siis aivan hyvin ihmisiä jotka pelkäävät, pelkoon ihan täysi oikeus, varsinkin jos kuuluu riskiryhmään, mutta tuo, että haluttaisiin kaikkien pelkäävän? Miten se minulta on poissa, jos joku järkeilee että jyrkänteen reunalle voi mennä, kokee sen jostain syystä tarpeelliseksi ja sitten menee sinne pelkäämättä? Ei ole minulta pois millään lailla ja aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä, ottaako riskin putoamisesta vai eikö ota, oli päätöksen syynä sitten järki tai pelko tai muu tunne esim. uteliaisuus tai elämyksenhakuisuus.

Vierailija
7/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, missä tällaista pelkoa lietsotaan, tai kuka järkevä haluaisi jonkun toisen pelkäävän. Sen sijaan sataa yhteiseen laariin, jos ollaan varovaisia, vaikkei pelättäisikään.

Jos olet vaikka siellä jyrkänteellä matkapuhelinverkkojen kantamattomissa jonkun toisen kyydillä ja hän putoaa rotkoon, jäät sinne yksin selviytymään ihmisten ilmoille. Saati jos kyseessä on puolisosi ja sinulle jää kaikenlaista sotkua selvitettäväksi.

Vierailija
8/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona on massiivinen psykologinen operaatio ja suurin osa tännekin kirjoittavista on sen operaation myötä aivopestyjä ja uhreja.

Yllä esimerkki deanialismista

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Denialismi

Vierailija
9/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otit tärkeän

asian puheeksi.

Kaikki tunnistanevat jo ihmisryhmän, joka raivoaa "koronahysteriasta".

Heitää yhdistää kyvyttömyys ja haluttomuus ajatella, lyhytnäköisyys, mukavuudenhalu, itsekeskeisyys, ja vähäinen koulutus.

Heidän on vaikea oppia, ymmärtää ja käsittää syy-seuraus-suhteita. He kuvittelevat tämän olevan yhtä vaikeaa muillekin.

Olisi kiintoisaa kuulla, miten

äly ja koulutus korreloi koronaan sairastuvuuden kanssa.

Vierailija
10/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, otit tärkeän

asian puheeksi.

Kaikki tunnistanevat jo ihmisryhmän, joka raivoaa "koronahysteriasta".

Heitää yhdistää kyvyttömyys ja haluttomuus ajatella, lyhytnäköisyys, mukavuudenhalu, itsekeskeisyys, ja vähäinen koulutus.

Heidän on vaikea oppia, ymmärtää ja käsittää syy-seuraus-suhteita. He kuvittelevat tämän olevan yhtä vaikeaa muillekin.

Olisi kiintoisaa kuulla, miten

äly ja koulutus korreloi koronaan sairastuvuuden kanssa.

Totta. Nämä "korona on huijaus" -tyypit edustavat tosiaan usein noita mainitsemiasi asioita. Tieteellisen faktan ja somepersoonan esittämän "faktan" eroa ei ymmärretä. Erilaisten poliittisten toimijoiden onkin helppo iskeä kiinni tähän ihmistyyppiin, kun manipulointi on niin helppoa.

Vierailija
11/11 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisa pätkä presidentti Rooseveltin puheesta vuodelta 1933:

"So, first of all, let me assert my firm belief that the only thing we have to fear is...fear itself — nameless, unreasoning, unjustified terror which paralyzes needed efforts to convert retreat into advance."

Niin, siis jos pelko on niin voimakasta että se sumentaa järjen ja estää yksinkertaisimmankin fiksun toiminnan, niin silloinhan pelko on suunnilleen pahinta mitä meille voi käydä. Juostaan ympäriinsä ilman mitään kontrollia kuin päättömät kanat, sekoillaan kunnes tuhoudutaan. Mutta mun mielestä on ehkä väärin käyttää tuollaisesta tunteesta sanaa pelko. Tuo on sitä kun pelko kippaa jo yli, menee jo aivan tappiinsa. Eli tuo tunne on mun mielestä pikemminkin paniikkia tai kauhua. Jos joudut paniikkiin niin pelisi on pelattu. Älä joudu siihen, vältä sitä, hinnalla millä hyvänsä.

Mutta mitä nuo paniikin välttelijät eivät osaa ottaa huomioon, on että tunteita on myös eri voimakkuuksia. On olemassa myös lievempää pelkoa. Tervettä pelkoa, joka ihan vain toimii varoituksena meille että nyt pitää hidastaa tahtia, nyt pitää harkita mitä tekee, nyt pitää ottaa enemmän selvää asioista ennen kuin tekee mitään. Siis normaali pelko, joka ei sumenna järkeämme vaan vain varoittaa meitä, jotta harkitsisimme enemmän. Terveellä ihmisellä on tuollainen tunne kuin normaali pelko, terve pelko. Sitä tunnetta ei tarvitse vältellä, sehän on hyödyllinen tunne. Se kertoo meille että on jotain mitä pitäisi korjata ennen kuin tilanne menee liian pahaksi.

--

Joten pakko nyt tässäkin keskustelussa on mainita narsistit. Minä luulen että narsistit viettävät koko elämänsä tilassa jossa heidän tunteensa on pysyvästi kiristetty äärimmilleen. Ei ole lieviä/normaaleita/terveitä tunteita. Vaan heti kun jotain ikävää tapahtuu niin tunteet meinaa kipata kriittisen kynnyksen yli, tunteet menee tappiin, joten heti täytyy vain väkisin taistella vastaan. He luulevat että se äärikireä tila on normaalitila. He luulevat että niin kauan kuin heistä tuntuu normaalilta eli äärikireältä niin kaikki on hyvin, mitään ongelmia ei ole, turha mistään ongelmista edes puhua. Ja he luulevat että on normaalia elämää että päivittäin päätyy jättimäisiin konflikteihin muiden kanssa joissa omat tunteet joutuvat kauheaan myrskyyn ja sitten täytyy taistella väkivalloin oma tahto läpi jotta saa tunteensa taas normaalitilaan.

Eli pelkoa pelkäävät vain narsistit. Heidän ratkaisunsa on taistella kunnes ei ole enää pelkäämisen riskiä.

Terveet ihmiset pelkäävät niitä asioita jotka pelkoa tuottavat. Heidän ratkaisunsa on oikeasti harkita asioita ja korjata ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme