Lähihoitajan pitäisi olla korkeakoulututkinto!
Se on kuitenkin sen verran vaativaa, ja kolmessa vuodessa tehdään niin paljon hommia että se pitäis laskea korkeakoulutukseks!
Pitää osata niin monialaisia juttuja.
Kommentit (7)
Miksi lähihoitajan pitäisi tehdä gradu? On järkevämpää päästä nopeammin työelämään.
Ihmettelen kuinka tietotekniikan inssi on ensiksi käynyt lähihoitajaksi, luulis ensiksi sairaanhoitajaksi.
On taas niin provo kun olla ja voi... lähihoitaja on perusduunarin ammatti, sairaanhoitajalle annetaan vaativammat työtehtävät... Itse lähdin amk.hon kun en kertakaikkiaan halua olla -vaan duunarina- haluan vaikuttaa asioihin,kehittää työelämää!!! T. Lähihoitaja 04
Lähihoitajan koulutuksessa oli ainankin 3v sitten niin paljon turhaa diipadaapaa, ettei mitään järkeä. Sen sijaan itse hoitotyön opetusta, harjoitteluja ja mm. sairaumsista ja lääkkeistä olisi voinut olla paljon enemmän. Ajoittain vieläkin tunnen töissä olevani ihan keltanokka. No työtekijäänsä opettaa ja onneksi on vuosia alalla olleita kollegoita joilta voi neuvoa aina kysyä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 22:37"]
On taas niin provo kun olla ja voi... lähihoitaja on perusduunarin ammatti, sairaanhoitajalle annetaan vaativammat työtehtävät... Itse lähdin amk.hon kun en kertakaikkiaan halua olla -vaan duunarina- haluan vaikuttaa asioihin,kehittää työelämää!!! T. Lähihoitaja 04
[/quote]
Ai, mä kyllä koen olevani ihan tavallinen duunari, vaikka sairaanhoitaja olenkin :)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 22:37"]
Ihmettelen kuinka tietotekniikan inssi on ensiksi käynyt lähihoitajaksi, luulis ensiksi sairaanhoitajaksi.
[/quote]
Oli lukion jälkeen pallo täysin hukassa mitä haluan. Pidin useita välivuosia, ja sitten ajattelin, että täytyy päästä vaan johonkin. Menin lähihoitajakoulutukseen, kun työtä ainakin riittää. Huomasin kuitenkin parissa vuodessa, etten kestä vuorotyötä, enkä oikein välitä ihmisten kanssa tekemisissä olemisestakaan työkseni. Päätin sitten tehdä melkoisen totaalisen alanvaihdon, kun tapasin alan miehen joka vakuutti että selviän opinnoista vaikka on lyhyt matiikka lukiosta ja en pidä itseäni matemaattisesti lahjakkaana...
No ei pitäisi. Korkeakoulututkinnot on tiedetutkintoja, ei ammattitutkintoja. Useimmat ammattitutkinnot, muutkin kuin lähihoitaja, vaativat paljon osaamista ja tietämystä. Esim. sähköasentajan, putkimiehen tai automekaanikon hommat vaikkapa. Ei se laajan osaamisen tarve tee näistä akateemisia aloja.
Palkalla saisi kyllä lähihoitajia vähän enemmän arvostaa!
t. entinen lähihoitaja, nykyinen tietotekniikan DI