Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimies soittaa sairauslomalaiselle, tarviiko vastata?

Vierailija
01.11.2013 |

Olen lääkärin määräämällä sairauslomalla pari päivää. Maanantaina menen töihin, eikä työni ole varsinaisesti mitään atominhalkaisua mikä ei voisi odottaa sinne maanantaihin. Esimies soitti minulle tänään (takuuvarmasti jotain työasiaa), huomasin puhelun vasta jälkikäteen enkä soittanut takaisin. Onko ok, että työasioista soitellaan? Olenko velvollinen vastaamaan? Periaatteessa kiinnostaisi tietää..

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka sulle maksetaan joten kyllä!

Vierailija
2/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhekykyinen? Jos et ole, niin lähetä sähköpostia, kun kerran kykenet tänne av:lle kirjoittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta vastata. Minulla on salainen kännynumero, enkä ole antanut sitä työnantajalle. Työnantajan puhelin on suljettuna aina saikun tai vuosiloman aikana. Mitään mutinoita en ole asiasta koskaan kuullut.

Vierailija
4/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliasta se olisi. Niillä voi olla hukassa siivouskomeron avain tai vastaavaa asiaa, jonka vain sinä tiedät ja voit puhelimessa neuvoa.

Laita tekstari... "sori, en päässyt vastaamaan, soita uudelleen jos voin vielä auttaa". Saattaa niitä kiinnostaa myös oma arviosi oletko menossa töihin maanantaina vai palkkaavatko sijaisen.

Eri asia sitten jos esimies on pösilö ja soittelee vartin välein sinulle kuulumattomista asioista tai vain kyselläkseen kuulumisia.

Vierailija
5/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa mikään pakko on vastata, mutta minä vastaisin kyllä.

Vierailija
6/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI pidä, mutta laittaisin nyt tekstarin perään, että "hei olin lepäämässä..jne ..oliko jotain asiaa...?."  Töitä tekisin vasta maanantaina, mutta jos kyse on just jostain pikkujutusta mistä selviään vastaamalla ei/kyllä/siellä yläkaapin vasemmalla hyllyllä, niin auttaisin.

Vierailija
7/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se yritti soittaa, että firmassa alkaa yt-neuvottelut, jos olisit halunnut tulla kuuntelemaan infoa.

Vierailija
8/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se lääkäri määrännyt sinut puhekieltoon? Jos sairaslomasi on vaikka jalkakivun vuoksi, tietenkin pystyt vastaamaan tai soittamaan takaisin. Työnantajasi maksaa sinulle palkkaa koko päivästä, joten miksi et vastaisi puhelimeen edes palkan vastineeksi?

En ymmärrä kysymyksenasettelua ylipäätään, jos sairaus ei vaikuta kykyysi puhua puhelimessa. Nyt vain soitat ja kerrot, että olit lepäämässä tms, etkä ollut huomannut puhelimen soimista.

Vierailija
9/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, soitin sitten takaisin ja asiat selvisivät. Ihmettelin vaan tuota, kun en tosiaan mitenkään korvaamaton henkilö ole eikä aiemmissa työpaikoissa ole ollut soittelu tapana. Kaipa se sitten on ok.

Vierailija
10/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se periaate, että jos asia on tärkeä, niin soittaja itse soittaa kyllä takaisin.

Vierailija
11/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:25"]

Kiitos vastauksista, soitin sitten takaisin ja asiat selvisivät. Ihmettelin vaan tuota, kun en tosiaan mitenkään korvaamaton henkilö ole eikä aiemmissa työpaikoissa ole ollut soittelu tapana. Kaipa se sitten on ok.

[/quote]Me kaikki haluamme tietää, mitä asia koski!

Vierailija
12/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mua kyllä kiinnosta.

Vierailija
13/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaate on, että työnantajalla on vain velvollisuus maksaa palkkaa, ollaan töissä tai ei.

Työntekijän velvollisuus on vain mennä työpaikalle, jollei satu saamaan saikkua.

Vierailija
14/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärihän ei periaatteessa päätä siitä että onko työntekijä sairauslomalla vai ei, vaan sen tekee työnantaja.

Ei kai kenenkään ole pakko vastata puhelimeen.

Itse vastaisin, vaikka en pysty töihin, niin silti voin puhua työasioista puhelimessa.

Vierailija
15/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiselle: Olisi hyvä jos vastaat. Olet vahingossa voinut panna siivouskomeron avaimen, jonkun siivous tarvikkeen tai vessaharjan työssäsi outoon paikkaan.

Vierailija
16/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää näitä ongelmia. Mitään velvollisuutta ei varmaan ole, mutta kohteliasta olisi vastata tai soittaa takaisin. Kuten moni on sanonut, kyse voi olla siitä, että haluavat tietää missä jokin on tms TAI esimies haluaa selvittää sijaistarpeen. Voiko näin yksinkertainen asia olla jollekin vaikeaa. Toisaalta, jos olet oikeasti sairas, niin mikset voisi vastata. Mielestäni vastaamattomuus ja se, että pitää asiaa oikein pohtia, kielii siitä, että ehkei sairaslomasi ole ainakaan enää kovin hyvästä syystä.

Vierailija
17/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkäri on se, joka päättää onko työntekijä työkykyinen vai ei. Työnantajan mielestähän työntekijä on työkykyinen, vaikka kuume huitelisi liki 40 -lukemissa. Näin kävi eräälle ystävälleni, lääkäri määräsi heti saikulle, kielsi menemästä vastaanotolta takaisin työpaikalle. Ystävä meni, koska halusi hakea eväänsä jääkaapista ja ilmoittaa asiasta itse pomolle. Tämäpä totesi, ettei kova kuume ole mikään peruste olla poissa töistä ja kuumeen saa laskemaan lääkkeillä. Liian kiltti ystäväni totteli ja seuraavana päivänä tulikin sitten ambulanssi hakemaan hänet sairaalahoitoon. Kova keuhkokuume ja miltei kuukauden saikku. Jälkisairautena vielä sydämen rytmihäitiöt.  Eli työnantaja ei päätä siitä, onko työntekijä saikulla vai ei.

Vierailija
18/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin firmoissa soitellaan ihan jokaiselle sairauslomalaiselle...

http://www.hs.fi/talous/a1381628692423

Vierailija
19/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vastaa koskaan saikulla enkä vapaa-ajalla työpuheluihin.

Tämän opin kantapään kautta, aina oli jotain muutoksia tai haukkuja, kun "lintsaa".

Joten en vastaa, mulla on työpuhelin työpöydällä, johon vastaan työpäivän aikana.

Yhden kollegan kanssa kyllä on sentään sovittu, että koska mun henkilökohtaiset sähköpostit tulee mun henkilökohtaiseen kännykkään, niin jos siellä töissä on jotain ihan OIKEAA asiaa, niin laittaa mulle sähköpostia, niin vastaan sitten siihen eli todellisuudessa en ole täysin tavoitettamattomissa, pomoni eivät vaan saa mua kiinni.

Vierailija
20/39 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:42"]

Kyllä lääkäri on se, joka päättää onko työntekijä työkykyinen vai ei. Työnantajan mielestähän työntekijä on työkykyinen, vaikka kuume huitelisi liki 40 -lukemissa. Näin kävi eräälle ystävälleni, lääkäri määräsi heti saikulle, kielsi menemästä vastaanotolta takaisin työpaikalle. Ystävä meni, koska halusi hakea eväänsä jääkaapista ja ilmoittaa asiasta itse pomolle. Tämäpä totesi, ettei kova kuume ole mikään peruste olla poissa töistä ja kuumeen saa laskemaan lääkkeillä. Liian kiltti ystäväni totteli ja seuraavana päivänä tulikin sitten ambulanssi hakemaan hänet sairaalahoitoon. Kova keuhkokuume ja miltei kuukauden saikku. Jälkisairautena vielä sydämen rytmihäitiöt.  Eli työnantaja ei päätä siitä, onko työntekijä saikulla vai ei.

[/quote]

No onko ystäväsi vähän yksinkertainen. Jokainen tietää, ettei työnantaja voi "perua" lääkärin määräämää sairauslomaa. Olisi tuikannut vaan sairauslomalapun pomonsa kouraan ja sanonut että pidä tunkkis. Oikeesti nämä uhrin rooliin hakeutuvat ylitunnolliset työntekijät ovat koko työyhteisölle rasite. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata pitää puolensa.

Ap ei kysynyt voiko työnantaja päättää työntekijän työkyvystä vaan, että pitääkö vastata jos pomo soittaa. Ja vastaus on, että jos haluaa vielä jollain lailla olla työyhteisön arvostama niin kannattaa vastata kun töistä soitetaan. Jos taas on yksi hailee mitä pomo ja työtoverit ajattelee niin siitä vaan sitten välinpitämättömästi ignooraa esimiehen/työtoverien puhelinsoitot.