Esimies soittaa sairauslomalaiselle, tarviiko vastata?
Olen lääkärin määräämällä sairauslomalla pari päivää. Maanantaina menen töihin, eikä työni ole varsinaisesti mitään atominhalkaisua mikä ei voisi odottaa sinne maanantaihin. Esimies soitti minulle tänään (takuuvarmasti jotain työasiaa), huomasin puhelun vasta jälkikäteen enkä soittanut takaisin. Onko ok, että työasioista soitellaan? Olenko velvollinen vastaamaan? Periaatteessa kiinnostaisi tietää..
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:33"]
Periaate on, että työnantajalla on vain velvollisuus maksaa palkkaa, ollaan töissä tai ei.
Työntekijän velvollisuus on vain mennä työpaikalle, jollei satu saamaan saikkua.
[/quote]
Mikähän työtehtävä tuollainen mahtaa olla?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:05"]
Olen lääkärin määräämällä sairauslomalla pari päivää. Maanantaina menen töihin, eikä työni ole varsinaisesti mitään atominhalkaisua mikä ei voisi odottaa sinne maanantaihin. Esimies soitti minulle tänään (takuuvarmasti jotain työasiaa), huomasin puhelun vasta jälkikäteen enkä soittanut takaisin. Onko ok, että työasioista soitellaan? Olenko velvollinen vastaamaan? Periaatteessa kiinnostaisi tietää..
[/quote]
Nykyään on monella työpaikalla käytäntö, että esimiehen pitää soittaa alaiselleen saikulla, vaikka se esimies ei haluaisikaan.
Eli on varhaisen välittämisen malli. Tällä yritetään saada sairauslomia vähenemään niin, että voitaisiin keskustella, miten työntekijän työoloja voisi parantaa niin, että hänen olisi helpompi palata töihin.
Itse olen aina ollut ihan asiallisella saikulla ja ei ole tarvinnut pelätä, jos joku soittaa kotiin. Olen jopa käynyt sairauslomalla työpaikalla itse neuvottelemassa, miten työhönpaluuni sujuisi parhaiten.
Minä olin kerran sairaslomalla kolme päivää, ma-ke. Keskiviikkona illalla olisi ollut varsinaisen työajan jälkeen kokous. Pomo odotti minun saapuvan sinne, koska olinhan jo ns. työkykyinen, koska olin menossa torstaina töihin. Sanoin, että en tule kokoukseen, koska minulla on sairaslomaa maanantaista keskiviikkoon ja ymmärrän saikun koskevan ihan koko päivää eikä vain virka-aikaa. Pomo suuttui. Minä olin onnellinen, koska olin kerrankin onnistunut sanomaan ei.
Jos et ole työuupumuksen vuoksi sairaslomalla, niin mikä estää vastaamasta? Haittaat ehkä jonkun työn valmistumista, työkaverit ja ärsyyntyvät, mutta kun ei voi vastata kun on sairasLOMA!
Toiset joutuvat vastaamaan puhelimeen aina lomillaan, muuten työt eivät etene 4 viikon kesäloman aikana...
Tosiasia on, että sairaslomalappu on vain ehdotus työnantajalle. Sairaslomaa työnantajan ei ole pakko myöntää, ainakaan palkallisena. Noloa kyllä, mutta kaikki työnantajatkaan eivät tätä tiedä.
lääkäri
Kommenttini oli vastaus kommentille 15. Ja olen tuolla jo aikaisemmin todennutkin, että työnantaja ei tiedä salaista kännykkänumeroani ja ollessani saikulla tai vuosilomalla, on työkännyni AINA SULJETTU. Pomo nyt sattuu olemaan täysi ääliö, eli en ole hänen tavoitettavissaan. Yhdellä luottotyökaverilla on sähköpostiosoitteeni, eli jos jotain akuuttia tulee ollessani saikulla, hän saa sitä kautta minulle viestiä. Muuten tuosta pomon ääliömäisyydestä kertoo sekin, että hänen mielestään on luonnollista vaatia saikulla olevaa työntekijää menemään kehityskeskusteluun, vaikka työntekijä asuisi liki sadan kilometrin päässä.
Työpaikallani on jo vuosia sitten keksitty korvaavat työt. Jos on vaikkapa jalka kipeä eikä kykene omiin töihinsä niin esimies kehittelee korvaavaa toimintaa sairasloman ajaksi. Toisinaan korvaavat työt ovat ihan fiksuja ja kaikkia hyödyttäviä mutta toisinaan jotain ihan muuta. Pahin taitaa olla kun eräs istui sitten 8 tuntia pöydän ääressä ja laski ohikulkevia trukkeja. Silloin meni kyseiseltä esimieheltä jo ihan pelkän vittuilun puolelle.
Tietysti jos on joku tarttuva tauti kuten vatsatauti niin silloin korvaavat työt eivät käytössä vaan saa sairastaa työpaikan portin ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:42"]
Kyllä lääkäri on se, joka päättää onko työntekijä työkykyinen vai ei. Työnantajan mielestähän työntekijä on työkykyinen, vaikka kuume huitelisi liki 40 -lukemissa. Näin kävi eräälle ystävälleni, lääkäri määräsi heti saikulle, kielsi menemästä vastaanotolta takaisin työpaikalle. Ystävä meni, koska halusi hakea eväänsä jääkaapista ja ilmoittaa asiasta itse pomolle. Tämäpä totesi, ettei kova kuume ole mikään peruste olla poissa töistä ja kuumeen saa laskemaan lääkkeillä. Liian kiltti ystäväni totteli ja seuraavana päivänä tulikin sitten ambulanssi hakemaan hänet sairaalahoitoon. Kova keuhkokuume ja miltei kuukauden saikku. Jälkisairautena vielä sydämen rytmihäitiöt. Eli työnantaja ei päätä siitä, onko työntekijä saikulla vai ei.
[/quote]
Lääkäri suosittaa, työnantaja päättää
Lääkäri kirjoittaa työntekijälle sairaustodistuksen, mutta työnantaja päättää, hyväksyykö sen vai ei.
http://yle.fi/uutiset/sairauslomalla_saa_tulla_toihin/5766693
Jos vaikka varastotyöntekijällä on rasitusvamma jalassa, niin hän voi hyvin hoitaa vaikka konttorissa varastokirjanpitoa sen aikaa kun jalka tervehtyy. Työnantaja voi keksiä sairauteen sopivaa työtä.
30, minulla on ollut nilkka venähtäneenä sun muita vaivoja ja olisin voinut kyllä konttorityöläisenä voinut könytä työpaikalle, mutta toimitin vain saikkutodistuksen ja jäin kotiin. Ei tullut mitään kommentteja, ei soiteltu perään ja palkka tuli. Eli työnantajat eivät jaksa alkaa taistelemaan ammattiliittojen edustajien eli luottamusmiehen kanssa näistä. Olen huomannut parhaaksi tavaksi toimittaa saikkutodistuksen viedä sen illalla työajan jälkeen pomon pöydälle tai jos olen telonut itseni tai sairastunut viikonloppuna, heti lääkärissä käynnin jälkeen lauantaina tai sunnuntaina. Maanantaina olen sitten soittanut ja sanonut, että olen saikulla ja että todistus on pomon pöydällä kirjekuoressa. Saikku on saikku, eikä työnantaja voi sitä muuksi muuttaa. Nuorempana olin kiltisti sairaana töissä, vaikka oli saikkutodistuskin. Kerran jouduin sitten sairaalaan liki kahdeksi viikoksi oman typeryyteni vuoksi ja sen jälkeen on lääkärin sana ollut pyhä. Työnantaja ei voi määrätä töihin tai kieltäytyä maksamasta minulle palkkaa, jos olen lääkärintodistuksen toimittanut. Eikä minulle muuten sitten soitella saikulla kotiin.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:42"]
Kyllä lääkäri on se, joka päättää onko työntekijä työkykyinen vai ei. Työnantajan mielestähän työntekijä on työkykyinen, vaikka kuume huitelisi liki 40 -lukemissa. Näin kävi eräälle ystävälleni, lääkäri määräsi heti saikulle, kielsi menemästä vastaanotolta takaisin työpaikalle. Ystävä meni, koska halusi hakea eväänsä jääkaapista ja ilmoittaa asiasta itse pomolle. Tämäpä totesi, ettei kova kuume ole mikään peruste olla poissa töistä ja kuumeen saa laskemaan lääkkeillä. Liian kiltti ystäväni totteli ja seuraavana päivänä tulikin sitten ambulanssi hakemaan hänet sairaalahoitoon. Kova keuhkokuume ja miltei kuukauden saikku. Jälkisairautena vielä sydämen rytmihäitiöt. Eli työnantaja ei päätä siitä, onko työntekijä saikulla vai ei.
[/quote]
Saikku voi olla palkatonkin ja työlainsädännön mukaan sen palkallisuuden päättää työnantaja.
Tottakai vastaat, olet tösuhteessa ja hän maksaa sinun palkkasi vaikka olet kotona. Jessus
Pomolle pitää se kyyti tilata pakkohoitoon yön susien saattelemana.
Minä kyllä vastaan tai soitan takaisin jos töistä soittavat kun olen vapaalla tai saikulla. Yleensä on tapana että ei soitella työasioita mutta joskus on pakko.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:37"]
Alkuperäiselle: Olisi hyvä jos vastaat. Olet vahingossa voinut panna siivouskomeron avaimen, jonkun siivous tarvikkeen tai vessaharjan työssäsi outoon paikkaan.
[/quote]
Onko ap siivooja?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 16:18"]30, minulla on ollut nilkka venähtäneenä sun muita vaivoja ja olisin voinut kyllä konttorityöläisenä voinut könytä työpaikalle, mutta toimitin vain saikkutodistuksen ja jäin kotiin. Ei tullut mitään kommentteja, ei soiteltu perään ja palkka tuli. Eli työnantajat eivät jaksa alkaa taistelemaan ammattiliittojen edustajien eli luottamusmiehen kanssa näistä. Olen huomannut parhaaksi tavaksi toimittaa saikkutodistuksen viedä sen illalla työajan jälkeen pomon pöydälle tai jos olen telonut itseni tai sairastunut viikonloppuna, heti lääkärissä käynnin jälkeen lauantaina tai sunnuntaina. Maanantaina olen sitten soittanut ja sanonut, että olen saikulla ja että todistus on pomon pöydällä kirjekuoressa. Saikku on saikku, eikä työnantaja voi sitä muuksi muuttaa. Nuorempana olin kiltisti sairaana töissä, vaikka oli saikkutodistuskin. Kerran jouduin sitten sairaalaan liki kahdeksi viikoksi oman typeryyteni vuoksi ja sen jälkeen on lääkärin sana ollut pyhä. Työnantaja ei voi määrätä töihin tai kieltäytyä maksamasta minulle palkkaa, jos olen lääkärintodistuksen toimittanut. Eikä minulle muuten sitten soitella saikulla kotiin.
[/quote]
Tässä sinä olet väärässä. Katso edelliset viestit. On hyvä, että nykyisin on myös osasl mahdollisuus
Esimiehen ei ole pakko hyväksyä sairaslomaa. Kyllä sulla on velvollisuus vastata.
Minä olen kerran joutunut sairaslomalla töihin. Ei minua pakotettu mutta kun hoidin palkanlaskentaa niin piti käydä laskemassa palkat että työntekijät saavat palkat ajallaan. Olisin toki voinut jättää sen tekemättä, mutta silloin palkanmaksu olisi siirtynyt seuraavan viikon keskiviikkoon ja halusin että palkat maksetaan ajallaan.
En vastaisi. Laittakoot tekstaria.
Mun pomo laittaa tekstarin, jos tulee sellaista asiaa, että on saatava tietooni. Esimerkiksi olin kerran laittanut postilaatikon avaimen vahingossa omaan pöytälaatikkooni ja onneksi alitajunnassa oli, että sinnehän sen laitoin. Sillä on oma paikkansa yleisissä tiloissa. Meillä on pieni firma ja posti tulee lukittuun laatikkoon.
Meilläkin pomo pitää kännykkänsä lomalla pois käytöstä, mutta ala on sellainen, että ihan tavoittamattomissa ei voi olla, koska meitä on vähän. Hänelle saa laittaa tärkeistä asioista tekstiviestin, mutta asian pitää olla tärkeä.
Ei ole pakko vastata, mutta kohteliasta se on. Jos soitot ovat yksittäisiä, niin vastaisin tai soittaisin aina takaisin. Jos tuota toistuisi joka kerta tai monta kertaa päivässä, niin sitten laittaisin puhelimen kiinni.