Bloggaajien verotiedot
No, joko on käyty tarkistamassa paljonko vaikka Mungo tai Xenia tienasi? ;)
Kommentit (432)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:04"]
Ruotsissa oli viime viikolla kohu kun bloggari Carolina Gynning oli vähentänyt työmatkakuluja verotuksessa, mutta blogin perusteella näytti olevan lomalla. Mätkyjä tuli.
[/quote]
Ruotsi ja Suomi taitavatkin olla näitä Euroopan viimeisiä kommunistimaita :P
Täällä osa porukasta valittaa, kun joku tienna blogilla hyvin. Ei se työ, mitä blogin eteen tehdään, näy kaikki ulospäin.Ulospäin näkyy vain lopputulos. Tämän saa huomata, jos vaikka vaan harrastaa bloggaamista. AIka aktiivisen kuvan Xeniastakin saa, siis energinen ja aikaansaava ihminen selvästi.
Ei kannata kadehtia, vaan yrittää tehdä itse.
[/quote]
No kamoon, ei se rankkuus ole mikään syy vähentää lomamatkakuluja verotuksessa.
En ole kateellinen, olen utelias. Ala on uusi ja let's face it, Bingon kulutusjuhla on ihan ennennäkemättömän kreisi! Olisi siis kiva tietää, mitä tuollainen elämäntyyli vaatii tuloilta.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:04"]
Ruotsissa oli viime viikolla kohu kun bloggari Carolina Gynning oli vähentänyt työmatkakuluja verotuksessa, mutta blogin perusteella näytti olevan lomalla. Mätkyjä tuli.
[/quote]
Ruotsi ja Suomi taitavatkin olla näitä Euroopan viimeisiä kommunistimaita :P
Täällä osa porukasta valittaa, kun joku tienna blogilla hyvin. Ei se työ, mitä blogin eteen tehdään, näy kaikki ulospäin.Ulospäin näkyy vain lopputulos. Tämän saa huomata, jos vaikka vaan harrastaa bloggaamista. AIka aktiivisen kuvan Xeniastakin saa, siis energinen ja aikaansaava ihminen selvästi.
Ei kannata kadehtia, vaan yrittää tehdä itse.
[/quote]
muuten sama mutta kyllä ne lomamatkat on ihan jokaisen itse kustannettava.
muistakaa myös ne bloggarien elämän vähemmän kivat puolet. Esimerkiksi vauvapalstalla kirjoittelut, verotiedoista keskustelu ym. Menestyvän bloggaajan työn raskas miinuspuoli on se, että menettää yleensä yksityisyyden niissäkin asioissa joissa hartaimmin haluaisi sen säilyttää.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:16"]
No en minä sanoisi, että raha tulee bloggaajille niin helposti. Mietipä itse, että olet töissä ihan joka päivä periaatteessa 24/7 (päivitys 1-3 krt päivä, myös jouluna ja juhannuksena), kuvaat aina kaikki asusi, ostoksesi ja ruokasi, asuntosi, raahaat painavaa kameraa joka paikkaan, joudut pukeutumaan hyvin/esimerkillisesti, jotta olisit kiinnostava, shoppailemaan ja matkustelemaan työsi vuoksi, jotta olisit kiinnostava lukijoiden silmissä, juoksemaan showroomeilla ja tapahtumissa, jotta pysyisit piireissä, seuraamaan muotia aktiivisesti, pläräämään jatkuvasti nettikauppoja läpi. Lisäksi päälle itse kirjoitustyö, mahd. taustatyö, kuvankäsittely jne.
Joten ei se raha minusta ihan mitään tekemättä tule!! Toki työ varmasti on kivempaa ja hauskempaa kuin vaikka joku perus assarin- tai lähihoitajan duuni, eikä sinänsä tunnu niin työltä, mutta minusta on väärin sanoa, että raha tulee "vähän tietokonetta naputtelemalla".
[/quote]
Älä nyt viitsi. Totta kai on blogeja, joiden pitäminen on kovaakin työtä: mieleen tulee esimerkiksi joitain kuuluisia käsityö- ja ruokablogeja, joiden tekijät näkevät ihan oikeasti paljon vaivaa, jotta lopputulokset olisivat tarpeeksi hienoja kiinnostaakseen yleisöä. On myös blogeja, joissa teksti on pääosassa, eikä tällaisen pitäminen mitään helppoa ole sekään.
Mutta muotibloggaajat ovat alkaneet pitää muotiblogia siksi, että vaatteet ja niiden esittely jo valmiiksi kiinnostavat heitä. He mitä ilmeisimmin tykkäävät shoppailla ja matkustella, eikä niitä ravintolassa kuvattuja salaatteja, skumppaa ja leivoksiakaan kukaan ole väkisin työntämässä heidän kurkustaan alas. Bloggaajien ei olisi myöskään pakko käydä missään tapahtumissa koskaan, koska eivät ne tapahtumapostaukset lukijoille niiiiin mielenkiintoisia ole, mutta auta armias jos kutsuja ei tulisi - arvaa vain olisiko bloggaaja pettynyt ja vihainen!
Toisin sanoen he tekevät kaikkea mitä muutenkin mieluusti tekisivät, ja ainoana "miinuspuolena" on se, että on "pakko" räpsiä kuvia näistä tekemisistä, ostoksista ja ruuista. Isolla osalla muotiblogeista itseotetut kuvat ovat vielä aika huonoja - esim. Instagram-räpsyjä - ja ne paremmat asukuvat sun muut ottaakin joku muu.
Siinä välillä täytyy sitten selata vähän Nellyä, napata tuote sieltä täältä ja kollaasia pukkaa.
On kovaa työtä, on.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:02"]
tottakai ne vähentää kaikki ostokset verotuksesta, jos bloggaaminen on työtä ja muoti blogin aihe, niin vaatteet on sillon työvaatteita. Ja lennot ja ulkomaanpäivärahat menee kivasti kans vähennyksenä. Ei noi bloggareiden tulot kerro kun enintään siitä, kenellä on paras kirjanpitäjä ja kuka on tutustunu eniten aiheeseen ja tietää mitä kaikkea voi vähentää.
[/quote]
Heh, kyllä se kirjanpitäjän työ perustuu täysin lain noudattamiseen. Toki tietämätön kirjanpitäjä voi olla haitaksi, mutta ei se nyt kovin kummoista ihmeidentekijää vaadi että tietää kuinka toimia. Kirjanpitäjä ei voi mistään taikoa mitään olemattomia tuloja/menoja vaikka olisi kuinka "tutustunut aiheeseen". Eli ei, tulot eivät todellakaan kerro siitä millainen on kirjanpitäjän ammattitaito. Ja työvaatteet saa vähentää jos ne ovat suojavaatteita, likaantuvat helposti työn takia tai tai työvaatteita ei voi käyttää työn ulkopuolella. Tästä voit päätellä hyväksytäänkö bloggaajien ostamat vaatteet verotuksessa vähennettäväksi. Vaatekulujen vähennyksissä linja on melko tiukka.
Miksi nousette joka aamu vaihtamaan niitä vanhusten vaippoja, siivoamaan metroasemia tai ajamaan trukkia? Miksette jää kotiin näpsimään kuvia aamupalastanne ja 'näpyttelemään konetta'? Miksi valitatte omista valinnoistanne?
Ei se työ, mitä blogin eteen tehdään, näy kaikki ulospäin.Ulospäin näkyy vain lopputulos. Tämän saa huomata, jos vaikka vaan harrastaa bloggaamista.
[/quote]
Mutta minkälaisesta taustatyöstä me nyt puhutaan?
Esimerkkibloggaaja A pitää kutomisblogia. Hän kutoo sukkia, villapuseroita ja ihan mitä vaan n. 5 tuntia päivässä, esimerkiksi työmatkoilla junassa ja televisiota katsellessa. Aikaa ei siis erityisesti "kulu" blogin taustatyöhön, koska hänelle kutominen tulee luonnostaan ja hän käyttää hyödyksi ajan, joka muuten menisi hukkaan.
Esimerkkibloggaaja B pitää muotiblogia. Hänellä menee samat 5 tuntia päivässä blogin taustatyöhön, koska hän käy shoppailemassa, kavereiden kanssa lounaalla, manikyyrissä, kasvohoidoissa, ja sitten vielä vähän lisää shoppailemassa. Ensi viikon New Yorkin matkakin täytyy varata, ja luottokortin numeron näppäily lentoyhtiön netitsivuilla on ä-r-s-y-t-t-ä-v-ä-ä, varsinkin jos ensimmäisellä kerralla kone jumittaa ja se täytyy näppäillä vielä uudestaan!! Aamulla aikaa kuluu vaatehuoneen peilin edessä, kun täytyy miettiä, sopivatko nämä nudet korkkarit nyt näiden punaisten farkkujen kanssa, voi olisiko mustat korkkarit sittenkin paremmat? Totta kai täytyy pitkin päivää selata kaikki uusimmat muotilehdet ja verkkokauppojen uutuudet. Tämän lisäksi rankkaa taustatyötä on pakettien avaaminen, kun yhteistyökumppanit ovat lähettäneet vähän lahjoja eikun anteeksi siis tavaroita "lainaan". On itse asiassa todella vaikeaa avata tiukasti pakattua laatikkoa vahingoittamatta sisällä olevaa tuotetta. Kaiken kukkuraksi suihkussa täytyy vielä ajella säärikarvat, koska eihän bloggaajalla nyt voi karvoitusta näkyä! Joten jos ihan rehellisiä ollaan, muotibloggaajan työtä ei pääse edes suihkussa karkuun. Apua!
http://www.iltalehti.fi/verot-viihde/2013110117675380_vv.shtml
Siellähän se Anna, yli 80 000e. Mitä ihmettä, kysyn vaan.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:49"]
No kannattaako Xenian oikeastaan lakimiehen hommia tehdä? Palkka olisi hieman parempi, mutta töitä joutuisi paiskomaan ihan hulluna. Helppoa rahaahan tuo blogista tuleva raha on: kuvailee vaatteitaan ja vuohenjuustosalaattejaan.
[/quote]
No jos on vastavalmistunut niin ei saa kyllä ihan noinkaan paljon :) Isot toimistot maksaa liiton suositusta joka on inan alle 4000. Myöhemmin toki..
[/quote]
No tätä just ajattelinkin. Aloittelevana lakimiehenä palkka olisi varmasti huonompi ja työpäivät pidempiä. Myöhemmin varmasti voisi päästä käsiksi suurempiin tuloihin, mutta kamoon. Miksi tehdä perse ruvella töitä lakimiehenä, kun saman saa kuvaamalla kotiaan ja matkojaan?
Olisin luullut että Bingo olisi tienannut vielä enemmän. Mutta hei oikeasti, miten täsmää elämäntyyli esim. Julialla: 14 649?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:37"]
Miksi nousette joka aamu vaihtamaan niitä vanhusten vaippoja, siivoamaan metroasemia tai ajamaan trukkia? Miksette jää kotiin näpsimään kuvia aamupalastanne ja 'näpyttelemään konetta'? Miksi valitatte omista valinnoistanne?
[/quote]
No korjaa toki jos olen väärässä mutta tietääkseni mihinkään työpaikkaan ei niin vaan mennä. Ei se ole pelkästään omasta valinnasta kiinni.
Mutta sinänsä olen samaa mieltä että jos käy kateeksi bloggaajien suuret tulot, kannattaa kokeilla itse miten oma blogi lähtee käyntiin.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:43"]
[/quote]
Ja aivan taatusti enemmän taas tänä vuonna.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:49"]
[/quote]
Ja aivan taatusti enemmän taas tänä vuonna.
[/quote]
mitä sitten? kaikki odotti pieniä tuloja, jotta saisi ilkkua. mitä väliä sillä on mitä anna tienaa? itse tienaat vähemmän ja joudut raatamaan? huoh, so last season..
Mutta onkohan toi nyt se toinen Anna? Koska harva tietää missä kunnassa hän on kirjoilla (Vantaalla).
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:37"]
[/quote]
No korjaa toki jos olen väärässä mutta tietääkseni mihinkään työpaikkaan ei niin vaan mennä. Ei se ole pelkästään omasta valinnasta kiinni.
Mutta sinänsä olen samaa mieltä että jos käy kateeksi bloggaajien suuret tulot, kannattaa kokeilla itse miten oma blogi lähtee käyntiin.
[/quote]
Blogin voi perustaa kuka tahansa, milloin tahansa ja vieläpä ilmaiseksi.
[/quote]
No tarvitseeko enää ihmetellä hervotonta kulutusta. Ihmeen hyvin näköjään blogillaan tienaa, vaikka sisältö onkin välillä sitä sun tätä ja lukijoille tiuskitaan. Kyllä, olen myös hippasen kateellinen, en minä tule tuommoisia tienaamaan edes valmistuttuani maisteriksi :)
Ja nyt lähtölaskenta millon Banjolta tulee kilahduspostaus, jossa kuitenkin salaa on tyytyväinen että tienasi noista eniten.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:08"]
Xenia oli kyllä muistaakseni viime vuonna töissä siellä lakifirmassa ainakin osan vuotta.
[/quote]
Vika työpäivä oli 19.1.2012 blogipostausten mukaan.