Siis ketä kiinnostaa jonkun tulot
Kommentit (23)
Mua kiinnostaisi lähinnä se tulevaisuuden kannalta, kuinka paljon on yli 30 000 euroa (ansiotulot) tienaavia VERONMAKSAJIA koko Suomen väkiluvusta vuosittain. Se on kansantalouden ja lastemme hyvin voinnin kannalta olennainen tieto, mutta sitäpä ei yksikään media kerro. Sen sijaan vouhkataan jonkun blogi-Sofian tuloista. Hohhoijaa.
Varsinkin työkavereiden ja muiden samaa työtä tekevien palkat kiinnostaa. Eli onko tarve pyytää palkankorotusta tai pitäisikö peräti vaihtaa työpaikkaa.
Kyllä mua kiinnostaa millä aloilla tienataan hyvin. Ja kyllä ne rikkaat yritysjohtajat ja vuodesta toiseen rikkaat suvutkin kiinnostaa, voin myöntää senkin.
Ihmettelen millainen ihminen ap on, jos hän ei näe koko kysymyksessä myös yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Onko hän kenties sellainen tyypillinen ihminen, joka kokee, että yhteiskunnalliset asiat eivät kosketa häntä, riittää, että hän vain yksin pärjää elämässä.
6 jatkaa: kiinnostavaa on myös se, että jotkut maksavat jopa 49 % veroa noista tuloistaan.
Mua ei myökään kiinnosta muiden tulot. Nuo vero- ja tulotietojen julkistaminen mahdollistaa vaan naapureille, sukulaisille ja tuttaville muiden asioiden tonkimisen ja kadehtimisen.
Sitten saadaan taas kuulla vihjailuja sivulauseessa, että ai te lähdette matkalle. Voi voi, niin mekin haluttaisiin, mutta on niin kallista... Niin, no, teillähän sillä ei ole merkitystä, on se varmaan kivaa olla taloudellisesti riippumaton...
Tai ai, olette ostaneet uuden (oikeasti vanhan) sohvan. Kyllä mäkin haluaisin, ettei tarvitsisi hintalappuja katsella.
Pahin oli miehen äiti. Ensin valitti, kun se ja tämä maksaa. Sitten yhtäkkiä sanoi, että olisipa kiva tietää, millaista on elää, kun ei tarvitse huolehtia raha-asioista. Millaista se on? Ja katsoi mua pitkään ja merkitsevästi.
Yksi sukulainen viimeksi, kun sillä meni suvun mökillä alkoholin litkiminen vähän yli, niin tiuskaisi, että heillä ei olekaan meidän kultakoruja (?!? mistä se tän repi, mulla ei todellakaan ole mitään hurjan näyttäviä kultakoruja) ja autoja.
Mä alan olla niin täynnä tätä vihjailua, että kohta en halua enää olla kenenkään kanssa tekemisissä, joilla ei ole sama tulotaso. Haluisin olla ihan hiljaa njostain raha-aioista, mitä ne muille kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:28"]
Varsinkin työkavereiden ja muiden samaa työtä tekevien palkat kiinnostaa. Eli onko tarve pyytää palkankorotusta tai pitäisikö peräti vaihtaa työpaikkaa.
[/quote]
miten voit tietää saako työkaveri kaikki ansiotulonsa yhdestä ja samasta työstä? ihmisillä on yleensä monia tulonlähteitä eli ei se ansiotulo aina yhdestä paikasta maksettua palkkaa tarkoita
Tämähän on se vuotuinen hetki, kun elämäänsä tyytymättömät voivat taas katkeroitua tai tuntea ylemmyyttä - siis tehdä itsestään entistä onnettomampia...
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:39"]
6 jatkaa: kiinnostavaa on myös se, että jotkut maksavat jopa 49 % veroa noista tuloistaan.
[/quote]
No ei kait tuon pitäis tulla kenellekään yllätyksenä, kun Suomessa on progressiivinen verotus.
Se on muuten niin, että ne jotka eniten huutavat täälläkin, että evvk verotuloille ja ei kiinnosta tippaakaan, ovat ensimmäisenä vahtaamassa ja kyyläämässä niitä. Ihmisluonto nyt vain on sellainen.
Mikähän mahtaa suomessa olla keskivertovuositulot?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:44"]
Se on muuten niin, että ne jotka eniten huutavat täälläkin, että evvk verotuloille ja ei kiinnosta tippaakaan, ovat ensimmäisenä vahtaamassa ja kyyläämässä niitä. Ihmisluonto nyt vain on sellainen.
[/quote]
Ei se nyt ihan noin ole. Kyllä se kyyläysinto on negatiivisten ihmisten ominaisuus, ei kaikkien.
t. Entinen kyylääjä, nykyinen elämäänsä tyytyväinen ihminen, jota ei tosiaankaan muiden tulot kiinnosta.
Möin autoni eräälle nelikymppiselle miehelle. Mies oli jo puhelimessa todella ärsyttävä - tinki, komenteli (en siis tuntenut häntä) ja puhui alentavaan sävyyn. Livenä koko habitus oli epämiellyttävä, vaaleanpunainen paitapusero vain korosti vaikutelmaa.
No, joka tapauksessa hän osti autoni ja kun kirjoitettiin kauppakirjaa, hän kertoi aivan kuin kyseessä olisi tavallinenkin tapa, että oli soittanut verottajalta edellisvuoden verotiedot ja laskenut päälle pyöreästi, paljonko saan kilometrikorvauksia ja kenties kotimaan- ja ulkomaan päivärahoja. "Että aikamoiset tulot sulla täytyy olla!". Olivat vaimonsa kanssa ihmetelleet, miten minulla voi olla varaa asua siellä missä asun, kun alueella omistusasunnot ovat todella kalliita. Että paljonko on neliöitä ja olenko kauankin asunut?
Jälkeen päin tuli mieleen kaikkea, mitä olisin voinut ja halunnut sanoa, mutta siinä tilanteessa myksityin.
Olin aina miettinyt keitä ovat ne ihmiset, joita kiinnostaa toisten tulot ja nyt sitten sellaisen pääsin tapaamaan. Tyyppi oli juuri jotain sellaista, mitä olin kuvitellutkin. En vain ollut tajunnut, että tällaisia hahmoja ei ole ainoastaan mielikuvituksessani, vaan niitä elää ihan oikeasti Riihimäellä.
[/quote]
Muistaakseni v. 2011 julkaistut oli kutakuinkin 42 000 euroa vuodessa. Nythän se on siitä noussut.
[/quote]
ei näin kannata edes kysyä, vaan tulee katsoa alakohtaisia mediaaneja ja fraktiileja
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:42"]
[/quote]
No ei kait tuon pitäis tulla kenellekään yllätyksenä, kun Suomessa on progressiivinen verotus.
[/quote]
En mä ainakaan tunne progressiivista verotuksen sisältöä juurikaan vaikka tiedän jotenkin, että sellainen on olemassa. Enkä siis tiedä sitä, miksi kuitenkin tuolla vaihtelevat veroprosentit samantuloisilla, luku voi alkaa kolmosella tai nelosella.
On myös eri asia tietää, että progressiivinen verotus on, kuin vielä nähdä tuolta listalta, että joidenkin veroprosentti todella on se 49.
6
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:48"]
Möin autoni eräälle nelikymppiselle miehelle. Mies oli jo puhelimessa todella ärsyttävä - tinki, komenteli (en siis tuntenut häntä) ja puhui alentavaan sävyyn. Livenä koko habitus oli epämiellyttävä, vaaleanpunainen paitapusero vain korosti vaikutelmaa.
No, joka tapauksessa hän osti autoni ja kun kirjoitettiin kauppakirjaa, hän kertoi aivan kuin kyseessä olisi tavallinenkin tapa, että oli soittanut verottajalta edellisvuoden verotiedot ja laskenut päälle pyöreästi, paljonko saan kilometrikorvauksia ja kenties kotimaan- ja ulkomaan päivärahoja. "Että aikamoiset tulot sulla täytyy olla!". Olivat vaimonsa kanssa ihmetelleet, miten minulla voi olla varaa asua siellä missä asun, kun alueella omistusasunnot ovat todella kalliita. Että paljonko on neliöitä ja olenko kauankin asunut?
Jälkeen päin tuli mieleen kaikkea, mitä olisin voinut ja halunnut sanoa, mutta siinä tilanteessa myksityin.
Olin aina miettinyt keitä ovat ne ihmiset, joita kiinnostaa toisten tulot ja nyt sitten sellaisen pääsin tapaamaan. Tyyppi oli juuri jotain sellaista, mitä olin kuvitellutkin. En vain ollut tajunnut, että tällaisia hahmoja ei ole ainoastaan mielikuvituksessani, vaan niitä elää ihan oikeasti Riihimäellä.
[/quote]
Mulle kävi kävi vähän vastaavaa, kun ostin kodin. Olin kantamasa muuttotavaroita sisään, kun naapurin miesystävä (joka ei edes asu taloyhtiössä) tuli pihalla vastaan ja kysyä töksäytti, että onko täällä susta parempi asua kuin paikassa X (josta olin muuttanut). Häkellyin ja anoin, että no, olen aina tykännyt tästä kaupungista, mutta Xkin oli kiva paikka (ja ihmettelin, mistä se mun aiemman kotipaikan voi tietää).
Tähän tuo naapurin miesystävä, että niin, me ihmeteltiinkin, miten naisella voi olla varaa ostaa täältä tuollainen asunto, mutta tsekattiin sitten sun verotiedot, niin kyllähän se noilla tuloilla onnistuu.
ELi oli vaan keino ovelasti selvittää, olinko se samanniminen tyyppi, joka verotiedoissa mainittiin... Hitto että kismitti.
Ja kyllä mulle on muutama kaveri ja kaikki oman miehen sukulaiset tehneet selväksi, että mun verotiedot on kyllä tsekattu netistä. Lievästi jurppii tuollainen toisten asioiden kaivelu. Mitä se niille mitään kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:28"]
[/quote]
miten voit tietää saako työkaveri kaikki ansiotulonsa yhdestä ja samasta työstä? ihmisillä on yleensä monia tulonlähteitä eli ei se ansiotulo aina yhdestä paikasta maksettua palkkaa tarkoita
[/quote]
Tuskin nyt puhutaan jostain kaupan myyjästä joka käy vielä jakamassa hesareita öisin että saa lisätienestiä. Moniko kuukausipalkkaa nostava 37,5 tuntia viikossa tekee jotain hyväpalkkaista lisätyötä?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:26"]
...ja menot ja verot. evvk!
[/quote]
Mua kiinnostaa lähinnä tasa-arvomielessä. Jokunen vuosi sitten hankin itselleni palkankorotuksen ja yhtenä apuna siinä oli, että tarkistin ensin verotiedoista miespuolisten kollegoitteni tulot, ja sitten läväytin tietoni pomon eteen ja perustelin tarkkaan, miksi minun pitää saada samaa palkkaa. Toimi. :=)