Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Köyhällä ei ole varaa unelmiin"

Vierailija
01.11.2013 |

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:57"]

> Suomessa on kuitenkin yhteiskunnan tuki ja ilmainen opiskelu JA opintotuki joten turhat kitinät pois..

Ja jos sitä työtä ei löydy, niin käytännössä on pakko ottaa opintolainaa, että voisi syödä... Että joo...

[/quote]Ei opiskelu ole ilmaista koska kirjat ja muut tarvikkeet maksavat aika kamalasti. Esim. lukion ekan vuoden  yhden kurssin äidinkielenkirjat maksoi n. 70e ja niitä kaikkia kirjoja tarvitaan paljon.

[/quote]

Ei se ilmaista ole mutta opiskelijalle maksutonta, kirjoja ja mahdollisia muita hankintoja lukuunottamatta. Muualla maailmassa puhutaan jo kymppitonneista per lukuvuosi, täällä opiskelusta maksetaankin opiskelijalle (opintoraha). 

Tiedän että kirjat ovat kalliita (lukiolaisen äiti kun olen) mutta yhteiskunta tukee opintorahan muodossa ja sitä ei tietääkseni tapahdu missään muualla maailmassa (korjatkaa jos olen väärässä)

Lisäksi lukiolainen saa kouluruuan ja sekin on aika ainutlaatuista.

Vierailija
42/43 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaisia tunteita aiheuttava juttu.

Mies vaikuttaa fiksulta, osaa ajatella ja analysoida asioita, tehdä hyviä huomioita. Hänellä on oikeita kykyjä tehdä juuri sitä mitä tekee eli kirjoittaa kirja yhteiskunnallisesta aiheesta. Ja positiivista on se, että hän on päätynyt tekemään juuri sitä missä hänen kykynsä pääsevät oikeuksiinsa. Tuo voi olla hyvinkin avain menestykseen.

Kuitenkaan tuo ruikutus ei herätä pelkästään sympatiaa. Ymmärrettäviä hankalia tilanteita on tullut kyllä eteen. Vauva oli ilmeisesti hyvin pieni, kun vaimo masentui. Siinä ei olisi kenelläkään kovin hyviä vaihtoehtoja olemassa, jos sama tilanne tulisi eteen. Eiköhän paras seuraava hoitaja ole vauvalle isä. Onneksi yhteiskunnalta saa apua juuri tuollaisiin tilanteisiin.

Silti monessa muussa kohdin olen samaa mieltä muiden kanssa, että on tehty paljon huonoja valintoja. Ja niin hän itsekin sanoi, että kun en omilta vanhemmilta saa mallia, niin siitä on vaikea itse nousta.

Minua kuitenkin jäi ärsyttämään se heti-mulle-kaikki-asenne, joka tuossa jutussa tuli. Että vaikka ollaan nuoria ja opiskelijoita, niin pitää olla tilava perheasunto ja suuret tulovaatimukset. Kun kyllä se meillä muillakin menee niin, että opiskeluaika sinnitellään pienillä tuloilla ja vaatimattomalla elintasolla juuri siksi, ettei velkaantuminen vaikeuta myöhempää elämää. Kun malttaa odottaa sinne asti, että opinnot on tehty ja on aikaa keskittyä työelämään, niin sitten ei olla opiskelujen jälkeen siinä tilanteessa, että lainaan menee suuri osa kuukausipalkasta ja vuokrarästien vuoksi ollaan ulosotossa.

Jos ollaan heti-mulle-tyyppejä, niin sitten ei päästä aloittamaan "puhtaalta pöydältä", kun siirrytään opinnoista työelämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:57"]

> Suomessa on kuitenkin yhteiskunnan tuki ja ilmainen opiskelu JA opintotuki joten turhat kitinät pois..

Ja jos sitä työtä ei löydy, niin käytännössä on pakko ottaa opintolainaa, että voisi syödä... Että joo...

[/quote]Ei opiskelu ole ilmaista koska kirjat ja muut tarvikkeet maksavat aika kamalasti. Esim. lukion ekan vuoden  yhden kurssin äidinkielenkirjat maksoi n. 70e ja niitä kaikkia kirjoja tarvitaan paljon.

[/quote]

Vain tyhmä ostaa kaikki lukion kirjat ja vieläpä uutena! Suomessa on ilmainen kirjastolaitos, kouluilla on omia kirjastoja, kirjoja saa käytettynä, niitä voi kopioida, niitä voi ostaa yhdessä kavereiden kanssa jne.

Bisnes toimii niin, että kirjoista syydetään jatkuvasti uusia painoksia. Silti väitän, ettei ole tarpeen hankkia aina niitä uusimpia.