hiusten blondaus jos kupariputket
minkä takia blondiksi värjätyt hiukset mennee vihreiksi pesussa jos on kupariputket? meneeö vihreiksi vaikka olisi värjätty kampaajalla?
Kommentit (4)
Meillä on kupariputket, kolme blondia perheessä, eikä viherrä yhtään. Myös veden laatu vaikuttaa asiaan.
Kannattaa tarkistaa, että väri sopii omalle hiukselle. Se kupariputken kupari on vesijohdoissa Euroopassa yleisin materiaali juuri sen takia, koska sen kemiallinen kestävyys käyttövedelle on paras. Kupari kestää kuumaa, kylmää ja korkeita paineita, vaikka vedessä on klorideja ja muita kemikaaleja, jotka aiheuttavat mm. ruostumattomien putkien syöpymistä. Bakteerien kannaltakin kupari on paras materiaali.
Kupari itsessään voi oikeilla kemikaaleilla muuttua vihreäksi, putkistossa yleensä kuitenkin tumman harmaaksi. Vesijohdoissa ei ole samoja hapettavia aineita kuin Helsingin keskustan ilmassa. Jotta se ilmaston rikin oksidoima pinta voisi muuttaa mitään muuta vihreäksi, pitäisi se kova oksidipinta saada irtoamaan. Toki se onnistuu, jos aina pesujen välissä joku käy sieltä putkistosta hiekkapuhaltamassa. Sitä hiekkapuhallusta varten putkista pitäisi saada vesi pois, joten sehän voisi selittääkin tuon. Oletko nähnyt teillä pieniä, putken kokoisia kääpiöitä hiekkapuhalluslaitteiden kanssa?
Minä näin kerran niitä kääpiöitä. Säikähdin ja vedin pyyhkeen suojaksi melkein suihkun alla, kun ne tulivat kovalla kiireellä juuri kun olin riisuutunut suihkua varten. Eivät jostain syystä olleet huomanneet, että olin tulossa suihkuun. Tai sitten jäivät tarkoituksella tirkistelemään, mutta hieman liian pitkäksi aikaa. Taisi hiekkapuhalluslaitteet jäädä putkiin, kun koko lattia muuttui sen seurauksena vihreäksi.
Menee yhtä lailla vihreiksi jos on sellaiset putket mistä irtoaa kuparia. Myös luonnonvaaleat hiukset voivat mennä vihreiksi.
Kampaamoista ja kampaamokaupoista saa ongelmaan ainakin jonkin verran tehoavia tuotteita . Itse käytin blondiaikoinani Sim CX-corrector merkkistä. Myös sitruunahuuhtelut voivat auttaa, mutta vähän kyllä kuivattavat hiusta.