Mitä "kauheaa" voi tapahtua jos myy itse osakehuoneiston?
En kyllä saa mitään syytä mieleeni miksi pitäisi välittäjälle maksaa liki kolme tonnia 72 neliön kämpän myynnistä.
Mutta ehkä minä en vain tiedä mitä kaikkea voi tapahtua.
Kommentit (25)
Me on myyty itse kaksi omaa, veli on myynyt kans pari omaa, ei mitään ongelmia. rehdisti tehty kauppaa ja itseasiassa kaikki myyty ensinäytöllä! Välittäjät soitellut ilmoituksen nähtyään että voisivat ottaa myyntiin, ei ole annettu. Jos yhtään valveutunut ja valmis ottaa asioista selvää niin rahahan siinä säästyy! Veli on toiminut myös monelle kaverille välittäjänä eli kaverit on maksanut veljelle et hoitaa välittäjä hommat, kavereilla ei ole ollut uskallusta ryhtyä täysin itsenäisesti hommiin mut säästänyt reilusti kun veli hoitanut paperihommat.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:19"]
Mielestäni oleellisin syy välittäjän käyttöön on se, että kuluttajansuojalaki ei koske yksityisten ihmisten välistä kauppaa. Voin tosin olla väärässäkin.
[/quote]
Asunto- ja kiinteistökaupassa on myyjä aina vastuussa, välittäjä on vain välittäjä, voi luistaa kaikesta.
Mielestäni oleellisin syy välittäjän käyttöön on se, että kuluttajansuojalaki ei koske yksityisten ihmisten välistä kauppaa. Voin tosin olla väärässäkin.
[/quote]
No asunnonkaupassa onkin ihan oma lakinsa: asuntokauppalaki. Välittäjää taas koskee välityslaki. Kiinteistön kaupassa taas maakaari. Asuntokaupalakia sovelletaan yksityisten väliseen kauppaan /käytetyn asunnon kauppaa koskeva luku)
Sehän se juju juuri on että välittäjä voi myydä "tietämättä" kaikkea, eikä kukaan valehtele. Omistajan myydessä on huono väittää että ei tiennyt jotain.
Sillä ei ole mitään merkitystä, valehdellaanko vai ei: vain myyjän tietoisuudella (ts. täytyy olettaa tienneen) on merkitystä, eikä se poista vastuuta, vaikka välittäjä ei siitä tietäisi. Sama juttu on se, että vaikka myyjä kertoisi välittäjälle asunnon puutteista ja välittäjä ei kerro niistä ostajalle, niin myyjä on vastuussa.
Muutenhan se olisi ostajan kannalta täysin kestämätöntä.
Meidän kaupungissa on tänä vuonna tullut monta uutta välitystoimistoa, sitä kyllä ihmettelen, koska mun mielestä täällä oli niitä ennestäänkin paljon tämänkokoiseen kaupunkiin. Silti kun myin meidän asuntoa, ei kukaan välittäjä soittanut ja yrittänyt saada kämppää itselleen myyntiin, vaikka samasta talosta oli myyty samanlaisia asuntoja muutaman kuukauden sisään kahden eri firman toimesta. Minä jopa soitin niille, ja kysyin että olisko teillä valmista potentiaalista ostajaa, mutta ei tuntunut kiinnostavan. Keskimääräinen myyntiaika alueella 8kk, ja itse myytiin 5kk. Meidän talossa lyhin myyntiaika lähivuosina kolme päivää.
Taas samassa talossa kaksi kämppää myynnissä, kukaan ei uskalla myydä itse vaikka me saatiin niin helposti, ja hyvällä hinnalla myytyä.
Mikähän siinä on että ihmiset ei uskalla myydä itse, kuvittelevat että välittäjällä on joku ihmeellinen taikatemppu jolla homma hoidetaan.
ap
[/quote]
No mitä se välittäjä siinä auttaa? Meinaatko, että kuluttajansuojalaki on voimassa, jos asunnosta löytyy hometta ja välittäjä ollut mukana kaupoissa?