Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "kauheaa" voi tapahtua jos myy itse osakehuoneiston?

Vierailija
31.10.2013 |

En kyllä saa mitään syytä mieleeni miksi pitäisi välittäjälle maksaa liki kolme tonnia 72 neliön kämpän myynnistä.

Mutta ehkä minä en vain tiedä mitä kaikkea voi tapahtua.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei mitään kauheaa voi tapahtua, jos ei kaikki osapuolet ole ihan tampioita.

Vierailija
2/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siinä mitään sen enempää voi tapahtua kuin välittäjän kanssakaan. Sä olet jokatapauksessa vastuussa kaikesta.

kauppakirja kannattaa laatia pankin lakimiehen ja kaupanvahvistajan kanssa.maksaa vähän, muttei kolmea tonnia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakkeen myyntiin ei kylläkään tarvita kaupanvahvistajaa, vain kiinteistökauppoihin. Mutta kauppakirja tosiaan kannattaa laadituttaa ammattilaisella, maksaa muutaman satatsen mutta sisältää sitten varmasti kaikki olennaiset asiat.

Vierailija
4/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä asunto voi vaikka romahtaa. Suurin riski on putkien räjähtäminen, mutta pienemmätkin vahingot kannattaa huomioida. Sähköpaloja voi sattua, ukkonen voi yllättää tai vaikka sellainen myrsky kuin nyt oli Britanniassa.

Ainoa lisäarvo välittäjistä on heidän ammattitaito ja sopimus. Halvemmalla voi saada lakimiehen tuntitöinä tekemään kauppasopimuksen. Pitää muistaa vain huolehtia itse, ettei anna liian positiivista kuvaa, jos tietää ongelmia. Kaikki puutteet kannattaa kertoa suoraan ja ilmaista myös sopimuksessa, jolloin ne on kirjattu johonkin, eikä vastapuoli voi väittää, ettei niitä käyty läpi. Ne voi esimerkiksi raksi ruutuun tyyliin käydä, jossa toteaa jokaisen tilan ja asuntoon liittyvän tekniikan yhdessä tarkastetuksi ja alle allekirjoitukset. 

Osakkeen kaupassa on hyvä puoli vielä, kun itse ei edes vastaa kuin suurinpiirtein pintamateriaaleista. Jos on teettänyt putkitöitä tai materiaaleja vaihtanut, ne kannattaa kirjata sopimuksiin.

PS. Ne myrskyt ja muut sattuvat joka tapauksessa, jos niitä on tullakseen. Vastuu on sopimuksen ja lain kautta aina.

Vierailija
5/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myin meidän asunnon, ja etuovi.comista sai kaikki pohjat tulostaa, siihen kauppakirjapohjaan vaan tiedot ja sillä selvä, pankissa tietysti katsoivat että on ok, ja vanhasta kauppakirjasta katsoin että on vähintään samat jutut.

ap

Vierailija
6/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miksi kysyn asiaa, on että kun tuli puhetta siitä ja mulle sanottiin että eihän sitä nyt itse voi, ja aloin tosissaan miettimään että jospa onkin joku juttu jota en tiedä kun itsellä meni kaikki hyvin. Mulle oli itsestään selvyys että itse myydään, ei se nyt mitään aivokirurgiaa ole. Välittäjän lista oli todella pitkä mitä hän "tekee" ja ne oli suurimmaksi osaksi ihan liirumlaarumia, saa ihmiset uskomaan että siinä tosiaan tehdään naisihmisen kuukauden palkan verran töitä.

Vierailija
7/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asunnon kaupassa ole mitään sen suurempia kommervenkkejä. Kannattaa asuntokauppalain käytetyn asunnon kauppaa koskevat pykälät lukaista läpi.

Vierailija
8/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kaupanteon jälkeen ilmeneekin jotain puutteita asunnossa tai virheellisiä tietoja on annettu, niin osavastuun joutuu kantamaan välittäjä. Välittäjillä pitää nimittäin olla koulutuksen mukanaan tuoma tieto ja taito selvittää kaikki myynnin kannalta oleelliset oikeat tiedot.

Mikäli kaikki on kunnossa, ei mitään estettä omalle myynnille ole...

Vierailija
9/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän lista oli todella pitkä mitä hän "tekee" ja ne oli suurimmaksi osaksi ihan liirumlaarumia, saa ihmiset uskomaan että siinä tosiaan tehdään naisihmisen kuukauden palkan verran töitä.

Olet oikeassa, sen voi ihan hyvin tehdä itse. Olen tehnyt. Kerran uutisissa kiinteistönvälittäjää haastateltiin ja hän (tietysti) oli sitä mieltä, että kannattaa ilman muuta antaa välittäjän tehtäväksi. Hänen ainoa konkreettinen perustelunsa oli, että muuten saattaa myydä liian halvalla kun ei tunne alueen käypiä hintoja. No toihan on ihan lapsellista kun netistä pystyy tutkimaan (ainakin p-k-seudulla) ihan tarkkaankin että millaisia hintoja on mistäkin maksettu. Ja lisää siihen tavoittelemaansa kauppahintaan tarpeeksi tinkimisen varaa...

anna mennä vaan.

Vierailija
10/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa osaisi asunnon hyvistä ja huonoista puolista kertoa paremmin kuin asukas itse. Välittäjät on täysin turha ammattikunta.

Vierailija
11/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta lienee se, että säästät tuhansia. 

Ei välittäjillä ole mitään vastuuta ja voivat puhua ihan mitä vaan. 

Vierailija
12/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eikä lehti-ilmoitteluakaan tarvita, nykyään kaikki etsii asuntoja netistä. Ja saahan lehteen laitettua itsekin kuvallisen ilmoituksen jos haluaa. Mua huvitti ne kaikki mitä välittäjä tekee, kaupanteko tilaisuuden järjestäminen, siis soittaa ostajalle että kerkiitkö mihin aikaan minä päivänä tulemaan tekemään paperit, ja sama myyjälle, jos myyt itse, ei tarvi soittaa kuin ostajalle. Sitten oli yks tehtävä että hankkii tarvittavat asiakirjat, eli pyytää myyjältä viimeisimmät paperit mitä on yhtiökokoukseen saanut, ja pirauttaa isännöitsijälle ja sanoo, et tarvisin isännöitsijäntodistuksen, kiitos. Ihan kauhee homma! Sit oli jotain että seurataan paljonko kiinnostuneita, eli suomeksi; katotaan sieltä etuovesta ym nettisivuilta montako kävijää on ollu, menee ainaki 2 minuuttia. ap

Vierailija
13/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu puhumaan kaiken maailman tyhjätaskujen ja mustalaisten kanssa, joilla ei ole rahaa ostaa kämppääsi, vaan tarjoavat siitä 3000€ tai kysyvät että vaihtaisitko sen käytettyihin vaatteisiin.

Ostajat olettavat että he saavat sen hyödyn että sinä et ole palkannut välittäjää myymään asuntoa, eli heidän pitää saada se 15 tonnia halvemmalla kuin välitystoimiston kautta myytäessä.

Vierailija
14/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:43"]

No jos kaupanteon jälkeen ilmeneekin jotain puutteita asunnossa tai virheellisiä tietoja on annettu, niin osavastuun joutuu kantamaan välittäjä. Välittäjillä pitää nimittäin olla koulutuksen mukanaan tuoma tieto ja taito selvittää kaikki myynnin kannalta oleelliset oikeat tiedot.

[/quote]

Itseasiassa välittäjä ei oikeastaan koskaan voi joutua vastuuseen asunnossa olevien puutteiden tai asunnon kuntoon liittyvistä virheellisistä tiedoista tai puutteista. Käytännössä ainoa asia, josta välittäjä voi joutua on vastuuseen, on se, että ei ole ottanut selvää esim. isännöintitodistuksesta selviäviä asioita (tämäkin on vähän kiikun kaakun, koska myös asunnon ostajalla on tietynlainen selonottovelvollisuus)

Jos asunnon myy, niin tuskin joutuu vastuuseen, kunhan selvittää omaa asuntoaan koskevat tiedot ja kertoo niistä rehellisesti.

Vierailija
15/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Välittäjällä ei ole mitään vastuuta asunnon kunnosta. Myyjähän ne tiedot on välittäjälle antanut, vastuu on aina myyjällä ja tietysti asunto-osakeyhtiöllä.

Vierailija
16/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Välittäjä ei ota mitään vastuuta, mutta tietää miten kauppa pitää tehdä ettei tule myöhemmin ongelmia.

Vierailija
17/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:12"]

Joutuu puhumaan kaiken maailman tyhjätaskujen ja mustalaisten kanssa, joilla ei ole rahaa ostaa kämppääsi, vaan tarjoavat siitä 3000€ tai kysyvät että vaihtaisitko sen käytettyihin vaatteisiin.

Ostajat olettavat että he saavat sen hyödyn että sinä et ole palkannut välittäjää myymään asuntoa, eli heidän pitää saada se 15 tonnia halvemmalla kuin välitystoimiston kautta myytäessä.

[/quote]

Ei meillä kyllä ollut tuollaista vaikka sitä vähän etukäteen pelkäsin, saatiin tonnin alle pyynnin, suorastaan järkytyttiin et saatiin niin hyvä hinta. ap

Vierailija
18/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:03"]

Kukapa osaisi asunnon hyvistä ja huonoista puolista kertoa paremmin kuin asukas itse. Välittäjät on täysin turha ammattikunta.

[/quote]Sehän se juju juuri on että välittäjä voi myydä "tietämättä" kaikkea, eikä kukaan valehtele. Omistajan myydessä on huono väittää että ei tiennyt jotain.

Vierailija
19/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oleellisin syy välittäjän käyttöön on se, että kuluttajansuojalaki ei koske yksityisten ihmisten välistä kauppaa. Voin tosin olla väärässäkin.

Vierailija
20/25 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen itse isännöitsijänä ollut, ja se isännöitsijän vastuu on aika iso, koska hän on omalla allekirjoituksellaan vastuussa mitä hänen antamassaan todistuksessa on, siinä kuitenkin pitää olla kaikki oleellinen, ja siihen varmasti aika pitkälle välittäjätkin nojaa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi