Ihminen on koko tunnetun historian pyrkinyt vähentämään työn määrää ja helpottamaan tehtyä työtä. Nyt kun olemme osittain saavuttaneet sen täällä Suomessa, niin miksi työttömät demonisoidaan?
Niin, miksi? Tähänhän ihminen on kautta aikojen pyrkinyt...Että voisi oleskella ja koneet hoitavat työt.
Työtä ei enää riitä kaikille erilaisten innovaatioiden ja kehityksen takia, eli olemme osittain saavuttaneet tätä ihmiskunnan pitkäaikaista haavetta.
Mutta miksi työttömiä nyt demonisoidaan? 500 000 työtöntä ja 30 000 avointa työpaikkaa.
Eikö pitäisi iloita siitä että olemme saavuttamassa utopian?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli n.s työttömyys työ ! EI maksettu kotiin tyhjästä , vaan avustivat tietöissä,kunnostus.Talvella lumitöitä ja tienvarret roskattomiksi.Koskisi myöskin hiekka kansaa , eikä mitään perustoimeentuloa , ihan vaan lahjaksi.
Suomen tieverkko on rakennettu ja päällystetty näiden työllidyydtöiden muodossa. Nyt Suomen infrastruktuuri on jätetty rsppeutumaan ilman huoltoa minkä seurauksena tieverkko murenee, sillat romahtavat ja teiden pinta alkaa olemaan perunapeltoa. Hävettää miten välinpitämättömösti Suomi suhtautuu näiden työllisyys töissä takentaneiden tiesankareiden perintöä kohtaan.
Tämä on kilpailutusta halvin aina saa työt.
Halvin laatu on sitä sun tätä, mutta tärkeintä on hinta.
Kaikki kilpailutetaan sille tasolle että laatu on sikaa säkissä.
Pelottava ajatus, että yhteiskunta pyörisi ilman, että ihmisen työpanosta siihen tarvittaisiin. Aina pieni joukko työtä tekeviä ihmisiä tarvitaan, toivottavasti.
Näiden yhteiskunnan "aivojen" valta pelottaa myös. Taantuisiko muu väestö vai avautuisiko tieteen, taiteen tai muu opiskelu tai muu, esim. yleishyödyllinen toiminta kiinnostavana. Tuskin.
Nykyinen tilanne kaikkine puutteineen tuntuu turvalliselta.
Suomessa on paljon tekemätöntä työtä. Riittää kun katsoo metsään. Kuka siivoa hirven ja karhun jätökset? Kuka keräö risut, kannot ja kaatuneet punrungorät pois? Kuka vahtii ja vartioi ettei tule metsäpaloja? Leikkaa kuivan heinän ja harventaa puita?
Olemme menossa siihen kokoajan että varsinkin nyt kun tilanne on tämä ihmisiä korvataan roboteilla linjastoja uusitaan että siellä on 1 työntekijä .. missä ennen oli 5 kpl
Kehitys on ollut sama mutta mitä kauemmas robotti tekniikassa etenemme, sitä pysyvämpiä ja kestävämpiä roboteista tehdään.
Robotti ei pyydä taukoja, ei palkankorotusta, eikä pistä hanttiin vaikka joutuu tekemään 24/7
Vierailija kirjoitti:
Olemme menossa siihen kokoajan että varsinkin nyt kun tilanne on tämä ihmisiä korvataan roboteilla linjastoja uusitaan että siellä on 1 työntekijä .. missä ennen oli 5 kpl
Kehitys on ollut sama mutta mitä kauemmas robotti tekniikassa etenemme, sitä pysyvämpiä ja kestävämpiä roboteista tehdään.
Robotti ei pyydä taukoja, ei palkankorotusta, eikä pistä hanttiin vaikka joutuu tekemään 24/7
Työ ei koskaan katoa. Vanhan työn tilalle syntyy aina uutta työtä. Nyt ne, jotka ennen tekivät töitä linjastoilla, ohjelmoivat, koodaavat, huoltavat ja ohjaavat niitä robotteja jotka tekevät heidän entisen työnsä.
Työtä tullaan aina tekemään. Se muuttuu mutta pysyy. Eikä ole edes mikään ihanne, ettei tehdä työtä. Ihminen tarvitsee velvollisuuksia.
Ja vielä se "merkityksellinen työ". Mikähän vaatimus tähän on? Minulle ihan kaikki työ on merkityksellistä. Ei varmaan pääse töihin, jos vaatimustaso on kova.
Vierailija kirjoitti:
Työtä tullaan aina tekemään. Se muuttuu mutta pysyy. Eikä ole edes mikään ihanne, ettei tehdä työtä. Ihminen tarvitsee velvollisuuksia.
En minä ainakaan tarvitse velvollisuuksia. Olen ollut täydellisen tyytyväinen työttömänä, ja nauttinut elämästä näin jo 10 vuotta.
Elän työttömyysrahalla ja olen onnellinen. Ei ihminen oikeasti tarvitse paljon, vaan tarpeet ovat ympäristön ja muiden ihmisten sinuun istuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tarvitse velvollisuuksia. Olen ollut täydellisen tyytyväinen työttömänä, ja nauttinut elämästä näin jo 10 vuotta.
Elän työttömyysrahalla ja olen onnellinen. Ei ihminen oikeasti tarvitse paljon, vaan tarpeet ovat ympäristön ja muiden ihmisten sinuun istuttamia.
Ei ole. Velvollisuudet kuuluu hyvään elämään. Sinulla on selvästi mt ongelma.
Freud: mielenterveys on kykyä tehdä työtä ja rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ei koskaan katoa. Vanhan työn tilalle syntyy aina uutta työtä. Nyt ne, jotka ennen tekivät töitä linjastoilla, ohjelmoivat, koodaavat, huoltavat ja ohjaavat niitä robotteja jotka tekevät heidän entisen työnsä.
Ei todellakaan katoa vielä tällä hetkellä ihmiset ohjelmoivat hmm 10kpl - 10000 kpl konetta jopa 3 ohjelmoijaa lopulta, sekin vaihtuu AI kehitykseen joka tekee virheetöntä jälkeä.
Huoltaviin tulee omat robotit mitä kauemmas kehitys menee .. niissäkään ei ole ihmisiä töissä.
Ohjaavat , no robotit hoitavat itsestään - Esim. BMW llä on täysin robotoituja tehtaita jo joissa ei ihmistä edes käy.
Sama kehitys on Volvolla , WV llä, Mercedez benz - Tahti vain kiihtyy kokoajan ja nyt on hyvä aika korvat työntekijöitä automaateilla kun ei ole ostajiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan työttömiä paheksu.
Ainoastaan sitä että me elätämme teidät
Vaihdetaan osia sinä ylimielinen veronmaksaja. Otan työsi tule sinä työttömäksi minun tilalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän työttömyysrahalla ja olen onnellinen. Ei ihminen oikeasti tarvitse paljon, vaan tarpeet ovat ympäristön ja muiden ihmisten sinuun istuttamia.Ei ole. Velvollisuudet kuuluu hyvään elämään. Sinulla on selvästi mt ongelma.
Ilman työtä ja työstä saatavaa palkkaa ihminen ei edes elä vaan näkee nälkää ja kuolee pois.
Tällä hetkellä ollaan murros vaiheessa suuressa sellaisessa .. teollisuuteen tulee päivityksiä jotka korvaavat monia ihmisiä ja tämä tilanne vain kiihtyy.
Minä olen ollut työtön jo muutaman vuoden ja tykkään tekemisestä, kun ei työtä ole keksin itselleni jotain mitä tehdä, olisi kiva saada siitä sitten palkka mutta kun ei töihin oteta nuorta niin ei sitten. Olen koulut käynyt, opiskellut ammatin, harrastan, minulla on taitoja. Minulla on ihan kivaa työttömänäkin mutta laiska en ole kunhan saan rahaa. Jos joku työtä tarjoo missä pärjään niin otan vastaan. Ihmisillä on vinoutunut näkökulma työttömistä. Totuus on ettei työtä ole mut kai sitä on vaike itse työllisenä nähdä
Olin rautaruukilla töissä silloin kun siellä oli yli 10000 ihmistä töissä.
Tällä hetkellä tuotanto on vielä moninkertainen tuohon aikaan nähden ja tuhansia ihmisiä on poistunut jo.
SSAB nykyinen omistaja pyörittää tehdasta enää 1800 työntekijää.
https://www.ssab.com/company/about-ssab/our-business/ruukki-construction
Me synnymme, elämme ja kuolemme täällä vain rahaa varten. Siksi ihminen tekee töitä jotta raha olisi olemassa. Jos kukaan ei tekisi töitä niin kaikki pysähtyisi ja se olisi katastrofi. Ja lopulta sitten täällä kuollaan nälkään kun kenelläkään ei ole rahaa ostaa ruokaa kaupasta kaikki ovat työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työtön jo muutaman vuoden ja tykkään tekemisestä, kun ei työtä ole keksin itselleni jotain mitä tehdä, olisi kiva saada siitä sitten palkka mutta kun ei töihin oteta nuorta niin ei sitten. Olen koulut käynyt, opiskellut ammatin, harrastan, minulla on taitoja. Minulla on ihan kivaa työttömänäkin mutta laiska en ole kunhan saan rahaa. Jos joku työtä tarjoo missä pärjään niin otan vastaan. Ihmisillä on vinoutunut näkökulma työttömistä. Totuus on ettei työtä ole mut kai sitä on vaike itse työllisenä nähdä
Miksi et mene esimerkiksi tekemään tekemätöntä työtä? Sitä kyllä siellä riittää, laiskuutesi vain on esteenä
Jos ei ole töitä, ei ole rahaa. Jos ei ole rahaa, ei voi ostaa. Jos ei voi ostaa niin kuolee lopulta nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyydessä ei ole mitään vikaa. Vika tulee siinä, että elelee muiden vaivannäöstä koostuneilla rahoilla.
Itselleni olen luvannut jäädä pois työelämästä 50 vuotiaana. Asunto on silloin maksettu ja elelen tyytäväisesti osinkotuloilla. Mitään tukia en tule nostamaan, niin saan olla täydessä rauhassa.
Raha on ihmisen keksintö, ja perustuu täysin keskenään sovittuihin juttuihin.
Utopiassa missä automatiikka hoitaa puolestasi kaiken, rahaa ei tarvita
Työ luo rahalle ervoa joten eibole väärin sanoa että raha syntyy työstä. Jos ei ole työtä niin ei olisi myöskään rahaa jolla ostaa ruokaa, eikä ketään joka kasvattaisi sen ruuan myytäväksi. Siinä on sitten kiva kuolla rahattomana nälkään. Siksi töitä on tehtävä rahan vuoksi ja jokaisen annettava oma panoksensa jotta yhteiskunta toimii ja kaikki koneiston rattaat pyörii ongelmitta.
Reaalitalous eli kaikki välttämätön, asunnot, infra, terveyspalvelut, ruokahuolto ja turvallisuus on vain yksi osa taloutta.
Toinen osa on finanssimaailma jossa keskuspankit painaa sopimukseen perustuen fiatrahaa sovitulla korolla. Sitten pelataan osakkeiden arvoilla joita salaisilla algoritmeilla vakuutuslaitokset reittaa jne.
Finanssimaailma on jo niin iso, että reaalitalous on siihen nähden todella pieni.
Rahaa ja ylituotantoa siis on käytännössä niin paljon kierrossa, että korotkin on pakko pitää nollissa tai jopa negatiivisina ettei himmeli romahda.
Rahan kierto taas sitten vaatisi ostovoiman optimointia. Ja ekologisuus taas vaatii sitä miten ostovoima sidotaan kestäviin tuotteisiin ja innovaatioihin. Eli kysymys siitä miten talousjärjestelmä saadaan jauhamaan hyvinvointia entistä enemmän kaikille. Sidotaanko osakkeiden arvoja tulevaisuudessa terveyteen ja hyvinvointiin jne?
Keinot teknologialla saavuttaa asioita ovat mitä monimutkaisimpia je kehittyneimpiä esim. Tekoäly, mutta mikä on isossa kuvassa päämäärä? Onko sitä edes? Paratiisi maan päälle vai kaaos?
Suomen tieverkko on rakennettu ja päällystetty näiden työllidyydtöiden muodossa. Nyt Suomen infrastruktuuri on jätetty rsppeutumaan ilman huoltoa minkä seurauksena tieverkko murenee, sillat romahtavat ja teiden pinta alkaa olemaan perunapeltoa. Hävettää miten välinpitämättömösti Suomi suhtautuu näiden työllisyys töissä takentaneiden tiesankareiden perintöä kohtaan.