Ei mitään saumaa saada töitä! Apulaisen hommaan haki yli 100!!
Nyt lopetan työnhaun. Olen 1,5 vuotta hakenut töitä. Ensin oman alan töitä, sitten muita ja nykyään ihan mitä vaan. Aivan mitä vaan, todellakin.
Hain yhteen varastoon apulaiseksi. Sellaiseksi, joka välillä siivoaa varastoa, ohjaa kantajia oikeisiin paikkoihin jne. Bruttopalkka alkoi ykkösellä ja työajat olivat näin perheelliselle aika kauheita.
Tuli sähköpostia äsken. Kiitos hakemuksestasi. Saimme 134 hyvää hakemusta ja valitettavasti valinta ei tällä kerralla kohdistunut sinuun.
OIKEESTI!?!? 134 hakijaa? Mitä ne sitten olivat? Tohtoreita? Minä olen maisteri, minulla on 12 vuoden työkokemus ennen kahden vuoden hoitovapaatani. MIKÄ MUSSA ON VIKANA!?!?
Kommentit (30)
Ei sinussa ole mitään vikaa. Mutta kuten huomasit, työttömiä on jonoksi asti.
No ei sussa ole mitään vikana. Meille etsittiin puolipäiväiseen avustajanhommaan työntekijää. Työhön ei tarvittu mitään erityisiä vaatimuksia ja ilmoitus oli hyvin vaatimaton. Hakemuksia tuli kymmeniä, ja joukossa siis lähinnä aikuisia, tutkinnon suorittaneita ihmisiä. Monella oli korkeakoulututkinto. Sekä hakijoiden määrä että koulutustaso oli yllätys. Nyt on ilmeisesti aivan aidosti vaikeat ajat ja huonosti töitä.
tiedän tunteen. Koulukaverilla on opinnot viime suorilla, on hakenut kesäkuusta alkaen joka päivä töitä, ei ole päässyt edes haastatteluun. Itse aloitin töiden hakemisen 2 kk sitten ja olen päässyt yhteen haastatteluun.
Mulla on vielä opintoja vähän kesken, eli vähän on aikaa samalla, mutta tällä toisella on jo kaikki tehty, ei ota vaan papereita ulos, mielummin on koulussa kirjoilla, kun saa aikuisopiskelutukea ja oppinoista on aina hyötyä.
Harmillista kyllä. :/ Kokeile vielä Manpowerit ym. henkilöstövuokrausfirmat. Niiden kautta voikin yllättäen saada kivoja työpaikkoja ja jossain vaiheessa pääset vakinaistetuksi, kun/jos kaikki menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:00"]
Missäpäin Suomea asut?
[/quote]
Helsingissä.
ap
Siinäpä se! Mieheni paasasi minulle työnhakutavoistani. Nainen hakee sellaista työtä, johon katsoo juuri ja juuri olevansa oikeutettu. En osaa sitä ja vaaditaan tätä, joten en edes uskalla hakea.
Miehet ei ikinä ajattele näin. He ajattelevat: Tuo kiinostaa, tuota paikkaa haen. Mies ajattelee hyviä puoliaan ja unohtaa puutteensa työnhaussa. Naiset yleensä muistavat vain puutteensa ja eivät sitten hae ollenkaan.
Aivan varmasti on auki paikkoja, jotka sinua kiinnostavat, hae niitä rohkeasti. Älä sen sijaan hae kassalle tai varastohommiin. Siellä esimiehesi olisivat huomattavasti alemmin koulutettuja kuin sinä, ja he eivät kaipaa "oppineita" alaisikseen.
Pää pystyyn ja rohkeutta hakuun. Voit tyrmistyä minne sinua pyydetään haastatteluun. Minulle kävi näin.
En halua loukata, mutta jos yksi tapa ei tuo tulosta tuossa ajassa, on vaihdettava tyyliä. Olen itsekin työtön ja istun tällä hetkellä kirjastossa. Perushakemusten lisäksi bloggaan, twiittaan, pinterestöin ja opiskelen. Silti aika hiljaista täälläkin!
No sun vika on juuri tuo ylikoulutus. Sellaisiin paikkoihin, joihin ei koulutusta niin paljon tarvitse, hakee juuri satamäärin ihmisiä ja tottakai sinne otetaan joku sellainen jolla on viime aikaista kokemusta ja ennen kaikkea motivaatiota tehdä tuota työtä pidempäänkin! Sinulla tuskin olisi, vaan menisit mielummin jonnekin muualle (niinkuin itsekin sanoit).
Mutta otan osaa, itsekin olen työttömänä, vasta pari kuukautta ehtinyt olla mutta ei tämä helppoa ole. Haen vain oman alani töitä (joissa vaaditaan siis koulutusta & kokemusta) joten hakijoita ei noin paljon ole, ja haastatteluissakin olen käynyt, mutta vielä ei ole tärpännyt. Tilanne on kyllä haastava, mutta ei auta luovuttaa. Tsemppiä! Lupailevat, että ensi vuonna talous lähtee taas nousuun, mutta onhan se pitkä aika työttömänä odotella..
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:03"]
Harmillista kyllä. :/ Kokeile vielä Manpowerit ym. henkilöstövuokrausfirmat. Niiden kautta voikin yllättäen saada kivoja työpaikkoja ja jossain vaiheessa pääset vakinaistetuksi, kun/jos kaikki menee hyvin.
[/quote]
Hesarissa oli eilen ja tänään hyvät mielipidekirjoitukset vuokratyön ongelmista. Ja siitä, että vain 5% vuokratyöläisistä pääsee vakinaiseen virkaan. Lisäksi puhuttiin joidenkin vuokratyöfirmojen käyttämästä karenssisopimuksesta, joka estää palkkaamasta suoraan yritykseen ja se karenssi voi olla puolisen vuottakin! Sitä ei ole kirjattu siihen allekirjoitettavaan sopimukseen ja monet vuokratyöläiset eivät edes tiedä. Kannattaa lukea ne kirjoitukset, olivat hyvin ajatuksia herätteleviä.
Onko kellään kokemuksia tuosta karenssiajasta?
No täytyy sanoa, että jos nyt oikeasti olet maisterin tutkinnolla ja yli 10 vuoden työkokemuksella haet varastoon apulaisen töihin, niin voin kertoa olet ehkä ihan pikkuisen ylikoulutettu kyseiseen duuniin. Minä ainakin tulkitsisin työnantajana hakemuksesi aika epätoivoiseksi yritykseksi, jonka kanssa et ole edes tosissasi vaan kunhan nyt lämpimiksesi kokeilit tai jotain vastaavaa. Ja vaikka olisitkin ollut tosissasi hakemuksesi kanssa ja sinut otettaisiin töihin, niin ihan tasan häipyisit kyllä sieltä samantien kun joku toinen, enemmän koulutustasi vastaava työpaikka löytyy.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:07"]
Siinäpä se! Mieheni paasasi minulle työnhakutavoistani. Nainen hakee sellaista työtä, johon katsoo juuri ja juuri olevansa oikeutettu. En osaa sitä ja vaaditaan tätä, joten en edes uskalla hakea.
Miehet ei ikinä ajattele näin. He ajattelevat: Tuo kiinostaa, tuota paikkaa haen. Mies ajattelee hyviä puoliaan ja unohtaa puutteensa työnhaussa. Naiset yleensä muistavat vain puutteensa ja eivät sitten hae ollenkaan.
Aivan varmasti on auki paikkoja, jotka sinua kiinnostavat, hae niitä rohkeasti. Älä sen sijaan hae kassalle tai varastohommiin. Siellä esimiehesi olisivat huomattavasti alemmin koulutettuja kuin sinä, ja he eivät kaipaa "oppineita" alaisikseen.
Pää pystyyn ja rohkeutta hakuun. Voit tyrmistyä minne sinua pyydetään haastatteluun. Minulle kävi näin.
[/quote]
Kyllä, juuri näin! Tsemppiä ap:lle ja alahan katsomaan vaativia töitä, niihin on varmasti vähemmän hakijoitakin!
Mä haen itselleni tällä hetkellä sihteeriä. Kaikki ylikoulutetut ja ylipätevät karsin heti pois, koska tiedän että sellaiset hakevat koko ajan myös paremmin palkattua ja motivoivampaa työtä, ja lähtevät ihan heti kun sellaisen paikan saavat. Ihmetyttää oikeasti, kuinka paljon ylipäteviä työnhakijoita tähänkin duuniin on, siis sellaisia jotka ovat ihan oikeissa töissä, mutta haluavat jostain syystä vaihtaa työpaikkaa.
Minäkään en palkkaisi ap:ta, en ottaisi edes harkintaan.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:07"]
[/quote]
Tämä on niin totta! Lisäksi minun mieheni AINA soittaa firmaan hakemuksensa laittamisen jälkeen.
Älä hae mitä vain duuneja, vaan omaa tasoasi tai "ylempiä" :)
Ei jeesus teidän argumentteja...
Olen samaa mieltä, että miehet hakee rohkeammin kaikenlaisia kiinnostavia töitä eikä naiset uskalla tarpeeksi hakea niitä töitä, joihin ei ole koulutusta eikä kokemusta. Mutta tosiasia nyt vaan on se, että kun siihen työhön, johon sulla ei ole kokemusta eikä koulusta, löytyy hakijoita kymmeniä, jopa satoja muitakin ihmisiä, niin kyllä sun edelle menee se koulutettu tai kokemuksen omaava hakija.
Meidän nykypäivän korkeakoulutetut on kouluttautuneet aikoinaan siksi, että hyvä palkkaista työtä kuviteltiin löytyä kaikille. Ei se ole heidän syy, ettei sellaista olekaan enää tarjolla tarpeeksi. Kyllä moni heistä on jo varmaan myöntänyt, etteivät korkeasti koulutetulle omalle alalleen pääsevän ja tyytyvät, toiset jopa haluavat työskennellä "alemmalla" tasolla. Esimerkiksi minä. Mulle kelpaisi pitkäaikaiseksi työksi joku sihteerin homma, kiitos! Vois nyt työnantajakin myöntää, ettei ne kaikki korkeasti koulutetut tule häipymään siitä duunista heti, koska eivät halua eivätkä todennäköisesti pääse muualle. Kuvittelin, että sitä koulutusta voisi arvostaa, mutta ilmeisesti siitä onkin vain haittaa.... Turhaan siis opiskelin koko nuoruuteni ja osan aikuisiästäni.
Haloo, ei sillä 10 vuoden kokemuksella ja maisterin tutkinnolla tänä päivänä haeta vain "lämpimikseksi", myös niiden omaavat ihmiset tarvitsevat töitä. Varsinkin vasta hetki sitten valmistuneet. Pitää siitä ylikoulutuksestaankin maksaa se vuosia nostettu opintolaina pois...
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:26"]
Tämä on niin totta! Lisäksi minun mieheni AINA soittaa firmaan hakemuksensa laittamisen jälkeen.
[/quote]
Tiesitkös, että todella monessa hakuilmoituksessa on nykyisin ilmoitettu suoraan, ettei suuren hakijamäärän vuoksi oteta puheiluita vastaan. Ainoa tapa on jättää sähköpostilla hakemusta tai useimmiten vain täyttää hakulomake. Ei se niin helposti mene kuin kuvittelet.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:26"]
[/quote]
Tiesitkös, että todella monessa hakuilmoituksessa on nykyisin ilmoitettu suoraan, ettei suuren hakijamäärän vuoksi oteta puheiluita vastaan. Ainoa tapa on jättää sähköpostilla hakemusta tai useimmiten vain täyttää hakulomake. Ei se niin helposti mene kuin kuvittelet.
[/quote]
Arvasin, että joku rupee nillittämään. Soittaa siis niihin, joissa numero on.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:40"]
Ei jeesus teidän argumentteja...
Olen samaa mieltä, että miehet hakee rohkeammin kaikenlaisia kiinnostavia töitä eikä naiset uskalla tarpeeksi hakea niitä töitä, joihin ei ole koulutusta eikä kokemusta. Mutta tosiasia nyt vaan on se, että kun siihen työhön, johon sulla ei ole kokemusta eikä koulusta, löytyy hakijoita kymmeniä, jopa satoja muitakin ihmisiä, niin kyllä sun edelle menee se koulutettu tai kokemuksen omaava hakija.
Meidän nykypäivän korkeakoulutetut on kouluttautuneet aikoinaan siksi, että hyvä palkkaista työtä kuviteltiin löytyä kaikille. Ei se ole heidän syy, ettei sellaista olekaan enää tarjolla tarpeeksi. Kyllä moni heistä on jo varmaan myöntänyt, etteivät korkeasti koulutetulle omalle alalleen pääsevän ja tyytyvät, toiset jopa haluavat työskennellä "alemmalla" tasolla. Esimerkiksi minä. Mulle kelpaisi pitkäaikaiseksi työksi joku sihteerin homma, kiitos! Vois nyt työnantajakin myöntää, ettei ne kaikki korkeasti koulutetut tule häipymään siitä duunista heti, koska eivät halua eivätkä todennäköisesti pääse muualle. Kuvittelin, että sitä koulutusta voisi arvostaa, mutta ilmeisesti siitä onkin vain haittaa.... Turhaan siis opiskelin koko nuoruuteni ja osan aikuisiästäni.
Haloo, ei sillä 10 vuoden kokemuksella ja maisterin tutkinnolla tänä päivänä haeta vain "lämpimikseksi", myös niiden omaavat ihmiset tarvitsevat töitä. Varsinkin vasta hetki sitten valmistuneet. Pitää siitä ylikoulutuksestaankin maksaa se vuosia nostettu opintolaina pois...
[/quote]
Haloo vain itsellesi, ei ole ap:n taktiikka tepsinyt.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:03"]
tiedän tunteen. Koulukaverilla on opinnot viime suorilla, on hakenut kesäkuusta alkaen joka päivä töitä, ei ole päässyt edes haastatteluun. Itse aloitin töiden hakemisen 2 kk sitten ja olen päässyt yhteen haastatteluun.
Mulla on vielä opintoja vähän kesken, eli vähän on aikaa samalla, mutta tällä toisella on jo kaikki tehty, ei ota vaan papereita ulos, mielummin on koulussa kirjoilla, kun saa aikuisopiskelutukea ja oppinoista on aina hyötyä.
[/quote]
Jos kyse on koulutusta vastaavasta työstä, kaverisi tekee tyhmästi. Rekrytoijan ensimmäinen karsimisperuste on helposti se, onko hakija valmistunut vai ei.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:57"]
Nyt lopetan työnhaun. Olen 1,5 vuotta hakenut töitä. Ensin oman alan töitä, sitten muita ja nykyään ihan mitä vaan. Aivan mitä vaan, todellakin.
Hain yhteen varastoon apulaiseksi. Sellaiseksi, joka välillä siivoaa varastoa, ohjaa kantajia oikeisiin paikkoihin jne. Bruttopalkka alkoi ykkösellä ja työajat olivat näin perheelliselle aika kauheita.
Tuli sähköpostia äsken. Kiitos hakemuksestasi. Saimme 134 hyvää hakemusta ja valitettavasti valinta ei tällä kerralla kohdistunut sinuun.
OIKEESTI!?!? 134 hakijaa? Mitä ne sitten olivat? Tohtoreita? Minä olen maisteri, minulla on 12 vuoden työkokemus ennen kahden vuoden hoitovapaatani. MIKÄ MUSSA ON VIKANA!?!?
[/quote]
Lisään vielä, että olen hakenut joka ikiseen työpaikkaan, johon minulla on edes teoreettinen mahdollisuus päästä. En voi hakea töitä, joihin pätevyys tai koulutus ei riitä. Kaikki muu käy. Kaupan kassat ja lapsiparkin hoitajat on koluttu, en pääse niihinkään.
Ihan uskomatonta.
ap