Ensimmäistä kertaa Tukholmaan
Ekaa kertaa ollaan lähdössä Tukholmaan Siljalla. Mitä kannattaa tehdä/minne mennä kun aikaa on vaan 7 h . Ostokset tietenkin kiinnostaa vai onko siellä mitään ostettavaa. Onko Outlet-kauppakeskus käymisen arvoinen vai kannattaako pysytellä vaan keskustan alueella? Millainen kirppis-kulttuuri Tukholmassa on? Onko pelkästään vaatteita Secondhand-kaupoissa vai voiko löytää myös tavaraa ja leluja?
Mistä löytää hyvät ruokapaikat?
Kommentit (27)
Kertokaapa vähän, missä päin Söderiä kannattaa pyöriä? Siis ihan katujen nimiä, kiitos.
Olen käynyt monta kertaa Tukholmassa, mutta aina on tuo Södermalm jäänyt väliin. Nyt olen menossa koko viikonlopuksi marraskuun lopussa, nyt siis sinne!
Kertokaapa vähän, missä päin Söderiä kannattaa pyöriä? Siis ihan katujen nimiä, kiitos.
Olen käynyt monta kertaa Tukholmassa, mutta aina on tuo Södermalm jäänyt väliin. Nyt olen menossa koko viikonlopuksi marraskuun lopussa, nyt siis sinne!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:26"]
[/quote]
Södermalmin Sofossa, eli Folkungatanin eteläpuolisilla kaduilla ja Götgatanilla.
Siis tarkoitus oli kirjoittaa *Folkungagatan...
[/quote]
Katarina kyrkan ja sen hautausmaa, kannattaa käydä käppäilemässä, kaunis pieni hautausmaa, jossa lepää mm. Anna Lind. Högbergsgatanin ja Tjärhovsgatanin välissä.
Folkungagatanilla on paljon kivoja, pieniä putiikkeja ja kahviloita.
Mariatorget Tor-patsaineen ja Abba-Bennyn omistama Hotel Rival, jossa myös showesityksiä. Menkää brunssille!
Mariatorgetin ohi menee Hornsgatan. Ylittäkää katu ja kääntykää oikealle pieneen mäkeen. Sen kupeessa on The Tea Centre of Stockholm. Ihana sisustus ja tunnelma! Hälssatkaa kaupan omistajaa, Vernonia. Lempparini on Sir John -tee.
Bastugatanilta pienelle Monteliusvägenille. Kävele katu loppuun asti. Tukholman parhaat näkymät!
Fotografiska museet satamassa, lähellä Vikingin terminaalia. Siellä myös kiva kahvila.
[/quote]
Riippuen, koska olet Tukholmassa, niin Söderillä on viikonloppuisin välillä ihan parhaat Bondens egen marknad, lähituottajien tuotteita, värikästä, iloista, hyvä tunnelma. Täältä näkee seuraavat markkina-ajankohdat: http://marknader.bondensegen.com/marknad.php?markID=1
Mä suosittelisin lapsille tuota Medeltidsmuseumia, keskiaikamuseota. Se sijaitsee jännästi maan alla http://www.medeltidsmuseet.stockholm.se/index.php?sprak=english
Se sijaistee Helgeandsholmein saarella, jonne pääsee, kun lähdette kävelemään kuninkaanlinnan edestä Norrbro-siltaa pitkin kaupungin ydinkeskustan suuntaan. Valitkaa meren puoleinen puoli sillasta (vasemmalla puolella on silloin saarella Riksdagshuset). Sillan keskellä on kyltit museoon, eli sillalta alas ja sen alle.
Museoon on rakennettu pala keskiaikaista Tukholmaa, varsinkin lapsille kiva vierailla pikku taloissa. Siellä on ritari hevosen selässä sotisopineen. Heti eteisessä on kaksi "kummitusta" hienosti toteutettuna (keskiaikainen nainen ja mies työssään, välillä katoavat näkyvistä). Siellä näkee oikeita arkeologisia kaivauksia, joissa pilkistää ihmisen luita, jne. Sopivasti jännä paikka.
Myös museon pieni myymälä on hyvä.
Ei ole iso museo, selviätte siitä n. 30-45 minuutissa. Pieni helmi Tukholmassa ja valaisee osaltaan myös sitä, millaista on keskiajalla ollut Suomessakin kaupungeissa - no, lähinnä kai Turussa.