Onko ADHD-ihmiset ja aspergerit rehellisempiä kuin neurotyypilliset?
Minusta jo esim se, että myöntää itsessään puutteita on hyvin rehellistä.
Itse olen ADD, mutta en halua kertoa sitä julkisesti, koska tiedän että on ihmisiä, jotka käyttäisivät sitä minua vastaan.
Kommentit (51)
Mä en käy lasteni joulujuhlassa, koska olen autistinen ja juhlasalin häly ja esitysten äänet ovat liikaa. Tätä paheksutaan, mutta voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käy lasteni joulujuhlassa, koska olen autistinen ja juhlasalin häly ja esitysten äänet ovat liikaa. Tätä paheksutaan, mutta voi voi.
Itselläni samoja ongelmia, mutta puoliso pakottaa mukaan. Hän ei vain pysty käsittämään, että kovat äänet ja valot aiheuttavat fyysistä kipua ja henkistä tuskaa.
Ei pidä hätäisesti päätellä, että diagnoosin kanssa ei olisi sinut, vaikka siitä ei puhukaan juuri kenellekään. Niin kuin täällä on jo sanottukin, on raskasta kohdata ihmisten ennakkoluuloja ja "tietämystä" joka perustuu esimerkiksi kokemukseen yhdestä hankalasta AS-henkilöstä tai muuhun vastaavaan. Samoin helposti käy niin, että tulee joka asiassa määritellyksi diagnoosin kautta, vaikka olemme persoonia ja yksilöitä siinä missä kaikki ihmiset.
Rehellisyyttä kyllä minulle on kasvatuksessa painotettu ja yhä elämänkatsomukseni on sellainen, että pyrin olemaan rehellinen. Mutta rehellisyys ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikki pitää sanoa ääneen tai että kaikki asiat kuuluvat minulle. Ei minun tarvitse pitää vaikka toisen ihmisen uudesta vaatteesta, mutta voin silti jakaa hänen ilonsa, jonka tuo hankinta hänelle tuottaa. Ja jos joku kysyy minulta neuvoa tai kannanottoa johonkin hankalaan tilanteeseen, voin pyrkiä olemaan empaattinen ja sanoja valitessani yrittää ottaa huomioon sen, että on aivan eri asia elää jossain tilanteessa itse kuin tarkkailla sitä ulkopuolisena, ja yritän välttää liiallista mutkien suoriksi vetämistä ja besserwisseröintiä. Jos taas minulta ei kysytä mitään tai muuten esitetä asiaa tavalla, joka osoittaa mielipidettäni kaivattavan, niin ajattelen ettei ole minun tehtäväni puuttua toisten valintoihin. Ja pienissä asioissa ei mielestäni tee ihmisestä epärehellistä, jos kehuu vaikka uutta sohvaa vaikka ei samanlaista omaan kämppäänsä haluaisikaan.
N33, Aspergerin syndrooma
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä hätäisesti päätellä, että diagnoosin kanssa ei olisi sinut, vaikka siitä ei puhukaan juuri kenellekään. Niin kuin täällä on jo sanottukin, on raskasta kohdata ihmisten ennakkoluuloja ja "tietämystä" joka perustuu esimerkiksi kokemukseen yhdestä hankalasta AS-henkilöstä tai muuhun vastaavaan. Samoin helposti käy niin, että tulee joka asiassa määritellyksi diagnoosin kautta, vaikka olemme persoonia ja yksilöitä siinä missä kaikki ihmiset.
Pelkään tämän pahenevan, kun asperger diagnoosi muutetaan autisminkirjoon.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyttä kyllä minulle on kasvatuksessa painotettu ja yhä elämänkatsomukseni on sellainen, että pyrin olemaan rehellinen. Mutta rehellisyys ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikki pitää sanoa ääneen tai että kaikki asiat kuuluvat minulle. Ei minun tarvitse pitää vaikka toisen ihmisen uudesta vaatteesta, mutta voin silti jakaa hänen ilonsa, jonka tuo hankinta hänelle tuottaa. Ja jos joku kysyy minulta neuvoa tai kannanottoa johonkin hankalaan tilanteeseen, voin pyrkiä olemaan empaattinen ja sanoja valitessani yrittää ottaa huomioon sen, että on aivan eri asia elää jossain tilanteessa itse kuin tarkkailla sitä ulkopuolisena, ja yritän välttää liiallista mutkien suoriksi vetämistä ja besserwisseröintiä. Jos taas minulta ei kysytä mitään tai muuten esitetä asiaa tavalla, joka osoittaa mielipidettäni kaivattavan, niin ajattelen ettei ole minun tehtäväni puuttua toisten valintoihin. Ja pienissä asioissa ei mielestäni tee ihmisestä epärehellistä, jos kehuu vaikka uutta sohvaa vaikka ei samanlaista omaan kämppäänsä haluaisikaan.
N33, Aspergerin syndrooma
Kuva tökstöks töksäyttelevistä aspergereista elää vahvana. Minulla ei ole vaikeuksia valehdella, jos toinen selkeästi kalastelee kehuja. Jos olen stressaantunut tai kiireinen, niin saatan vastata liian suoraan, joko otetaan tylynä tai loukkaavana. Normaalissa tilassa kykenen henkilön perusteella arvioimaan, että miten kannattaa vastata. En sitten spontaanisti itse tajua kehua tai osaa reagoida kehuihin.
Asperguy
Semmoinen tuntuu todella hölmöltä, että kehutaan (vaikka ulkonäköä tai vaatetta), mutta ei haluta olla seurassa. Ihan turhaa tuommoinen.
Assi
Ap, se, että hakee ongelmiinsa apua ei ole mikään erityinen ansio tai merkki rehellisyydestä. Jos sinulla on flunssaoireita tai särkyä hampaissa, menet lääkärille. Jos er kykene keskittymään ja epäilet kärsineesi siitä aina, menet adhd-tutkimuksiin. Ei siinä sen kummempaa hyvettä edellytetä, aioastaan halua korjata tilanne.
Samaten en kehtaisi kyllä väittää epärehelliseksi ihmistä, joka suojelee itseään siten, ettei avaudu ongelmistaan jokaiselle vastaantulijalle. Miksi ihmeessä edes pitäisi?!
Sitähän tuo nimittäin kolikon toiselta puolelta tarkasteltuna tarkoittaa, kun ketjussa ilmeisesti pyrit kääntämään rehellisyydeksi sen, että kertoo diagnoosistaan.
Se on täysin tapauskohtaista, kannattaako kertoa ja jos niin missä yhteisöissä ja keille. K-päisiä kiusaajia on aikuistenkin yhteisöissä, esimerkiksi työpaikoilla.
Rehellisyytä ja epärehellisyyttä on olemassa ihmisissä diagnooseista riippumatta. Adhd-ihmiset eivät ole sosiaalisesti taitamattomia tai tyhmiä, assit eivät ole tyhmiä. Molemmat ihmisryhmät osavat valehdella, kun kokevat siitä olevan hyötyä. Ja ihminen valehtelee monesta muustakin syystä kuin muita ihmisiä sosiaalisesti miellyttääkseen.
"Minusta jo esim se, että myöntää itsessään puutteita on hyvin rehellistä.
Itse olen ADD, mutta en halua kertoa sitä julkisesti, koska tiedän että on ihmisiä, jotka käyttäisivät sitä minua vastaan."
Mutta eiväthän adhd-ihmiset ja assit myönnä itsessään olevan mitään vikoja! Aina kaikki on muiden vika, se tulee tässäkin ketjussa ilmi!
Vierailija kirjoitti:
Adhd diagnoosissa valehtelu on yksi piirre (ei sitä kaikilla ole mutta huomattavasti yleinen piirre diagnoosin saaneista, vangeilla adhd on äärimmäisen yleinen) ...
Älä valehtele. Ei ole diagnoosikriteeri.
https://adhdtutuksi.fi/mika-on-adhd/adhd-diagnoosikriteerit/
Vierailija kirjoitti:
Monet autisminkirjolaiset ovat kiinnostuneempia säännöistä kuin ei-kirjolaiset. Myös silloin, kun ympäristön paine rohkaisee toimimaan epäeettisesti, autisminkirjolainen voi tuntea vähemmän sitä sosiaalista painetta. Niitä lopputuloksia sitten voidaan tulkita rehellisyyden vinkkelistä. Joustavuus voi olla hyvä tai huono asia.
T. Myös autisminkirjolaisen äiti
Joustavuus tai joustamattomuus on persoonallisuuden ominaisuus, yhälailla kaikilla, ei autismia määrittelevä sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet autisminkirjolaiset ovat kiinnostuneempia säännöistä kuin ei-kirjolaiset. Myös silloin, kun ympäristön paine rohkaisee toimimaan epäeettisesti, autisminkirjolainen voi tuntea vähemmän sitä sosiaalista painetta. Niitä lopputuloksia sitten voidaan tulkita rehellisyyden vinkkelistä. Joustavuus voi olla hyvä tai huono asia.
T. Myös autisminkirjolaisen äiti
Joustavuus tai joustamattomuus on persoonallisuuden ominaisuus, yhälailla kaikilla, ei autismia määrittelevä sellaisenaan.
Tuota... ei. Joustamattomuus ON kyllä aivan autismikirjon diagnoosikriteeri. Siis kyvyttömyys soveltaa asioita uusissa tilanteissa. Kaavamainen käytös ja rutiiniorientoituneisuus ovat myös ihan keskeisiä autismikirjon diagnoosikriteereitä. Katso itse, jos et minua usko.
Tässä nykyinen, ISD-10:n kohta 3. "Rajoittuneet, toistavat ja kaavamaiset käytöstavat, kiinnostuksenkohteet ja toiminnat vähintään yhdellä seuraavista alueista:
a) kaiken kattava syventyminen yhteen tai useampaan sisällöltään poikkeavaan kaavamaiseen ja rajoittuneeseen mielenkiinnonkohteeseen tai yhteen tai useampaan sisällöltään tavalliseen, mutta voimakkuudeltaan tai seikkaperäiseltä luonteeltaan poikkeavaan mielenkiinnonkohteeseen
b) pakonomainen tarve noudattaa erityisiä ei-tarkoituksenmukaisia päivittäisiä tottumuksia ja rituaaleja
c) kaavamaisia ja toistavia motorisia maneereja, esimerkiksi käden tai sormen heiluttamista tai vääntelyä tai koko vartalon monimutkaisia liikkeitä
d) alituinen syventyminen lelujen osatekijöihin siten, että lelun käyttötarkoitus kokonaisuutena jää huomiotta (Kerola & Kujanpää 2009, 28.)"
Uusi, vuonna 2022 voimaan tuleva kriteeristö ICD-11 ei ole vielä valmis, mutta kuten tästä Lääkärilehden artikkelista huhtikuulta näet, joustamattomuus ON keskeinen kriteeri siinäkin.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/miksi-ja-miten-a…
"Ydinoireet jaetaan 1) pysyviin puutteisiin kyvyssä vastavuoroiseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kommunikointiin sekä 2) rajoittuneisiin, toistaviin ja joustamattomiin käyttäytymismalleihin ja kiinnostuksen kohteisiin."
Kiusaajat keksii aina syyn. Sentään jaksavat miettiä sinua, sekin vaiva on pois sitten itseltä kun joku muu sen tekee. Voi keskittyä omiin mielenkiinnon kohteisiin.