Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ADHD-ihmiset ja aspergerit rehellisempiä kuin neurotyypilliset?

Vierailija
12.09.2020 |

Minusta jo esim se, että myöntää itsessään puutteita on hyvin rehellistä.

Itse olen ADD, mutta en halua kertoa sitä julkisesti, koska tiedän että on ihmisiä, jotka käyttäisivät sitä minua vastaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen ainakin tänään jo kertonut kaksikin valhetta. Väitin veljelleni hoitaneeni asian, jonka oli unohtanut ja ystävälleni kehuin sen ostamaa uutta vaatetta, joka oikeasti on ihan karsean näköinen.

Mistä joku edes on saanut päähänsä, että assit muka ei valehtele? Kyllä valehtelee, jos on normaaliälyisiä. Eikä meidän älyssä ole yleensä mitään vikaa, syvemmin autistiset on tietty asia erikseen.

Vierailija
22/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärjistäen: kyllä assitkin valehtelevat, mutta tekevät sen usein niin epäuskottavasti, että jäävät saman tien kiinni siitä. Totta kai hekin suojelevat itseään tai tavoittelevat valehtelemalla jotain haluamaansa, mutta motiivi valheeseen voi olla erilainen kuin nentillä ja tapa, millä valhe kerrotaan voi olla erilainen. Tuo ap:n esittämä väite siitä, kuinka neurologisesti epätyypilliset muka olisivat erityisen rohkeita ja itsensä hyväksyviä ei vaan pidä paikkaansa. Osa ei hyväksy ollekaan, ja siksi masennus on neuroepätyypillisillä paljon yleisempää kuin nenteillä.

Juu, mä olen tullut kaapista ulos ja saanut diagnoosit. Siihen loppui masennus :)

Hyvä sulle, mutta monella se vaan kiihtyy siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaapista ulostuloa!

Ihmiset kummeksuvat kuitenkin ”erikoista” käytöstäsi ja on parempi, että tietävät, mikä on sen taustalla!

Rohkeutta ja voimia!

Vierailija
24/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valehtelen kanssa, mutta vain kun en halua kuormittua. Sanon esim. etten pääse johonkin tapaamiseen tms., vaikka syynä on se etten jaksa maata sängyssä tätä tapaamista seuraavia päiviä. Niin väsyneeksi monet sosiaaliset tilanteet mut saavat :(

Vierailija
25/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd diagnoosissa valehtelu on yksi piirre (ei sitä kaikilla ole mutta huomattavasti yleinen piirre diagnoosin saaneista, vangeilla adhd on äärimmäisen yleinen) ...

Vierailija
26/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärjistäen: kyllä assitkin valehtelevat, mutta tekevät sen usein niin epäuskottavasti, että jäävät saman tien kiinni siitä. Totta kai hekin suojelevat itseään tai tavoittelevat valehtelemalla jotain haluamaansa, mutta motiivi valheeseen voi olla erilainen kuin nentillä ja tapa, millä valhe kerrotaan voi olla erilainen. Tuo ap:n esittämä väite siitä, kuinka neurologisesti epätyypilliset muka olisivat erityisen rohkeita ja itsensä hyväksyviä ei vaan pidä paikkaansa. Osa ei hyväksy ollekaan, ja siksi masennus on neuroepätyypillisillä paljon yleisempää kuin nenteillä.

Juu, mä olen tullut kaapista ulos ja saanut diagnoosit. Siihen loppui masennus :)

Ok! Lopetin samalla myös opiskelut ja elämä helpottui huomattavasti :)

Vierailija
27/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd diagnoosissa valehtelu on yksi piirre (ei sitä kaikilla ole mutta huomattavasti yleinen piirre diagnoosin saaneista, vangeilla adhd on äärimmäisen yleinen) ...

Siis mitä? ADD:n diagnoosikriteeri on potilaan valehtelu...?

Vierailija
28/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok! Lopetin samalla myös opiskelut ja elämä helpottui huomattavasti :)

Siis: keskeytin :)

Vierailija
29/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vangeilla, joista puhut, on aina ADHD + jokin persoonallisuushäiriö. Ei ADHD:n piirteisiin kuulu valehtelu yhtään sen enempää kuin neurotyypillisiin piirteisiinkään.

Vierailija
30/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä entisellä ystävälläni on adhd. On kova valehtelemaan ja on myös päihderiippuvainen. Varasti myös minulta rahaa ja muuta omaisuutta. Minä itse taas olen asperger ja liian rehellinen ja naiivi, jota ystäväni käytti vuosikausia hyväkseen.

Vierailija
31/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai näkevät maailman rehellisemmin kuin muut. Ovat oman diagnoosinsa kanssa eläneet ja seuranneet muita ihmisiä, että eivät jaksa esittää pehvannuolijaa, vaikka voisivatkin. Ovat sinut itsensä kanssa.

Sen verran, mitä esimerkiksi autismikirjolaisia tunnen - ja tunnen heitä kymmeniä - he kyllä eivät ole sinuja itsensä kanssa. Moni ei haluaisi lainkaan kertoa autismistaan muille.

Kertomattomuus johtuu valtaväestön syrjinnästä ja kiusaamisesta. Ei muusta.

Älkää kiusatko ja syrjikö meitä! Kiitos :)

Vierailija
32/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai näkevät maailman rehellisemmin kuin muut. Ovat oman diagnoosinsa kanssa eläneet ja seuranneet muita ihmisiä, että eivät jaksa esittää pehvannuolijaa, vaikka voisivatkin. Ovat sinut itsensä kanssa.

Sen verran, mitä esimerkiksi autismikirjolaisia tunnen - ja tunnen heitä kymmeniä - he kyllä eivät ole sinuja itsensä kanssa. Moni ei haluaisi lainkaan kertoa autismistaan muille.

Kertomattomuus johtuu valtaväestön syrjinnästä ja kiusaamisesta. Ei muusta.

Älkää kiusatko ja syrjikö meitä! Kiitos :)

Se on ihanan helppoa.

T. Kiusaaja

Vierailija
33/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän yhen adhdn joka ei näe itsessään vikaa missään asiassa vaan aina kaikki on muiden syytä ja muissa se vika. Jos esim lautasen pudottaa lattialle ni alkaa hirveä ulina kuinka lautasen valmistaja on *aska jne

Vierailija
34/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele asiaa yhtään. Autisminkirjolla oleviin liitetään niin paljon ennakkoluuloja ja negatiivisia piirteitä, että harva sen diagnoosin varta vasten itselleen tahtoo. Näkeehän sen tällä palstalla ja muuallakin, kun autisti, burgeri ja vastaavat ovat yleisessä käytössä olevia haukkumanimiä.

Toisaalta voi miettiä sitä, miksi autismidiagnoosin saanut olisi jotenkin velvollinen kertomaan diagnoosistaan muille ihmisille. Aina se ei lisää ymmärrystä vaan pikemminkin voi lietsoa ihmisiä kiusaamaan ja syrjimään tätä diagnoosin saanutta henkilöä. Tietyissä tilanteissa, kuten työpaikalla, voi tietysti olla eduksi, jos henkilön pomo ja lähimmät työtoverit ovat tietoisia asiasta ja pystyvät täten ottamaan hänen tarpeensa paremmin huomioon. Ei siitä silti tarvitse jokaiselle tuttavalle avautua, jos ei halua.

Vierailija
35/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sosiaalisten taitojen puute tai keskittymiskyvyttömyys kenestäkään rehellistä tee. Mutta jos ei ymmärrä sosiaalisessa kanssakäymisessä nyansseja ja kirjoittamattomia sääntöjä, saattaa olla suorapuheisempi ja möläyttää jotain, jonka neurotyypillinen jättäisi sanomatfa, koska arvaa sen loukkaavan muita.

Se ei silti sekään ole sama asia kuin rehellisyys.

T. Aspergerin ja add-lapsen äiti

Kyllä, nepsyt ovat taitamattomia tavisten kanssa sosiaalisissa tilanteissa ja laukovat helposti typeriä ja loukkaavia kommentteja. He hahmottavat ympäristön eri tavalla kuin neurotyypiliset.

Mutta sama toimii myös toiseen suuntaan. Neurotyypiliset ovat taitamattomia nepsyjen kanssa sosiaalisissa tilanteissa ja laukovat typeriä ja loukkaavia kommentteja. He hahmottavat ympäristön eri tavalla kuin nepsyt.

Koska enemmistö ihmisistä on neurotyypillisiä, menevät sosiaaliset säännöt heidän hahmottamistapansa mukaan ja nepsyt joutuvat sopeutumaan.

Se sopeutuminen on kuormittavaa ja välillä voi purkautua kun jaksaminen loppuu.

Jos neurotyypillinen joutuisi elämään ympäristössä jossa pitää sopeutua jatkuviin loukkauksiin, kiusaamisen, ympäristön aiheuttaman kipuun tai muuhun epämiellyttävään tunteeseen, kuormittuisivat hekin ihan varmasti. Ja välillä kuormitus voisi purkautua jollakin tavalla. Ei kukaan jaksa loputtomiin.

Vierailija
36/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin muut ihmiset, ihmissuhteiden pelikuviot, perseennuolemiset ym akkamaisuus ei kiinnosta. Nentin on aina helkkarin vaikea tajuta, että minun elämä ei riipu siitä tykkääkö joku minusta vai ei. Pärjään vallan hyvin ilman ainuttakaan ihmistä. Suurimman osan ajasta on ihan pihalla siitä miksi ihmiset pitää toisiaan niin tärkeinä. Eihän ne ole. Tärkeintä on vain se että asiat on järjestyksessä ja oikein.

Sama! Ihmiset ovat lampaita ja toteuttavat usein ulkoapäin tulevia vaatimuksia - eivät omaa sisintä minuuttaan.

Assit eivät teeskentele muuta kuin ovat.

Jos assi kertoo autismistaan muille, hän on TODELLA rohkea ihminen. Itse olen kertonut. Ei se ole häpeä. Kiusaaminen on!

Minä en ole rohkea, minä en vain näe asiaa mitenkään erikoisena. Kiusata voi koittaa, onhan sitä tehty ja yritetty. Ei liity autismiini kuitenkaan vaan minuun persoonana. 

Vierailija
37/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sulla on käsitys, että kaikki as/adhd-ihmiset ovat sinuja itsensä kanssa enemmän kuin neurotyypillinen?

Vierailija
38/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin muut ihmiset, ihmissuhteiden pelikuviot, perseennuolemiset ym akkamaisuus ei kiinnosta. Nentin on aina helkkarin vaikea tajuta, että minun elämä ei riipu siitä tykkääkö joku minusta vai ei. Pärjään vallan hyvin ilman ainuttakaan ihmistä. Suurimman osan ajasta on ihan pihalla siitä miksi ihmiset pitää toisiaan niin tärkeinä. Eihän ne ole. Tärkeintä on vain se että asiat on järjestyksessä ja oikein.

Sama! Ihmiset ovat lampaita ja toteuttavat usein ulkoapäin tulevia vaatimuksia - eivät omaa sisintä minuuttaan.

Assit eivät teeskentele muuta kuin ovat.

Jos assi kertoo autismistaan muille, hän on TODELLA rohkea ihminen. Itse olen kertonut. Ei se ole häpeä. Kiusaaminen on!

Minä en ole rohkea, minä en vain näe asiaa mitenkään erikoisena. Kiusata voi koittaa, onhan sitä tehty ja yritetty. Ei liity autismiini kuitenkaan vaan minuun persoonana. 

Mua kiusataan varhaiseläkkeestä ja perinnöstä. Pitäisi olla töissä, kun en näytä ulospäin sairaalta.

Vierailija
39/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD on AdHd vastakohta. Ja minulla on ADD. 

Tarkkaamattomuus näkyy lapsella pienestä pitäen. Sen on huomattu olevan tytöillä yleisempää kuin pojilla. Tarkkaamattomuudesta kärsivä potee keskittymisvaikeuksia ja tarkkaavuuden säätelyn ongelmia. Hän unohtelee, unelmoi ja vaipuu usein omaan maailmaansa. Hänen on vaikea aloittaa toiminta, etenkin, jos tekeminen ei ole mieluista. Hän hidastelee. Tekemisiä on vaikea suunnitella ja viedä johdonmukaisesti eteenpäin. Ajatus karkaa ja työskentely muuttuu poukkoilevaksi. Tehtävistä ei tule valmista tai ne valmistuvat viime hetkillä. Muisti pätkii. On vaikea muodostaa rutiineja. Tämä kaikki haittaa tietysti toimintakykyä ja esimerkiksi koulu- ja työtehtävistä selviämistä.

https://adhdtutuksi.fi/add-tarkkaavuushairio-nuorella/

Mikään mikä ei kiinnostanut niin ei vähempää kiinnostaa. Kouluaikoina jätettiin kaikki ongelmat selvittämättä ja leimattiin vaan tyhmäksi. Kaikki ongelmat johtuivat koti oloista kun kotoa ei saanut mitään tukea eikä vanhempia kiinnostanut. Kaikkien lasten ja nuorten koulu ongelmat johtuvat sekasortoisista ja muuttuvista koti oloista ja vanhempia ei kiinnosta tukea. Heillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta. Omat vanhempani eivät esim. tulleet koskaan koulun päättäjäisiin tai mihinkään joulu juhliin, ei heitä kiinnostanut. Kun valmistuin niin ei sekään kiinnostanut vanhempiani muuta kuin oma juhlinta. Joskus ihmettelin miksi ei meillä juhlita syntymäpäiviä niin äitini sanoi että kaikki ovat lomalla siihen aikaan, siis mikä vastaus sekin oli. Vanhempani kyllä juhlivat joka viikonloppu kodin ulkopuolella ravintoloissa. Me lapset emme olleet arvokkaita ja tuotiin kyllä esille. 

Vierailija
40/51 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADD on AdHd vastakohta. Ja minulla on ADD. 

Tarkkaamattomuus näkyy lapsella pienestä pitäen. Sen on huomattu olevan tytöillä yleisempää kuin pojilla. Tarkkaamattomuudesta kärsivä potee keskittymisvaikeuksia ja tarkkaavuuden säätelyn ongelmia. Hän unohtelee, unelmoi ja vaipuu usein omaan maailmaansa. Hänen on vaikea aloittaa toiminta, etenkin, jos tekeminen ei ole mieluista. Hän hidastelee. Tekemisiä on vaikea suunnitella ja viedä johdonmukaisesti eteenpäin. Ajatus karkaa ja työskentely muuttuu poukkoilevaksi. Tehtävistä ei tule valmista tai ne valmistuvat viime hetkillä. Muisti pätkii. On vaikea muodostaa rutiineja. Tämä kaikki haittaa tietysti toimintakykyä ja esimerkiksi koulu- ja työtehtävistä selviämistä.

https://adhdtutuksi.fi/add-tarkkaavuushairio-nuorella/

Mikään mikä ei kiinnostanut niin ei vähempää kiinnostaa. Kouluaikoina jätettiin kaikki ongelmat selvittämättä ja leimattiin vaan tyhmäksi. Kaikki ongelmat johtuivat koti oloista kun kotoa ei saanut mitään tukea eikä vanhempia kiinnostanut. Kaikkien lasten ja nuorten koulu ongelmat johtuvat sekasortoisista ja muuttuvista koti oloista ja vanhempia ei kiinnosta tukea. Heillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta. Omat vanhempani eivät esim. tulleet koskaan koulun päättäjäisiin tai mihinkään joulu juhliin, ei heitä kiinnostanut. Kun valmistuin niin ei sekään kiinnostanut vanhempiani muuta kuin oma juhlinta. Joskus ihmettelin miksi ei meillä juhlita syntymäpäiviä niin äitini sanoi että kaikki ovat lomalla siihen aikaan, siis mikä vastaus sekin oli. Vanhempani kyllä juhlivat joka viikonloppu kodin ulkopuolella ravintoloissa. Me lapset emme olleet arvokkaita ja tuotiin kyllä esille. 

Höpö höpö, ei ole ADD mikään ADHD:n vastakohta vaan päinvastoin yksi ADHD:n kolmesta alatyypistä. Mitään virallista ADD-diagnoosia ei ole nykyään olemassakaan vaan jos todetaan "ADD", se on virallisesti silloin ADHD. Sen lisäksi on kaksi muuta ADHD-tyyppiä joissa on vähän erilaiset pääoireet. Ihmiset vain tavallisesti mieltävät ainoastaan sen ylivilkkaimman tyypin ADHD:ksi, koska se näkyy eniten ulospäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän