Mistä hankkia sijoitusneuvontaa?
En ole isorikas, rahaa minulla on kaikkineen noin 180 000e. Näin pienillä rahoilla ei mitään hlökohtaista salkunhoitajaa kannata hankkia. Tarvitsisin kuitenkin sijoitusneuvoja mutta uskoa ainakaan omaan pankkiini ei ole, siellä vakio suositus on heidän omat rahastonsa, joista kokemukseni mukaan hyötyvät itse. Tällä hetkellä sijoitan hyvin varovaisesti nordnetissä mutta en luota siihenkään. Jotenkin alkoi arveluttaa että esim lähettivät minulle jonkun valtakirjan allekirjoitettavaksi minkä kanssa olisivat voineet lakkauttaa nykyiset pankkitilini ja siirtää ne itselleen tms.
Kommentit (22)
Eipä tule äkkiä mieleen mitään tahoa, jolla ei olisi omaa intressiä myydä jotain tiettyä sijoitusinstrumenttiä. Itse olen ostanut asuntoja ja MSCI-indeksiä seuraavaa rahastoa, jossa on maailman 1600 suurimman yrityksen osakkeita kokoaan vastaavassa suhteessa.
Minusta se on hyvin hajautettu niin maantieteellisesti kuin aloittainkin. Juoksevat kulutkin ovat maltilliset 0,4%, vaikka halvemmallakin olisi jostain saanut. Vaan sitten sijoituslaina olisi ollut kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jotenkin alkoi arveluttaa että esim lähettivät minulle jonkun valtakirjan allekirjoitettavaksi minkä kanssa olisivat voineet lakkauttaa nykyiset pankkitilini ja siirtää ne itselleen tms."
Trollailetko, vai oletko ymmärtänyt jotain väärin?
Semmoisen sain enkä sitä kirjoittanut mutta palveluiden käyttöön en ole huomannut mitään vaikutusta. Ja miksi tuo alapeukku aloitukseeni koska mielestäni ihan asiallinen kysymys?
Ap
Ei mistään.
Jos esim. pankin sijoitusneuvoja tietäisi mihin kannattaa sijoittaa, ei hän olisi 2500 eur kk-palkalla kertomassa sitä muille vaan löhöilisi Monacon rannikolla jahtinsa kannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotenkin alkoi arveluttaa että esim lähettivät minulle jonkun valtakirjan allekirjoitettavaksi minkä kanssa olisivat voineet lakkauttaa nykyiset pankkitilini ja siirtää ne itselleen tms."
Semmoisen sain enkä sitä kirjoittanut mutta palveluiden käyttöön en ole huomannut mitään vaikutusta. Ja miksi tuo alapeukku aloitukseeni koska mielestäni ihan asiallinen kysymys?
Ap
Tuilla elävät vihervassarit inhoavat sijoittajia, yrittäjiä, menestyjiä, perinnön saaneita jne. Siitä alapeukut.
Ap, oletko vaihtanut arvo-osuustilisi Nordnetiin jostain toisesta pankista, siinä tapauksessa ovat saattaneet pyytää valtakirjaa, että voivat siirtää sijoituksesi heille ja lakkauttaa vanhan tilin puolestasi. Vähän sama, kuin jos vaihdat sähköyhtiötä, niin valitsemasi uusi palveluntarjoaja lopettaa vanhan sähkösopimuksen, ettei sinun tarvitse sitä tehdä.
Sama täällä, neuvontaa kaipaisin kun käteisvarallisuutta on kertynyt. Tiedän, että kaikenlaisella sijoittamisella on riskinsä, mutta ei nyt ole oikein järkeä makuuttaa rahoja tililläkään nollakoroilla. Olen ostanut varovasti erilaisia osakkeita ja turvallisen tuntuisia rahastoja ja säästän kuukausittan muutamaan etf:ään. Mimmit sijoittaa podcastia olen kuunnellut, vinkatkaapas joku hyvä kirja aloittajalle.
Piensijoittaja kirjoitti:
Eipä tule äkkiä mieleen mitään tahoa, jolla ei olisi omaa intressiä myydä jotain tiettyä sijoitusinstrumenttiä. Itse olen ostanut asuntoja ja MSCI-indeksiä seuraavaa rahastoa, jossa on maailman 1600 suurimman yrityksen osakkeita kokoaan vastaavassa suhteessa.
Minusta se on hyvin hajautettu niin maantieteellisesti kuin aloittainkin. Juoksevat kulutkin ovat maltilliset 0,4%, vaikka halvemmallakin olisi jostain saanut. Vaan sitten sijoituslaina olisi ollut kalliimpaa.
Tuo MSCI kuulostaa mielenkiintoiselta mutta asuntoja ei kannata ostaa näin köyhänä. Saisin yksiön kasvukeskuksesta jos laittaisin kaiken likoon ja eikös hajauttaminen ole tervettä järkeä? Ap
Seuraa aiheen podcasteja, ohjelmia ja kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo MSCI kuulostaa mielenkiintoiselta mutta asuntoja ei kannata ostaa näin köyhänä. Saisin yksiön kasvukeskuksesta jos laittaisin kaiken likoon ja eikös hajauttaminen ole tervettä järkeä? Ap
Hanki asiantuntija avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoja enää muutenkaan kannata ostaa. Hinnat ovat Helsingissä nousseet paljon nopeammin kuin vuokrat ja muuttotappioalueelta ei kanna ostaa. Vuokratuotto on pudonnut 19 vuodessa kolmasosaan. Tietysti arvonnousu miellyttää, kun oli ajoissa liikkeellä. Olisi pitänyt aloittaa vielä viittä vuotta aiemmin, mutta silloin olin vasta ostanut ensiasuntoni, eikä vakuudet olisi riittäneet sijoituslainan takeeksi.
Nordnetissä on mahdollisuus pitää rahoja myös talletustilillä, jolla on Ruotsin valtion talletustakuu. Toimii siis myös säästötilinä. Luulen, että ap on saanut ehdotuksen siirtää omat säästönsä tällaiselle tilille.
Asunnon-osto sijoitusmielessä on myös onnenkauppaa. Pitäisi olla hyvinhoidettu, remontoitu taloyhtiö, hyvällä sijainnilla. Vuokralaisten kanssa pulaaminen on myös työlästä, jos ei satu tuurilla saamaan hyvää ja pitkäaikaista vuokralaista. Eikä se asuntojen arvonnousukaan ole kiveenhakattu, voi tulla iso romahdus kuten 90-luvun alussa.
Ota Nordnetin private banking. Itse olen ollut piensijoittana tyytyväinen palveluihin ja toimintoihin ihan näin perustasolla. S pankkihan siirsi vuodenvaihteessa arvo-osuustilinsä Nordnetille hoidettavaksi. S pankille jäi enää fimin rahastot. Syy miksi itse pidän Nordnetistä on se, että siellä ollaan vielä nuoria ja nälkäisiä sekä innokkaita kehittymään. Toisin kuin pankkien vanhat institutionalisoituneet homekorvat jotka tekee jotain mainittavaa tulosta ehkä nippa nappa muutaman prosentin vuodessa.
Kuten joku sanoikin, jos joku osaisi ennustaa tarkalleen mistä saa upeat tuotot, ei hän olisi siitä muita ihmisiä neuvomassa vaan olisi itse rikkaana vetämässä lonkkaa (ja hoitamassa niitä sijoituksiaan).
Varmin ja vähäriskittömin tapa sijoittaa on indeksirahastot ja ETF:t, joiden kustannukset ovat mahdollisimman paljon alle 0.5%, ja jotka ovat mahdollisimman laajoja kuten maailma/USA/Eurooppa. Hajautus useampaan rahastoon ja myös ajallisesti kuukausisijoittamisen kautta. Nordnet on tähän ihan hyvä paikka.
Tälla lailla sijoittaen voi maksaa ja unohtaa koko homman kunnes rahoja tarvitsee. Korkeariskisemmät sijoitukset, esim. kehittyvät maat/toimialat tai suoraan osakkeisiin sijoittaminen, taas vaativat markkinoiden säännöllistä seurantaa että ostot ja myynnit saa ajoitettua mahdollisimman hyvin.
Varokaa sijoitusneuvojia. Eivät poikkea millään tavalla muista puhelinmyyjistä. Sijoitusneuvoja soittaa, valittaa asiakkaan tilillä "makaavista" varoista ja vaatii sijoittamaan ne pankkipalvelujen heikentymisellä uhaten. Kaikki tietenkin alkaa "lipi lipi" asiakkaan kuulumisia kysellen ja sirkutellen "voi kun ihanaa", mutta sitten alkaa painostus. Sijoitusesitteitä lykätään eteen ja sähköpostiin ja vaaditaan tekemään päätöksiä nopeasti. Pankin tarjoama "alhaisen riskin" arvopaperi saattaa kuitenkin sisältää tuhansien eurojen piilokulut ja sijoituksesta voi myös ruveta menemään sijoitetun pääoman lisäksi jopa satojen erurojen kuukausimaksuja, vaikkei ostotilanteessa ollut sellaisesta mitään puhetta. Eikä monessakaan joukkovelkakirjalainassa voi edes jäädä plussan puolelle. Ne on laskettu liikkeelle sellaisena aikana, jolloin kyseisille yrityksille on tulossa isoja menoja, eivätkä ne ehdi tuottaa mitään siihen mennessä, kun laina-aika päättyy.
Täytyy vaan itse opiskella. Esim. Robert Kiyosakin kirjoja.
Sellaiset tekosyyt, kuin: ei ole aikaa, en jaksa jne. ei oikein kelpaa.
Olisi omituista, että isojen rahasummien hallinta annettaisiin toisten käsiin kovin heppoisin perustein. Sehän olisi melkein kuin itsensä vapaaehtoisesti edunvalvontaan laittamista.
Suomessa opiskelu on lähestulkoon ilmaista, mutta totuus tietyissä osaamista vaativissa asioissa on kuitenkin se, että rahan arvoista tietoa ei saa ilmaiseksi mistään.
Joten, vastuullista on investoida ainakin muutama tuhat euroa oman taloudellisen osaamisen parantamiseen, ennen kuin varsinaisesti sijoittaa mihinkään muuhun kohteeseen.
Tulipahan tylsä vastaus, mutta näin se vaan taitaa olla...
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta riittää hyvin.
Yrität olla ivallinen mutta itsepä sain ainoan hyvän sijoitusneuvoni juuri AV:lta.
Kyseessä oli Tesla, jota joku täällä neuvoi ostamaan alkuvuodesta, kiitos hälle.
Ostin kun osake 182 euroa ja kurssirallin myötä nousi yli tonniin!
Möin vielä kaiken pois ennen splittausta ja notkahdusta.
Lukekaa ensin joku perusteos sijoittamisesta. Voi tuntua tylsältä, mutta sellaisesta itse aikoinaan opin, ja olen melko (en huippupaljon, koska olen mieluummin varovainen kuin riskeeraan säästöni) hyvin saanut voittoja. Puoliso tykkää enemmän saada osinkoja, ja pitää ne samat osakkeet ikuisesti vissiin, itse ostan ja myyn, mutta en juuri nyt aktiivisesti. Veroja tietysti joutuu maksamaan voitoista, mutta mukaan mahtuu myös joku huonompi sijoitus, kun siitä luopuu, saa tappioita vähän vähentää.
Sijoitusaikanani esim. Nokian osakkeen hinta on heilunut 2 - 50 euroon kappaleelta. Yksi viisas vanha mies sanoi aikanaan, että sijoita mitä sijoitat, mutta pysy erossa Nokiasta. Tuo pari euroa oli kuitenkin sellainen hinta, etten malttanut olla vähän ostamatta, ja olen niistä nyt suurimmaksi osaksi luopunut kohtuullisella voitolla.
Jos ei aktiivisesti viitsi seurata tilannetta, niin pienimmät kulut on indeksirahastoissa.