Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette käy säännöllisesti papakokeessa, niin miksette?

Vierailija
30.10.2013 |

Entä annattko rokotuttaa tyttäresi?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei papa-koe ole sukupuolitautitesti. Uskomatonta tietämättömyyttä. 

Vierailija
22/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

papa-koe = irtosolunäyte. Siinä siis otetaan kohdunkaulalta irtonaisia soluja ja katsotaan, ovatko ne ookoo vai ei.

Papa-kokeessa näkyvät KAIKKI solumuutokset (ja pelkät slumuutokset - virus tutkitaan erikseen - joskus saman näytteenoton yhteydessä, josku  ihan eri näytteestä, mutta joka tapauksessa labrassa tehdään kaksi eri koetta). Papassa näkyvät sekä ne, solumuutokset, jotka johtuvat papilloomaviruksesta että ne, jotka johtuvat jostain muusta.

On totta, että suurin osa syöpään johtavista muutoksista johtuu viruksesta, mutta kyllä niitä tosiaan muustakin johtuu ja vaikka suurin osa muista kuin viruksesta johtavista muutoksista paranee itsestään, mikä tahansa niistä VOI jäädä paranemattakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:01"]

Kun ihmiset käsittäisivät yhden asian. On ihan turha sanoa, että minulla on vakituinen kumppani. Todellisuudessa olet ollut sängyssä kaikken kumppanisi exien ja heidän exien bakteerien kanssa.

Aika harva pari on koko elämänsä vain toistensa seksikumppanit. Uskollisuuskaan ei takaa viruksettomuutta, sillä ne saattavat aktivoitua vuosien päästä, kun oma immuunivaste syystä tai toisesta laskee.

Ja rokotutanko tyttäreni? Elleivät nyt nuo alle 10-vuotiaat ilmoita ryhtyvänsä nunniksi ennen rokotusikää, niin kyllä rokotutan.

Kyseinen sairaushan on täysin tuntematon niillä nunnulla, jotka eivät ole koskaan seksiä harrastaneet.

[/quote]

Olen käynyt viimeksi papassa noin 10 vuotta sitten ja silloin se oli puhdas. Eikö ole luultavaa, että olisin jotakin jo siihen mennessä mieheltäni saanut jos olisin saadakseni sillä olimme silloin olleet yhdessä jo yli 10 vuotta. Ehkäisynä meillä on kumi, joten eiköhän sekin jotakin suojaa ole antanut jos vaikka sattumalta mieheni olisikin vieraissa käynyt, mitä ei kuitenkaan ole mutta jos oliskin.

[/quote]

Virus voi olla oireeton vuosia tai jopa kymmeniä vuosia eikä aina näy papassa. Missään tapauksessa ei pidä ajatella noin!

[/quote]No sit mä kuolen siihen joku päivä. Mut ei täs mitään kiirettä ole, se voi aktivoitua vasta kun mä olen 90v. Mä voin kyl kuolla moneen muuhunkin tautiin sitä ennen.

Vierailija
24/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:42"]

aktivoitua vasta kun mä olen 90v. Mä voin kyl kuolla moneen muuhunkin tautiin sitä ennen.

[/quote]

Nimen omaan. Ei monia muitakaan syöpiä tai mahdollisia sairauksia käydä seulotuttamassa, joten miksi papakaan pitäisi. Paljon todennäköisempää on kuolla johonkin ihan muuhun tai jäädä vaikka auton alle.

Vierailija
25/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vuosittain papassa, koska minulla on hoidettu 26 vuotta sitten visvasyylä. Oli muuten todella ikävä vaiva ja sitkeä, vaati puolen vuoden rumban koska syyliä tuli aina uudestaan, kun ne yhdestä kohtaa saatiin pois. Kokeiltiin penslausta, kryo-hoitoa, laseria... vasta sellainen ihosyöpien hoitoon tarkoitettu salva emätinkuurina tehosi, ja voin kertoa että oli todella kurja kuuri.

Ja sitä ennen mulla oli YKSI miessuhde. Sattui vaan olemaan sellainen, että hänellä oli oireeton HPV.

Kaikilla HPV ei siis aiheuta edes oireita, toisilla taas sitkeän ja vaikeasti hoidettavan visvasyylän ja kolmansilla jopa se äityy kohdunkaulan syöväksi.

Papa-kokeella ei - siis EI - voi todeta, kantaako joku ihminen HPV:tä, papalla todetaan vain solumuutokset. Minullakin on tuon 26 vuoden ajan (siis kun visvasyylä oli saatu vihdoin paranemaan) ollut täysin puhdas papa, mutta en kuvittele, että minä en edelleen kantaisi silti HPV:ta.

Kannattaa muuten tiedostaa, että HPV tarttuu myös muulla tavoin. Isolla osalla jopa vastasyntyneistä on jokin HP-viruksen muoto, niitähän on yli sata erilaista ja rokote tehoaa vain muutamaan yleisimpään kohdunkaulan syöpää aiheuttavaan muotoon.

Joten kyllä: papassa kannattaa käydä, oireettomien ei tarvitse tosin ihan vuosittain käydä. Mutta suositus on, että hekin kävisivät 2-3 vuoden välein.

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00161

Ja mitä tulee rokotukseen, niin muistattehan te, jotka levitätte rokotehysteriaa jonkun naamakirjassa leviävän huuhaa-viestin perusteella, että visvasyylä ja kohdunkaulansyöpä eivät ole mitään pikkujuttuja. Ja rokotetta on testattu miljoonalla tytöllä, eikä sivuvaikutuksia ole havaittu. Täysin eri juttu kuin sikainfluenssarokote.

Ihan varmasti rokotutan tyttäreni. Mikään papa ei estä tartuntaa, ja tartunnan voi huonolla tuurilla saada pitkäaikaiselta, uskolliseltakin seksikumppanilta.

Vierailija
26/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella erikoinen tapa ottaa papa: Tehdään papa-tutkimus ja otetaan hpv-näyte. Jos näytteessä ei ole hpv-virusta, papaa ei tutkita. Mitä tästä menetelmästä tykkäätte? Kannattaako minun mennä ollenkaan. Juuri tuli kutsu.

Vierailija
27/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen papasta vielä: siis se papa-näyte kyllä otetaan myös jokaiselta, mutta jää tutkimatta, mikäli samassa yhteydessä otettavassa virusnäytteessä ei ole virusta.

Vierailija
28/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt lukio ajoista lähtien parin vuoden välein. Nykyään olen jo kolmekymppinen ja pitkässä parisuhteessa. Edelleen käyn joka tarkastuksessa. Ikinä ei ole näytteessä ollut mitään poikkeavaa, eikä jatkotutkimuksia ole tarvittu. Näytteen otto on kuitenkin niin nopea ja "helppo" juttu, että en näe mitään syytä olla käymättä. Hyödyt voittavat hetken epämukavuuden kirkkaasti. En haluaisi joutua jossittelemaan myöhemmin, että olisinpa vain käynyt. Ja se olo, kun saa puhtaat paperit, on kaikista paras. Saa henkäistä, kun tietää olevansa terve ainakin sillä saralla. 

Vierailija
29/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 16:04"]

Tampereen papasta vielä: siis se papa-näyte kyllä otetaan myös jokaiselta, mutta jää tutkimatta, mikäli samassa yhteydessä otettavassa virusnäytteessä ei ole virusta.

[/quote]

Se menee muuten piänvastoin. Papa tutkitaan kaikilta, samassa yhteydessä otettu hpv vain niiltä, joiden papassa on muutoksia.

Vierailija
30/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vain yksi yhdyntäkumppani ja aina puhdas papa. Olen kyllä menossa kokeeseen raskauden jälkeen jossain kohtaa, väliä tulee vähintään 5 vuotta edelliseen. En antaisi lastani hpv-rokotettavaksi nyk.tiedon perusteella.

Vierailija
31/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että kukaan ronklaa yhtään ylimääräistä. Menen kun on ihan pakko (raskausaikana esim).

Vierailija
32/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan gynellä käymistä. Olin vuosi sitten vielä raskaana ja sain raskausaikana levitellä jalkojani varmaan kymmenen kertaa gynelle, yök. Ei siinä muuta mutta kun ne tutkimukset aina sattuvat.

Vierailija
33/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs mene Tampereella toisin päin. Paperissani lukee näin: "Irtosolunäytteestänne tehdään ns. korkean riskin papilloomavirus (HPV) -tutkimus ja sen ollessa positiivinen, tutkitaan myös perinteinen irtosolututkimus."

Eli minusta on harmi, ettei sitten kaikilta vaivauduta enää tutkimaan ollenkaan tuota papaa, vaikka tutkimuksessa käykin.

Mitä mieltä olette tuosta?

Vierailija
34/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten pääsisin niihin testeihin, joten en oikein voi mennä. Olisihan se kiva tietää, onko kaikki kunnossa, mutta minkäs teet. Olkoon sitten.

Vierailija
35/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin seksielämäni puoli vuotta sitten. 

Vierailija
36/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme toistemme ensimmäiset ja tähän mennessä ainoat seksikumppanit, joten käsittääkseni en voi olla papilloomaviruksen kantaja. Tuntuisi liioittelulta käydä parin vuoden välein tutkituttamassa itsensä sellaisen syövän varalta, johon sairastumiseen minulla ei ole erityisen suurta riskiä. Kerran olen käynyt gynekologilla ja siinä yhteydessä otettiin papa. Voi sen taas joskus tutkia uudestaankin, mutten näe tarvetta säännöllisille tutkimuksille sen enempää kuin minkään muunkaan syövän kohdalla.

Vierailija
37/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyy, miten päästä testeihin. Vastaus: niihin kutsutaan tietyt ikäluokat. Riippuu vissiin asuinkunnasta, milloin rutiinitestit aloitetaan.

Voi myös mennä yksityiselle gynelle ja pyytää sen ottamaan papan.

Vierailija
38/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mä luin että te jotka ette käy säännöllisesti kapakoissa...

Vierailija
39/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:03"]

Joku kysyy, miten päästä testeihin. Vastaus: niihin kutsutaan tietyt ikäluokat. Riippuu vissiin asuinkunnasta, milloin rutiinitestit aloitetaan.

Voi myös mennä yksityiselle gynelle ja pyytää sen ottamaan papan.

[/quote]

Ihmetyttää miten on mahdollista että joku ei tiedä?

Vierailija
40/57 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn säännöllisesti 5v välein. Olen nelikymppinen, minulla on ollut kaksi seksikumppania, toisen kanssa olimme toistemme ensimmäiset, ja miehelläni oli ollut yksi kumppani ennen mua, kumi aina käytössä. Olemme olleet 20v yhdessä. Minun- ja gynekologini- mielestä riski HPV-tartunnalle on sen verran pieni, että tämän tiheämpää papaseulaa ei tarvita. Jos tulee oireita tai kliinisesti nähtäviä kohdunsuumuutoksia, muutamme suunnitelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän