Te jotka ette käy säännöllisesti papakokeessa, niin miksette?
Kommentit (57)
En käy, koska en joka tapauksessa ottaisi mitään hoitoa jos siinä löytyisi jotain. Aion kuolla luonnonmukaisesti ilman lääketieteellistä hoitoa siihen sairauteen joka nyt sitten minut hoitelee. (Minulla ei ole lapsia eikä puolisoa, joten tästä päätöksestä ei jää kukaan kärsimään)
Papilloomavirus on mukana 90% tapauksista, mutta ei siis aina.
Potilaiden keski-ikä taudin toteamishetkellä on noin 60 vuotta. Eli siis se hurjin sinkkuvaihe monilla on aika kaukana...
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:12"]
Ei kaikilla ole tarvetta. Ei ole seksielämää tai on ollut vakituinen kumppani 20 vuotta. Why bother?
[/quote]
Siis miten se liittyy kohdunkaulansyöpään että ei ole seksielämää tai on vakituinen kumppani?
Ja kuinka säännöllinen on tuo säännöllinen?
Eka sisätutkimus oli niin hirveä kokemus, että en mene jos ei ole ihan pakko.
Papa otettiin pari vuotta sitten. En mene seuraavaan ennen kuin tulee kutsu. En harrasta penetraatioseksiä enkä irtosuhteita, joten en ole pahimmassa riskiryhmässä.
Jos olisi tytär, antaisin ottaa rokotuksen.
Se, että on ollut vakituinen kumppani 20 vuotta, ei tarkoita etteikö hpv voisi olla. Minä olen ollut mieheni kanssa 15 v , aiemmin papa ollut puhdas ja sitten yhtäkkiä viime vuonna vakava syövän epäily. Tänä on kuulemma ihan tavallista, se voi olla oireeton vuosikymmeniä. Ja ei, emme ole käyneet vieraissa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:18"]
Ja kuinka säännöllinen on tuo säännöllinen?
[/quote]
2-3v välein
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:12"]
Ei kaikilla ole tarvetta. Ei ole seksielämää tai on ollut vakituinen kumppani 20 vuotta. Why bother?
[/quote]
Niin tuota. Olet oikeassa siinä, että SUURIN OSA niistä solumuutoksista, jotka eivät parane itsekseen vaan johtavat syöpään, johtuu muutamasta papilloomaviruksesta. Mutta eivät kaikki. Osa vaan tulee. SUurin osa näistä, jotka vaan tulee, korjaantuu ihan itsestään, mutta eivät kaikki. Ts vaikka sä olisit neitsyt etkä olisi voinut saada papilloomavirusta mistään saunasta tai päiväkodista tms, sulla voi silti olla alkava kohdunkaulansyöpä. Se taas todennäköisesti havaittaisiin papakokeessa ja voitaisiin hoitaa ajoissa.
Mulle kävi näin. Ja joo, ne virukset testattiin, eikä niitä ollut, mutta solumuutoksia oli siti niin pitkän aikaa, että ne päätettiin hoitaa pois.
Ei siis ole olemassa naista, jonka ei tarvitsisi käydä irtosolunäytetutkimuksessa.
Tästä huolimatta minun tyttäreni ottaa hpv-rokotteen. Oli meinaan sen verran ikävä ja pitkällinen kokemus, että vaikkei rokote estä kaikkea mahdollisuutta saada noita ongelmia, edes kohtuullinen mahdollisuus vähentää sen todennäköisyyttä on tarttumisen arvoinen.
Eipä ole mun äitikään käynyt ja terveenä tiettävästi on yhä liki 80v. Ja kun olen saman kumppanin kanssa elänyt jo 22 vuotta, eikä ennenkään koskaan ole mitään ollut niin en nyt pidä sitä kovin tärkeänä. Ja minäkin olen ajatellut kuolla ihan sitten siihen mikä tulee kun on tullakseen.
En anna rokottaa tytärtäni.
Ei vaan tule mentyä, vaikka en koekaan käyntejä vastemielisinä.
Tyttäreni ei ota rokotusta, sitä tuskin tarvitsee liiemmin perustella medioissa viime aikoina olleiden uutisten jälkeen.
En vaan ole saanut aikaiseksi käydä. Mulla ei ole tytärtä.
Laittakaapa linkkejä niihin "medioissa viime aikoina olleisiin uutisiin". Minulta ne on nimittäinen meenneet ihan ohi.
Olen käynyt kerran, joskus 3 vuotta sitten. Olen nyt 25 vuotias ja lesbo. Gynekologi sanoi, että ei tarvitse seuravan kerran käydä papa-kokeessa kun vasta sitten kolmekymppisenä kun meidän kunnassa tulee kutsu seulontaan.
Mulla ei ole nyt linkkiä käsillä, mutta ainakin Facebookissa on kiertänyt joku linkki, jossa suomalainen lääkäri ottaa asiaan kantaa ulkomaisten huonojen kokemusten/komplikaatioiden perusteella.
En mene ainakaan ennen, kuin tulee kutsu. En oikein tiedä edes, missä kaupungissa sen voisin otattaa, koska asun ja opiskelen eri paikkakunnalla kuin missä olen virallisesti kirjoilla. En koe kovin miellyttäväksi ajatusta, että menisin vapaaehtoisesti näyttämään ja ronkituttamaan alapäätäni. Jos tulee syöpä ja kuolen siihen, niin sittenpä käy niin. Mulla ei ole lapsia, eikä puolisoa.
Kun ihmiset käsittäisivät yhden asian. On ihan turha sanoa, että minulla on vakituinen kumppani. Todellisuudessa olet ollut sängyssä kaikken kumppanisi exien ja heidän exien bakteerien kanssa.
Aika harva pari on koko elämänsä vain toistensa seksikumppanit. Uskollisuuskaan ei takaa viruksettomuutta, sillä ne saattavat aktivoitua vuosien päästä, kun oma immuunivaste syystä tai toisesta laskee.
Ja rokotutanko tyttäreni? Elleivät nyt nuo alle 10-vuotiaat ilmoita ryhtyvänsä nunniksi ennen rokotusikää, niin kyllä rokotutan.
Kyseinen sairaushan on täysin tuntematon niillä nunnulla, jotka eivät ole koskaan seksiä harrastaneet.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:01"]
Kun ihmiset käsittäisivät yhden asian. On ihan turha sanoa, että minulla on vakituinen kumppani. Todellisuudessa olet ollut sängyssä kaikken kumppanisi exien ja heidän exien bakteerien kanssa.
Aika harva pari on koko elämänsä vain toistensa seksikumppanit. Uskollisuuskaan ei takaa viruksettomuutta, sillä ne saattavat aktivoitua vuosien päästä, kun oma immuunivaste syystä tai toisesta laskee.
Ja rokotutanko tyttäreni? Elleivät nyt nuo alle 10-vuotiaat ilmoita ryhtyvänsä nunniksi ennen rokotusikää, niin kyllä rokotutan.
Kyseinen sairaushan on täysin tuntematon niillä nunnulla, jotka eivät ole koskaan seksiä harrastaneet.
[/quote]
Olen käynyt viimeksi papassa noin 10 vuotta sitten ja silloin se oli puhdas. Eikö ole luultavaa, että olisin jotakin jo siihen mennessä mieheltäni saanut jos olisin saadakseni sillä olimme silloin olleet yhdessä jo yli 10 vuotta. Ehkäisynä meillä on kumi, joten eiköhän sekin jotakin suojaa ole antanut jos vaikka sattumalta mieheni olisikin vieraissa käynyt, mitä ei kuitenkaan ole mutta jos oliskin.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 15:01"]
[/quote]
Olen käynyt viimeksi papassa noin 10 vuotta sitten ja silloin se oli puhdas. Eikö ole luultavaa, että olisin jotakin jo siihen mennessä mieheltäni saanut jos olisin saadakseni sillä olimme silloin olleet yhdessä jo yli 10 vuotta. Ehkäisynä meillä on kumi, joten eiköhän sekin jotakin suojaa ole antanut jos vaikka sattumalta mieheni olisikin vieraissa käynyt, mitä ei kuitenkaan ole mutta jos oliskin.
[/quote]
Virus voi olla oireeton vuosia tai jopa kymmeniä vuosia eikä aina näy papassa. Missään tapauksessa ei pidä ajatella noin!
Teitä vaan hirvittää mennä ja siksi keksitte tekosyitä, miksi ei muka tarvitse. Tuttu juttu, mulla sama tilanne.