Äitini vastustaa HPV rokotetta
70v äitini on nyt alkanut meuhkata tuosta rokotteesta, koska meillä on 13v tyttö.
Hänen mielipiteensä on, että sellaista asiaa vastaan ei tarvi rokottaa, jonka voi itse estää pitämällä jalat ristissä. Jos nyt tuon rokotteen ottaa, niin tytölle se on selvä lupa että nyt saa harrastaa mielinmäärin seksiä, kun syöpäpelko on poissa.
Minä en halua edes keskustella ja väitellä äitini kanssa tästä. Mitä mieltä te olette näistä hänen perusteluistaan?
Kommentit (43)
Luitko avaustani nyt ollenkaan? Nyt ei ollut kyse haittavaikutuksista, eikä papakokeista.
ap.
Jep, en tainnut ollenkaan ymmärtää. Haluatko tietää, että olivatko sun äitis perustelut hyviä?
Veikkaan villinä arvauksena että ap:tä kehoitettiin käyttämään omia aivojaan.
(Siellä meidän lääkelobbari nyt saattaapi manata, huom. saattaa)
Noihan on ihan samat perusteet kuin tämänkin palstan fanaatikoilla. Paitsi että äitisi ei ole ihan yhtä pihalla; paras mielipide oli että syövän voi estää syömällä terveellisesti. Jep. Koirat haukkuu, karavani kulkee. Onneksi on rokotteet keksitty.
Ei kait se syövän pelko naisia oo ennenkään pakottanut pidättäytymään seksistä? On kait siinä joku muukin seuraus mahdollinen? Kysäsepä äidiltäsi, että tahtoisko hän joskus isomummoksi? Sekin jää nimittäin väliin, jos tyttös koko elämänsä istuu kintut ristissä. No ei vaiskaan, eiköhän aika ole kertoa mummille selkein sanakääntein, että tyttäresi terveys on sinun, ei hänen, ongelmansa? Että keskittyy vaan omaan terveyteensä, siinäkin alkaa tuon ikäisellä olla jo tekemistä tarpeeksi.
Höpöjä.
Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
No kannattaisi varmasti selittää äidillesi se fakta, että hpv-virus tarttuu kondomin käytöstä huolimatta ja on erittäin yleinen (n. 80% saa sen jossain vaiheessa elämäänsä). Kyseessä ei siis ole varsinainen sukupuolitauti, jota voisi ehkäistä istumalla "jalat ristissä". Vaikka naisella olisi vain yksi seksikumppani, hpv-viruksen saaminen on mahdollista.
Rokote myös ehkäisee erittäin tehokkaasti kohdunkaulan syöpää, minkä takia se kannattaa ottaa. Jos äitisi on fiksu, luulisi hänen tajuavan, että kyse on tyttäresi terveydestä.
Tässä vaiheessa rokotekeskustelua voimmekin ryhtyä miettimään mikä tulee olemaan rotkotteen ottajien %. Itse taidan olla ilkeä ihminen ja kaivaa nauhurin esiin.. terkka saa kertoa nauhalle kaksi asiaa 1)rokote on täysin vaaraton 2) että se varmasti estää syövän synnyn ..ainakin 70 %:sti.
Mikäli terkka ei halua näitä asioita nauhalle vedän siitä suorat johtopäätökset.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:35"]
Tässä vaiheessa rokotekeskustelua voimmekin ryhtyä miettimään mikä tulee olemaan rotkotteen ottajien %. Itse taidan olla ilkeä ihminen ja kaivaa nauhurin esiin.. terkka saa kertoa nauhalle kaksi asiaa 1)rokote on täysin vaaraton 2) että se varmasti estää syövän synnyn ..ainakin 70 %:sti.
Mikäli terkka ei halua näitä asioita nauhalle vedän siitä suorat johtopäätökset.
[/quote]
Tietääkseni kukaan ei lupaa mistään rokotteesta, lääkkeestä tai vastaavasta, että on täysin vaaraton. KAIKKEEN liittyy riskejä. Pitää vaan itse punnita kummassa on suuremmat hyödyt ja riskit, siinä että ottaa rokotteen tai että ei ota.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:12"]
No kannattaisi varmasti selittää äidillesi se fakta, että hpv-virus tarttuu kondomin käytöstä huolimatta ja on erittäin yleinen (n. 80% saa sen jossain vaiheessa elämäänsä). Kyseessä ei siis ole varsinainen sukupuolitauti, jota voisi ehkäistä istumalla "jalat ristissä". Vaikka naisella olisi vain yksi seksikumppani, hpv-viruksen saaminen on mahdollista.
[/quote]
Äitini oli lukenut että nunnilla ei esiinny kohdunkaulan syöpää, se olisi kai hänestä sitten ratkaisu tähän..
ap.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:46"]
[/quote]
Tietääkseni kukaan ei lupaa mistään rokotteesta, lääkkeestä tai vastaavasta, että on täysin vaaraton. KAIKKEEN liittyy riskejä. Pitää vaan itse punnita kummassa on suuremmat hyödyt ja riskit, siinä että ottaa rokotteen tai että ei ota.
[/quote]
Niin mutta haluan ainakin tuon hyötylupauksen nauhalle, sillä kuka hullu nyt oikeasti ottaa hyödyttömän rokotteen. Samoin on tärkeää että haitoista kerrotaan ETUKÄTEEN, ihan vaan ettei terkka vahingossa unohda kertoa jotain kohtaa.
(-:
Mikä motiivi yhteiskunnalla oli rokotuttaa ja käyttää siiten suuria summia rahaa, jos rokotteesta ei olisi mitään hyötyä? Jos tällä nyt säästetään 50 ihmishenkeä joka vuosi, niin eikö se jo riitä hyödyksi?
Eiköhän hyödyt ja haitat saa ihan kirjallisena.
Äitisi elää menneisydessä. Nykyaikana suhtautuminen seksuaaliterveysasioihin on paljon realistisempaa ja rakentavampaa kuin hänen nuoruudessaan. Seurustelutavatkin ovat muuttuneet perinpohjaisesti. Niin kuin sanoit, asiasta on varmasti hedelmätöntä keskustella hänen kanssaan. Sinä ja tyttäresi tiedätte paremmin.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:12"]
[/quote]
Äitini oli lukenut että nunnilla ei esiinny kohdunkaulan syöpää, se olisi kai hänestä sitten ratkaisu tähän..
ap.
[/quote]
Tuskin äitisikään mikään nunna on, koska kerran on sinut saanut. Pitääkö hän esim. omaa seksikäyttäytymistään holtittomana, vai mitä ihmettä??
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:46"]
[/quote]
[/quote]
Niin mutta haluan ainakin tuon hyötylupauksen nauhalle, sillä kuka hullu nyt oikeasti ottaa hyödyttömän rokotteen. Samoin on tärkeää että haitoista kerrotaan ETUKÄTEEN, ihan vaan ettei terkka vahingossa unohda kertoa jotain kohtaa.
(-:
[/quote]
Kuka homeopaatti antaa "hyötylupauksen" tuotteilleen? Laitatko nimen ja numeron niin käyn hakemassa homeopaattiset rokotteet? Laita useampikin osoite niin voin kilpailuttaa.
Yksinkertaisinta on olla keskustelematta asiasta äitisi kanssa. Hän ei tee teillä päätöstä rokotusasioista. Olen huomannut saman eli > 70 vee sukulaisten kanssa voi olla hyvin vaikea käydä järkevää keskustelua sellaisista asioista, joista ovat jo päättäneet oman mielipiteensä.
En lähtisi äitini kanssa väittelemään, sanoisin vain että kiitos mielipiteestäsi mutta asia on jo päätetty.
Enemmän pitäisi ihmisten ajatella maalaisjärjellä niinkuin äitisi. HPV-rokotteessa samantyyppistä tehosteainetta mitä oli H1N1-rokotteessa, joka aiheutti haittavaikutuksia. Vaikka mahd. saada mtn haittavaikutuksia on pieni, en itse silti ottaisi riskiä, koska HPV rokote ei muutenkaan suojaa kaikilta syöpää aiheuttavilta kannoilta vaan vain muutamalta. Pahimmassa tapauksessa nuoret luulevat, ettei tarvitse käydä papa kokeissa ollenkaan, koska ovat saaneet suojan.. mikä ei tietenkään pidä paikkansa.