Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kauppa ottaa maksua eilisen päivän rahkasta?

Vierailija
30.10.2013 |

Ostin kaksi rahkaa, joissa oli lappu -30 %. Muistin päivän väärin, ja kuvittelin viimeisen päivän olevan tänään (pakkauksesta ei selviä, onko viimeinen myynti- vai käyttöpäivä). Kassa sitten sanoi, että näissähän on eilinen päivä. Rahkat nyt ei heti pilaannu eli päätin ottaa ne kuitenkin. Kysyin kassalta, että saako kauppa näitä edes myydä. Kassa vastasi, että jos asiakas haluaa ostaa, niin sitten voi tehdä niin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa?

Vierailija
2/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on viimeinen myyntipäivä, ei saa myydä, en tiedä, saako edes antaa ilmaiseksi.

Jos se taas on "parasta ennen", saa myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä "viimeinen käyttöpäivä", jonka jälkeen ei (virallisesti) tuotetta saa enää käyttää eikä tietenkään siis myydä eikä antaa eteenpäin.

Vierailija
4/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että et olisi ottanut niitä.

Kaupan käytännön mukaan ne olisi pitänyt jo poistaa myynnistä. Mutta nyt kun itse halusit maksaa niistä ja vielä sovit asiasta, on turha katua.

Olen siis itse töissä myyjänä ja joskus on tullut tuollainen tilanne vastaan. Yleensä nykyään kuitenkin kieltäydyn myymästä tuotetta, jos se on jo päiväysvanha. Jos tuote kuitenkin leipä tai mainitsemasi rahka, jonka syömisestä ei ole selvästi vaaraa, voin tehdä kaupat, jos asiakas ihan välttämättä haluaa.

Vierailija
5/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 10:34"]

Ostin kaksi rahkaa, joissa oli lappu -30 %. Muistin päivän väärin, ja kuvittelin viimeisen päivän olevan tänään (pakkauksesta ei selviä, onko viimeinen myynti- vai käyttöpäivä). Kassa sitten sanoi, että näissähän on eilinen päivä. Rahkat nyt ei heti pilaannu eli päätin ottaa ne kuitenkin. Kysyin kassalta, että saako kauppa näitä edes myydä. Kassa vastasi, että jos asiakas haluaa ostaa, niin sitten voi tehdä niin.

[/quote]

Pakkauksesta kyllä selviää, oko se myynti- vai käyttöpäivä vai mikä. Jos sitä ei siinä leiman kohdalla ole, jossakin muualla purkissa lukee esim. "Parasta ennen kts. kansi"

Vierailija
6/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ollut viimeinen käyttöpäivä, niin ei. Parasta ennen -päiväys ei taas tarkoita, etteikö tuotetta voisi edelleen käyttää. Se vain merkitsee, että siihen päivään asti tuotteen valmistaja takaa, että tuote on ensiluokkaista ja maistuu juuri siltä kuin valmistajan laatuvaatimukset edellyttävät.

Rahkassa mitä todennäköisimmin ollut juuri tuo parasta ennen -päiväys eli ihan on ok ollut myydä, kun itse teit päätöksen tuotteen ostaa päiväyksestä huolimatta.

Vierailija
7/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:15"]

Kaupan käytännön mukaan ne olisi pitänyt jo poistaa myynnistä. Mutta nyt kun itse halusit maksaa niistä ja vielä sovit asiasta, on turha katua.

Olen siis itse töissä myyjänä ja joskus on tullut tuollainen tilanne vastaan. Yleensä nykyään kuitenkin kieltäydyn myymästä tuotetta, jos se on jo päiväysvanha. Jos tuote kuitenkin leipä tai mainitsemasi rahka, jonka syömisestä ei ole selvästi vaaraa, voin tehdä kaupat, jos asiakas ihan välttämättä haluaa.

[/quote]

Aika riskin otat, kun noin mututuntumalla päätät, myytkö vai etkö. Nämä on kyllä ihan selkeästi ohjeistettuja asioita:

"Elintarviketta ei saa myydä eikä sitä pidä käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Viimeinen käyttöpäivä -merkintää käytetään mikrobiologisesti helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa.

Parasta ennen päiväyksen jälkeen elintarviketta sen sijaan saa myydä ja käyttää. Parasta ennen -päiväysmerkintää käytetään hyvin säilyvissä elintarvikkeissa. Niissä valmistaja on säilytyskokeissaan varmistanut, että tuote säilyy tuoreen veroisena merkittyyn päiväykseen asti. Näiden tuotteiden kohdalla kannattaa kuitenkin aistinvaraisesti eli haistamalla, silmäilemällä ja maistamalla tarkistaa tuotteen käyttökelpoisuus."

http://www.kuluttajaliitto.fi/usein_kysytyt_kysymykset?i=14

Vierailija
8/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kysyt, että pitäisikö kaupan korvata sinulle se, että sinä muistit päivän väärin. 

Vierailija
9/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:15"]

[/quote]

Aika riskin otat, kun noin mututuntumalla päätät, myytkö vai etkö. Nämä on kyllä ihan selkeästi ohjeistettuja asioita:

"Elintarviketta ei saa myydä eikä sitä pidä käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Viimeinen käyttöpäivä -merkintää käytetään mikrobiologisesti helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa.

Parasta ennen päiväyksen jälkeen elintarviketta sen sijaan saa myydä ja käyttää. Parasta ennen -päiväysmerkintää käytetään hyvin säilyvissä elintarvikkeissa. Niissä valmistaja on säilytyskokeissaan varmistanut, että tuote säilyy tuoreen veroisena merkittyyn päiväykseen asti. Näiden tuotteiden kohdalla kannattaa kuitenkin aistinvaraisesti eli haistamalla, silmäilemällä ja maistamalla tarkistaa tuotteen käyttökelpoisuus."

http://www.kuluttajaliitto.fi/usein_kysytyt_kysymykset?i=14

[/quote]

Millä ihmeen mututuntumalla? Tuossahan juuri sanottiin, että esim. leipä tai rahka, jotka molemmat ovat "parasta ennen"-päiväyksellä varustettuja.

Vierailija
10/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:22"]

Oikeasti kysyt, että pitäisikö kaupan korvata sinulle se, että sinä muistit päivän väärin. 

[/quote]

En mä sellaista tarkoittanut tai kysynyt. Sitä kysyin, että saako kauppa ottaa maksua tuollaisista tuotteista, joissa parasta ennen -päivä mennyt (tarkistin: oli nimen omaan parasta ennen). Enkä aio hakea korvauksia. Kai se  nyt on kaupan vika, eikä mun, jos pitävät vanhoja tuotteita hyllyssä. 

ap

Vierailija
11/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa ei olisi kyllä alun perinkään saanut myydä sellaisia tuotteita, jossa päivämäärä on jo mennyt. Siis viimeisen käyttöpäivän jälkeen, joka on yleensä nimenomaan liha- ja maitotuotteissa. Itse olen mm. tuollaisessa samanlaisessa tilanteessa joutunut sanomaan asiakkaalle kassalla, että pahoittelut en voi myydä tätä sinulle, kun meinasi ostaa eilisen päivän -30% mozzarellajuustoa.

Terv. entinen kassatäti

Vierailija
12/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:34"]

Kauppa ei olisi kyllä alun perinkään saanut myydä sellaisia tuotteita, jossa päivämäärä on jo mennyt. Siis viimeisen käyttöpäivän jälkeen, joka on yleensä nimenomaan liha- ja maitotuotteissa. Itse olen mm. tuollaisessa samanlaisessa tilanteessa joutunut sanomaan asiakkaalle kassalla, että pahoittelut en voi myydä tätä sinulle, kun meinasi ostaa eilisen päivän -30% mozzarellajuustoa.

Terv. entinen kassatäti

[/quote]

No tuota minäkin ajattelin, että ei olisi saanut myynnissä ollakaan.

Vierailija
13/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:37"]

Terv. entinen kassatäti

[/quote]

[/quote]

Juu ei olisi saanut olla, mutta vahinkoja tietysti sattuu ja ihminen on erehtyväinen. Itse kun olin kaupassa töissä niin aina aamulla kiireessä piti tuo hävikki kerätä niin siinä saattoi jäädä yhdeltä jos toiselta vahingossa vanha tuote hyllyyn.

Jos asiakas tuli palauttamaan tuotteen minkä oli ostanut vanhana, niin annoin (pomolta tai keneltäkään lupaa kysymyttä) asiakkaalle hyvitykseksi kahvipaketin. Sehän on selkeä kaupan virhe, jos vanha tuote myydään, ja jos asiakas tulee sitä palauttamaan niin kyllä se maksaa aikaa ja vaivaa asiakkaalle, puhumattakaan nykyisillä bensan hinnoilla palata kauppaan palauttamaan yhtä tuotetta niin maksaa sekin. En usko että noinkaan olisi saanut tehdä, mutta uskon että on loppupeleissä kannattavaa pitää huolta nykyisistä asiakkaista. :) Menipä taas ohi aiheen.

Vierailija
14/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät puusilmät. Ap kävi jo kertomassa, että ei ollut viimeinen käyttöpäivä vaan parasta ennen, eli sai myydä.

Vierailija
15/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahkassa se on parasta ennen -> saa myydä, jos joku haluaa ostaa.

Vierailija
16/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa myydä elintarvikkeena, mutta kauppa voi myydä sitä elintarvikeperäisenä jätteenä.

Vierailija
17/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:49"]

Terv. entinen kassatäti

[/quote]

[/quote]

Juu ei olisi saanut olla, mutta vahinkoja tietysti sattuu ja ihminen on erehtyväinen. Itse kun olin kaupassa töissä niin aina aamulla kiireessä piti tuo hävikki kerätä niin siinä saattoi jäädä yhdeltä jos toiselta vahingossa vanha tuote hyllyyn.

Jos asiakas tuli palauttamaan tuotteen minkä oli ostanut vanhana, niin annoin (pomolta tai keneltäkään lupaa kysymyttä) asiakkaalle hyvitykseksi kahvipaketin. Sehän on selkeä kaupan virhe, jos vanha tuote myydään, ja jos asiakas tulee sitä palauttamaan niin kyllä se maksaa aikaa ja vaivaa asiakkaalle, puhumattakaan nykyisillä bensan hinnoilla palata kauppaan palauttamaan yhtä tuotetta niin maksaa sekin. En usko että noinkaan olisi saanut tehdä, mutta uskon että on loppupeleissä kannattavaa pitää huolta nykyisistä asiakkaista. :) Menipä taas ohi aiheen.

[/quote]

eli varastit työpaikaltasi.

Vierailija
18/19 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:49"]

Terv. entinen kassatäti

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eli varastit työpaikaltasi.

[/quote]

Merkkasin tuotteen hävikkiin. Ja milläköhän tapaa tuo on varastamista? Enhän ottanut tuotetta itselleni. Osassa kaupparyhmistä annetaan vieläkin asiakkaalle esim. tuote ilmaiseksi jos hyllyssä on väärä hinta.

Toisaalta tuokin oli sitä aikaa kun kahvi ei maksanut maltaita ja maito- yms. tuotteita ei silloin saanut edes myydä -30% alennuksella.

Ei ihme että joka paikassa saa niin huonoa palvelua, kun kaupan itse tekemän virheen paikkailukin lasketaan varastamiseksi. Onneksi työskentelen nykyään aivan muissa hommissa.

Vierailija
19/19 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:53"]

Rahkassa se on parasta ennen -> saa myydä, jos joku haluaa ostaa.

[/quote]

Saako asiakas vaatia myyjää myymään edellisenä päivänä parasta ennen-päiväyksen ohittanutta tuotetta -30%-hinnalla? Ja huom! Parasta ennen, ei viimeinen käyttöpäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän