Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisolla useita tuhansia euroja ulosotossa - täysi yllätys

Vierailija
29.10.2013 |

Koin tänään siivotessani järkytyksen, kun aloin tyhjentämään laatikoita "turhista" papereista ja tavaroista. Löysin suuren kasan papereita lojumasta irrallaan, jotka olivat käräjäoikeudesta ja ulosotosta, kaikki puolisoni nimellä. Kirjesalaisuuttahan en rikkonut, kun paperit oli jätetty ilman suojaavia kuoria laatikkoon lojumaan. Löysimpä myös muutaman avaamattoman kirjekuoren samoista osoitteista, tiedä sitten mitä ne sisältävät..

Kuitenkin, olemme pieni perhe ja olen olettanut että me pärjäämme taloudellisesti hyvin, vaikka lähdinkin jatko-opiskelemaan. Totuus tuli päin kasvoja, että ulosmitattavaa, palkasta lähtevää velkasaldoa on lähes kuusi tuhatta euroa. Itselläni ei ole juurikaan tuloja, teen silloin tällöin pitkiä päiviä koulussa + muutaman tunnin töissä. Olo on petetty, tietoja on pimitetty ja tässä olisi kuitenkin vielä pieni lapsi kasvatettavana. Lisäksi vielä, että meille ei ole ostettu mitään uutta ja kallista, mihin olisi lainaa tarvinnut - nämähän olivat velkasaatavia erilaisilta firmoilta, jotka myöntävät lainoja. 

Onko kenelläkään kokemuksia ulosotosta? Korkojahan ne kerää jatkuvasti, on suoja osuutta jne. Onko tämä todellista, pyörii päässä enimmäkseen. Mies on työmatkalla, ja en ole osannut ottaa asiaa puheeksi puhelimessa. 

Kaipaisin vinkkejä ja neuvoja. Sen olen ottanut selvää netistä,ettei minua tai lastamme voida sotkea tähän millään tavalla, koska meidän nimiämme ei ole missään papereissa. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/36 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 05:21"]

Ei hyvää päivää. Muija pistää miehen elättämään itseään opiskeluiden ajaksi ja, kun miehen tulot ei riitä pikkuprinsessan elämäntyylin ylläpitoon aletaan epäilemään jos jonkinnäköisiä peliriippuvuuksia. tietenkään vika ei voi olla sinussa... Tälläistä lukiessa alkaa suoranaisesti toivomaan, että kun otat asian puheeksi niin miehesi pimahtaa ja me muut voimme lukea lööpeistä, miten perheenisä tappoi vaimonsa...

[/quote]

Meillä kyllä sovittiin yhteisesti siitä, että koulutan itseäni lisää ja lisäksi vielä se, ettemme kyllä elä muutenkaan leveästi. Ostan lapselle melko paljon käytettynä vaatetta ym. jos vain hyvinkin löytyy! Voithan sinä olla sitä mieltä että olen prinsessa, mutta todellisuudessa en. Enkä toki ole väittänyt, että olen täydellinen, mutta enhän minä ole ottanut pikalainoja joista nämä asiat nyt siis johtuvat..

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 05:31"]

Ei hyvää päivää. Muija pistää miehen elättämään itseään opiskeluiden ajaksi ja, kun miehen tulot ei riitä pikkuprinsessan elämäntyylin ylläpitoon aletaan epäilemään jos jonkinnäköisiä peliriippuvuuksia. tietenkään vika ei voi olla sinussa... Tälläistä lukiessa alkaa suoranaisesti toivomaan, että kun otat asian puheeksi niin miehesi pimahtaa ja me muut voimme lukea lööpeistä, miten perheenisä tappoi vaimonsa...

[/quote]Miehessä ei ole mitään vikaa kun salasi totuuden vaimoltaan???

Ap oletteko naimisissa?

[/quote]

Emme ole naimisissa, elämme avoliitossa. 

-ap

Vierailija
4/36 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tukea antavista kommenteista ja tarinoista! En siis ole asian kanssa yksin. Olen nyt vuorokauden ajan miettinyt asioita ja ehkäpä palaan perus hoitotyöhön ja jätän terveydenhoitajan opiskelut vähäksi aikaa taka-alalle. 

Haluan kuitenkin vain perheeni parasta, enkä todellakaan syyllistä miestä näistä asioista - turha olla vihainen, ne ovat siellä ulosotossa ja sillä siisti. Täytyy vain koittaa saada pöytä puhtaaksi, kuten monet teistä sanovat. Teidän muiden kertomusten avulla ehkä osaan ottaa asian nyt hieman hillitymmin ja rauhallisemmin! 

-ap

Vierailija
5/36 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan rauhoittuisi noiden muiden kertomusten perusteella. Kyllähän ne vakuuttavasti kertovat siitä että ongelmat eivät lopu vaan jatkuvat vuodesta toiseen. Taisit jo avata aiemmin ketjun jossa kyselit saatko avopuolisen tilitiedot.

Noin se juuri alkaa, nainen luopuu kaikesta miehen hyväksi niinkuin sinäkin nyt opinnoista. Pelurimies vie kaiken, sinulle ei jää mitään. Mutta jos olet sitä mieltä että se on mitä ansaitset, niin sitten ei auta muu kuin tyytyä siihen.

Vierailija
6/36 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut puolisosta, vaikka olette avoliitossa. Pitäisi siis puhua avopuolisosta. Sillä on iso ero silloin kun toisella on ulosottovelkaa!

Vierailija
7/36 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No jos mies on niin onnettoman surkea, ettei saa ilmaistua asioiden todellista tilannetta vaan antaa ymmärtää, ettei rahaongelmaa ole ja odottaa naisen sen sijaan olevan ajatustenlukija, on kyllä niin munaton ja aivoton vässykkä, että ansaitsee kuulan TASAN omaan kalloonsa.

Ai niin, paitsi että eihän mikään koskaan voi olla miesten vika, koska miehethän ovat syyntakeettomia idiootteja, joten naisen vika tämäkin! :<

Luuserimiesten apina-ajatuksenkulku: "YHYY et lue ajatuksia AMMUN YHYY nalkutat PUUKOTAN yhyy et anna pillua tuntematon nainen RAISKAAN yhyy mullakin muka olis jotain vastuuta omasta elämästäni EI EI EI TAPAN!!!"

Vierailija
8/36 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten itse tuomitsin kaikki luottotiedottomat ihmiset idiooteiksi. Nyt olen itse sellainen. Menetin onnettomuuden seurauksena terveyteni, masennuin vakavasti ja kun elämässä ei muuta sisältöä ollut, ostelin kaikkea turhaa. Kuvittelin materian tekevän minut onnelliseksi. Onnelliseksi en tullut, mutta velkaannuin. Kerran vain koitti se päivä, kun ymmärsin, etten enää saa laskupinojani maksetuksi millään ilveellä ja minun on pakko päästää laskut ulosottoon. Nyt olen täysin terve ja elämäni kunnossa, mutta ulosotossa on 11000 euroa ja luottotiedot tietenkin menneet. Teen täyspäiväisesti töitä ja maksan velkaani koko ajan. Totta kai muuttaisin kaikki virheeni tekemättömiksi, jos se olisi mahdollista. Ainoa mahdollisuuteni on kuitenkin mennä eteenpäin. Opikseni olen ottanut. Nykyään elän erittäin niukasti ja tiedän, ettei turha materia tuo minulle onnea, vaan onni tulee ihan muista asioista. Elän sinkkuna, mutta hiukan pelottaa, että jos joskus löydän potentiaalisen kumppanin, niin miten hän suhtautuu velkoihini.

Vierailija
9/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän ole selvää että asiasta on puhuttava kun mies palaa työmatkaltaan. Käytte läpi mihin raha on mennyt (pelaaminen ? alkoholi ? eläminen ? ). Käytte läpi teidän tulot ja menot eli miten voitte jatkossa tulla toimeen.

Jos mies ei kykene hoitamaan raha-asioita järjevästi kannattaisi ne laittaa sinun hoidettavaksi. Mies vaikka siirtää palkan taloustilille jolta vain sinä voit nostaa rahaa tai maksaa laskuja. Tietysti miehelle jäsisi osa tuloistaan omalle tilille mutta muut rahat olisivat "turvassa".

Jos mies ei suostu selvittämään tilannetta niin sitten kyllä harkitsisin eroa. Vaikeahan sitä on yhteistä tulevaisuutta rakentaa ilman luottamusta.

Vierailija
10/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki puhumme kun hän palaa kotiin, se on ensimmäinen asia. 

Taloustili voisi toimia, kiitos ehdotuksesta! Pää tuntuu olevan niin jumissa ettei itsellä käynyt asia mielessäkään.. 

Vierailija
11/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika järkytys. Olen kuitenkin kuullut, että monelle miehelle on aika tyypillistä käytöstä tuo, että ei halua huolestuttaa vaimoaan rahahuolilla. Sitten onkin vaimolle kova kolaus, kun asia tulee ilmi täysin yllättäen.

Ymmärsinkö oikein, että velkaa on yhteensä noin 6000 euroa? Tuohan ei ole vielä mikään maailmanloppu. Kysymys on kuitenkin vain 2-3 kuukauden palkasta tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä. Paljon olennaisempaa on nyt se, että kierre saadaan katkaistua eikä velkaa tule enää lisää. Kun en tunne tilannetta sen tarkemmin, en osaa antaa mitään muita neuvoja, mutta ota asia puheeksi miehesi kanssa viimeistään heti, kun hän tulee kotiin matkaltaan. Tärkeä juttu on myös se, mihin rahat ovat menneet. Jos asialle löytyy järkevä selitys, ei kysymyksessä ole vielä mikään katastrofi, mutta jos lainat ovat menneet esim. rahapeleihin, niin sitten tilanne on jo paljon hankalampi.

Vierailija
12/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aavistelen pahinta, noita raha-pelejä, sillä meille ei ole tehty hankintoja pariin vuoteen huonekalujen/autojen ym. suuria summia rahaa vievien asioiden hoitoon/maksuun.  

Ymmärsit oikein, velkaa on n. 6000 euroa, mutta itselleni kuulostaa toki suurelta summalta, sillä olen opiskelija. Suojaosuudet eivät ole kuitenkaan kovin suuria, kun ottaa huomioon että maksamme kuussa asumisestamme n. 690 euroa + muut laskut ja ruoka. Huolestuttava tilanne siis.. 

Vierailija
13/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on oikeastaan vai kaksi vaihtoehtoa:

-Miehellä on jokin mihin rahaa palaa älyttömiä summia (peli- päihde- tmv. riippuvuus) josta ei voi sinulle puhua.

-Miehellä ei ole ollut kanttia kertoa sinulle ettei rahaa ole. Tarkoitan sitä, että moni mies ajattelee että hänen pitää "perhensä elättää" ja ei välttämättä "uskalla" kertoa jos rahaa ei olekaan ns. "tavalliseen tapaan". Osa miehistä on jopa valehdellut että käy edelleen töissä, kun ei ole pystynyt kertomaan että on jäänyt työttömäksi.

Niin tai näin, asia pitää tietenkin hoitaa. 6000€ on loppujen lopuksi pieni summa (voisi olla 60´000 euroa...) tuon maksaa suht helposti pois jos käy/käytte työssä, tai ehkä teillä on jotain myytävää (auto tmv.) josta saa rahaa.

Kannattaa tehdä niin että maksaa KAIKKI heti pois (lainaa vaikka vanhemmilta tmv.) koska joka laskusta menee ns. käsittelymaksut jne. =parempi maksaa kaikki pois ja lyhentää yhtä lainaa, vert. kahtakymmentä pikku summaa.

Vierailija
14/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole oikein mitään tarpeetonta mitä myydä, kuten auto tms. Kun lapsiperheen arjessa meillä tuo on aika oleellinen. 

Nuita käsittelymaksuja tai korkoja kammoksun, jokaisesta velkasaldosta kertyy korkoa 7 prosenttia.. 

-ap

Vierailija
15/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan miehenä, jolla on ollut yli 70k ulosotossa. Pääasiassa vahingonkorvauksia ja yrittäjän verovelkoja. Nykyäänkin velkaa on yli 100k, mutta kaikki talolainaa, puhtaat luottotiedot ja jonkun verran velatontakin omaisuutta :).

Minä en olisi pystynyt veloissani edes miettimään mitään perhe-elämää, oli vain sellainen olo, että hyvä kun itse pärjäsi eikä siinä enää riittänyt henkisestikään mitään annettavaa. Tilanne on tietysti toinen, jos elämänhallinta yleisesti on kunnossa, tulevaisuus näyttää lupaavalta ja rahaa jää myös voudin jälkeen enemmän mitä pakolliset kulut ovat.

Ihan ensimmäisenä tee selväksi, että tuollaista asiaa ei pimitetä parisuhteessa, mutta tee se niin reilusti ja hyvässä hengessä, että samalla varmasti aukeaa muutkin padot jos sellaisia on. Kuten sanottu jo, vaadi rehellisyyttä siitä mikä tuohon tilanteeseen on ajanut. Jos itselläsi on mitään "en oo kehdannut kertoa"-juttuja niin kerro ne ja voitat luottamuksen semmoisessa ihmisiä tässä kaikki vaan on -hengessä. Summa, jos tuossa on kaikki (eikä lisää varmasti ole tulossa, ole tarkka tästä), on tosiaan niin pieni, että sen suhteen ei tarvitse olla huolissaan. Tuloista riippuen puoli vuotta-vuosi-pari-mitä nyt sitten onkaan niin pöytä on puhdas.

Jos joku asia alkaa kuulostaa liikaa nopealta selitykseltä niin minä uskaltaisin väittää, että silloin ei olla valmiita elämään yhdessä avoimin kortein ja oikealla luottamuksella. Hienoa, että yrität silti ymmärtää. Ainoa tapa hyväksyä toinen ihminen on kaikkine vikoineen päivineen, mutta jos toinen niitä ei uskalla rehellisesti tuoda esiin niin huono on pohja tulevaisuudelle.

Vierailija
16/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä olet opiskelija ja elätte pääasiassa miehesi tuloilla. Ilmeisesti miehesi on halunnut säästää sinua todellisuudelta eli siltä että teidän talous ei oikeasti kestä sinun opiskeluasi niillä tuloilla ja menoilla joita teillä on. Ja toiseksi niissä papereissa näkyy kyllä mistä syystä ulosottoon on mennyt eli hakija näkyy siinä. Monella perheellä ei ole oikeasti varaa siihen että toinen opiskelee ja joillakin miehillä on iso kynnys myöntää se. 6000 euroa tulee helposti ja nopeasti kun jättää vaikka pikkulainan maksamatta ( esim. autolaina), terveyskeskusmaksuja, vakuutuksia ja kaikkea muuta. Ehkä laskuja on jäänyt maksamatta kun ei ole voinut sanoa joillekin hankinnoille kuten lapselle ostetuille asioille, kesälomareissulle tms ei. Sinuna ottaisin kyllä nöyrästi asian esiin miehen tullessa kotiin. Sitä ennen voit selvittää papereista ketkä velkojat velkojaan perivät.

Vierailija
17/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kasi järjesteti asiasi noin hyvälle mallille?

Vierailija
18/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja tein pelivelkaa useita kymmeniä tuhansia, siihen päälle muut lainat, niin lähestyttiin sataa tuhatta. Koska kyseessä sairastuminen ja sen tuloksena koko korttitalo kaatui, pääsin velkajärjestelyyn. Mieheni jätti minut 15 yhteisen vuoden jälkeen. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, olisin kaikin tavoin pyrkinyt tukemaan miestäni, auttanut etsimään apua jne. Me naiset olemme paljon anteeksiantavaisempia ja pitkäpinnaisempia kuin miehet. Itse en ajattelisi avioeroa heti, jos kyseessä pelaaminen, sen sijaan, jos paljastuisi, että miehellä toinen perhe jossain tms, asia olisi aivan eri.

Vierailija
19/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos ulosotossa jo ovat niin laskut ovat jääneet maksamatta jo vähintään vuosi sitten...

Vierailija
20/36 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uskallan myöntää, mutta mulla on kanssa joitakin tuhansia ulosotossa josta mieheni ei tiedä mitään. Kaikki tosin ajalta ennen kuin asuimme yhdessä mutta silti. Jotenkin en osannut asiasta kertoa ja sitten jossain vaiheessa tuntui että se olisi jo liian myöhäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi