Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unelmien avoliitto, mutta jokin mättää - minussako?

Vierailija
29.10.2013 |

Olen 26-vuotias avoliitossa elävä nainen ja tuntenut nyt reilun viikon verran outoa ahdistusta ja välinpitämättömyyttä parisuhteeni vuoksi. On oikeastaan kohtuutonta sanoa että parisuhde olisi syynä tähän, koska kaikki (negatiivinen) tuntuu olevan MINUN pääni sisällä. Avomieheni on hellä, rakastava, luotettava, uskollinen ja vahva. Hän on monesti sanonut tekeväni puolestani mitä vaan - ja näin on totisesti ollutkin.
Ongelma on nyt siinä, että tunteeni häntä ja ylipäätään elämää kohtaan ovat kaikonneet. Elämänhaluni ei ole kaikonnut ja haluan pitää miehestäni kiinni kynsin hampain, mutta tunnen itseni jotenkin uupuneeksi. Minulla oli kaksi opiskelupaikkaa, mutta jättäydyin toisesta pois. Lisäksi äitini jäi asumaan yksin, kun siskonikin muutti pois kotoa. Toki äidin jaksaminen mietityttää. 

Selitys on erittäin ontuva, mutta ongelmana on muutaman viime viikon aikana syntynyt jatkuva painostava tunne, jonka syytä en oikein löydä. Avomiehestäni en halua luopua, ja hän on sanonut että haluaa että minulla on hyvä olla - pitäisikö minun siis haketua terapiaan, kun parisuhteessamme ei ole ongelmaa, vaan minussa ja tunteissani.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne, saatte toki kertoa omiakin kokemuksianne parisuhteen ylä- ja alamäistä, ehkä voin tarjota vastapalveluksena apua teille :)

Vierailija
2/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla hyvä, että puhut tunteistasi ja ajatuksistasi jonkun kanssa. Ylä- ja alamäkiä tulee myös omissa tunteissa. Älä panikoi liikaa, vaan tunnustele ja tarkastele fiiliksiäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä huolestuisi vielä noin lyhyestä ajasta. Tunteita ja tilanteita tulee ja menee. Anna itsellesi aikaa miettiä tilannetta ja toipua.

Vierailija
4/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai, tämä tunne vaan painaa KOKO AJAN takaraivossa ja kun katsonkin rakastani, tulee olo että en jaksa. En jaksaisi edes kättä nostaa. Hän ei vaadi minulta mitään, vaan sanoo aina että haluaa minun voivan hyvin ja pitävän itsestäni huolta, eikä haittaa jos en jaksa seksiä päivittäin, kunhan vain pysyn hänen vierellään. Kuitenkin, hänen kanssaan suudellessa en oikein tunne enää mitään, uupumusta kyllä. Outoa, koska tunteet ovat tulleet esiin reilun viikon aikana, aika yllättäen. Mieheni on minulle äärettömän tärkeä ja rakas, enkä haluaisi ketään toista. Jokin vain nyt mättää.

Vierailija
5/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota muutama päivä aikaa itsellesi, mieti asioita, tarkastele tunteitasi, erossa ja paluun hetkenä.

Vierailija
6/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan äitisikin tilanne kuormittaa sinua, sehän muuttaa lapsuuden perheesi dynamiikkaa ja on aivan uusi tilanne. Äidilläsi on aikaa ja mahdollisuuksia tehdä mitä haluaa, kun ei ole enää lapsia kotona. Se oudoksuttaa häntä (ehkä) ja se heijastuu sinuun. Oudoksuttavaa olisi myös se, että äiti vapautuisi ja ilostuisi kun ei enää ole äiti 24/7. Kestäisitkö sen?

Mistä ne unelmat ovat peräisin, joista puhut? Kuvailet miestäsi kauniisti, mutta et sano mitään siitä mikä on sinun osuutesi "unelmien avoliitossa", eli mitä sinä siihen tuot. Oletko odottanut, että onni olisi ristiriidaton tila, jossa kukaan ei koskaan tunne apeutta, raivoa tai epävarmuutta? Ei sellainen ole mitään elämää, elämän torjuntaa pikemminkin. Sanon tämän "paatuneena" 44-vuotiaana kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä ja vaimona. Koen perheessäni paljon onnentunteita, mutta en kuvailisi tätä unelmaksi. 

Jätit toiset opinnot kesken ja olet sen myötä saanut ehkä enemmän aikaa miettiä ja näet elämäsi vähän toisesta kulmasta kuin ennen. Käytä tilaisuus hyväksesi. Älä torju niitä tunteita jotka nyt nousevat pintaan, vaan käsittele ja pohdi niitä. 

Vierailija
7/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tuntenut tuollaista pari viikkoa, ei huolta liitostanne. Tunteet tulevat ja menevät, ovat limittäin ja lomittain. Aina ei tiedä mistä mikäkin johtuu. Olet varmaan ollut miehesi kanssa alle 3 vuotta? Rakastumisvaihe menossa pois ja suhde uuden edessä?

Vierailija
8/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pelottavaa , jos toinen tekisi mitä tahansa vuoksesi. Ahdituisin tuollaisen miehen seurassa viikossa.

Vierailija
9/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua kovasti ahdistaa vielä parin viikon jälkeenkin, käy lääkärissä. Syynä saattaa olla alkava masennus, johon kyllä löytyy apua ja lääkkeitäkin. Tai sitten jokin muu sairaus; kilpirauhasarvot pielessä tms. Älä jää liian pitkäksi aikaa miettimään, vaan hae apua. Todennäköisesti ei kyse ole lainkaan parisuhteestasi, vaan ihan jostakin omasta "häiriötilastasi".

Vierailija
10/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa saada erilaisia näkökulmia! Usein tämän sivuston keskusteluja mollataan mutta teidän kommenttine kyllä puhuvat puolestaan, kiitos. 

Niin, minä olen aina ollut impulsiivinen, kiivas ja kuihkeä. Jossain määrin olen sitä vieläkin, mutta mieheni kanssa en - minun ei tarvitse. Hän on todella rauhallinen luonne, eikä raivostu tai juuri suutu mistään. Hänen kanssaan ei siis tarvitse suuttua tai huutaa, enkä sitä kaipaakaan. Olemme todella erilaisia, mutta olemme hyvä tiimi. Itse olen köyhä opiskelija, joten hän maksaa kaiken. Toki tunnen tästä ajoittain hieman syyllisyyttä, koska en haluaisi olla masenteleva valittaja jonka elämisen hän joutuu kustantamaan - entä jos hän pettyykin minuun ja tajuaa että kaikki se raha on mennyt hukkaan? Minä korvaan kotitöillä sen mitä en voi rahalla korvata, sen olen hänelle velkaa, eikä se oikeastaan haittaa. 

Vierailija
11/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, muutamia viikkoja sitten täyteen tuli kaksi vuotta. Toivon niin kovin että tämä on kiintymysvaiheen alku, jossa intohimoinen äärimmäisen seksipitoinen vaihe on alkaa väistyä, eikä mikään pysyvä olotila jossa en enää halua miestäni. Ehkä minun pitäisi alkaa ulkoilla, nukkua ja syödä hyvin, nyt olen päivät lähinnä sisällä ja tämä synkkä syksy vain pahentaa oloa. Tuntuu etten hirveästi nauti mistään tai tunne suuria tunteita, lähinnä vain tämän parin viikon kuorman harteillani. 

Vierailija
12/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde ei voi perustua kiitollisuudenvelkaan. Tunnetko olevasi tasavertainen, yhtä tärkeä ja voitko olla oma itsesi suhteessa? Joskus suhde ei toimi vaikka varsinaisesti mitään vikaa siinä ei olisikaan. Tunteita ei voi kontrolloida, ne tulee ja menee. Pitkässä suhteessa oppii sietämään huonompiakin aikoja, mikäli toista arvostaa ja kokee itsensä yhtä tärkeäksi. Rahalla ei ole merkitystä, jos ollaan yhdessä rehellisen avoimesti ja vakavasti.

Vierailija
13/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa.. Veikkaan, että kyseessä on kokonaisvaltainen uupumus, ei niinkään mikään yksittäinen asia tai ongelma parisuhteessa. Oletko kontrollifriikki tai suorittaja? Syksyn pimeys ja muutokset elämässä laittavat miettimään kaikenlaista. Samaan osuu parisuhteen taantumavaihe. Ylös, ulos ja lenkille. Toisaalta rauhoitu, lepää, anna itsesi märehtiä jonkin aikaa. Kyllä asiat päänkin sisällä selkiää! Mukavaa syksyä! 

Vierailija
14/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, puhumme aina asioista suoraan ja niiden oikeilla nimillä. Tästäkin asiasta. Mieheni ymmärtää ja tietää, että mielenterveyteni heittää joskus ja sanoinkin hänelle suoraan olevani alakuloinen. Käytän jo mielialalääkkeitä, joten kai tämä lienee uupumusta.. En ole omasta mielestäni suorittaja tai perfektionisti, mutta luonteeltani patologinen murehtija kyllä. 

Vierailija
15/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koen olevamme samalla tasolla, emme kilpaile mistään ja puolisoni ei ole koskaan pahastunut siitä että joutuu toimimaan maksumiehenä. neuvon aina muita olemaan rehellisiä itselleen ja tunteilleen, antaa niiden tulla ja mennä eikä jäädä murehtimaan. Osaisinpa elää kuten opetan.

Vierailija
16/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Muru tehnyt comebackin? En kauheen hyvin tunne tapausta, mutta jokin tässä viittaa siihen....

Vierailija
17/17 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eron kokeneena suosittelen eroa.. Yksin elämisessä on puolensa!! Ja siitä saa kummasti virtaa.