Turhimmat/ärsyttävimmät saamanne lastenhoitoneuvot
Kaikki niitä ovat varmasti saaneet, joten päästetäänpä vähän höyryjä pihalle ja listataan niitä tänne!
- Vauvalle pitää laittaa talkkia aina pesun, pyllypesunkin jälkeen. (Meidän vauva sai talkista kauhean ihottuman)
- Pitää katsoa ettei vauva syö liikaa, koska muuten sille tulee koliikki. Mieluummin liian vähän kuin liikaa.
- Vauvalle ei saa antaa tuttia, koska vauvasta tulee hemmoteltu ja sen hampaat menevät heti pilalle (vaikkei vauvalla ole hampaista tietoakaan vielä pitkään aikaan). *
- Vastasyntynyttä vauvaa ei saa kantaa kantoliinasta, koska siitä tulee hemmoteltu ja kieroselkäinen.
- Ei ole normaalia, että 1 kk ikäinen vauva herää öisin kahdesti. Ette anna sille tarpeeksi hellyyttä päivisin. *
- Teidän pitää antaa lemmikit pois ennen vauvan syntymää, vauvahan voi vaikka olla allerginen!
- Jos imetys ei onnistu kunnolla vauvan 1. elinviikon aikana, ei kannata enää yrittää, koska ei sitä enää sen jälkeen voi saada toimimaan.
*-merkityt neuvot ovat peräisin lapsettomilta ihmisiltä... :)
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 18:07"]
Ei liity varsinaisesti hoitoon, mutta: lapset pitää tehdä pienellä ikäerolla, jotta niistä on seuraa toisilleen! On ruvettu kyselemään milloin tehdään toinen, kun vauva on tuskin vuottakaan!
[/quote]
No tottahan tuo on, meille syntyi vuoden välein kolme lasta ja hyvä niin.
[/quote] No kiva että teille on sopinut, mutta mun mielestä on väärin alkaa neuvoa muille että minkä verran ikäeroa lapsilla pitää olla. Ja entä jos ei edes halua kuin sen yhden? Tai jos se yksikin on ollut vaikeaa saada?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:59"]
Perhepeti on äidin rääkkäystä, koska äiti ei pysty nukkumaan vauva vierellään. Parempi laittaa vauva heti suoraan omaan huoneeseen nukkumaan.
Mun kaverin vauva kuoli tukehtumalla perhepedissä.
[/quote]
Mun oma vauva selvisi mainiosti perhepedistä, nyt siis taapero, mutta meillä ei sitten juotukaan alkoholia känniin asti, tai käytetty päihteitä tai kolmiolääkkeitä perhepetiaikana.
[/quote]
Läheskään kaikista vauvojen kuolemantapauksista ei uutisoida, koska ovat niin henkilökohtaisia ja hirveitä tapauksia. Ja toi ei pidäollenkaan paikkaansa, et kaikki vanhemmat, joiden lapset ovat kuolleet tuolla tavoin, olisivat olleet kännissä. Mut jokainenhan päättää itse millaisen riskin ottaa. Itse en oo uskaltanu ottaa tuota riskiä, kun tiedän, et näitä tapauksia on useita.
Höh, vauvan vaatteet pesty siinä missä muidenkin, eli +40-60 astetta. Talvella nukutettu ulkona -25 asteeseen asti, sisällä eivät olisi osanneet nukkua. Ihan tervettä porukkaa edelleen, keski-ikäisinä. No, myönnetään, lähenteli se mittari joskus -30 astetta, mutta kyllä uni maittoi!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:39"]
Osa näistä neuvoista on kyllä mitä järkevimpiä. Perhepeti ei ole hyväksi kenellekään, kertakäyttövaippojen kanssa pääsee huomattavasti helpommalla. Pieni ikäero on yksi tärkeimmistä asioista, mitä näistä neuvoista kuuntelisin.
[/quote]
No jaa, järki ja kokemus yhdessä osoittaa kiistatta seuraavaa:
- Nykyaikaset kestovaipat on iisejä eikä tarvi koko ajan raahaa niitä paketteja ulos ja sisään.Ja ainakin herkkäihoselle sata kertaa parempia kuin kertavaipat.
- sorge vaan perhepeti tarvittaessa on hyväksi kaikile perheenäsenille = kaikki saa nukkua
- pieni ikäero on ehkä vähän semmonen teoreettinen luulo
Lapsen paikka on 2v eteenpäin päiväkoti, miksi ei olisi. T. eräs lapseton
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:53"]
Joo näin minuakin neuvottiin koliikkivauvan kanssa joka ei nukkunut päivällä eikä yöllä ja lisäksi hoidettavana oli 1v ja 2v sisarukset...minne heidät olisin laittanut omien päiväunieni ajaksi...?
[/quote]
Mitä, eikö teillä ollutkaan helpompaa ja parempaa kun teitte lapset pienillä ikäeroilla? Olisit pannut ne leikkimään yhdessä! ;)
Joo mua kans tympii nää pienen ikäeron toitottajat. Ennen vanhaanhan ikäerot olivat kai pidempiä, kun äidit imettivät pidempään. Ja niinhän ne on vielä jossain tuolla kehitysmaissa, kun lasta imetetään monesti 2-3v.
Sitten ihmetellään kun äidit ovat väsyneitä kahden pienen kanssa...
Perhepeti on äidin rääkkäystä, koska äiti ei pysty nukkumaan vauva vierellään. Parempi laittaa vauva heti suoraan omaan huoneeseen nukkumaan.
[/quote]
Mun kaverin vauva ja lapsuuden tuttavaperheen vauvat kuoli omiin sänkyihinsä toinen tukehtui sinne ja toinen kuoli kätkytkuoleman.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:22"]
Tässäkin tapauksessa oli syynä äidin väsymys, tissi jäi vauvan suuhun ja äiti vaan nukahti...
[/quote]
Mun oma vauva selvisi mainiosti perhepedistä, nyt siis taapero, mutta meillä ei sitten juotukaan alkoholia känniin asti, tai käytetty päihteitä tai kolmiolääkkeitä perhepetiaikana.
[/quote]
Minäkin olen kuullut tällaisista tapauksista. Varmaan monessa voi syynä olla mainitsemasi syyt. Olen myös kuullut tapauksista, että äiti on ollut kertakaikkiaan vaan niin väsynyt, että vahinko on päässyt tapahtumaan.
Kompromissi on ottaa vauvan sänky/pinnasänky ihan kiinni omaan sänkyyn, siinä voi kuitenkin koskettaa vauvaa. Ainakin meillä vauva vaistosi läheisyyden ja nukkui näin paremmin.
[/quote]
- Ei saa nukkua vauvan vieressä kun voi kääntyä vauvan päälle ja vauva kuolee. Kummasti vaan meillä vieressä nukkuminen oli ekoina kuukausina ainut tapa saada nukuttua edes lyhyitä pätkiä.
- Vauvalla on aina liian vähän vaatetta päällä. Helteelläkin pitää olla housut jalassa (lämpöä +28) eikä lasitetun parvekkeen ovea saa avata kun tulee vetoa ja vauva vilustuu.
- Aurinkoon ei saa viedä vauvaa lainkaan. Ei edes siis saa pistäytyä vauva sylissä ovella!
- Myssy oltava aina päässä. Myös sillä +28 asteen helteellä.
- Ei saa syödä/juoda pöydän ääressä vauva sylissä, vaan vauva pitää aina tällöin laittaa sitteriin. Sitterissä voi pitää niin paljon kuin vauva siinä vain viihtyy, lattialla ei tarvitse pitää.
- Ei sitä tarvii koko ajan tissillä pitää. Jos ei pysy tyytyväisenä tutti suussa sylissä niin silloin saa huutaa, mutta ei tissille oteta silti kuin tietyin väliajoin.
-perhepedissä äiti ei saa nukkua ja lapsi kuolee, jos lapsi on omassa sängyssä saa traumoja tai kuole ekätkytkuoleman, jos omassa huoneessa ennen kuin on vähintään 3 niin sitten lapsi ainakin häiriintyy
-on aina helpompaa nukuttaa vauva ulkona vaunuihin ja vanhempi pääsee vähemmällä
-vauvanvaatteet pitää pestä erillään muusta pyykistä ekan vuoden ajan
-mökillä yläkerrassa nukkuessa kesällä kun lämpöä oli makuuhuoneissa yli 30 ja vauva huusi yöllä kun ei saanut kuumuudelta nukuttua: ikkunoita ei saa avata ettei vauva vilustu (avasin silti, huuto loppui ja kaikki saivat nukuttua eikä kukaan sairastunut)