Turhimmat/ärsyttävimmät saamanne lastenhoitoneuvot
Kaikki niitä ovat varmasti saaneet, joten päästetäänpä vähän höyryjä pihalle ja listataan niitä tänne!
- Vauvalle pitää laittaa talkkia aina pesun, pyllypesunkin jälkeen. (Meidän vauva sai talkista kauhean ihottuman)
- Pitää katsoa ettei vauva syö liikaa, koska muuten sille tulee koliikki. Mieluummin liian vähän kuin liikaa.
- Vauvalle ei saa antaa tuttia, koska vauvasta tulee hemmoteltu ja sen hampaat menevät heti pilalle (vaikkei vauvalla ole hampaista tietoakaan vielä pitkään aikaan). *
- Vastasyntynyttä vauvaa ei saa kantaa kantoliinasta, koska siitä tulee hemmoteltu ja kieroselkäinen.
- Ei ole normaalia, että 1 kk ikäinen vauva herää öisin kahdesti. Ette anna sille tarpeeksi hellyyttä päivisin. *
- Teidän pitää antaa lemmikit pois ennen vauvan syntymää, vauvahan voi vaikka olla allerginen!
- Jos imetys ei onnistu kunnolla vauvan 1. elinviikon aikana, ei kannata enää yrittää, koska ei sitä enää sen jälkeen voi saada toimimaan.
*-merkityt neuvot ovat peräisin lapsettomilta ihmisiltä... :)
Kommentit (51)
Osa näistä neuvoista on kyllä mitä järkevimpiä. Perhepeti ei ole hyväksi kenellekään, kertakäyttövaippojen kanssa pääsee huomattavasti helpommalla. Pieni ikäero on yksi tärkeimmistä asioista, mitä näistä neuvoista kuuntelisin.
Ihan uteliaisuuttani kysysin, että miksi "perhepeti ei ole hyväksi kenellekään"?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:59"]
Perhepeti on äidin rääkkäystä, koska äiti ei pysty nukkumaan vauva vierellään. Parempi laittaa vauva heti suoraan omaan huoneeseen nukkumaan.
Mun kaverin vauva kuoli tukehtumalla perhepedissä.
Miksi pieni ikäero on tarpeen? Kuinka monta niitä lapsia pitää tehdä?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 18:07"]
Ei liity varsinaisesti hoitoon, mutta: lapset pitää tehdä pienellä ikäerolla, jotta niistä on seuraa toisilleen! On ruvettu kyselemään milloin tehdään toinen, kun vauva on tuskin vuottakaan!
[/quote]
No tottahan tuo on, meille syntyi vuoden välein kolme lasta ja hyvä niin.
Kun on tottunut kestovaippoihin, ei ne tunnu työläiltä. Musta kertavaipat on kamalia, hiostavat ja haisevat pahalta. Ainakin tutkimusten mukaan perhepedin pitäisi olla turvallinen, jos vanhemmat eivät käytä päihteitä tai päihdyttäviä lääkkeitä ja jos sänky on tarpeeksi jämäkkä. Ja tehkööt ne ihmiset lapset pienellä ikäerolla, joilla on rahkeita vauvan ja uhmaikäisen hoitoon samaan aikaan, minä en sellaiseen ryhtyisi.
- Vauvalle pitää juottaa jokaisen imetyksen jälkeen vettä.
- vuoden ikäiselle pitää vielä keittää juomavesi
- vauva ei saa nukkua äidin vieressä, koska silloin äiti nukkuu huonosti. Kuitenkin jos nousin sängystä imettämään vauvaa meni pari tuntia uudelleen nukahtamiseen ja taas sai herätä.
- ei saa antaa kävelyä opettelevan kävellä ilman, että pitää kädestä kiinni. Vauva voi muuten kaatua.
- ei saa antaa 1,5v käydä potalla koska muuten kärsii aikuisena ummetuksesta. Saisi antaa vasta 2v jälkeen
- omaan sänkyyn opettamisessa olisi pitänyt huudattaa
- toiset sanoo, ettei saa antaa tuttipulloa ja toiset ettei nokkamukia
- vaunukopassa ne vauvat ennenkin oli autossa, ette tarvitse istuinta
- ei saa antaa vauvan sormiruokailla koska sotkee
- ei saa keksiä esim bussissa yötai ravintolassa tekemistä vauvalle, koska oppii itsekkääksi. Ei saa kuitenkaan antaa huutaa eikä huomioida jos huutaa, kuitenkin pitäen vauva äänettömänä.
- vaatetusta aina liian vähän vaikka lapsi olisi hikinen. No onhan sen posket kylmät, lisää vilttiä.
Listasta saisi loputtoman jos jaksaisi muistella kaikki. :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 19:20"]
Äiti ottaa nokoset samaan aikaan kuin vauva. Nuku silloin kuin lapsikin nukkuu. Näin neuvolaassa neuvottiin, kun kerroin väsymyksestä. Mun koliikkivauva nukkui sisällä 10-15 minuutin pätkissä, ainoastaan liikkuvista vaunuissa nukkui. Vaunulekeillä käytiin öisinkin, että toinen saattoi hetken nukkua.
[/quote]
Joo näin minuakin neuvottiin koliikkivauvan kanssa joka ei nukkunut päivällä eikä yöllä ja lisäksi hoidettavana oli 1v ja 2v sisarukset...minne heidät olisin laittanut omien päiväunieni ajaksi...?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:45"]
Perhepeti on äidin rääkkäystä, koska äiti ei pysty nukkumaan vauva vierellään. Parempi laittaa vauva heti suoraan omaan huoneeseen nukkumaan.
[/quote]
Mun oma vauva selvisi mainiosti perhepedistä, nyt siis taapero, mutta meillä ei sitten juotukaan alkoholia känniin asti, tai käytetty päihteitä tai kolmiolääkkeitä perhepetiaikana.
- lopeta imettäminen (vauvalla koliikkia) rintamaidosta tulee maha kipeäksi, anna korviketta.
Nyt kun kirjoitin sen tähän, se kuulostaa vielä tärähtäneemmältä mitä silloin kun sen kuulin.
Joo siis nuku kun vauvakin nukkuu. Eli kun olin väsynyt pienen vauvan kanssa niin kehotettiin nukkumaan päiväunia kun vauvakin nukkuu. Vauva nukkui päivisin 5-30min.kerrallaan, en ehtinyt siinä ajassa edes nukahtaa. Jotkut oikeasti luulevat että kaikki vauvat nukkuu monen tunnin päiväunia. Se jos mikä ärsytti.
2kk vauvaa ei saisi "koko ajan" pitää sylissä, muuten se tulee vielä alakouluikäisenäkin syliin.
Eikö alakoululainen saa tulla syliin? Meillä yläkoululainenkin halaa joka päivä ja joskus notkuu kainalossa televisiota katsomassa :-)5
- jos vauvalla ei ole tuttia, elämäst tulee h***iä -> oma kommentti: kumpikaan lapsistamme ei koskaan huolinut tuttia (esikoiselle oikein tuputtamalla yritettiin tuputtaa). Tutittomuudesta huolimatta ovat olleet harvinaisen "helppoja" vauvoja ja taaperoita.
- vauvoja ei saa syöttää aina kun ne itkevät, muuten vaativat koko ajan rintaa ja "pomottavat" (tämä ohje etenkin ns. vanhalta kansalta, ei noudatettu)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:33"]
Joo siis nuku kun vauvakin nukkuu. Eli kun olin väsynyt pienen vauvan kanssa niin kehotettiin nukkumaan päiväunia kun vauvakin nukkuu. Vauva nukkui päivisin 5-30min.kerrallaan, en ehtinyt siinä ajassa edes nukahtaa. Jotkut oikeasti luulevat että kaikki vauvat nukkuu monen tunnin päiväunia. Se jos mikä ärsytti.
[/quote]
Koititko nukkua vauvan vieressä samassa sängyssä päiväunia? Ymmärtäisin sen sillä tavalla kun on kyseessä lyhkäsiä unia nukkuva vauva. Meillä toimi. Vauvalla oli turvallisempi olo nukkua.
Vauvalla koliikkia ja isomummo sanoi illalla ollessaan kylässä, että siksi huutaa kun liian kirkkaat valot. No, valot pois ja itku loppui! Not :) Oltiin poikaa siis jo pari kuukautta kanniskeltu kaikki illat miehen kanssa, pimeässä ja valoisassa ja hämärässä jajaja... Ja mummo luuli, että niin helpolla hiljenisi :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:45"]
[/quote]
Mun oma vauva selvisi mainiosti perhepedistä, nyt siis taapero, mutta meillä ei sitten juotukaan alkoholia känniin asti, tai käytetty päihteitä tai kolmiolääkkeitä perhepetiaikana.
[/quote]
Minäkin olen kuullut tällaisista tapauksista. Varmaan monessa voi syynä olla mainitsemasi syyt. Olen myös kuullut tapauksista, että äiti on ollut kertakaikkiaan vaan niin väsynyt, että vahinko on päässyt tapahtumaan.
Kompromissi on ottaa vauvan sänky/pinnasänky ihan kiinni omaan sänkyyn, siinä voi kuitenkin koskettaa vauvaa. Ainakin meillä vauva vaistosi läheisyyden ja nukkui näin paremmin.
- Uhmakohtauksen saaneelle lapselle pitää antaa herkkuja, jotta rauhottuu.
- 1-vuotiasta voi tukistaa, jos ei ensimmäisen kiellon jälkeen tottele
Laittelen vaatteita kuopukselle (2,5-vuotiaalle) kun lapsen mummu taustalla selostaa, että lapsella pitää olla vähintään saman verran vaatetta kun äidillä. Ei tuossa mitään, oikein hyvä neuvo uuvatille, mutta itse tiesin tuon jo ennen ensimmäisen lapsen syntymistäkin. Huoh..
Tosta 2-3h välein syöttämisestä: mun molemmilla lapsilla oli vaikeuksia imuotteen kanssa synnärillä mistä johtuen paino laski ihan siihen rajoille että meidät voitiin ylipäätään päästää kotiin. Turhauttavaahan se oli herätellä luvalla sanoen surkeasti syövää vauvaa 2h välein syömään mutta pakkohan se oli yrittää. Kuopus oli ensipäivät niin unelias vieläpä että pelotti ihan aidosti saako raasu varmasti tarpeeksi ravintoa. Lisämaitoa ei sairaalassa kummallekaan annettu mutta kannustivat lähtötarkastuksen yhteydessä antamaan sitä kotona empimättä jos siltä tuntuu. Onneksi paino lähti kummallakin nopeasti nousuun eikä 2h syöttöväliä tarvinnut pitää pitkään! Turhana en tosiaankaan pitänyt tuota ohjeistusta.