Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys verokortista/sivutulokortista!

Vierailija
29.10.2013 |

Aloitan lähiaikoina kahdessa eri osa-aikaisessa työpaikassa. Tuntipalkka on molemmissa suunnilleen sama, mutta hivenen korkeampien tuntien ja parempien lisien vuoksi toisessa paikassa tulisi kai tienattua hieman enemmän. Tuossa ns. parempipalkkaisessa paikassa olen vuoden loppuun asti, toisessa toistaiseksi.

Kumpaan paikkaan vien sivutulokortin? Täytin äsken systemaattisesti verohallinnon sivuilla tietoni, ja laskuri antoi päätoimikorttiin veroprosentiksi pyöreän nollan (ainut työ tältä vuodelta on yhdestä keikkahommasta, muuten olen nostanut vain opintotukea) ja sivukorttiin 28 prosenttia. Eli maalaisjärjellä ajateltuna kannattaisi viedä nollakortti parempipalkkaiseen työhön ja sivukortti pienempipalkkaiseen, mutta onko se ihan niin yksinkertaista? Entä vaikuttaako asiaan se, että jatkan toisessa paikassa vielä vuodenvaihteen jälkeen?

Olen muutenkin verojutuista täysin pihalla :( Aina olen vain kortin vienyt töihin ja saanut yleensä hivenen palautuksia vuodenvaihteessa. Ymmärrän kyllä, että kyllä ne rahat verotuksessa tasaantuvat, mutta mieluummin haluaisin mahdollisimman paljon rahaa nyt, en vuoden päästä - ja ennen kaikkea haluaisin välttää mätkyt, vaikka aika yläkanttin nuo loppuvuoden tulot heitinkin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä. Loppujen lopuksi tienaat vuoden aikana x määrän euroja, ja maksat niistä y määrän veroa. Ihan sama, vaikka ne tulot tulee useammasta työpaikasta. Katsot vaan että palkat yhteensä ei ylitä veroprosentin laskennassa käytettyä arviota vuoden tuloista, niin ei tule mätkyjä.

Vierailija
2/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopullisessa verotuksessa sillä ei tosiaan ole mitään väliä, mitä verokorttia olet käyttänyt. Mutta jos haluat maksaa tasaisesti ennakonpidätyksiä molemmista palkoista, niin soita verotoimistoon ja selitä tilanne. Itselläni on tuloja useammista paikoista ja pää- ja sivutulokorteissa sama ennakonpidätysprosentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko maksaa jälkiveroja vai saada palautuksia. Jos haluat mahdolisimman paljon rahaa nyt käteen, niin viet nollakortin, siihen työhän josta tienaat paremmin.

Lopullisessa verotuksella ei ole mitään väliä että millä verokortilla tai prosentilla ne on verotettu. Lopullisessa verotuksessa ratkaisee vain se paljonko olet tienannut yhteesä.

Vierailija
4/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Jos teen nyt sitten niin, että vien nollaverokortin tuonne määräaikaiseen joulutyöhön ja sivutuloverokortin vakituiseen, pienempituntiseen paikkaan, vaikka loppujen lopuksi puhutaankin aika pienistä summista. Eihän siitä sitten tule mitään ongelmaa, jos ensi vuoden puolella vien vakkaripaikkaan päätoimen verokortin, kun tänä vuonna siellä on ollut sivutuloverokortti?

Vierailija
5/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ns. Freelancerkortti tällaisiin tapauksiin. Siinä arvioit molempien työpaikkojen tulot yhteen ja saat yhden kortin yhdellä prosentilla ja sen voi toimittaa molemmille työnantajille, siitä riittää kopiokin työnantajallt. T. Pakkanlaskija

Vierailija
6/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, kiitos! Mutta voiko tällaisesta perinteisestä päätoimen verokotti/sivutuloverokortti-systeemistä olla jotakin haittaa? Olen aloittamassa toisessa paikoista jo tällä viikolla, ja verokortti pitäisi kai viedä sinne jo aloituspäivänä. Eli en tiedä, onko minulla aikaa alkaa tilailemaan uusia kortteja.

Niin, ja sanon vielä, että ei minulla mitkään päätähuimaavat tulot ole kummassakaan paikassa, opiskelija kun vasta olen. Eli ei mistään satojen eurojen heittelyistä puhuta, vaikka veroa otettaisiinkin joitakin prosentteja liikaa tämän vuoden verotuksessa.

Vierailija
7/7 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voit tilata verokortin netissä ja tulostaa sen suoraan sieltä. Tai lähettää sen sieltä netistä suoraan työnantajalle. Riippuu palkapäivästä,että tarvitsetko sen heti elämä päivänä. Tai jos oot epävarma vie 0% sinne mistä saat enemmän. Koska nämä verot on voimassa tämän vuoden loppuun. Ja niin kun on sanottu lopullisessa verotuksessa verot tasataan mutta sitä joutuu odottelemaan. T.PL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän