Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estän lastani kuuntelemasta Cheekin ja vastaavien musiikkia?

Vierailija
29.10.2013 |

Lapsi mankuu, että pitäisi saada Cheekin ja muiden kappaleita ladata kännykkään tai ostaa cd. Olen sanonut, että ei. Etten halua hänen kuuntelevan sellaista musiikkia.

Olen tulostanut netistä kappaleiden sanoja, analysoinut niitä yhdessä pojan kanssa ja selittänyt, että en halua 9-vuotiaan kuuntelevan päivästä toiseen kappaleita, joissa välitetään sellaista maailmankuvaa. Tuollaisen kuuntelu uudelleen ja uudelleen on kuin aivopesua, kyllä siitä alkaa omaksua asenteita tyttöjä ja elämää kohtaan huomaamatta.

Yrittää seurata tuota mussa You tubesta ja kavereiden luona taatusti sitä kuuntelevat. Olen sanonut, että jos hänen mobiililaitteistaan noita kappaleita löytyy, niin laitteet menee heti takavarikkoon.

Olen yrittänyt tarjota vaihtoehtoja. Ei, kun kaveritkin fanittaa tuota... Huoh.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on jotenkin käsittämättömän negatiivinen kuva räpistä.

Ennemmin mä annan lasteni kuunnella räppiä mitä jotain hirveää masentavaa jurotus örinää, kuten esim. tuo yllä mainittu Dimmu.

Ennemmin mä katselen omaa lastani värikkäissä vaatteissa dollarin kuvat silmissään mitä pää alaspäin tukka silmillä roikkuen mustat vaatteet päällä.

Nyt kun kerran niputetaan kaikki samaan kastiin, niin niputetaan sitten.

Vierailija
2/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kuuntelee Cheekiä ja kelaa korista! Iiiik.. :)

Eiköhän se oleellinen asia ole kertoa lapselle miten naisia kohdellaan ja opetetaan huomaavaisuuteen kuin koitetaan kieltää? Puhut kuitenkin musiikista, siinä voisit kuunnella sanoituksissa sanat tarkemmin koska sinulla on asenteesi jotka ratkasee, ei se mitä Cheek sanoo.

Lapsesi alkaa olla iso, anna hänelle arvoakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räppitähdet ihan oikeasti alistavat naiset pyöriviksi pyllyiksi. Tutustukaa paremmin ko. viihdealaan niin tiedätte enemmän.

Tosin ovathan naiset pelkkiä peppuja monella muullakin musiikin alalla, eipä sillä.

Vierailija
4/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olisin suuttunut äidilleni, jos hän olisi minua kieltänyt kuuntelemasta jotain musiikkia mistä pidän. Onneksi äitini ei ole koskaan ollut niin tiukka. Sun täytyy AP tästäedes alkaa pitämään lastasi pahvilaatikossa, ettei saa huonoja vaikutteita. Maailma on karu paikka, kyllä se sun lapsi sen vielä joskus hoksaa.

Vierailija
5/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mä sieluni silmissä näen et ap:n poika on pellavapäinen poika, keskijakaus, luonnonvalkeat polvihousut jalassa ja samanvärinen kauluspaita ja kissimirri kaulassa. Siellä se leikkii vaaleasävyisessä lastenhuoneessaan pedagogisesti arvokkailla puuleluillaan, taustalla soi Titi-Nalle ja tv:stä katsotaan korkeintaan vanhoja Kylli-täti-pätkiä.

Maailma on paha paikka, kannattaa jo aikaisessa vaiheessa pakata lapset hyvin pumpuliin.

Vierailija
6/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin hankkia äänieristetty kupla, jonne lapsesi tunget. Sitten soitat vain niitä kappaleita, joita pidät ikäiselleen sopivina kuten "Hämä hämä häkki" tai "Ihme ja kumma". Vai suositko klassista? Siis vaikka Sibeliuksen "Ristilukki" tai pari sinfoniaa per ilta.

Todellisuudessa sinulla ei ole juuri mahdollisuuksia valita lapsellesi "vaarattomia" kappaleita. Vaikka hän ei niitä kotona saisikaan kuunnella, niin välitunneilla ja koulumatkoilla kavereiden soittimista kuitenkin. Ja ota huomioon, että lapset eivät välttämättä kuuntele kovin tarkkaan sanoja, rytmi on tärkeämpi. Ja vaikka sanoja kuuntelisivatkin, niin ymmärtävät ne omalla tavallaan. Löysää vähän pipoa!

Vierailija
7/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkiräpin vielä ymmärtää jotenkin, USAssa kun on rahaa, idiootteja ja muita junasta jääneitä ja koko yhteiskuntarakenne aivan erilainen kun Euroopassa. 

Sen sijaan en voi ymmärtää kuinka Cheekin kaltainen "artisti" menestyy Suomessa. Ei lauluääntä, sanoitukset todella lapsellisia ja naiveja ja koko tyyppi jotenkin aivan oudon teennäinen.

Vierailija
8/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä musiikkia te sitten toivoisitte lastenne kuuntelevan? Mun kokemuksen mukaan lapsilla ei yleensä ole mikään kovin hyvä musiikkimaku, kuunnellaan tarttuvia renkutuksia ja sitä mitä muutkin kuuntelee mutta ei kai siitä mitään vahinkoa ole kellekään meistä vielä aiheutunut.

Vierailija
9/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:39"]

Jenkkiräpin vielä ymmärtää jotenkin, USAssa kun on rahaa, idiootteja ja muita junasta jääneitä ja koko yhteiskuntarakenne aivan erilainen kun Euroopassa. 

Sen sijaan en voi ymmärtää kuinka Cheekin kaltainen "artisti" menestyy Suomessa. Ei lauluääntä, sanoitukset todella lapsellisia ja naiveja ja koko tyyppi jotenkin aivan oudon teennäinen.

[/quote]

Siinä lapsellisuudessa ja naiviudessahan se menestys varmaan piileekin. Ei lapset osaa samaistua mihinkään kovin syvällisiin ja vaikeisiin asioihin.

Vierailija
10/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah. Tosi hauskaa. Eikö muita huoleta se, millaisia vaikutteita lapset omaksuu populaarikulttuurista? Monet lapset on alkaneet puhuakin samalla tavalla keinotekoisesti kuin piirroshahmot.

Vierailija
11/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en huolestu, koska oikeasti se on se koti joka kasvattaa ei ne mainokset, leffat tai biisit. Joku menee pahasti pieleen jos lapsi kuvittelee, että se mitä telkussa näkyy ja radiosta kuuluu on totta. Sen takia en huolestu, että jos telkussa on olut mainos ja lapseni sen näkee, että hänestä tulee alkoholisti. Luulen kuitenkin, että sillä miten minä siihen alkoholiin suhtaudun ja miten sitä käytän on enemmän merkitystä. Mut tietty jos on ulkoistanut kasvatuksen Cheekille, niin sitten huoli voi olla oikeutettu.

Vierailija
12/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä hetki millaisia biisejä radiosta soi kun itse olit lapsi... Itse 70-luvun lapsena pystyn nimeämään aika monta näin jälkikäteen arveluttavaa sanoitusta mitä on lapsena tullut kuultua ja - ai kamalaa - vieläpä laulettua mukana. Näitähän löytyy joka vuosikymmeneltä :-)

Vierailija
13/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 70-luvulla ei ollut kappaleissa noin törkeää sisältöä kuin noissa nykykappaleissa.

Vierailija
14/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelkaas esim. biisiä "Baarikärpänen" ja Raptorin monia biisejä omassa lapsuudessaan. Niitä mä ainakin rallatterin eikä siitä liiemmin vammoja oo jäänyt. 

Ei tää cheekki oo yhtään sen pahempaa. 

Vierailija
15/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voinut lapsena sietää Raptoria.

Vierailija
16/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikosti menee ap:lla, kun musiikin kuuntelu voittaa kotikasvatuksen.

Ei tullut minustakaan alkoholistia "Baarikärpästä" kuuntelemalla eikä maailmankuva vinoutunut.

Vierailija
17/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, I feel you. Meillä 9v ei juurikaan kuuntele kuin joskus vähän jotain Lady Gagaa tai Rihannaa, Katy Perryä tms, koska olen sanonut, että se musiikki on isompien lasten musiikkia ja sen aika on joo varmaan kohta - mutta ei vielä.

En myöskään osta tyttäerilleni mitään "Seppälän" riepuja, missä lukee "omg" tai LOL, vaikka hän itse sellaisia haluaisikin ( koska hänen luokallaan kahdella itseään palvovalla esipissiksilläkin on sellaiset ).

Tyttäreni ei siis kuuntele Cheekiäkään, koska ko. artistin tekeleet ovat minusta tyylittömiä.

Räppi ja HipHop ovat sinänsä ihan ok, mutta artistit valitsen lapsilllenikin huolella. Lapseni saavat kyllä kuunnella monipuolisesti musiikkia, mutta toistaiseksi ( ainakin kotona ) tiettyjen raamien puitteissa. Meillä kuunnellaan valikoidusti radiokanaviakin, eli kodissamme eivät mitkään Energyn juontajat yms saa ääntään kuuluviin; meillä ei katsota Hauskoja Kotividoita, eikä mitään BigBrothereita ect.

Maailma kun on muutenkin niin täynnä kuonaa, että miksi en pitäisi sitä niin paljon poissa lapsien silmistä ja korvista, kuin voin? Olen kyllä huomannut, että tämä paskan karsiminen on jo tuottanut tulostakin: siinä missä lasteni jotkut kaverit ällistelivät ja vahtasivat silmät pullollaan Robinia kaupungilla ( näimme hänet sattumalta ), suhtautuivat omat lapseni häneen täysin neutraalisti ja totesivat vain, että "Robin ei ole töissä, ei viitsitä tuijottaa". 

Lapsillani ei myöskään ole sellasia ystäviä, jotka kuuntelisivat esim. Cheekiä, eikä itselläni sellaisia aikuistuttuja, jotka ostaisivat ko. tyypin musiikkia kotiin, puhumattakaan, että veisivät keikoille tms. 

Asumme Helsingissä okt-alueella, olemme reippaasti yli keskituloisia ja kohta nelikymppisiä, että nämä seikat vaikuttavat myös ehkä asiaan.?

Tuli mieleen, että voiskohan mm. tuo Cheek olla, ainakin kaupungeissa, vähän sellanen junttien juttu? 

Vierailija
18/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti, on ihan oikein kieltää lapsia kuuntelemasta Cheekiä ja vastaavia. Todella moni muukin rap/hiphop -artisti (dancehall -musiikin tekijöistä puhumattakaan...) välittää teksteissään todella sovinistista naiskuvaa lapsille, se kuuluu machoilun ja rahalla leveilyn kanssa ko. kulttuuriin.

Tai ei alun perin kuulunut, vaan kehittyi rapin suosion kautta myöhemmin. Puhemusiikin alkuperäiset artistit eivät puhuneet bitch & ho -juttuja vaan käsittelivät yhteiskunnallisia aiheita.

Verratkaapa vaikka seuraavia videoita.

Pyllynpyöritystä Cheekin tuoreehkolla videolla:

Kansainvälistä väriä Busta Rhymesistä, koko biisin aiheena on naisen takamus ja sen pyörittäminen:

Ja tietty alan klassikko Sir Mix-a-Lot:

Verrokkina 1970-luvun lopun & 1980-luvun alun räppäri Grandmaster Flash:

http://www.youtube.com/watch?v=gYMkEMCHtJ4

Tuon viimeisen videon kaltaista rappia soisin kyllä nuorten kuuntelevan.

Vierailija
19/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että mamma antaa kuunnella Rihannaa, mutta ei Cheekiä? Rihannaa pahempaa roolimallia ei olekaan! Cheek on ihan kevyttä sen rinnalla.

Vierailija
20/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esm. sanoitus Raptorin biisistä "Oi Beibi":

.. "Oi beibi, nyt taisin keksiä, voisimme kokeilla ryhmäseksiä

otataan faijaskin mukaan kimppaan, olenkin jo kyllästynyt pelkkään pimppaan.

Pienenä eno minut aina raiskasi, jos en antanut, seinään paiskasi.. jne jne.."

Ja tässä vielä faktaa kyseisestä biisistä:

"Oi beibi" on rap-yhtye Raptorin vuonna 1990 levyttämä kappale. Kappale on yhtyeen tunnetuimpia ja se valittiin muun muassa vuoden 1990 parhaaksi kotimaiseksi singleksi.

Joten kyllä sitä kultaisessa omassa nuoruudessakin osattiin. Tosin mun vanhemmat oli ulkona kuin lumiukot näistä bändeistä. Mutta ei mustakaan mitään moraalitonta porttoa tullut vaikka näitä kuuntelin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme