Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin kuka tunnustaa hyljeksineensä leikkipuistossa erilaista lasta???

Vierailija
29.10.2013 |

Aivan varmasti alla olevassa fb-päivityksessä esiintyvät vammaisia hyljeksivät mammat löytyvät tältä palstalta. Kuka tunnustaa olevansa kylmä, erilaisuutta sietämätön ja pelokas äiti, joka kasvattaa lapsensa samanalaiseksi? Turha väistää, teitä on!

https://www.facebook.com/emilia.hietaniemi1/posts/10151926820994383

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:34"]

Itse en syrji enkä ole lapsenakaan syrjinyt vammaisia. Molemmat vanhempani työskentelevät kehitysvamma-alalla, joten vammaiset ovat silmissäni tavallisia ihmisiä siinä missä muutkin, vähän kummallisempia vain. Ehkä jos toinen vanhemmistani olisi ollut töissä vaikka sossussa, osaisin suhtautua yhtä suopeasti esim. tapapultsareihin, uusnatseihin tai 15 vuotta yhteiskunnan tuella kotona loisiviin sarjatuotantomammoihin. Nyt en osaa.

[/quote]

Täh? Ovatko sinusta kehitysvammaiset ja tapapultsarit, uusnatsit ja sarjatuotantomammat samaa yhtesikunnan tuella loisivaa sakkia? JEP JEP

Vierailija
2/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:18"]

Kuvaan kuuluu että syrjijät AINA selittävät että eivät syrji paitsi tätä yh kun juuri sitä tai sen vanhempia ei  jaksa kun juuri se lapsi tai vanhemmat niin rasittavia ...

[/quote]

Erittäin hyvä pontti. Näin se juuri menee. Vika on aina vammaisessa tai vammaisen vanhemmissa. Juuri tähän kaikki kiusaaminen muutenkin perustuu.

Mielenkiintoista muuten, että tuo päivitys on saanut liki 2000 jakoa fb:ssä, oletettavasti aika monet kokevat kohtelun jullmana, mutta äidit täällä lähtevät ensimmäisenä hakemaan vikaa vanhemmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:43"] 4, no nämä minun tuttuni Esimerkiksi parinsadan metrin metsäretki tyssäsi siihen, että lapsi ei muka voi kävellä tasaista polkua tuon vertaa - mikä on ihan vale, koska seuraavana päivänä lapsi juoksi paljon pidemmän matkan, kun isä ei ollut kyttäämässä. .[/quote]

Jos tavoitteena on kiva ja tasapuolinen yhdessäolo liikuntavammaisen lapsen kanssa niin miksi se sinulle tarkoitttaa tarpomista hankalalla metsäpolulla?

Vierailija
4/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:43"]

Täh? Ovatko sinusta kehitysvammaiset ja tapapultsarit, uusnatsit ja sarjatuotantomammat samaa yhtesikunnan tuella loisivaa sakkia? JEP JEP

[/quote]

Eivät ole. Joku hyljeksii vammaisia, koska nämä ovat erilaisia. Joku toinen hyljeksii jotain muuta, koska pitää tätä vastenmielisenä jollain tapaa. Sellaisia ihmisiä ei maailmasta löydy, joka pitäisi ja hyväksyisi ihan kaiken vastaantulevan. Minusta vammaisissa ihmisissä ei ole mitään sääliteltävää, halveksittavaa tai muutenkaan kummallista, minkä vuoksi heitä pitäisi kohdella jotenkin eri lailla kuin tervettä keskivertoihmistä. He eivät ole syypäitä omaan vammaisuuteensa. Sen sijaan halveksin niitä, jotka tieten tahtoen haluavat roikkua veronmaksajien siivellä ja laittaa muut kustantamaan elämisensä. Joku toinen ihminen taas pitäisi näitä tämmöisiä ihmisiä ihan hyväksyttyinä mutta inhoaisi vammaisia. Sinä näytät olevan yhtä herkkänahkainen ja vetävän omituisia päätelmiä ihmisten mielipiteistä, ihan kuin tuo FB:n äiti, joka kuvittelee, että kaikki maailman ihmiset tuijottavat halveksivasti hänen lastaan.

Vierailija
5/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syrjinyt erilaista lasta. Myönnän sen. En tiedä mikä lapsen "vamma" oli, mutta töni muut lapset kumoon puistossa. Ikää lapsella oli n.5v en ole varma iästä sillä oli aika roteva. 

Sanoin kauniisti lapselle että jos tönit toisia et pääse mukaan leikkiin koska töniminen ei tunnu kivalta. Lapsi oli isänsä kanssa puistossa, mutta isä keskittyi kännykkänsä näpräämiseen. Niinpä muu lapsi porukka meni kauemmas tönijästä. En alkanut siinä muille lapsille paasaamaan että "otetaan tämä kaveri myös leikkeihin".

Vierailija
6/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:58"]

Olen syrjinyt erilaista lasta. Myönnän sen. En tiedä mikä lapsen "vamma" oli, mutta töni muut lapset kumoon puistossa. Ikää lapsella oli n.5v en ole varma iästä sillä oli aika roteva. 

Sanoin kauniisti lapselle että jos tönit toisia et pääse mukaan leikkiin koska töniminen ei tunnu kivalta. Lapsi oli isänsä kanssa puistossa, mutta isä keskittyi kännykkänsä näpräämiseen. Niinpä muu lapsi porukka meni kauemmas tönijästä. En alkanut siinä muille lapsille paasaamaan että "otetaan tämä kaveri myös leikkeihin".

[/quote]

Eli jälleen löydetään juuri se esimerkki, jossa voidaan syyttää lasta ja vanhempaa ....

Vierailija
7/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se röhkivä ja kalittava poika on äitinsä mielestä ihana ja huumorintajuinen. Minun kaksivuotiaani luultavasti pelkäisi häntä. Ja se ei ole mitään muuta kuin ennakkoluuloja, kyllä. Mutta toivon, että erilailla käyttäytyvien lasten vanhemmat tulisivat itsekin vähän vastaan. Teidän on pakko tulla, pakko selittää, pakko kertoa mistä on kyse, sillä lasta voi pelottaa tuollainen erilaisuus.

Se on fakta. 

Vierailija
8/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi minäkään lapseni leikkiä tönijän kanssa, johtui töniminen sitten mistä tahansa. Enkä jäisi varmaan odottelemaan selityksiä, vain poistuisin paikalta. Pitäkööt sitten minua ahdasmielisenä, ei väliä. Muistan itse lapsena pelänneeni juurikin tuollaisia "fyysisiä leikkijöitä" joita ei vanhemmat vahtineet tarpeeksi. Mistäs sitä lapsi tietää kenellä on jokin "vamma" ja kuka tönii vain ilkeyttään. 

Vierailija
9/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tunne tätä tapausta enempää kuin mitä tähän joku oli kopioinut tekstin, MUTTA. Myös minulla on ollut poikkeavasti käyttäytyvä lapsi. Ymmärrän että silloin sitä on hyvin herkkänahkainen. Silloin ei kuitenkaan missään nimessä jäädä puiston reunalle tarkkailemaan muita, vaan mennään ja otetaan kontakti ja kerrotaan, miksi lapsi on sellainen kuin on. Tuntematon pelottaa, tuttu ei. Minä olen kokenut tämän tekniikan kaikkein parhaimmaksi (ja on muuten opittu pakolaiselta, joka kertoo aina ja kaikkialla kuka on, miksi on täällä, ja miksi lapsensa ovat sellaisia kuin ovat. Hän on todennut sen hyväksi keinoksi hälventää ennakkoluuloja, ja niin olen minäkin). Ihmisillä on silmät päässä ja ihmettelevä mieli, ja on vaan järkevää kertoa vastaukset ilmiselviin kysymyksiin, vaikka niitä ei ääneen esitettäisikään. Yleensä äideillä riittää jonkinlaista sympatiaa erilaisillekin lapsille, kun tietävät miten tilanteessa toimitaan.

Vierailija
10/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin tunnustaa, että jos on kovasti kehitysvammainen, niin menen sivummalle ja lapsi myös. Ei se ole hyljeksintää mielestäni, jos sen tekee hienovaraisesti. Joo kaikki on samanarvoisia kuitenkin.

Vierailija
11/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin tunnustaa, että jos on kovasti kehitysvammainen, niin menen sivummalle ja lapsi myös. Ei se ole hyljeksintää mielestäni, jos sen tekee hienovaraisesti. Joo kaikki on samanarvoisia kuitenkin.

Vierailija
12/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:58"]

[/quote]

Eli jälleen löydetään juuri se esimerkki, jossa voidaan syyttää lasta ja vanhempaa ....

[/quote]

No, kun se menee niin että minun lastani ei tulla tönimään puistossa tai missään, eikä tulla tönimään minkään erityisyys-diagnoosinkaan takia. En minäkään tykkää aikuisesta kehitysvammaisesta joka mölisee ja tulee ihan iholle. En tykkää, vaikka ymmärrän miksi toimii en. Minä saan mennä tilanteesta pois ja ottaa oman tilan haltuuni, ja niin saa tehdä lapsenikin. 

Jos en aikuisena tiedä, miten erityislapsen kanssa voi toimia, niin totta kai menen lapsen kanssa tilanteesta pois. Jos se on syrjintää, niin mitä hittoa?!

Vierailija
13/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:20"]

Jos en aikuisena tiedä, miten erityislapsen kanssa voi toimia, niin totta kai menen lapsen kanssa tilanteesta pois. Jos se on syrjintää, niin mitä hittoa?!

[/quote]

Jos sinä katsot että SINUN OIKEUTESI on mennä pois ja syrjiä niin minä sanon että se on syrjintää. Kuten se on.

Minkäö takia muuten terveiden lasten vanhemmat eivät voi mennä kysmään ja juttelemaan kun havaitsevat erityistä käytöstä? Ihan oikeasti, voisin kuvitella, että erityislapsen vanhemmuuteen liittyy aika paljon kaikenlasita ja joskus väsyttää ja ahdistaa. Mikseivät ne, joilla tällaisia lisärasteja siinä vanhemmuudessa ei ole eivät voisi helpottaa edes kysmällä ja juttelemalla jos näyttää että erityislapsen vanhemmalla on heikko hetki? 

Vierailija
14/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:20"]

[/quote]

Jos sinä katsot että SINUN OIKEUTESI on mennä pois ja syrjiä niin minä sanon että se on syrjintää. Kuten se on.

Minkäö takia muuten terveiden lasten vanhemmat eivät voi mennä kysmään ja juttelemaan kun havaitsevat erityistä käytöstä? Ihan oikeasti, voisin kuvitella, että erityislapsen vanhemmuuteen liittyy aika paljon kaikenlasita ja joskus väsyttää ja ahdistaa. Mikseivät ne, joilla tällaisia lisärasteja siinä vanhemmuudessa ei ole eivät voisi helpottaa edes kysmällä ja juttelemalla jos näyttää että erityislapsen vanhemmalla on heikko hetki? 

[/quote]

Minun kokemukset näistä huonosti käyttäytyvistä erityislapsista on olleet sellaisia, että se vanhempi ei ole tullut millään tavalla vastaan eikä selittänyt mitään. Minusta tuntuu epäkohteliaalta mennä kysymään, että miksi sinun lapsesi tönii muita ja ölisee. Olen yrittänyt selittää myös tälle huonosti käyttäyvälle, että leikitään nätisti, kädestä ei oteta (ja toistanut monta kertaa että vuorotellen leikitään vaikka meidän mukana tuomalla traktorilla ja että sitä ei oteta kädestä, en anna omanikaan ottaa mitään toisten kädestä, en anna töniä enkä riehua). Mutta kun se ei ole auttanut! Jos vanhempansa ei puutu, lähdemme pois.

Ja se EI ole syrjintää. Voi jestas, minne näissä keskusteluissa aina katoaa se ymmärrys meitä tavallisia vanhempia ja meidän tavallisia lapsia kohtaan? Esim. kuopukseni on arempi ja ujompi keskimäärin kuin muut, ehkä. Se on oma analyysini vain. Ei hän uskalla olla tönivän ja mölisevän lapsen lähellä, häntä alkaa pelottaa. Ja minä totta kai kerron että lapsi on sellainen ja tällainen, selitän vielä mahdollisimman neutraalein "nimityksin" ja sanankääntein. Mutta mitä muuta voin tehdä?

Valitettavasti sen erityislapsen vanhemmalla on erityistehtävä selittää ja ohjata omaa lastaan toimimaan niin, että kaikilla on mahdollisimman mukava olla. Niinhän me tavallistenkin lasten vanhemmat pyrimme tekemään, eikö?

Vierailija
15/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli poissa silmistä, poissa mielestä ....

Vierailija
16/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:36"]

[/quote]

Te jotkut ihmiset vaan hoette tuota syrjimis-mantraanne, mutta mitään ehdotusta miten toimia, ei tule. Mitään ymmärrystä "vastapuolelle" ei tule. Kaikki on vaan syrjintää ja paha, paha paha. 

Keskustele tässä sitten.

Vierailija
17/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:42"]

[/quote]

Te jotkut ihmiset vaan hoette tuota syrjimis-mantraanne, mutta mitään ehdotusta miten toimia, ei tule. Mitään ymmärrystä "vastapuolelle" ei tule. Kaikki on vaan syrjintää ja paha, paha paha. 

Keskustele tässä sitten.

[/quote]

Juurihan tuossa ehdotettiin, että jos näyttää siltä, että erityislapsen vanhemmalla on heikko hetki eikä jaksa aina seilttää, niin eikö normaaliempatialla varustettu toinen vanhempi voi ihan kysyä. Kyllä sen voi tehdä nätisti.

Tuon päivityksenkin kirjoittajan tekstistä käy ilmi, että juuri silloin ei jaksanut selittää, vaikka yleensä niin tekee. Silti täällä lähdetään hyökkäämään ja syyllistämään.

Vierailija
18/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:42"]

[/quote]

Keskustele tässä sitten.

[/quote]

Juurihan tuossa ehdotettiin, että jos näyttää siltä, että erityislapsen vanhemmalla on heikko hetki eikä jaksa aina seilttää, niin eikö normaaliempatialla varustettu toinen vanhempi voi ihan kysyä. Kyllä sen voi tehdä nätisti.

Tuon päivityksenkin kirjoittajan tekstistä käy ilmi, että juuri silloin ei jaksanut selittää, vaikka yleensä niin tekee. Silti täällä lähdetään hyökkäämään ja syyllistämään.

[/quote]

Onko se hyökkäystä ja syyllistämistä, jos asiallisesti kertoo että myös minun lastani voi pelottaa, ja että en halua kenenkään tönivän omaani minkään tekosyyn varjolla?

Sekö on sitten väärin, kun pitää oman lapsen puolta tällaisessa tilanteessa? Jos ei jaksa selitellä, niin voiko tulla mieleen että se toinenkaan vanhempi ei ehkä jaksa kysyä juuri sillä hetkellä? Jos häntäkin väsytti tilanne? Jos hänellä oli huono päivä?

Sehän tässä elossa muiden kanssa onkin hankalaa, kun ei voi miettiä sitä toisen tilannetta yhtään. Minähän kerroin, että jos en osaa/uskalla/tai vaikka sitten jaksa kysyä, niin lähdemme pois. Ja tämä sitten tekee meistä pahoja ihmisiä automaattisesti :( :( 

Vierailija
19/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksei tuo äiti voi vaan sanoa, että lapsi on kuuro. Kirkuminen ja muriseminen on muista pelottavaa, kun ei tiedä, mistä se johtuu. Tuossa tekee vaan lapselle karhunpalveluksen ja kärsii itse. Mutta onhan se ihanaa tehdä itsestään marttyyri ja syyttää vain muita. 

Vierailija
20/51 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:49"]

[/quote]

Kerro mulle, miten tuollaista asiaa voi kysyä nätisti, ilman että äiti tulee itkemään av:lle, miten ihmiset ovat uteliaita ja että pitäisivät huolen omista asioistaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä