Elääkö tuilla jo leveämmin kuin työssäkäyvä?
Onko oikein, että tukielätti asuu satojen tuhansien arvoisessa asunnossa ilmaiseksi?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti palkatuissa hommissa ei kannata käydä, ellei sitten ihan työn ilosta käy.
Minä asun Vantaalla 900e kaksiossa jonka vuokra maksetaan kokonaan, ja lisäksi toimeentuloki ja sähkölasku + pari muuta maksetaan.
Tuosta voi nopeasti laskea että "nettohyöty" on noin 1450. Eipä siis tosiaan kannata lähteä milläään 10e/tunti brutolla lähteä terveyttään pilaamaan raskaisiin paskahommiin.
Jollain 2000e netolla olisi jo ihan kannattavaa käydä töissä kun otetaan huomioon menetetty vapaa-aikakin, mutta eipä taida olla tarjolla tällaiselle kouluttamattomalle pitkäaikaistyöttömälle sellaisia.
M34
Kuka hölmö laskeskelee tuollatavoin, toimeentulotuki on tilapäinen, ennenpitkää joutuu kuntoutukseen tai niinkuin se ilmaistaan, monialaisen yhteispalvelun tukitoimien piiriin, kartoitetaan eri elämänalojen heikkoudet jotta tuettava pärjää sitten omillaan tai siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle. Vain muutama prosentti jaksaa sinnitelle järjestelmän rattaissa pitempään, muutama vuosikin on jo aikamoinen saavutus tai tarvitsee vahvan motivaattorin mikä se sitten kullakin sattuu olemaan.
Mitä tilapäistä siinä on jos minä olen ollut viimeiset 8 vuotta toimeentulotuella?
Toimeentulotuki on alunperin tarkoitettu tilapäiseksi -Tämä on totta
M34
Vierailija kirjoitti:
En halua työelämään, nämä työttömiä haukkuvat työssä käyvät vaikuttavat niin häiriintyneiltä. Huh.
Olen tullut siihen tulokseen että voivat työssään huonosti, mistä kateus johtuu, mutta eivät vaan saa jäätyä työstään pois.
Ei kai tässä työtöntä haukuta vaan kritisoidaan sitä että duunari ei saa mitään tukia tai apuja vaan pienellä palkalla pitäisi kustantaa kaikki. Sähköt, vesimaksut, kotivakuutukset, vuokra, reseptilääkkeet, poli ja terveyskeskus käynnit. Raadat arse ruvalla töissä ja lopputuloksena saat, et mitään.
Minuakin tämä ärsyttää ja kyllä työssä käyvän pitäisi pystyä elämään leveästi, riippumatta siitä mitä tekee työkseen. Näin oli vielä -80 luvulla Suomessa. Pitäisi olla raja että jos saat 2 tonnia tai alle palkkaa, niin sitä ei huomioida tukia anottaessa, eli duunari saisi samat tuet ja etuudet + sen pienen palkkansa. Eihän siinä ole mitään järkeä että tuet vähenee välittömästi sitä mukaa kun saat palkkaa. Ehkä se perustulo olisi kuitenkin paras ratkaisu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kelalta työmarkkinatuen nettona 679e,asumistukea 304e. Vuokra 1025e kuuden henkilön vesimaksuilla.
Kun määräaikainen työ alkaa, saan käteen 1300e,josta maksan bussikortin 52e, päiväkoti 150e ja iltapäiväkerho 100e.
Jään 15 euroa voitolle.Plaa Plaa, omia valintoja, minut on kiusattu koulussa pilalle, hyvä jos uskallan kaupan kassalle puhua, saati opiskella ja tehdä esitelmiä.
Voi olla työ työmarkkinatuen määrä sulla oma keksimäsi, noin paljon ei vain voi tuesta nettona.
Tänään laiton hakemuksen ja ensi viikolla tulee työmarkkinatukea 679e Toki siinä on lapsikorotus kolmesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kelalta työmarkkinatuen nettona 679e,asumistukea 304e. Vuokra 1025e kuuden henkilön vesimaksuilla.
Kun määräaikainen työ alkaa, saan käteen 1300e,josta maksan bussikortin 52e, päiväkoti 150e ja iltapäiväkerho 100e.
Jään 15 euroa voitolle.Plaa Plaa, omia valintoja, minut on kiusattu koulussa pilalle, hyvä jos uskallan kaupan kassalle puhua, saati opiskella ja tehdä esitelmiä.
Höpsistä. Näillä tuloilla ei tarvitse maksaa täyttä päivähoitomaksua, ja tuskin iltapäiväkerhostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Näillä tuloilla ei tarvitse maksaa täyttä päivähoitomaksua, ja tuskin iltapäiväkerhostakaan.
Mies töissä, kyllä pitää maksaa.
Tällä hetkellä yhden lapsen yh-äitinä meillä jää tukien kanssa elämiseen n. 1200 e/kk, joka on ihan älyttömän paljon rahaa. Tuossa sumassa yh-toimeentulotuki sekä lapsen toimeentulotuki, lapsilisä ja elatusapu. Vuokraan saadaan lisäksi 3asumistuki sekä sähkö-, vesi- yms laskut.
Ei meillä todellakaan menoja ole noin paljoa. Ruokaan menee n. 250e/kk sekä lisäksi puhelinlaskuni n. 11e/kk. Vaatteita ostellaan harvemmin ja nekin käytettynä. Ruoassakin voisi säästää, jos menisi leipäjonoihin.
Ja ollaan siis tilapäisesti toimeentulotuella (nyt syyskuussa haettiin ensimmäistä kertaa), koska korona rajoitti lapsen päivähoitoon pääsyä ja itse en saa palkkaa kun en pääse töihin. Kyllä tässä miettii, että onko minun edes järkeä mennä töihin kun ei minulle tällaisia summia työnteosta jää ja lapsi joutuu pitkät päivät olemaan päiväkodissa. Työt aiheuttaa myös kuluja, kuten matkakulut, enemmän ruokakuluja (kun tulee ostettua myös valmista eikä aikaa leipäjonoihin olisi yms.), vaatteita lapsella kuluu enemmän yms.
Kyllä Mä joskus mietin miksi mä teen tätä työtä.
Palkkaa käteen 1500€/kk + lapsilisä sekä asumistuki 300€ (1 aik. 2 lasta)
Vuokra, vesi ja sähkö 1100€
Auto + bensa 200€ (töiden vuoksi)
Netti ja puhelinlasku 50€
Harrastukset 60€
Opintolainan lyhennys 50€ (yrityksistä huolimatta en ole saanut työtä omalta alalta)
Ruoka 400€
Lääkkeet, lääkärit yms. 30€
Kuukausittaiset ylimääräiset menot 80€ (parturit, polkupyörät lapsille, luistimet tms.lapsien menot kuten leffassa käynti, synttäreillä käynti tms)
Vaatteet ja kengät kirpprilta 60€
Eli kaikki menee mitä tulee, jostakin yritän saada pihdattua jouluksi ja kesälomaksi että voisi saada vähän jotain kivaa.
Samaan aikaan naapuri on korjauttanut kaikki hampaansa (itse siirrän hammaslääkäriä kun ei ole vielä varaa)
Oli kesällä tuetulla lomalla Saimaalla ilmaiseksi lastensa kanssa viikon.
Sai ilmaisen ranekkeen kaupungin kuntosalille ja uimahalliin (itsellä n.7€ krt)
Sai maksusitoomuksen pesukoneeseen, itse säästän että saan ostettua paikallisesta kierrätyskeskuksesta
Joskus tekis mieli heittää hanskat tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Mä joskus mietin miksi mä teen tätä työtä.
Palkkaa käteen 1500€/kk + lapsilisä sekä asumistuki 300€ (1 aik. 2 lasta)Vuokra, vesi ja sähkö 1100€
Auto + bensa 200€ (töiden vuoksi)
Netti ja puhelinlasku 50€
Harrastukset 60€
Opintolainan lyhennys 50€ (yrityksistä huolimatta en ole saanut työtä omalta alalta)
Ruoka 400€
Lääkkeet, lääkärit yms. 30€
Kuukausittaiset ylimääräiset menot 80€ (parturit, polkupyörät lapsille, luistimet tms.lapsien menot kuten leffassa käynti, synttäreillä käynti tms)
Vaatteet ja kengät kirpprilta 60€Eli kaikki menee mitä tulee, jostakin yritän saada pihdattua jouluksi ja kesälomaksi että voisi saada vähän jotain kivaa.
Samaan aikaan naapuri on korjauttanut kaikki hampaansa (itse siirrän hammaslääkäriä kun ei ole vielä varaa)
Oli kesällä tuetulla lomalla Saimaalla ilmaiseksi lastensa kanssa viikon.
Sai ilmaisen ranekkeen kaupungin kuntosalille ja uimahalliin (itsellä n.7€ krt)
Sai maksusitoomuksen pesukoneeseen, itse säästän että saan ostettua paikallisesta kierrätyskeskuksestaJoskus tekis mieli heittää hanskat tiskiin.
Miten voi mennä nettiin ja puhelimeen 50e? Mobiilin 4g:n saa alle 10e ja sen voi jakaa kaikkiin laitteisiin
Riippuu palkasta, ja asumiskustannuksista. Kyllä joissain tapauksissa voi oikeasti olla kannattamatonta käydä töissä.
Ja sitten itketään kun kaslerin hinta nousee...