Olen raskaana, mutta käyttänyt runsaasti alkoholia
Tein tänään testin, joka oli positiivinen. Edellisistä kuukautisista laskien olisin nyt viikoilla 4-5.
Ongelmana on, etten tiennyt olevani raskaana, eikä minun pitänyt tulla raskaaksi, koska ehkäisy on käytössä, joten olen juonut alkoholia ja polttanut tupakkaa. Kuukautisten piti alkaa viime viikolla, mutta niitä ei kuulunut. Muita oireita ei ollut, joten odotin tähän päivään asti, koska joskus kiertoni pitenee ja lyhenee n. vuoden välein.
Olenkin nyt siis viikoilla 1-3 juonut useamman kerran alkoholia ja polttanut tupakkaa. Olen myös käyttänyt Buranaa, joka on muistaakseni myös suhteellisen haitallista raskaana ollessa.
Soitin heti tänään terveyskeskukseen, mutta pääsen vasta ensi viikolla käymään siellä. Mietinkin nyt, että miten paljon olen ehtinyt aiheuttaa vahinkoa? Kyseessähän on vasta alkio, mutta käsittääkseni vahinkoa on jo voinut syntyä keskushermostoon ja saattaa myöhemmin myös tulla elinvaurioita. Luin myös jonkin tutkimuksen/uutisen, että vanha myytti sen osalta, että ennen kuin alkio on kiinnittynyt, alkoholi ym. eivät voi vahingoittaa sitä, on kumottu. Tutkimuksen mukaan koko raskauden ajan hedelmöittymisestä lähtien alkoholi ja muut päihteet voivat vahingoittaa alkiota, se on ihan tuurista kiinni, miten hyvin oma keho sitä alkiota suojaa.
Itselläni mielessä on raskauden keskeytys, vaikka ei kivalta ajatus tunnukaan. Pahemmalta tuntuu vaihtoehto pitää lapsi ja joskus todeta hänellä olevan pahoja vaikeuksia/terveydellisiä ongelmia. En halua miettiä loppuikääni, johtuvatko lapsen ongelmat minusta.
Mitä olette tehneet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Laskin nyt vielä uudestaan, ja tänään on rv 4+5. Olen taipuvainen stressaamaan asioita, joten stressaan tätä tietysti paljon. Jotenkin itsekin ajattelen, että kai se olisi kesken mennyt, jos olisin jotain todella pahaa jo aiheuttanut alkiolle. Silti epäilys kaihertaa mieltä. Puhun tästä ensi viikolla, kun pääsen hoitajan kanssa asiasta puhumaan, mutta jatkuvasti se nakuttaa takaraivossa.
Eilen muuten mahassani oli koko päivän todella epämiellyttävä kiristävä tunne, joka paheni suorassa seisoessa, helpotti jonkin verran makuulla. Mietinkin, että olikohan se kiinnittyminen eilen, vai onko kohtu alkanut kasvaa.
Ap
Jos kiinnittyminen olisi ollut eilen, niin et olisi voinut saada jo positiivista tulosta. Kiinnittymisen jälkeen menee muutama päivä, yli viikkokin, että raskaushormoni näkyy positiivisena tuloksena r-testistä.
Minullekin lääkäri on sanonut että jos vaurioita tulee niin seuraus on keskenmeno. Eli en usko että mitään hätää on.
Ja minulla on kaksi lasta, toisen kohdalla elin täysin päihteettömästi ihan alusta asti, hänellä on ADHD. Tämä lapsi jota odottaessa tuli vahingossa käytettyä alkoholia 2-3 kertaa, on täysin ns. neuronornaali, jopa erityisen oppimiskykyinen ja fiksu.
Eli vaikka lapsella joku haaste myöhemmin ilmenisi, niin yhteys alkuraskauden alkoholin käyttöön ei ole mitenkään varma.
Vaikka ajatus ahdistaa varmasti ja haluat vastauksia nopeasti suosittelisin pysymään poissa tältä palstalta ja konsultoimaan nopeasti lääkäriä vaikka yksityisellä jotta saat luotettavaa tietoa asiasta mahdollisimman pian.
Näillä palstoilla on liian usein pelkästään syyllistäviä ja ahdistusta lisääviä kommentteja jotka eivät petustu lääketieteelliseen tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ajatus ahdistaa varmasti ja haluat vastauksia nopeasti suosittelisin pysymään poissa tältä palstalta ja konsultoimaan nopeasti lääkäriä vaikka yksityisellä jotta saat luotettavaa tietoa asiasta mahdollisimman pian.
Näillä palstoilla on liian usein pelkästään syyllistäviä ja ahdistusta lisääviä kommentteja jotka eivät petustu lääketieteelliseen tietoon.
Mielestäni tässä keskustelussa on kyllä parhaan mukaan yritetty rauhoittaa ap:ta ja esitetty faktoja sen suhteen, miksi hänen ei kannattaisi liikaa nyt huolehtia.
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista!
Päässä risteilee nyt kauheasti ajatuksia, joten ihan oikein, ettei kiinnittyminen voinut olla eilen. En jotenkaan edes itse tajunnut asiaa kun ajatukset niin sekaisin.
Olen nyt alkanut miettiä, että ehkä en ole aiheuttanut kovin paljon haittaa alkiolle, kun ei ole vielä mennyt kesken. Olen hiukan alkanut miettiä, että voisin ehkä sittenkin pitää lapsen, kun nyt ensijärkytyksestä pääsin ja olen kuullut muiden tarinoita, joille kävi samoin ja piditte lapsen.
Nyt tietysti pitää vielä puhua asiasta miehen kanssa, että mitä mieltä hän on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tulevista äideistä ei muuta elintapojaan ennen plussaa. Sinuna en olisi asiasta huolissani, kunhan olet heti testin tekemisen jälkeen lopettanut niin alkon käytön kuin tupakoinnin.
Suurin osa? Ei kyllä pidä paikkaansa. Itse kun lasta yritimme, elin viikot oviksen jälkeen aina kuin olisin jo ollut raskaana. Ja niin tekivät kaikki tuntemani naiset. Riippuu ap kuinka paljon siis olet juonut, mutta jos olet perseitä vetänyt, niin itse en kyllä uskaltaisi pitää. Voimia sulle, varmaan hirveä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tulevista äideistä ei muuta elintapojaan ennen plussaa. Sinuna en olisi asiasta huolissani, kunhan olet heti testin tekemisen jälkeen lopettanut niin alkon käytön kuin tupakoinnin.
Suurin osa? Ei kyllä pidä paikkaansa. Itse kun lasta yritimme, elin viikot oviksen jälkeen aina kuin olisin jo ollut raskaana. Ja niin tekivät kaikki tuntemani naiset. Riippuu ap kuinka paljon siis olet juonut, mutta jos olet perseitä vetänyt, niin itse en kyllä uskaltaisi pitää. Voimia sulle, varmaan hirveä päätös.
Olen juonut yhdessä illassa 4-5 annosta, viime viikolla kahdesti. Sitä edeltävänä aikana sama määrä kerran viikonloppuisin. Ja sitten sitä edeltävästä kerrasta aikaa oli reilu puoli vuotta.
Ap
Aika monelle äidille tulee tämmöinen järkytyskriisi, kun tajuaa olevansa raskaana ja halu huolehtia vauvasta mahdollisimman hyvin iskee päälle. Mikä on hyvä asia.
Mutta tosiaan niin kuin ilmeisesti tiedät, raskauden kesto aloitetaan viimeisten kuukautisten alkamisesta, joten "viikoilla 1–2" ei olla oikeasti raskaana. Ovulaatio ja hedelmöittyminen on yleensä keskimäärin kolmannen viikon alussa, ja siitä menee vielä päiviä ennen kuin alkio kiinnittyy.
Et ole ehtinyt aiheuttaa vaurioita. Mutta älä enää juo äläkä polta.
Ehdottamasti tekisin abortin, koska mitään takeita ei ole onko alkoholi jo ehtinyt vahingoittaa lasta. Tupakasta en niinkään olisi huolissani kunhan lopetat sen nyt mikäli päätät jatkaa raskautta. Sukulaisellani on lapsi, joka syntyi monin tavoin vammaisena selittämättömästä syystä. Ei tietysti asiasta avoimesti puhu, mutta henkilön tuntien olisin enemmänkin yllättynyt, jos ei olisi juonut raskausaikana. Ensimmäinen lapsi syntyi terveenä ja sen jälkeen vielä kehuskeli mitä kaikkea oli käyttänyt eikä lapselle käynyt kuinkaan. Nuorempi lapsista ei tule ikinä pärjäämään itsenäisesti ja elimillisten vammojen lisäksi on myös henkisesti kehityksestä jäljessä. Surullinen ihmiskohtalo enkä ikinä ottaisi riskiä että synnyttäisin samanlaisen.
Mulla ei jäänyt edes kuukautiset ja raskaus oli edennyt sen verran pitkälle että keskeytys olisi ollut käytännössä sikiön synnytys, joka haluttuna olisi yritetty pelastaa joten päätin jatkaa raskautta.
Harvemmin se alkoholi ihan alkuvaiheessa mitään haittoja juurikaan aiheuttaa, joten se ei mielestäni ole syy tehdä aborttia.
Elämäntilanne ja se ettei halua äidiksi ainakaan vielä on paljon pätevämpiä syitä
Vierailija kirjoitti:
Ehdottamasti tekisin abortin, koska mitään takeita ei ole onko alkoholi jo ehtinyt vahingoittaa lasta. Tupakasta en niinkään olisi huolissani kunhan lopetat sen nyt mikäli päätät jatkaa raskautta. Sukulaisellani on lapsi, joka syntyi monin tavoin vammaisena selittämättömästä syystä. Ei tietysti asiasta avoimesti puhu, mutta henkilön tuntien olisin enemmänkin yllättynyt, jos ei olisi juonut raskausaikana. Ensimmäinen lapsi syntyi terveenä ja sen jälkeen vielä kehuskeli mitä kaikkea oli käyttänyt eikä lapselle käynyt kuinkaan. Nuorempi lapsista ei tule ikinä pärjäämään itsenäisesti ja elimillisten vammojen lisäksi on myös henkisesti kehityksestä jäljessä. Surullinen ihmiskohtalo enkä ikinä ottaisi riskiä että synnyttäisin samanlaisen.
Kun lopettaa alkoholinkäytön ja tupakoinnin, kun testi näyttää plussaa, ei kannata huolestua. Sinähän olet oikea pahanilman lintu. Älä pelottele ap:tä. Mikä sua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja sinun lähipiirisi ei ole myöskään "suurin osa" länsimaalaisista naisista.
Itselläni oli sama tilanne 21 vuotta sitten. En tiennyt olevani raskaana ja vietin kosteat polttarit ja häät. Neuvolassa sanottiin, että ei mitään huolta. Tuossa vaiheessa kun on ihan alku, eikä raskaudesta vielä mitään tietoa, niin ei haittaa. Raskauteni ei ollut suunniteltu. Nyt vaan sitten jatko ohjeistusten mukaisesti. Jos asia sinua kuitenkin askarruttaa, niin ole yhteydessä neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on ihan täyttä kukkua ja kommentin voi jättää täysin omaan arvoonsa.
Mä en juurikaan juo mutta molemmat raskaudet on alkanu sattumalta niin, että just ennen testiä oon ollut tilaisuudessa jossa oon sattunut nauttimaan lasillisen tai pari. Terveitä lapsia molemmat. Toki miettisin, haluatko ylipäätään lapsen, jos kerran ehkäisy oli käytössä, mutta mahollisia alkohaittoja en pistäis syyksi aborttiin.
Minulla on ennestään yksi lapsi ja aikomus oli jättää ehkäisy pois parin kuukauden päästä, toiveena toinen lapsi.
Nyt sitten alkoikin jo nyt ja tottakai mieltäni kaihertaa, mitä on voinut käydä.
Ap
Joo täällä myös koettu. Olin jo viikolla 12 ja podin elämäni pahinta krapulaa (kolmatta päivää) kun plussasin. Samaa sanottiin minullekin, että vielä menisi kesken jos olisi vaurioitunut ja jatkossa ei kannata enää kännejä vedellä. Olin siis teini, että muutaman kerran tuli reilummin vedettyä kyllä. Terve ja fiksu aikuinen siitä kasvoi. Rauha vain AP.
Ei varmaan paljon lohduta mutta sillä lapsella voi olla vaikka mitä ongelmia vaikka et olisi juonut ja polttanut ikinä ja olisi tehty kaikki mahdolliset seulonnat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ennestään yksi lapsi ja aikomus oli jättää ehkäisy pois parin kuukauden päästä, toiveena toinen lapsi.
Nyt sitten alkoikin jo nyt ja tottakai mieltäni kaihertaa, mitä on voinut käydä.
Jo se että olet tästä huolissasi kertoo siitä että olet ns äitiainesta. Kehoittaisin konsultoimaan edelleen lääkäriä nopeasti lähinnä mielenrauhan takia. En siksi että olisi odotettavissa ongelmia.
Perjantai iltana tämä palsta menee entistä sekaisemmaksi.
Kyllä se kiinnittyminen on tapahtunut jo aiemmin, jos raskaustestikin näyttää jo plussaa. Kohdun kasvukivuille kuulostaa.